Transfer Italienska alperna (Cervinia)

Christozzz

Aktiv medlem
Planerar en resa till Cervinia med familj (4 pers) vecka 1 och skulle behöva lite goda råd angående transfer från flygplatsen i Milano, Malpensa. Det jag hittar ligger på ungefär 10.000kr med de bolag jag hittat.
Då är det billigare att hyra en bil och köra själv.

Någon som har tips på hur/om det går att hitta billigare alternativ? Har inget emot att åka tillsammans med fler.

Hyra och köra själv blir nog alltid billigare. Och skulle man hitta en billigare transfer så får man ju fundera på säkerheten också.
Du kan ju höra med den här killen
https://www.aostavalley-transfer.it/
Vi åkte med honom Aosta-Courmayeur mitt i natten efter att ha dragit axeln rätt på sjukhuset. Men det kostade ju 8-900kr så jag kan tänka mig att Malpensa-Cervinia kostar minst det femdubbla.

Med familjen är det bara att hyra!

Man kan resa med buss och tåg. Det är mycket billigt i Italien, men tar timmar och timmar. Om man tycker att resa långsamt, men ännu ganska "äventyriskt", då det är helt ok. Vi har rest från Geneve till Cervinia, från Torino till Gressoney och från Bergamo till Ponte di Legno med buss och tåg. Kostar nästan ingenting men tar en hel dag. Många byten. Man (Jag?) hinner dricka allt för många öl under resan.

Senast ändrad:
Hyra och köra själv blir nog alltid billigare. Och skulle man hitta en billigare transfer så får man ju fundera på säkerheten också.
Du kan ju höra med den här killen
https://www.aostavalley-transfer.it/
Vi åkte med honom Aosta-Courmayeur mitt i natten efter att ha dragit axeln rätt på sjukhuset. Men det kostade ju 8-900kr så jag kan tänka mig att Malpensa-Cervinia kostar minst det femdubbla.
Tack! Kanske ändå får bli hyrbil, känns bara onödigt att ha en hyrbil stående en vecka för en så pass kort resa. Hmmm, då kommer genast nya frågor ang snökedjor eller vinterdäck, takbox mm. Eller om man borde välja ett annat resmål som är enklare att köra till. Tack för tipset också!

Med familjen är det bara att hyra!

Man kan resa med buss och tåg. Det är mycket billigt i Italien, men tar timmar och timmar. Om man tycker att resa långsamt, men ännu ganska "äventyriskt", då det är helt ok. Vi har rest från Geneve till Cervinia, från Torino till Gressoney och från Bergamo till Ponte di Legno med buss och tåg. Kostar nästan ingenting men tar en hel dag. Många byten. Man (Jag?) hinner dricka allt för många öl under resan.
Tack! Ha, ha - det låter som att det finns både fördelar och nackdelar med kollektivtrafiken. Lutar dock lite åt bilhyra, men då kanske välja något som ligger bra till i förhållande till flygplats. Läste att Ponte di Legno ska vara enkel bilväg, kändes det så?

Låt dock inte detta hindra dig. Det är inget problem för en svensk att köra från Malpensa till Cervinia. Snökedjor kan du få från hyrbilsföretaget mot extra betalning eller köpa lokalt på vägen upp. Risken att de behöver användas är liten men polisen kollar ibland att man har dem med i bagaget.

Låt dock inte detta hindra dig. Det är inget problem för en svensk att köra från Malpensa till Cervinia. Snökedjor kan du få från hyrbilsföretaget mot extra betalning eller köpa lokalt på vägen upp. Risken att de behöver användas är liten men polisen kollar ibland att man har dem med i bagaget.
Ja, det är sällan det händer, men när det snöar och lägger sig är vägen upp till Cervinia inte att leka med och utan snökedjor (vilket är obligatoriskt i bergen men även på motorvägen Milano-Torino-Aosta) är risken stor att man inte kommer upp. Det är ju givetvis en stor fördel med fyrhjulsdrivet i bergen och dom bilarna är ju oftast större vilket behövs för 4 pers.
En annan grej som gör att bil rekommenderas i Cervinia är att det ibland blåser så mycket att liftarna inte öppnar Har man då bil kan man köra ner till orterna längre ner i dalen (samma liftkort gäller).

Sökedjor på hyrbil kan man lösa genom att köpa de här och packa ner i ryggsäcken/resväskan

Sökedjor på hyrbil kan man lösa genom att köpa de här och packa ner i ryggsäcken/resväskan
Högst osäkert om italienska polisen godkänner dem… Det handlar alltså i 9 fall av 10 om att visa upp för polisen att man har godkända snökedjor med sig i bilen. De behöver sällan monteras i praktiken.

Man ser ofta den här skylten, obs då att ”catene a bordo” betyder att kedjor ska finnas i bilen (om man inte har vinterdäck), inte att man genast måste montera kedjorna efter skylten. Man får inte ha kedjorna på om det inte är snö på vägarna.

1629011808908.jpeg

Har själv kört till ett dussintal italienska skidorter och aldrig behövt montera kedjor, de har legat i bagaget. Man brukar vara snabb med att ploga och salta vägarna.

Är man riktigt osäker och har 4.5 kg över i bagaget kan man ju ta med sig dessa:

Senast ändrad:
Ah, biltemas rejäla kedjor. What a great thing.
"-Sitter de på nu?" Ska den gula delen vara runt hjulens kanter? Den röda delen verkar bara svår att få runt hjulen här borta, kedjan känns för kort. Ska vi inte bara testa att köra på hjulen när de ligger på marken istället? Ah, mina händer, är snart ispinnar!"

Men det går! Öva lite innan bara :)

Brukar annars gå att ”deala” till sig enbart transfer fram och tillbaka till orten från flygplats med de olika skidresebolagen. Jobbade för Slopetrotter förförra vintern och då var c:a 30% av alla gäster vi hade enbart transfer fram och tillbaka. Har för mig att deras bussar till Cervinia utgår från Turin eller Milano, men det är ju ett enkelt mail bort att få svar på. Lycka till!

De flesta hyrbilsbolag har snökedjor som extra utrustning att hyra. Som @fredw nämnde, kanske helt onödiga 99 gånger av 100, men kan behövas och polisen kan kolla. Takbox blir nog värre, däremot har en del firmor "ski-rack" som tillval. De gånger jag haft det har det varit ganska tveksamma sugproppslösningar som jag fått montera själv. Funkar men för mig tog det lite tid innan jag fick till det och familjen kunde komma iväg -- lite frustrerande pill.
Har själv gått över till privat transfer med chaufför de senaste 6 åren, men brukar åka med två familjer som delar på minibuss. Så €300-500 per familj ToR blir ju lite överkomligare. €1000 till Cervinia låter lite blodigt. Det betalade vi till Madonna för ett par år sedan. Men, priserna har stadigt gått upp över de senaste 7-8 åren verkar det som.

Senast ändrad:
Har hyrt bil i Italien många gånger, problemet är takräckena som sitter fast med magnet och är designade för att hantera 2 par smala pistskidor. För en svensk familj med tre tonåriga barn dvs 5 par skidor av normalbredd (80-105mm) så pressas gränserna för vad 2 par magneträcken klarar av. Jag har räddats av att ha med voileremmar som kan användas för att säkra skidorna i de för smala räckena samt att barnen suttit väldigt trångt med ett par skidor och alla stavar intryckta på något sätt i baksätet.

Så rekommenderar minibuss om ni är några stycken med normala skidor (men se till att ni kan lasta in skidfodralen i den för det funkar inte på alla minibussar) eller någon slags shuttle service.

Senast vi var i Madesimo så körde vi shuttle som hotellet fixade fram. Kostade 250€ per riktning från Malpensa till Madesimo och det var väldigt smidigt. Jag slapp att oroa mig för bilens packning, snökedjor, takräcken, tanka bergsdiesel etc. Så fråga om hotellet eller agencia som ni hyr lägenhet igenom om de kan fixa fram bättre priser med någon lokal taxi/minibuss.

Tack för tips! Lutar åt att hyra bil modell större så skidorna får plats. 250 känns ju som ett mer rimligt pris.

Jag letar efter delad transfer till Cervinia i Mars, är det någon som har erfarenhet med dessa? Är det ett legitimt företag? Ser nästan för bra ut för att vara sant med €80 enkel resa för två personer.
Cervinia är verkligen svårt (dyrt) med transfer.

På sin hemsida tipsar byn om:

Tåg verkligen billigt, men det kräver något eller några byten och buss i bägge eller ena änden beroende på om du flyger till Linate eller Malpensa och du kan inte landa för sent på dagen.

långfärdsbuss från Milano till Aosta-dalen några gånger om dagen, men den kräver också den byten i bägge ändar och gå inte alltför sent på dagen.

Hyrbil som rymmer en hel familj (5 personer) och skidor och pjäxor kostar norr om 10.000 kr.

Olika typer av hyrd transfer med bilar/minibussar ligger på minst samma summa för fem personer. Frågan är om det inte är billigare med två mindre bilar (1 till skidorna och en till familjen) än med en stor bil. Bensin och vägtullar är ju försumbara i sammanhanget på denna sträcka.

Delad transfer är inte lätt att få ihop. Och du behöver nog 15-20 resenärer och en riktig buss för att få en låg snittkostnad.

Lägger man till det att kvaliteten på boendet generellt är lägre i Cervinia än på många andra orter så vill det till att man gillar liftsystemet.

Har bokat flygbiljetter över påsk, men funderar på att avboka. Känns inte rimligt att transfer nästan kostar mer än flyget. Problemet är ju att få orter har bra snö i april.

Med tåg/bus till Chatillon och bus därifrån till Cervinia? Så gjorde vi för tre år sedan.

Tack - ja det stämmer att det går.

Om man hinner till Milano centralstation med all packning till senast 16.00 är man i Cervinia 20.30. Det är sista förbindelsen.

Tillbaka
Topp