Offpist i Courmayeur vs Cervinia/Zermatt?

Planerar ny snowboard resa och undrar lite på hur enkla bergen/backarna/offpist möjligheterna är på dessa ställen.
Courmayeur verkar ju ha 3 backar som är rena offpistrepor. Punta Hellbronner ser ut å vara en dröm om man gillar stora oröda ytor vid snöfall? Kan man ta sig ner till andra liftar för att slippa åka tillbaka till samma lift (såklart kommer man upp på annan bergssida då. Ligger lite off vilket kanske håller borta de flesta "danskar" som plogar i opisten? Eller lockar skidorten väldigt mycket freeride åkare? Hur är de andra 2 som verkar omfamna det stora liftsystemet? i övrigt inte mycket svarta backar. Känns berget platt där det flesta liftar ligger? Gillar att leta kluriga nerfarter mellan backar också. Samt slutligen, vad kan en bussresa från Chamonix kosta tillbaka till Courmayeur? Plus å minus uppskattas.

Cervina/Zermatt (boende i Cervinia) verkar större liftsystem. Vad jag förstått ingår inte hela Zermatt i liftkortet utan det är Cervinia + Matterhorn Glacier Paradise?? På google maps ser det området i Schweiz rätt platt ut (jämfört med tex Hellbronner i Courmayeur). Mindre lavinrisk kanske men finns det sprickor i glaciären som inte är utmärkta (crevasse)? Annars är ju Matterhorn Glacier Paradise skjukt högt ca 3900meter. Plus å minus uppskattas.

Vi busväder är förmodligen de höga backarna/liftarna stängda så vilket system erbjuder bra offpist på lägre höjder?

Har åkt mycket offpist i Alperna genom åren men inte på dessa orter så erfarna tips uppskattas. Party är sekundärt då vi är ca 38 år gamla. Men vill nån nämna någe om uteliv går det bra :)

Var i Cervinia/Zermatt i mitten av februari 2022. Var lite snö i Cervinia när vi var där och trots snöfall så var det för lite för att kunna åka utanför pisten i någon större utsträckning. Ytor finns ju i massor, men snön saknades när vi var där. Vi tog oss över till Zermatt flera dagar, då det systemet i mycket utsträckning ligger i mer varierade väderstreck och inte är lika exponerat av solen. Där utforskade vi en del utanför pisten och hittade en hel del bra åkning. Om jag bortser från mat och prisläge i Schweiz vs Italien skulle jag säga allt ALLT är bättre på Zermatt-sidan vs Cervinia-sidan. Hypermoderna liftar, brantare, mer variation i terräng, mer snö. Har för mig att det tog ca 30 min med lift att ta sig över till Zermatt från Cervinia, men då gäller det att det inte blåser så mycket så att liftarna kan hållas öppna.

Cervinia:
+ Hela liftsystemet ligger på solsida, bra om man gillar sola.
+ Går att åka över till Zermatt
+ Bra käk i backrestaurangerna
+ Mysig by
+ Bra prisnivå
- Hela berget ligger på solsida, värdelöst ur åkperspektiv då solen tar hårt på snötäcket om det dessutom är någon plusgrad.
- Kändes som restaurangerna hade väldigt överlappande menyer, blev lite variationslöst i slutet av veckan.

Har man flyt med snöläget kan Cervinia vara helt fantastiskt, men utifrån hur liftsystemet är utformat så är det ju något av en chansning att åka dit i och med att så mycket ligger exponerat för sol.

Courmayeur har jag också varit i vid två tillfällen, men bara över dagen. Trevlig by, större än Cervinia skulle jag säga. Åkte med guide då och hade väldig flyt med snön, så det var väldigt positiva upplevelser. Körde bara utanför då så kan inte säga så mycket om själva liftsystemet.

Planerar ny snowboard resa och undrar lite på hur enkla bergen/backarna/offpist möjligheterna är på dessa ställen.
Courmayeur verkar ju ha 3 backar som är rena offpistrepor. Punta Hellbronner ser ut å vara en dröm om man gillar stora oröda ytor vid snöfall? Kan man ta sig ner till andra liftar för att slippa åka tillbaka till samma lift (såklart kommer man upp på annan bergssida då. Ligger lite off vilket kanske håller borta de flesta "danskar" som plogar i opisten? Eller lockar skidorten väldigt mycket freeride åkare? Hur är de andra 2 som verkar omfamna det stora liftsystemet? i övrigt inte mycket svarta backar. Känns berget platt där det flesta liftar ligger? Gillar att leta kluriga nerfarter mellan backar också. Samt slutligen, vad kan en bussresa från Chamonix kosta tillbaka till Courmayeur? Plus å minus uppskattas.

Cervina/Zermatt (boende i Cervinia) verkar större liftsystem. Vad jag förstått ingår inte hela Zermatt i liftkortet utan det är Cervinia + Matterhorn Glacier Paradise?? På google maps ser det området i Schweiz rätt platt ut (jämfört med tex Hellbronner i Courmayeur). Mindre lavinrisk kanske men finns det sprickor i glaciären som inte är utmärkta (crevasse)? Annars är ju Matterhorn Glacier Paradise skjukt högt ca 3900meter. Plus å minus uppskattas.

Vi busväder är förmodligen de höga backarna/liftarna stängda så vilket system erbjuder bra offpist på lägre höjder?

Har åkt mycket offpist i Alperna genom åren men inte på dessa orter så erfarna tips uppskattas. Party är sekundärt då vi är ca 38 år gamla. Men vill nån nämna någe om uteliv går det bra :)
Cervina är rätt ! Bo med fördel på hermitage hotel går o köpa liftkort som gäller hela Zermatt med även gornergrat berget.. utelivet i Cervinia är rätt bra slår ett slag för LapDance baren efter man hängt på STS på deras stökiga barrundor… just det hotellet som ligger 10 minuter utanför centrum kör dig när som helst på dygnet var som helst i byn utan kostnad hjälper dig på med pjäxorna bär skidorna till ingående deras privata shuttle som kör dig o lite annat lull lull

Om jag inte är helt fel ute så ligger courmayeur också rätt mycket på solsidan. Vädret kan man inte styra, så gäller å ha plan B på resan.

Hellbronner bör man nog ha guide om man inte väldigt förtrogen högalpin terräng. Vinter 2019 var trappan man behöver för insteg till skidåkningen avstängd.

förstår inte riktigt, kan du förklara mer? vad var avstängt
Jag har inte åkt Helbronner själv, bara varit uppe med kabinen. Det finns en trappa för det vanligaste insteget. Den var tydligen i så dåligt skick att den stängts av då februari 2020. Så dock guide-grupper som åkte andra vägar. Sen är det mycket glaciärer där så guide är nog att rekommendera.

okej jag fattar nu. tack! krav på sele, slinga och rep. och kanske ett par crampons (is skor) kan va bra å ha om man nu inte bryter alla ben i en glaciärspricka.

Om man inte frågar så lär man sig inte ...

1:28: Hur går resonemanget kring att ha en vajer mellan skidorna och pjäxorna? Borde väl vara no-no i lavinmiljö. Där ska man ju t.ex. inte använda remmarna på stavarna. Är poängen att hindra skidorna från att sticka iväg ner i någon spricka på en glaciären?

Söker info om bussar mellan chamonix och courmayeur. På eftermiddagen tillbaka till courmayeur. Unlimited ski pass ska ge en rabatt men har heller inte hittat pris för buss/skåpbil genom MB tunneln. Hitta nån sida men då junde jag bara se att det gick en buss på morgonen.

Söker info om bussar mellan chamonix och courmayeur. På eftermiddagen tillbaka till courmayeur. Unlimited ski pass ska ge en rabatt men har heller inte hittat pris för buss/skåpbil genom MB tunneln. Hitta nån sida men då junde jag bara se att det gick en buss på morgonen.
Går nästan varje timme, om jag inte minns fel. Men, boka i förhand! Då och då finns det så mycket folk, att alla bussar är upptagna. En gång var vi tvungna att ta en taxi, och det kostade mycket.

Courmayer är en favorit för mig, dit jag gärna återvänder. Nära Geneve o med det Italien lan erbjuda. Nu åker jag mest pist men vad jag förstått av de mer offpiste åkande typerna är det riktigt bra! Dock så ligger mycket i solen och det finns ju risk att det inte snöar just den veckan. Inga problem med buss till charmonix dalen, som nån sa så går den typ varje timme med åtminstone pre-covid flera olika aktörer. Men som sagt boka i förväg. Från courmayer kan man ju även ta en sväng till la thuile om andan faller på. Cervinia har jag ännu obesökt så kan ej jämnföra men skulle säga att Courmayer är ett bra val. Iö det lönar sig inte att köra egen bil fram o tillbaka i Mt Blanc tunneln, där förlorar man det man vann på att bo i Italien

Bindningarna har inga ski stoppers.
Jep! Och, om man tappar båda skidor nånstans där uppe, det är bara att beställa helikopter dit. Om man tappar bara en skida, man kan åka ner med en skida. Om man kan inte åka ner brant med en skida, så är det bäst att inte alls åka där. (Där menar Heilbronner! I Courmayeur, La Thuile osv. finns också mycket enklare och trevligare offpist javisst!)

Mina kompisar använder inte alltid fångrem. De bara ställer bindningar till "gåläge", så att de inte kan lösas, om det är farligt att tappa skidor. Jag har lyckligtvis bräda, så, den är mycket svårare att tappas.

Senast ändrad:
Var i Cervinia/Zermatt i mitten av februari 2022. Var lite snö i Cervinia när vi var där och trots snöfall så var det för lite för att kunna åka utanför pisten i någon större utsträckning. Ytor finns ju i massor, men snön saknades när vi var där. Vi tog oss över till Zermatt flera dagar, då det systemet i mycket utsträckning ligger i mer varierade väderstreck och inte är lika exponerat av solen. Där utforskade vi en del utanför pisten och hittade en hel del bra åkning. Om jag bortser från mat och prisläge i Schweiz vs Italien skulle jag säga allt ALLT är bättre på Zermatt-sidan vs Cervinia-sidan. Hypermoderna liftar, brantare, mer variation i terräng, mer snö. Har för mig att det tog ca 30 min med lift att ta sig över till Zermatt från Cervinia, men då gäller det att det inte blåser så mycket så att liftarna kan hållas öppna.

Cervinia:
+ Hela liftsystemet ligger på solsida, bra om man gillar sola.
+ Går att åka över till Zermatt
+ Bra käk i backrestaurangerna
+ Mysig by
+ Bra prisnivå
- Hela berget ligger på solsida, värdelöst ur åkperspektiv då solen tar hårt på snötäcket om det dessutom är någon plusgrad.
- Kändes som restaurangerna hade väldigt överlappande menyer, blev lite variationslöst i slutet av veckan.

Har man flyt med snöläget kan Cervinia vara helt fantastiskt, men utifrån hur liftsystemet är utformat så är det ju något av en chansning att åka dit i och med att så mycket ligger exponerat för sol.

Courmayeur har jag också varit i vid två tillfällen, men bara över dagen. Trevlig by, större än Cervinia skulle jag säga. Åkte med guide då och hade väldig flyt med snön, så det var väldigt positiva upplevelser. Körde bara utanför då så kan inte säga så mycket om själva liftsystemet.
Hej! Hur är prisläget i Zermatt vs Cervinia? Tänker ffa på om man har eget boende? Är det samma kostnad för liftkort där som i Cervinia om man kör Kombokortet för båda systemen?

Tillbaka
Topp