Snödjup, snöbrist?

Brenin

Medlem
Snödjup, snöbrist?
Det hävdas i media att snöförhållandena i Alperna blir drastiskt sämre och sämre, men det sägs som en del av deras klimatpropaganda, så det går inte att lita på sanningshalten. Viss försämring tycker jag mig ha upplevt, men den är anekdotiskt.
För att veta hur allvarligt det är skulle jag vilja ha historisk statistik.
Aktuella snörapporter finns tillgängliga, och de är ju allra mest användbara när man ska välja resort, men jag funderar på om jag ska köpa mig en lägenhet någonstans. Innan dess vill jag gärna se hur snödjupet utvecklar sig över längre tid.
Vet ni var sådan statistik finns? Länka gärna.

Ni får gärna även svara med allmänna kommentarer kring snöförhållanden. Upplever ni stor försämring? Var har förhållanden försämrats mest, och var har snöförhållanden förbättrats alternativt försämrats minst?

Med vänlig hälsning, Henrik

Snödjup, snöbrist?
Varierar väl mycket år från år. Tycker helt klart det blivit sämre på låg höjd, även om det just nu är ett extremår. Talar då om nordsidan av Alperna i Schweiz. SLF har mycket data om snöläget från alla sina stationer. Www.slf.ch

Snödjup, snöbrist?
Ett tydligt och lite sorgligt exempel på att vintrarna i Alperna blir varmarare är ju att glaciärerna krymper i snabb takt. Nederbörden i form av snö på vintern är inte tillräcklig för att fylla på glaciärerna i samma takt som avsmältningen på vår och sommar.

Om detta är en del av ett naturligt kretslopp i klimatet eller pga vår inverkan låter jag vara osagt. Förmodligen en kombination.

Snödjup, snöbrist?
Läs den här, sammanfatta gärna och återkom till oss andra ;)

1672831196228.png

PS:
The trend analysis, based on measurements from 1971 to 2019, highlights the overall reduction in snow cover. Decreases in snow depth were observed for 82% of the stations from December to February (15% of these significant) and 90% for March to April (27% significant), while only 18% and 10% showed increases, respectively (0.6% of the increases significant, in both cases).

Snödjup, snöbrist?
@Brenin precis den information som jag tror du söker finns här på Freeride :)
iaf för Sverige, Norge, Schweiz och Frankrike. Vilket land är det du kikar på?
Klicka in på respektive länk och skidort så ser du hur snödjupet ser ut nu i förhållande till historiken. Du kan även manuellt gå in i rullmenyn under graferna och välja enskild säsong.

Snödjup, snöbrist?
Jag saknar Österrike och Italien. Hur rapporteras snödjupen in från de befintliga länderna på listan?
Vi saknar även Österrike och Italien, och vi har försökt att få tag i snödata även från dessa länder. Förhoppningsvis blir det möjligt i framtiden. Befintlig data som vi har nu får vi genom samarbeten med olika organisationer som sammanstället data, tex SLAO för Sverige.

Snödjup, snöbrist?
Det hävdas i media att snöförhållandena i Alperna blir drastiskt sämre och sämre, men det sägs som en del av deras klimatpropaganda, så det går inte att lita på sanningshalten. Viss försämring tycker jag mig ha upplevt, men den är anekdotiskt.
För att veta hur allvarligt det är skulle jag vilja ha historisk statistik.
Aktuella snörapporter finns tillgängliga, och de är ju allra mest användbara när man ska välja resort, men jag funderar på om jag ska köpa mig en lägenhet någonstans. Innan dess vill jag gärna se hur snödjupet utvecklar sig över längre tid.
Vet ni var sådan statistik finns? Länka gärna.

Ni får gärna även svara med allmänna kommentarer kring snöförhållanden. Upplever ni stor försämring? Var har förhållanden försämrats mest, och var har snöförhållanden förbättrats alternativt försämrats minst?

Med vänlig hälsning, Henrik
Hej Henrik. Jag har några frågor kring de inledande raderna i ditt inlägg.

Vad menar du med "deras klimatpropaganda"? Vad innebär det begreppet, vem bedriver den och i vilket syfte enligt dig?

Varför går inte mediernas rapportering att lita på? Varför skulle de medvetet föra allmänheten bakom ljuset med osanna uppgifter och vad driver dem att ljuga? Jag är nyfiken på att veta mer om detta.

Senast ändrad:
Snödjup, snöbrist?
Tycker iofs media ofta är ganska slarviga. I vårt fikarum hade de flesta tolkat de senaste nyheterna som att det i ”norra Schweiziska alperna” numera är mer än 15 grader varmare än normalt.

I själva verket handlade det om att det gamla värmerekordet slagits med 0,8 grader. I en småstad 400 m över havet strax sydväst om Basel. Det gamla rekordet i norra Schweiz var från 1940-talet.

En del artiklar presenterade detta på ett helt adekvat sätt, andra inte alls.

Snödjup, snöbrist?
Tycker iofs media ofta är ganska slarviga. I vårt fikarum hade de flesta tolkat de senaste nyheterna som att det i ”norra Schweiziska alperna” numera är mer än 15 grader varmare än normalt.

I själva verket handlade det om att det gamla värmerekordet slagits med 0,8 grader. I en småstad 400 m över havet strax sydväst om Basel. Det gamla rekordet i norra Schweiz var från 1940-talet.

En del artiklar presenterade detta på ett helt adekvat sätt, andra inte alls.
Ny artikel i dagens Svd. På vissa orter verkar det vara problem med snöbrist.

Panik i skidorterna när Alperna är gröna.​

Snödjup, snöbrist?
Absolut är det problem med snöbrist och smältande glaciärer.
Dåliga snövintrar är dock inget nytt alls. Men de verkar ju komma litet oftare.
Jag jobbade på skidresebyrå 1986 ca. Då blev i princip sista halvan av alpsäsongen inställd pga snö brist.

Snödjup, snöbrist?
Jag har bott i alperna i tolv år nu och åkt hit i stort sätt hela mitt liv. Och det blir sämre och sämre. Förr öppnade resortsen i mitten av november. Nu knappt i slutet av december. Säsongen slutar också tidigare och tidigare och vädret är mer instabilt. Förr låg det mycket snö, och det snöade lite då och då. Nu känns det som om det faller stora dump, sen regn, varmt kallt och så vidare.
I år är dock extremt kasst. Vår skidort har 1 backe öppen, vilket är extremt dåligt. Tror att den nån gång på 90 talet var lika kasst, men då var jag inte här.

Snödjup, snöbrist?
Helt klart att snöläget sakta men säkert blir i snitt sämre över hela europa. Absolut vissa år är "bra" och vissa "dåliga" men i snitt blir det mindre.

Vem vet vad som händer på en mer global nivå, kanske blir mer vinter på andra ställen som kompensation till viss del

Snödjup, snöbrist?
Jag jobbade på skidresebyrå 1986 ca. Då blev i princip sista halvan av alpsäsongen inställd pga snö brist.
ok. Så viss försämring enligt dig. Har du några favoritorter där det alltid/oftast är bra snödjup?

Snödjup, snöbrist?
Jag har bott i alperna i tolv år nu och åkt hit i stort sätt hela mitt liv. Och det blir sämre och sämre. Förr öppnade resortsen i mitten av november. Nu knappt i slutet av december. Säsongen slutar också tidigare och tidigare och vädret är mer instabilt. Förr låg det mycket snö, och det snöade lite då och då. Nu känns det som om det faller stora dump, sen regn, varmt kallt och så vidare.
I år är dock extremt kasst. Vår skidort har 1 backe öppen, vilket är extremt dåligt. Tror att den nån gång på 90 talet var lika kasst, men då var jag inte här.
Hej Norly! Tråkigt att höra. Vilken ort är det du håller till på?

Snödjup, snöbrist?
Helt klart att snöläget sakta men säkert blir i snitt sämre över hela europa. Absolut vissa år är "bra" och vissa "dåliga" men i snitt blir det mindre.

Vem vet vad som händer på en mer global nivå, kanske blir mer vinter på andra ställen som kompensation till viss del
Ja. Enligt en rapport som länkades till i tråden har till och med vissa orter i alperna visat ökningar. Vilka de är skulle va intressant att veta. Men även Japan såg jag här ovan.

Snödjup, snöbrist?
Ja. Enligt en rapport som länkades till i tråden har till och med vissa orter i alperna visat ökningar. Vilka de är skulle va intressant att veta. Men även Japan såg jag här ovan.
Jag tänker bara hela tiden på filmen "Day after tomorrow", dör golfströmmen så lär vi ju få rätt bra med vinter här uppe igen men vem vet...

Tillbaka
Topp