Cervinia eller St Anton?

Jeppeman_

Medlem
Cervinia eller St Anton?
Hej! Vi är ett gäng på 4 personer som planerar skidresa till alperna, antingen Cervinia eller Sankt Anton. Nån som har koll på prisnivå på respektive skidort? Tips på bra boende? Ställe att hyra skidor? Åker i slutet av mars troligen.

Cervinia eller St Anton?
Beror på.
Om ni har en del mindre erfarna åkare i gruppen så är St Anton mindre idealiskt.
Å andra sidan kan mer erfarna åkare bli trötta på Cervinia som har en del ganska flacka partier. Passar därmed inte heller för snowboard. I övrigt perfekt som första alpresa.

Cervinia eller St Anton?
Beror på.
Om ni har en del mindre erfarna åkare i gruppen så är St Anton mindre idealiskt.
Å andra sidan kan mer erfarna åkare bli trötta på Cervinia som har en del ganska flacka partier. Passar därmed inte heller för snowboard. I övrigt perfekt som första alpresa.
Hej! Vi är ganska erfarna åkare.

Cervinia eller St Anton?
Hej! Vi är ganska erfarna åkare.

Ja St Anton är väl i vissa avseenden en av universums bästa skidorter, dessutom legendarisk. Ski Arlberg är ett fantastiskt lift/pist/skidsystem, enormt stort och varierat.
Andra vet mer. Har själv god erfarenhet av att bo i St Jakob litet utanför orten. Skidbuss i fem minuter strax utanför dörren gick ofta, fram till dalstationen i Nasserein. Totalt mindre än 100 meter gång.

Cervinia eller St Anton?
Spontant skulle jag säga att Cervinia är billigare, iom Italien. Men snabbt googlat hade jag svårt at hitta billiga bra boenden. Själ åker jag till St Anton i Mars, där finns boenden tills det understa ruttnar. Tänker lite att St Anton är ett ställe man behöver uppleva (har själv inte gjort det-än) Men gillar allt med itlaien så tror nog ni får en bra resa vilket ni än väljer

Cervinia eller St Anton?
Hej! Vi är ett gäng på 4 personer som planerar skidresa till alperna, antingen Cervinia eller Sankt Anton. Nån som har koll på prisnivå på respektive skidort? Tips på bra boende? Ställe att hyra skidor? Åker i slutet av mars troligen.
Cervinia går ju att åkai Zermatt med … I Cervinia finns det bara ett ställe att bo på Hotel Hermitage …. Allt i övrigt med byn är rätt fult men är rätt bra uteliv…

Cervinia eller St Anton?
Jag tycker inte alls att Cervinia är fult, ganska mysigt i centrum. Men det är en liten by, och ja det är svårt att hitta boende där till bra pris i år. Jag har själv letat. Det finns räligt fula hus i utkanten av Cervinia där man kan hitta små studios typ Frankrike, fula utifrån som sagt men med utsikt över Matterhorn och ski in/out. Afterski är däremot inget som italienarna ägnar mycket tid åt, utom i delar av Sydtyrolen.
Överfarten till Zermatt är kul att den finns men inget man ska räkna mycket med. Det tar lång tid att ta sig till de bästa backarna i Zermatt och inte sällan är överfarten stängd pga vind (och det är inte kul på glaciären ändå när det blåser hårt). Mer underskattade är de väderskyddade backarna ner mot Valtournenche, en favorit.

Cervinia eller St Anton?
Spontant skulle jag säga att Cervinia är billigare, iom Italien. Men snabbt googlat hade jag svårt at hitta billiga bra boenden. Själ åker jag till St Anton i Mars, där finns boenden tills det understa ruttnar. Tänker lite att St Anton är ett ställe man behöver uppleva (har själv inte gjort det-än) Men gillar allt med itlaien så tror nog ni får en bra resa vilket ni än väljer
Ja precis, verkar rätt lika pris på boenden. Var i Champoluc förra året och det var billigare. Hr varit i Bad Gastein och Mayrhofen tidigare och det var väldigt bra After ski på båda dessa ställe. I Champoluc var det rätt dött. Är det bra After ski i Cervinia?

Cervinia eller St Anton?
Är det bra After ski i Cervinia?
Troligen kommer du inte att tycka det.
Jag tycker det, i meningen fantastisk god mat och dryck till humana priser. Italienarnas egen afterski består oftast av att gå hem efter skidåkningen och klä om och duscha före dagens höjdpunkt (möjligen endast överträffat av skidåkningen) nämligen kvällsmålet.
Svettiga fullproppade ölbarer med hög ompa-pompa-joddel-disko i högtalarna och pjäxdans på borden hittar man bättre på andra ställen. Oftast på orter som har gott om utsocknes gäster från t ex England, Tyskland eller Frändefors.

Nu skojar jag litet. Men för att återgå till första frågan så tror jag mer på St Anton för er grupp. Att du ens frågar om nivån på afterski räcker som orsak! ;)

Senast ändrad:
Cervinia eller St Anton?
Jag har varit i St Anton 1 gång och Cervinia 3-4 gånger.
Som folk har nämnt tidigare är after skin rätt dålig i italien om du, som jag, vill ha den röjiga, germanska varianten. Jag tycker att själva skidåkningen i Cervinia är jättebra. Det är inte så ofta det är stängt till Zermatt och då får man fin skidåkning med fantastiska vyer över Matternhorn. Varning för priserna dock.
Välj Cervinia om du vill åka pist i solsken och ta en espresso/Aperol Spritz på mysig hütte.

För off-pist och röjig after ski helt klart S:t Anton! Arlberg är stort så finns alltid något.

Cervinia eller St Anton?
Om det snöar, man kan åka fint i St. Anton även offpist. I Cervina kan man se ingenting. Om det blåser, man kan åka skidor mycket väl i St. Anton, I Cervinia stänger de liftarna mycket snabbt.

Afterski i Cervinia? Tyvärr inte.

Tillbaka
Topp