Skistar - Det här gjorde Ni faktiskt väldigt bra!

Karlstad

Aktiv medlem
Som svar på första inlägget i tråden "Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!" kommer vad jag tror är det första positiva någon sagt här om Skistar.

Skistar blir det första skidortsbolaget i att investera i elektriska skotrar. Detta är en mycket viktig milstolpe och den elektriska skotern är som klippt och skuren för skidanläggningar.

Länkar till artikeln:

Lite som att köpa en Tesla medans jag använder min offshore båt med 800hk, tar privata helikoptern till polarens fest en timme bort och känner att jag måste åka till Ibiza minst tre gånger varje sommar.
( Ja, jag överdriver kanske en smula)

Visst alla steg är viktiga steg men det där är ju bara för att få bra rubriker, ev att kunna få nå bidrag för ”rena arbetsfordon”.
Att prata om att minska klimatpåverkan köper jag inte en sekund. Den skiter dom i vilket bevisats med flygplatsen och bristen på att lobba för tågtrafik till Sälen.

Jag tror inte Skistar lyfter ett finger om det inte finns en ekonomisk vinning. Vilket inte är konstigt, ett företag och dess ägare vill som oftast tjäna pengar.
Och så vitt jag vet gör Skistar det bra när det kommer till utdelning.

I vilket fall låter elskoter som något genuint positivt.
(läs det här inlägget först och främst som en generell kritik mot all runt-omkring-krims-krams som Skistar sysslar med i stället för att utveckla skidåkningen, och inte specifikt bara mot elskoterartikeln, jag har inget emot elskotrar)

Ja, fantastiskt!
Självklart åker jag på skidsemester främst för att köra elskoter. Inte är det för att åka skidor, inte är det för att få åka skidor oavbrutet i skön terräng pist som offpist, slippa förbruka dyrbar semestertid i liftköer mm. Känna att leverantören först och främst satsar på att utveckla skidåkningen, och inte låter gamla liftar med återkommande driftstörningar ställa till med besvär.
Vem förväntar sig att ett fastighetsbolag från Helsingborg främst skulle vara intresserat av skidåkning?
Det börjar likna det som höll på att hända med Sqaw Valley, när en stor exploatör skulle ta över och ”utveckla” en massa andra bullshit attraktioner. Ett stort lokalt medborgarengagemang satte tack och lov stopp för de planerna. Och som de sa: ”The so called new “attractions” are distractions, the real attractions are all around you provided by nature, what more do you need”.

Elskotrarna är ju bara symbolpolitik, som inte överhuvudtaget väger upp den negativa miljöpåverkan (som @Christiam beskrev) som en nyanlagd flygplats innebär.

Skistar verkar betrakta sina skidområden som några statiska ”sockerbitar” som man för evigt kan utnyttja för att dra till sig ”flugor” som man kan plocka på pengar för saker som inte har med en skidresa att göra.

Nu är det sent på kvällen och jag kanske tar i, men jag tycker det är dåligt att ett enstaka bolag får ta över så mycket av en marknad att konkurrensen sätts ur spel. Till slut har väl kunderna i Sverige glömt vad det är för sorts semester de åker på.
Kunden har alltid rätt heter det ju, men det gäller ju bara så länge det finns konkurrens och alternativ.
Men varför ska jag bry mig? Jag åker skidor i Alperna och Norge och skiter i Skistar. Men jag är ju svensk och tycker att det är en tråkig utveckling här hemma (var i Funäs till Påsk förra året och tyckte att det kändes genuint :)).
Kära forumvänner, använd er konsumentmakt till att gynna konkurrensen och inte monopolet.
Och glöm inte att skidsäsongen slutar inte till våren, den går bara runt runt, året runt.:)
Ses vi i Hintertux i sommar?

PS. Sorry @fredw att jag ”snedtände” på ditt inlägg, inget personligt menat.:);)

Senast ändrad:
Man kan fråga sig varför svenska pistörer är så förtjusta i snöskotrar..?

I alperna ser man knappt en pistör på skoter - i Sverige är det omvänt. (I alperna finns liftpersonal även vid avstigningen vid släpliftar vilket gör att pistörerna slipper åka upp för att sätta i kontakten vid driftsstopp)

Skidanläggningarna kan nog spara mycke bensinpengar om de minskar skoteranvändningen i backarna. En stor del av skotertrafiken är just ”sätta i kontakten vid avstigning”. Borde räcka med en sån här då:

Man kan fråga sig varför svenska pistörer är så förtjusta i snöskotrar..?

I alperna ser man knappt en pistör på skoter - i Sverige är det omvänt. (I alperna finns liftpersonal även vid avstigningen vid släpliftar vilket gör att pistörerna slipper åka upp för att sätta i kontakten vid driftsstopp)

Skidanläggningarna kan nog spara mycke bensinpengar om de minskar skoteranvändningen i backarna. En stor del av skotertrafiken är just ”sätta i kontakten vid avstigning”. Borde räcka med en sån här då:

Min upplevelse är att man kompenserar skoter med högre personaltäthet. Vilket också innebär att man rör sig där skidåkarna är och inte nödvändigtvis bara vis knutpunkter eller restauranger..

I Åre kommun får alla barn som inte har egen utrustning låna av Skistar när dom åker på ex. friluftsdagar och fritids.
Alla barn upp till 16 år får liftkort (säsong) av Skistar.
Kul att höra!
Det är största problemet för mig som lärare och friluftsdagar i backen. Tyvärr har vi därför slutat med utförsåkning. Känns inte kul att utestänga elever pga brist på möjlighet att låna utrustning. Lokala backen saknar även uthyrning.

I Åre kommun får alla barn som inte har egen utrustning låna av Skistar när dom åker på ex. friluftsdagar och fritids.
Alla barn upp till 16 år får liftkort (säsong) av Skistar.
Det liftkort betar kommunen ut, inte Skistar.

Åre är ju även en kommun som sträcker sig över större ytor än själva byn. Alla barn får ett liftkort på nån av deras närmsta anläggning hoppas jag fortfarande. Tex Bydalen, Trillevallen eller Storlien.

Åre är ju även en kommun som sträcker sig över större ytor än själva byn. Alla barn får ett liftkort på nån av deras närmsta anläggning hoppas jag fortfarande. Tex Bydalen, Trillevallen eller Storlien.
Spännande vändning : )
På kommunens hemsida står det ”…till Skistars anläggningar i Åre”.

Tråkigt att det blir så mycket spott och spä av minsta lilla positiva sak som skrivs här om Skistar.

Elskotrar kommer inte förändra världen och garanterat tjänar Skistar på den investeringen genom att deras miljöprofil stärks i de flestas ögon, vilket kanske leder till något fler gäster och/eller investerare. Men det är ändå någonting. Skistar hade lika gärna kunnat skita i det fullständigt och fortsätta spruta ut avgaser i backarna.
Jag ser att det mest positiva är att nu har Skistar visat vägen för andra skidexploatörer. Effekten blir "många bäckar små".

Måste medge att Skistar har en bra hemsida som är lättöverskådlig och lättnavigerad. Många andra borde apa efter för att underlätta för gästerna. Har åkt skidor otroligt billigt (förhållandevis) under lågsäsong med hjälp av diverse deals på deras hemsida. Där ligger dem i framkant.

Senast ändrad:

Jag pratade med ansvarig tjänsteman på kommunkontoret idag som bekräftade att kommunen inte har något som helst att göra med gratis liftkort.
Det är helt och hållet Skistars eget initiativ och bekostas helt av Skistar själva.
Gäller naturligtvis i Skistars egna anläggningar (Åre).

Tillbaka
Topp