[Artikel] Åre kabinbana – en svajig historia

Redaktionen

Aktiv medlem
are-1-2000x1331-1000x666.jpg

Sedan 2016 har det varit likt en dragkamp huruvida man ska riva Åre kabinbana eller inte. Riva, låt bli, riva, låt bli, riva, låt bli… Envist står den fortfarande kvar men den ikoniska kabinbanans dagar är räknade. Häng med när vi går igenom historie

Läs hela artikeln:

Fin artikel (minus särskrivningen "Palme regeringen")

Det är alltid kul att kunna åka kabinen. Gondolen är såklart bättre och mer pålitlig, men det är något av en upplevelse att känna höjdskillnaden och svajningen.

Kabinen är nice när den går, vilket inte är så ofta på vintern. Framåt mars - april brukar den funka ganska stabilt, och då är den ett givet val till dagens sistaåk. Visst är det nostalgi då "den har ju alltid funnits" men med en ny lift kommer jag nog över saknaden.

Hade en grupp med ryssar upp i stormig februaridag för sisådär 10 år sen, i den karga väntsalen på kabinberg var det dags för ett litet Åreföredrag, i en andningspaus fick jag frågan på ryskengelska " Are we in Sweden or are we in Norway ?.....

När jag jobbade som skidlärare i Åre på 90-talet fick jag en fin vårdag åka uppe på kabinens tak! Fantastisk upplevelse o vacker utsikt! 🤩
Jag blev dock tvungen att komma ner innan vi passerade sista stöttan (stolpen) eftersom det ibland lossnade isstycken från den som föll ner på kaninen….😬

När jag jobbade som skidlärare i Åre på 90-talet fick jag en fin vårdag åka uppe på kabinens tak! Fantastisk upplevelse o vacker utsikt! 🤩
Jag blev dock tvungen att komma ner innan vi passerade sista stöttan (stolpen) eftersom det ibland lossnade isstycken från den som föll ner på kaninen….😬
Häftigt! Det finns en del kabinbanor med takterasser. Kanske vore något för Åres? Den är ju ändå mest öppen på våren :D

Tillbaka
Topp