Vemdalen eller Trysil vecka 15

• Trådstartare Trådstartare RWD
  • Start datum Start datum

RWD

Aktiv medlem
Tänkte ta en skidresa vid påsklovet som för vår del blir 9-16/4 i år
Eftersom min körkortslösa bror ska med men åker från Stockholm så är Vemdalen det smidigaste för honom och hans dotter.
Jag har dock funderingar på om Trysil är snösäkrare (brukar ju komma mer snö där) och bättre att satsa på men kanske varmare och blötare snö där vid den tiden samt besvärligare för brorsan att ta sig dit.
Kan inte riktigt komma på något annat , ev Funäsfjällen men det drar i väg rätt mycket prismässigt .
Finns det något annat alternativ som är bra och hyfsat lätt att ta sig till från Sthlm utan bil.
Vi åker från Gbgs -trakten men med bil så lite lättare för oss.
Åre är inget alternativ.

Låt honom ta tåg eller buss till Oslo så kan ni möta honom där och åka till någon norsk ort.... Om ni får plats i en enda bil.

Tänkte ta en skidresa vid påsklovet som för vår del blir 9-16/4 i år
Eftersom min körkortslösa bror ska med men åker från Stockholm så är Vemdalen det smidigaste för honom och hans dotter.
Jag har dock funderingar på om Trysil är snösäkrare (brukar ju komma mer snö där) och bättre att satsa på men kanske varmare och blötare snö där vid den tiden samt besvärligare för brorsan att ta sig dit.
Kan inte riktigt komma på något annat , ev Funäsfjällen men det drar i väg rätt mycket prismässigt .
Finns det något annat alternativ som är bra och hyfsat lätt att ta sig till från Sthlm utan bil.
Vi åker från Gbgs -trakten men med bil så lite lättare för oss.
Åre är inget alternativ.
Vemdalen går det buss till från Stocholm. "Härjedalingen". Kostar inga jättepengar, och de kör till de olika destinationerna i Vemdalen. Snöläget brukar knappast vara problem i Vemdalen. Har varit där på finalen och pisterna har varit väl i ordning in i det sista. Någon offpist lär det knappast vara så sent på året. Då måste ni till Åre, eller längre upp i landet.

Vemdalen går det buss till från Stocholm. "Härjedalingen". Kostar inga jättepengar, och de kör till de olika destinationerna i Vemdalen. Snöläget brukar knappast vara problem i Vemdalen. Har varit där på finalen och pisterna har varit väl i ordning in i det sista. Någon offpist lär det knappast vara så sent på året. Då måste ni till Åre, eller längre upp i landet.
Ja precis Härjedalingen har han åkt förut och är smidigt från Sthlm, och off pist får man väl inte räkna med vi d den tiden. Antar att Skalet är bäst där och verkar som allt borde vara öppet v 15. Hur är det med parken där?

Ja precis Härjedalingen har han åkt förut och är smidigt från Sthlm, och off pist får man väl inte räkna med vi d den tiden. Antar att Skalet är bäst där och verkar som allt borde vara öppet v 15. Hur är det med parken där?
Vet inget om parken i Vemdalsskalet men förra året var den i alla fall öppen i Björnrike ända in i slutet. Den var nog inte jättebra att åka i, men öppen. Det lär vara mer folk i Vemdalsskalet än i Björnrike / Klövsjö. Bräjks matbar i Björnrike brukar ha riktigt trevlig afterski i slutet av vintern.

Smidigt att ta sig mellan anläggningarna med skidbussen för dem också.
Brukar vara väldigt mycket folk i skalet bara (speciellt lov) så just över påskhelgen är det nog lugnare i Björnrike, brukar lätta under veckan ( även om det är sthlms veckan).

Björnrike har vi varit en hel del, Skalet bara en dag för några år sen, men det har varit i februari- tycker det har varit lite tunt med snö i Björnrike de senaste gångerna, speciellt övre störtloppet och snobben och förra året fick jag be dem att lägga på mer snö vid avstigningen från mittliften då det var så tunt med snö där att det var omöjligt att undvika småsten mm. Det fixade de direkt i och för sig. Men känslan är att de inte bygger upp en bra grund med konstsnö när det är dåligt med snöfall i början på säsongen.
Fler backar i nordostligt läge i Skalet så tänkte att det kanske klarar sig längre där?

Helt riktigt. Snobben o övre störtloppet verkar vara lågt prioriterade. De var inte öppna när vi var där i mellandagarna. Det är helt klart mest prioritet på backarna vid Grizly express och Blästervallen. De var kanonfina ! Sedan har det snöat en hel del sedan dess, så förhoppningsvis är även Snobben öppen när vi kommer dit igen om några veckor. Det korta elljus längdspåret vid Grizly har tydligen öppnat, och det går på natursnö så det talar för att det är bättre snöläge nu än förra året.

Har varit i både Trysil och Vemdalen (Skalet, Björnrike och Klövsjö) rätt mycket (50+ skiddagar) Trysil helt överlägset ur skidsynpunkt.

Har varit i både Trysil och Vemdalen (Skalet, Björnrike och Klövsjö) rätt mycket (50+ skiddagar) Trysil helt överlägset ur skidsynpunkt.
Ja, jag har varit i Trysil flera ggr också och Björnrike men inte så sent i Björnrike/Vemdalen. Har varit nån gång i Trysil ganska sent och det vara bra med snö men väldigt blött i nedre delarna särskilt, tror det var första veckan i april då.

Är ju omöjligt att säga hur det blir i år runt den tiden men det finns ju en anledning till att de stänger söndagen den veckan i Björnrike och Klövsjö.

Ja, jag har varit i Trysil flera ggr också och Björnrike men inte så sent i Björnrike/Vemdalen. Har varit nån gång i Trysil ganska sent och det vara bra med snö men väldigt blött i nedre delarna särskilt, tror det var första veckan i april då.

Ingen generell skillnad på Vemdalen Trysil. Lokala, vädermässiga skillnader så enda sättet är att planera i sista sekunden i så fall.

Jag hävdar med en dåres envishet att fikat så års är bättre i Vemdalen.
Priset på en halvpava skumpa i Norge motsvarar en långweekend i Vemdalen 😃
CD4DA6DF-0E59-415F-903B-68405250842F.jpeg

Varför Trysil eller Vemdalen? Ska det vara en skistar All ort? Annars finns det ju massvis av skoj alternativ för typ samma pengar och restid.

Bra park i både Björnrike och Trysil.

Brantåkning med lite fallhöjd=Trysil
Solig mysåkning i T shirt=Björnrike/Vemdalen

Senast ändrad:
Varför Trysil eller Vemdalen? Ska det vara en skistar All ort? Annars finns det ju massvis av skoj alternativ för typ samma pengar och restid.

Bra park i både Björnrike och Trysil.

Brantåkning med lite fallhöjd=Trysil
Mysåkning=Björnrike/Vemdalen
Behöver inte vara Trysil eller Vemdalen, men som jag skrev så kommer jag inte på nåt annat som inte blir alltför långt eller dyrt. Tipsa gärna om nåt bra alternativ. Funäsfjällen har jag kollat på, vet inte hur lätt det är att ta sig dit utan bil? Ganska dyrt boende där också. Hemsedal-är också Skistar, Hafjell har vi varit i början på april ett år. Var ok men på gränsen hade lite tur med snöfall då.

Behöver inte vara Trysil eller Vemdalen, men som jag skrev så kommer jag inte på nåt annat som inte blir alltför långt eller dyrt. Tipsa gärna om nåt bra alternativ. Funäsfjällen har jag kollat på, vet inte hur lätt det är att ta sig dit utan bil? Ganska dyrt boende där också. Hemsedal-är också Skistar, Hafjell har vi varit i början på april ett år. Var ok men på gränsen hade lite tur med snöfall då.
Sovbuss till Kittelfjäll?
Tåg till Åre eller Tegefjäll?
Har ni hela påsken på er 9-16 April så kanske några extra timmar på resan inte är något större problem?

Bilagor

• FA86B5D9-0FF2-466C-8E48-3AFE335C8206.jpeg
    FA86B5D9-0FF2-466C-8E48-3AFE335C8206.jpeg
    561.4 KB · Besök: 112
  • 8F489456-9DB2-4CFF-82E8-386D04733A57.jpeg
    8F489456-9DB2-4CFF-82E8-386D04733A57.jpeg
    622.4 KB · Besök: 104
Nu var det inte det som TS ville veta, men så är det ju.

I Norge får man:
- skidåkning

I Sverige får man:
- skidåkning
- god mat

I Alperna får man:
- skidåkning
- god mat
- god dryck
- mäktiga berg
- atmosfär med kontinental känsla
- semesterkänsla
- bättre väder
- mindre vind
- härliga uteluncher i solen

Dina läckra bilder kan ju förstöra humöret för vilken fjällresenär som helst, när han sitter i sin fjällstuga i polarmörkret och måste diska, bädda och bre sina morgonmackor själv.

Nu finns det ju ändå anledningar till varför man åker till fjällen ändå:
- ekonomi
- restid
- avstånd

Jag har börjat använda det som komplement till alpresor, när jag vill i väg och åka några dagar bara. Det blir lite ”too much” att dra till Alperna för det.
Från Skåne åker man då till södra Norge som är närmare, där jag sista dagen kan åka skidor till kl två eller tre på em och sedan köra hem och vara hemma till midnatt samma dag. Och ditresan gör man också utan övernattning över dagen.
Från Stockholm har man ju ungefär samma möjligheter när det gäller svenska fjällen.
Ombyte förnöjer, men att ersätta Alperna med fjällen går ju inte. ;)

EDIT:
När jag var i Norge i Påskas så tog jag också med mig ”italiensk fika” hemifrån:
1673621002927.jpeg

Var också den enda anständiga mat som vi fick under våra dagar där. Men skidåkningen var bra!:)

Senast ändrad:
Är ju omöjligt att säga hur det blir i år runt den tiden men det finns ju en anledning till att de stänger söndagen den veckan i Björnrike och Klövsjö.
Ja, det är ju lite det man får gå på, många anläggningar som stänger den 16:e
Alternativet är ju att vänta in i det sista och hoppas att det finns nåt bra boende kvar.
Skalet har ju öppet till den 23:e förmodligen för backarna har bättre läge

IMG_4460.jpeg

I Vemdalen har du även Björnrike (och Klövsjö) så där finns det bra åkning. Bild ifrån v15 2021. Tror det var +18C i dalen den helgen. Grym våråkning.

Är inte påsk i fjällen en riktig partyhelg i Norge, eller mina jag fel??
Har för mig att jag hört om riktiga sjöslag i Hemsedal då…..
Fast i Trysil är det väl alltid mycket mer svenska turister än norska, så det kanske inte är ett problem där??
🤔

Är inte påsk i fjällen en riktig partyhelg i Norge, eller mina jag fel??
Har för mig att jag hört om riktiga sjöslag i Hemsedal då…..
Fast i Trysil är det väl alltid mycket mer svenska turister än norska, så det kanske inte är ett problem där??
🤔
Fest på dom stora skidorterna i Norge på påsk?
Veckans understatement 😃🍺🍹

Det där blev nog en riktig ögonöppnare för Ts som väljer mellan Vemdalen och Trysil.
Ja just det vi åker till Italien istället, tänkte inte på det.

Ja och han vet att det går att ta med ”fika” också. Ovärderlig kunskap. Rätt uttömt tråd där svaret på var det är bäst väder/snö av Vemdalen eller Trysil vecka 15 redan är besvarad: det varierar.

Ja och han vet att det går att ta med ”fika” också. Ovärderlig kunskap. Rätt uttömt tråd där svaret på var det är bäst väder/snö av Vemdalen eller Trysil vecka 15 redan är besvarad: det varierar.
Men andra tips på resmål tas gärna emot, men inte längre än Funäsfjällen.
Beitostölen? Väldigt litet system eller?
Hur är Geilo? Om man nu ska försöka undvika Skistar.
Annars är det ju Hemsedal som Väl är snösäkrast och efter påskhelgen är det väl rätt lugnt.

Senast ändrad:
Geilo är helt ok ( har bott där permanent) men lite roddigt att komma åt offpisten.
Hemsedal är klart bättre.
Men Skistar förstås nu för tiden. För er som är allergiska mot dom så…..

Hur är det i Ramundberget? Verkar ha haft 100cm + vecka 16 de flesta säsonger , men är det mest natursnö där, ingen konstsnö?
Ser ut att stänga 16/4.
@PisteCarver du var väl där förra påsken?

Hur är det i Ramundberget? Verkar ha haft 100cm + vecka 16 de flesta säsonger , men är det mest natursnö där, ingen konstsnö?
Ser ut att stänga 16/4.
@PisteCarver du var väl där förra påsken?
Jag var i Funäsfjällen påsken 2021 som var i månadsskiftet mars/april.
Fördelen var att liftkortet gäller i Tänndalen, Ramundberget, Funäsberget, Tännäskröket mm.
Vi åkte skidor i Ramundberget , Tänndalen och Funäsberget. Vi bytte skidområde varje dag, blir för enahanda annars. Vi bodde på Hotell Funäsdalen.
Ramundberget hade mest snö, Tänndalen och Funäsberget klart mindre. Offpist åkte vi aldrig, jag förstod aldrig var man skulle åka den, den snåriga björkskogen såg inte inbjudande ut för en som är van vid stora öppna alpsluttningar.
Snön var generellt bra, bäst i Ramundberget medan det på Funäsberget var en del konstsnö. De där pärlsockerkristallerna som det blir av konstsnö är ju sisådär. Natursnö är greppig på ett helt annat sett tycker jag.
Nedre delen av pisterna på Funäsberget var slushiga på em och det var generellt hårt fruset underlag där på förmiddagen.
Tänndalen var väldigt vindpinat med lite snö på toppen.
På ett sätt gillade vi Ramundberget bäst eftersom omgivande terräng och utsikt var mer "alpin" där, med utsikt över Helags, Prediksstolen och Rusengälta mm.
Slalombacken röd pist 32 är bred och fin för att öva carving i, övre delen av Ramundberget är väldigt flackt. Nackdelen är att Ramundbergets totala fallhöjd endast är 220 m (deras officiella 300 fhm är rent påhitt, vilket man ser på en topografisk karta).
Funäsberget bjuder på bäst fallhöjd med drygt 300 m. Tänndalen ungefär som Ramundberget och med en massa liftar och pister på "bredden".
Så åter till snön, ja Ramundberget hade bäst snödjup + natursnö.

Väldigt god lunchmat i backen i Funäsfjällen.
I Tänndalen får lunchrestaurang Buskvallen inte missas, på Funäsberget är Restaurang Berggatan 8 vid nedre delen av pisten ner mot Funäsdalen suverän, hit går man gärna och äter på kvällen också. I Ramundberget var Restaurang Tusen i toppen av skidområdet också väldigt bra.
Mycket bra svensk pist-gastronomi som slår det mesta i Alperna, och framför allt väldigt mycket bättre än i Norge där man ännu inte verkar ha lärt sig hur man lagar mat.

@RWD , vi var i Funäs den 27/3-3/4 2021, dvs skånskt påsklov som är innan påskhelgen. Det är nästan två veckor tidigare än vad ni kommer att åka med hänsyn till snön.
Ramundberget och Tänndalen har sina backar i nordöstläge medan Funäsberget ligger i öster och något lägre. Räkna med att Funäsberget kommer att vara slushigast.
En annan sak att tänka på är att det var väldigt ledigt att åka fram t o m skärtorsdagen, redan på långfredagen var det mer folk, och sedan på påskafton ännu mer. Vi åkte hem på påskdagen.
De höll på och bygga en del nya semesterlägenheter där, men några nya liftar har de nog inte byggt.
Ni får nog vara beredda på att det kommer att vara en del köer när ni ska dit.

Härjedalingen går ända in till Ramundberget, och det är definitivt snösäkert. Ramundberget hade ju länge som slogan att de endast kör natursnö och skaffade väl snökanoner så sent som 2012. Måste vara en av Sveriges snösäkraste skidorter. Under påsk finns det givet snö i backarna och brukar inte heller vaa något problem att åka längdskidor uppe på fjället.

Sen är det dock kanske inte så billigt längre och fallhöjden är inte jätteimponerande. I gengäld är det som sagt bra fjällkänsla, lite folk och mycket snö. Ofta på våren kan det nästan vara barmark i Funäsdalen men så fort man kommer till Bruksvallarna märker man att det är betydligt mycket mer snö.

Jag var i Ramundberget andra påskveckan förra året och nej det var inte mycket folk. Möjligen på påskafton då men annars behövde jag inte stå i kö mer än max 5 gånger nere vid Fjällgårdexpressen i max 5 minuter. I övrigt har jag varit där över 15 gånger både påsk- och sportlov genom åren och visst kan det bli folk men inte i närheten av Sälen eller Åre. Kanske är mer folk på Funäsdalsberget?

Senast ändrad:
@RWD , vi var i Funäs den 27/3-3/4 2021, dvs skånskt påsklov som är innan påskhelgen. Det är nästan två veckor tidigare än vad ni kommer att åka med hänsyn till snön.
Ramundberget och Tänndalen har sina backar i nordöstläge medan Funäsberget ligger i öster och något lägre. Räkna med att Funäsberget kommer att vara slushigast.
En annan sak att tänka på är att det var väldigt ledigt att åka fram t o m skärtorsdagen, redan på långfredagen var det mer folk, och sedan på påskafton ännu mer. Vi åkte hem på påskdagen.
De höll på och bygga en del nya semesterlägenheter där, men några nya liftar har de nog inte byggt.
Ni får nog vara beredda på att det kommer att vara en del köer när ni ska dit.
Vi åker påskdan eller annandan, Stockholm har ju påsklov då. Vi har haft lite olika men mest efter. Jo läget på backarna har jag tänkt på och Ramundberget eller Tänndalen var ju tanken om det blir Funäsfjällen. Hittade nu en lägenhet i Ramundberget till rimligt pris och ski in/ski out vilket är ett krav för oss. Men om fallhöjden bara är 220 så känns det lite futtigt. Men ser ju ut att vara stort system annars.
Får fundera lite på det. Tänndalen ser lite tråkigt ut med allt uppradat och är det inte så mycket mer fallhöjd där så kanske Ramundberget ändå är bättre.
Antar att det kanske är lite lugnare i Norge efter påskhelgen då norrmännen åker hem. Har varit inne lite på Gausta precis som du. Oppdal känns lite långt, liksom Myrkdalen, mest för brorsan som åker från Stockholm då.

Vi åker påskdan eller annandan, Stockholm har ju påsklov då. Vi har haft lite olika men mest efter. Jo läget på backarna har jag tänkt på och Ramundberget eller Tänndalen var ju tanken om det blir Funäsfjällen. Hittade nu en lägenhet i Ramundberget till rimligt pris och ski in/ski out vilket är ett krav för oss. Men om fallhöjden bara är 220 så känns det lite futtigt. Men ser ju ut att vara stort system annars.
Får fundera lite på det. Tänndalen ser lite tråkigt ut med allt uppradat och är det inte så mycket mer fallhöjd där så kanske Ramundberget ändå är bättre.
Antar att det kanske är lite lugnare i Norge efter påskhelgen då norrmännen åker hem. Har varit inne lite på Gausta precis som du. Oppdal känns lite långt, liksom Myrkdalen, mest för brorsan som åker från Stockholm då.
Jag var i Röldal Påsken 2022, massor med snö och fantastiskt vackert riktigt alpint landskap runt omkring.
600 fhm att åka i ett svep, breda öppna nerfarter och lätttillgänglig offpist.
Bodde på Hordatun Hotel som har stora rum med fullutrustade kök , med soffgrupp TV och matbord, och fantastisk utsikt. Bra frukost ingick.
Om man vill ha omväxling någon dag så ligger Haukelifjell skidanläggning ca 40 min från Röldal.

Vi var ofta i Norge påsklovet förr. Kom upp Skärtorsdagen och var med på partyt på helgen. Veckan efter var det jättelugnt när norrmännen var tillbaka på jobb/skola.

@RWD , ser nu att Röldal efter den 10/4 bara har öppet på helgerna tyvärr. De har bara öppet i veckorna när det är norska skollov. Synd för det är ett jättefint skidområde.

Ramundberget ser ”stort” ut på pistkartan, men är väldigt litet när man är där, Tänndalen är större och Funäsberget har bättre pistnerfarter.
Snön är bäst i Ramundberget som har sagts här på flera håll.
Det där med ski-in/ski-out hade inte jag inte fäst någon vikt vid. Ni är ju duktiga skidåkare och jag kan inte tänka mig att ni vill åka i Ramundberget sju dagar i streck. Vi bytte skidområde varje dag för att få omväxling.
Sen har jag hört (@Ivo del Scandi) att Tännäskröket ska ha bra åkning, jag provade aldrig det. Ingår också i liftkortet.

Men om ni utgår från Gbg så är det ju Norge som är närmast, och det är där som fallhöjderna och bergen finns (förutom Åre).

Visst ska man bo ski in- ski out. Tar bus eller bil på morgonen kan man göra i alperna ;)
Ja, vi ger rekommendationer efter våra egna preferenser och det är ju så det ska vara. ;)
@RWD får välja vad som passar honom och hans familj bäst.

Jag har inga problem med att ”investera” en timme på morgonen för att ta mig till ett nytt spännande skidområde. Ombyte förnöjer och nya vyer och upplevelser ger när man kommer hem igen ett kvarvarande intryck av att ha haft en längre och ”större” semester.

En av de bästa skidresor jag har haft var i februari förra året i Graubünden, då vi under veckan besökte fem olika skidorter och löste nytt dagskort varje dag (i Savognin åkte vi två dagar).
Der blev inte mycket dyrare, men upplevelsen så mycket ”större”. Hade inte CHF blivit så mycket dyrare sedan förra året, så hade jag igen åkt till Filisur och besökt ytterligare fem nya skidorter.

Tillbaka
Topp