Courmayeur /Pt Helbronner

Hnjn

Ny medlem
Hej, är på väg till Courmayeur och ska boka guide. Är sugen på att åka Punta Helbronner, men är osäker på insteget. Guiden säger att efter liften är det en kort promenad, sedan går man på en form av stålgång, ser nästan ut som en byggställning, för att sedan avslutas med en stege och firning ned till en avsats för att ta på skidorna.
Min fråga är hur hög är denna stålgång och hur långt ned går man på stege och firning?
Italienarna är tröga på att ge tydliga svar och säger att alpina klättererfarenheter är ett +
Ska även tillägga att jag är lite känslig för höjder, vilket iof inte gäller då jag står på berget, så om ni erfarna säger att vandringen på ställningen suger, då är det kanske inget för mig....
Tacksam för råd :)

niillle

Medlem
Åkte där när vi var där v5 iår, behövde inget rep. Någon har förlängt stegen genom att fästa en lös stege med rep.

Sen finns ju klart andra insteg också, både de som behöver rep osv. eller även insteg som du kommer åt utan varken stege eller firning.

Det var inga problem att gå på trappen och stegen. Se till att fästa både skidor och stavar på ryggen bara så du har båda händerna fria.

Det var en del guider som firade ner sina kunder, men det var nog bara för att de inte våga klättra själva. De hade till att börja med ingen ryggsäck att sätta skidorna på.

Senast ändrad:

k2skier

Ny medlem
Punta hellbronner !

Åker man endast med guide här eller hur funkar det ??

johanb

Medlem
Åkte tre åk en dag på Helbronner i början av Februari. Inget större problem att klättra ner när man fäst skidor och stavar ordentligt på ryggsäcken, större delen är som en vanlig trappa och det är bara sista delen som är som en stege (se bild). Däremot var det väldigt många som ville åka på morgonen med 3 dec nysnö och strålande sol... Det var kö nerför trappan och första åket tog säkert en timme innan vi kunde ta på oss skidorna på Tuolaglaciären.

Behöver inte åka med guide, däremot bör man vara utrustad med sele, slinga, rep och kunskap hur man beter sig på en glaciär eftersom det är glaciär i början på åket. Inte speciellt mycket sprickor men ändå, en guide hjälper till med säkerhet och vägval. Så helt klart min rekommendation.

FF

Aktiv medlem
Du behöver inte oroa dig särskilt mycket för att det ska vara så läskigt att du inte klarar av det, det löser sig lätt, speciellt med assistans och coaching av en guide.

Om du behöver ställa frågan om huruvida du ska ha en guide, ska du absolut ha guide på helbronner. Det är ett farligt ställe att befinna sig på utan mycket god kännedom om berg.

Slink

Medlem
Kort om läget uppe vid Punta Helbronner och Toula trappan just nu och för resten av säsongen 2020.

På grund av kraftigt snöfall i kombination med stark vind från den franska sidan så är insteget till trappan begravt tillsammans med den övre delen av trappan. Det har bildats en vägg av snö där trappan sticker fram som en svart "tub". Det hela ser rätt knasigt ut. Droppet ned till trappan är ca 40meter och just nu extremt brant, detta kommer sannolikt att kunna variera en del över säsongen. Lite varm vind fån Syd skulle kunna slipa ner den brantaste kanten och göra det lite mer behagligt. Vi såg några som åkte ner (med 1 guide) men vi var desto fler som vände om.

En reflektion var också att momentet med att plocka av sig skidor/bräda när det lutar ~40-45grader och sedan klättra in i trappan inte är helt trivialt.

Ett säkrare alternativ är att repellera ner från höger sida, man kommer dock inte rakt över trappan men en generös slinga och +70m rep löser sannolikt problemet medans 2*60m ger en garanti.

Senast ändrad:

krister_jonson

Ny medlem
Hej, är på väg till Courmayeur och ska boka guide. Är sugen på att åka Punta Helbronner, men är osäker på insteget. Guiden säger att efter liften är det en kort promenad, sedan går man på en form av stålgång, ser nästan ut som en byggställning, för att sedan avslutas med en stege och firning ned till en avsats för att ta på skidorna.
Min fråga är hur hög är denna stålgång och hur långt ned går man på stege och firning?
Italienarna är tröga på att ge tydliga svar och säger att alpina klättererfarenheter är ett +
Ska även tillägga att jag är lite känslig för höjder, vilket iof inte gäller då jag står på berget, så om ni erfarna säger att vandringen på ställningen suger, då är det kanske inget för mig....
Tacksam för råd :)
Hej.
Stegen ner till Toula glaciären är formellt avstängd, så egentligen får den inte användas överhuvudtaget nått mera. I vart fall tills dess den är åtgärdad eller officiellt öppnas igen.
/Krister Jonsson

Senaste inläggen

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp