Är skidåkningen bättre om man åker längre bort i världen?

Jag fyller snart 40 och funderar på att åka på maxad skidresa. Vi satt och drömde oss bort till Kanada. Då slog det oss, blir skidåkningen bättre bara för att man åker längre bort?
Hur står sig Nordamerika mot europeiska skidområden? Vi åker i pist.
En av de saker jag prioriterar högst är korta liftköer. Svenska sälen och Åre erbjuder under loven långa köer, hur är detta (generellt sätt förståss) om man ställer Sverige mot Europa eller mot Nordamerika?

För bästa urval av stora effektiva liftsystem och antal skidorter/skidområden, är Alperna överlägset i världen. Framför allt med tanke på hur tätt skidorterna ligger. Var man än är så har man ofta tillgång till ett tiotal olika skidorter inom en timmes avstånd med bil. Om prio ett är piståkning, så finns det ingen anledning att åka någon annanstans.
För prio på andra upplevelser blir ju frågeställningen annorlunda.
Jag har själv bara åkt i Alperna och Skandinavien.

Hade besök från Sverige under sportlovet här (v9), de är vana vid Åre osv. Jag tyckte det var olidligt i Engelberg, de tyckte att det inte var någon kö alls. :ROFLMAO:
Så ser ingen anledning att flyga långt bort, alperna borde räcka, speciellt om ni åker pist. Sen är det så klart fördel om ni kan undvika värsta skolloven...

Att åka till Kanada för att åka pist blir att gå över ån efter vatten….
Visst finns det en massa fin piståkning i Kanada, men inte är den bättre än på många ställen i Alperna….
Tycker jag då!!
Men skidkulturen, kökultuten och matkulturen är ju lite annorlunda ”over there”. (Dock inte alltid bättre….)

Jag fyller snart 40 och funderar på att åka på maxad skidresa. Vi satt och drömde oss bort till Kanada. Då slog det oss, blir skidåkningen bättre bara för att man åker längre bort?
En av de saker jag prioriterar högst är korta liftköer. Svenska sälen och Åre erbjuder under loven långa köer, hur är detta (generellt sätt förståss) om man ställer Sverige mot Europa eller mot Nordamerika?
Kanada vet jag inte men varit i Aspen under sportlovet och det var otroligt bra! Inga köer otrolig service och väldigt torr snö vilket tillsammans med obefintliga liftköer gjorde att det aldrig blev uppkört! Sedan är det prismässigt dubbelt upp mot alperna och pisterna är ingen större skillnad mot Alperna däremot är offpisten mkt bättre i USA!!

Många söker seriös åkning i Japan och Kanada.
Vestlandet i Norge får mer snö än BC och har bättre fallhöjd än i Japan. Snacka om att gå över ån..

Kolla Stranda, Voss och Myrkdalen.

Men världens ”riktiga” skidåkare är ändå överens om att alperna ruvar på planetens bästa åkning.

Min egen drömresa?
Kan låta motsägelsefullt men jag drömmer ändå om att luffa runt 5-6 veckor runt i USA och Kanada med ett Ikonpass i bakfickan 🇺🇸🇨🇦

(Min familjesituation och ekonomi gör dock att det stannar vid en dröm)

Edit: nu såg jag att ni ska åka pist. Mitt svar avsåg puder ❄️❄️❄️

Senast ändrad:
Om någon funderar på Australien så är det ett mycket trevligt land. Skidåkningen är dock i nivå med svenska fjällen, och prisläget något högre än det och vädret ofta soligare (på gott och ont - kort säsong). Nya Zeeland (som jag tyvärr ej besökt) har litet mer spännande åkning och fantastisk bergsnatur men vanskligt väder och ganska små liftsystem. Man åker dit för helheten, knappast för skidåkningen enbart.
Jag tror, utan att ha åkt skidor i Japan, Sydamerika eller Kaukasus, att världshistoriens bästa skidåkning finns i alperna. Just nu (ja alltså inte just nu utan om vintern). Så - passa på.

Nej. Jag har varit i Alaska två gånger. Verkligen inte värt besväret eller kostnaden. "Problemet" är att snubbar är snubbiga och aldrig skulle erkänna att skidresan som kostade 50-100 k inte var värd pengarna utan istället kallar det "magiskt", "episkt" osv helt fantasilösa "superlativ".

Du ser samma fenomen i allt folk/snubbar investerar mycket pengar/engagemang etc i. Vem erkänner att filmupplevelsen av en TV för 30 k är obetydligt bättre än en TV för 10 k?

Sen beror det ju på vad ni menar med "maxad". Så långt hemifrån som möjligt, så exotiskt som möjligt, så brant, långt eller högt som möjligt, så stor variation som möjligt, bästa möjliga service, så dyrt som möjligt, så, ja, berätta vad ni prioriterar så kommer det säkert att komma tips. Sannolikt på orter i Alperna.

Jag har åkt lite i både Kanada och USA, om vi pratar pist så tycker jag att Lake Louise utanför Banff var väldigt trevligt - mest för att det likande Alperna så mycket (!). Var i USA/Colorado för några år sedan med min son på jullovet och blev väl inte så imponerad. Visst är högsta åkhöjden ofta bra - men dalarna är ju högre de också. I Telluride ligger gamla byn på ca 2600m höjd, nya hotellbyn på 2900m - då blir det inte så väldans stor fallhöjd även om högsta toppen är 4000+.. Vi var även i Aspen och Breckenridge - välskött men inte så imponerande. Finns många orter i alperna som är klart bättre om man gillar piståkning. Åre är också bra - undvik skolloven så är det rätt tomt i backarna.

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Tillbaka
Topp