Vilken stighud ska jag köpa?

SigneErix

Medlem
Hejsan! Jag har tänkt att jag ska köpa ett par stighudar till mina Atomic Bent Chetler 100 skidor och undrar nu om någon har något tips kring hur jag ska tänka vid val av märke och storlek osv. :)

Mvh Signe

Vi lägger ju på det här forumet orimliga mängder tid på att nagelfara både skidor och bindningar. Vilka hudar är bäst i relation till pris? Det har blivit dags att uppdatera hudarna som varit med i drygt 10 år nu. Glidet framåt är inte livsviktigt (jag har så pass kassa teknik så jag lyfter mest ändå) men jag vill ha rejält grepp uppför och förstås så lätta som möjligt. Hållbarhet är inte prio ett eftersom jag använder dem så pass lite. FInns det nån klister eller fästmodell som funkar smidigare än tokklistrigt så gärna det.

Frågan är felstavad, det ska vara; "Vilken stighund ska jag välja?"
och då ska man ha stövare, eller om det var stavare :)

Free Pro 2.0 (rosa) eller Climb Pro S Glide (gröna)
Free pro är lättare, glider bättre men har sämre fäste och kostar mer och möjligen lite sämre hållbarhet
De senaste jag har är Climb men kommer köpa Free Pro för lite bättre glid

Frågan är felstavad, det ska vara; "Vilken stighund ska jag välja?"
och då ska man ha stövare, eller om det var stavare :)

Free Pro 2.0 (rosa) eller Climb Pro S Glide (gröna)
Free pro är lättare, glider bättre men har sämre fäste och kostar mer och möjligen lite sämre hållbarhet
De senaste jag har är Climb men kommer köpa Free Pro för lite bättre glid
Jag tänker att Stövare borde ha två rejäla nackdelar:

- Kommer fara iväg som en skållad bäver så snart den känner vittring av något den kan jaga
- Kommer att frysa en del i klassiskt skidföre

Har provat en kompis irländska setter lite grann vid topptur och hon drar ju på ganska bra får man ju säga :)

Till hudarna sen antar jag alltså att det bara är Pomoca som duger? Hur fasen ska jag välja när den lättare har sämre grepp? Hur stor skillnad är det i dessa faktorer?

Senast ändrad:
Jag tänker att Stövare borde ha två rejäla nackdelar:

- Kommer fara iväg som en skållad bäver så snart den känner vittring av något den kan jaga
- Kommer att frysa en del i klassiskt skidföre

Har provat en kompis irländska setter lite grann vid topptur och hon drar ju på ganska bra får man ju säga :)

Till hudarna sen antar jag alltså att det bara är Pomoca som duger? Hur fasen ska jag välja när den lättare har sämre grepp? Hur stor skillnad är det i dessa faktorer?
Det skiljer typ 200 g på rosa och gröna i mitt exempel, slitstyrkan kan du nog ha överseende med.
Jag hade satt prio på glid och sen då revidera till setter

Har sedan några år helt övergått till Pomoca Free Pro 2.0 till merparten av mina skidor då de passar mina behov bättre än annat jag har provat. På de smalaste skidorna 76 mm blir det för klent fäste ibland så där har jag andra hudar (Dynafit originalhudar). På bredare skidor kommer fästet med Free Pro hudarna att räcka 99% av gångerna. Glid, vikt och hanterbarhet väger tungt för mig. För att göra det ännu enklare vid längre anmarsher använder jag också tillverkade "anmarsh-hudar" av Pomoca Race variant, halva skidans bredd och avslut strax bakom bakre bindning. Detta är guds gåva vid längre turer om man vill spara energi ⚡

sorry, det var 200g per kvm
så lite mindre
Ah, ja för en av hudarna vägde 248 gram. Hur lågt kan man komma innan det börjar bli sämre funktion i övrigt? Denna är tänkt att använda på ett par Fusion 95 Carbon med ATK Crest 10. SÅ en setyp som väger ca 1,8 kilo per skida utan hudar. Vill ju inte ha klumpedunshudar som förstör setupen men inte heller överdriva viktjakten i realtion till resten

Jag skaffade nyligen Pomoca Climb Pro S-Glide men jag har hunnit testa bara en gång. Aldrig mera G3 hudar i vårt hushåll - vi har haft två par och limmet har blivit helt geggigt i båda.

Tillbaka
Topp