Atomic professional liner vs Redster

havreboll

Aktiv medlem
På jakt efter ett par nya pjäxor då mina Lange Freetour 130 lv börjar bli trötta och sitter sådär... Eftersom Fischers vaccumpjäxor fungerade så bra för mig (tills de sprack i plasten) så tänkte jag unna fötterna en formsprutad pjäxa denna gång.

Har siktet inställt på ett par Atomic Hawx Prime XTD 120 då jag tycker den sitter bra och att gåpjäxor (troligen är det grillamidplasten som gör det) inte är så dynamiska i flexet vilket jag tänkte lösa genom en lite mjukare pjäxa. Bootfittern på Alpingaraget menade dessutom på att en sprutad atomic mimic liner ökar upp flexet något.

Skulle inte vara något problem att boka in en tid och fixa det. Visade sig dock nu att de inte har Mimic professional linern hemma och de föreslog istället att jag skulle gå på deras sprutade Redsterliner istället vilket enligt deras bootfitter skulle vara samma sak (säger inte vem men hört att han skall vara duktig).

Jag är dock tveksam till att Atomic skulle gjort två likadana liners för deras friåkningsserie och deras "race" serie så någon skillnad bör det vara. Speciellt som jag redan innan var lite tveksam till en formsprutad innersko i en pjäxa med schysst gåläge blir jag lite orolig för att den inte skall funka optimalt eller ta skada. Väntar hellre än lägger 10 k på något som inte blir helt rätt.

Min frågor blir därför:

1. Hur påverkas flexet av en sprutad atomic mimic innersko?
2. Är Hawx XTD 120 för mjuk för en person som är 187 cm och cirka 90 kg och vill driva större skidor runt 110-120 mm 190+cm (har några hundra skiddagar i bagaget men kör inte FWT direkt)?
3. Funkar en sprutad innersko i en gåpjäxa (förstår att det blir tyngre och kanske lite sämre ROM men håller det över tid)?
4. Vad är skillnaden på Atomics Professional mimic liner och deras Redster STI & TI mimic professional liner?
5. Tänker jag rätt överlag med Atomic Hawx Prime XTD 120 + sprutsko om jag söker en pjäxa som både klarar en 3-5 dagars topptursresa i Norge, kan köra offpist-linjer i Alperna och smiska pist i åre.

Senast ändrad:
Jag hade varit skeptisk. Läs Atomics produktutvecklares (aka onenerdykid) i denna tråd: https://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/343413-Atomic-Mimic-Professional-Liner/page6
Den linern dom diskuterar är dessutom den som hör till Redster CS vilket är en bredare sko än Redster STI & TI, alltså den du har länkat.

Den nya Hawx XTD gör dom i 100% PU, kanske värt att vänta? https://www.tetongravity.com/forums/showthread.php/350950-The-Atomic-Ski-Boot-Thread
Låter ju onekligen inte optimalt, tack för tråden, missade den när jag googlade.

Jag har en liten plan på att kolla om de kan "sno" innerskon från en pjäxa i butiken som har hawx professional innerskon som standard och be dem beställa hem den innerskon själva att stoppa tillbaka. Alternativt om jag kan beställa den själv separat.

Det där med en ren PU pjäxa låter dock intressant. Hörde att det börjar bli en återgång till den plasten på hybridpjäxor för att förbättra åkkänslan där de sista 150 grammen per fot inte är så viktiga vilket det inte är för mig.

Tack för info, att vänta till nästa år vore ju ett alternativ.

Nuvarande XTD 120 är en blandning av PU och Grilamid. Har testat pjäxor med gåläge med bara PU och åker sedan 2 år tillbaka på XTD 120 och kan inte säga att jag känner av någon skillnad åkmässigt. Är dock betydligt lättare än dig, ca72kg.

I jämförelse med en vanlig alpinpjäxa i PU ex Atomic Redster CS känner jag skillnad men inte mot andra "lättare" pjäxor med gåläge. Tror även att Atomic kommer göra större sak av det än vad det är med full PU för att få många som köpt XTD tidigare att vilja köpa nya pjäxor.

Tror däremot att en bra liner kan göra mer för åkkänslan då Atomics tidigare standard innerskor är riktigt dåliga. Lika nöjd som jag är med skalet på XTD 120 är jag missnöjd med linern (versionen utan mimic). Kan inte uttala mig om de som sitter i nu med mimic (ej professional)

Är också intresserad av ROM på professional innerskon, någon som testat att tura i den? När den lanserades rek inte Atomic den om man ville tura.

A03D1981-E356-4E15-9F41-691049ABF859.png

Släpps antagligen* till hösten.

Senast ändrad:
Nuvarande XTD 120 är en blandning av PU och Grilamid. Har testat pjäxor med gåläge med bara PU och åker sedan 2 år tillbaka på XTD 120 och kan inte säga att jag känner av någon skillnad åkmässigt. Är dock betydligt lättare än dig, ca72kg.

I jämförelse med en vanlig alpinpjäxa i PU ex Atomic Redster CS känner jag skillnad men inte mot andra "lättare" pjäxor med gåläge. Tror även att Atomic kommer göra större sak av det än vad det är med full PU för att få många som köpt XTD tidigare att vilja köpa nya pjäxor.

Tror däremot att en bra liner kan göra mer för åkkänslan då Atomics tidigare standard innerskor är riktigt dåliga. Lika nöjd som jag är med skalet på XTD 120 är jag missnöjd med linern (versionen utan mimic). Kan inte uttala mig om de som sitter i nu med mimic (ej professional)

Är också intresserad av ROM på professional innerskon, någon som testat att tura i den? När den lanserades rek inte Atomic den om man ville tura.
Ofta är det ju bara marknadsföring också precis som du säger. Butikerna hävdar dessutom att Ultra xtd ska ha "true flex PU" redan nu om man läser beskrivningen på många sajter (https://alpingaraget.se/utrustning/atomic-hawx-ultra-xtd-120-tech-gw-1). Vet inte riktigt vad det innebär förutom att den ska vara mer temperaturstabil. Men PU måste ju vara PU och inte grillamid.

En variant vore ju att köra den vanliga innerskon när man kör längre turer i exempelvis Norge och köra sprutskor för mer mixade dagar eller ren "inbound" åkning.

Där har vi ju lösningen. Hittade tråden men var läste du att den kom till hösten? Är ju iof ett rimligt antagande eftersom de inte brukar lansera något mitt under säsongen.

Det där är ju dock precis svaret på mina problem. Nu gäller det bara att fråga killen på tgr forumet om den släpps som kombo med skal eller bara som lös innersko. Det är ju någon tusing billigare som kombo verkar det som. Är det bara en lös sko kanske man ska köra med originalinnerskon i år och sen uppgradera till hösten.

Svårt det här :/

Där har vi ju lösningen. Hittade tråden men var läste du att den kom till hösten? Är ju iof ett rimligt antagande eftersom de inte brukar lansera något mitt under säsongen.

Det där är ju dock precis svaret på mina problem. Nu gäller det bara att fråga killen på tgr forumet om den släpps som kombo med skal eller bara som lös innersko. Det är ju någon tusing billigare som kombo verkar det som. Är det bara en lös sko kanske man ska köra med originalinnerskon i år och sen uppgradera till hösten.

Svårt det här :/
Atomic har alltid sålt sina liners lösa så den där nya professional mimic linern anpassad för turande kommer säkert finnas tillgänglig som "uppgradering". Verkar som den optimala lösningen, tur att jag inte hann gå och köpa en vanlig professional 😀

Ofta är det ju bara marknadsföring också precis som du säger. Butikerna hävdar dessutom att Ultra xtd ska ha "true flex PU" redan nu om man läser beskrivningen på många sajter (https://alpingaraget.se/utrustning/atomic-hawx-ultra-xtd-120-tech-gw-1). Vet inte riktigt vad det innebär förutom att den ska vara mer temperaturstabil. Men PU måste ju vara PU och inte grillamid.

En variant vore ju att köra den vanliga innerskon när man kör längre turer i exempelvis Norge och köra sprutskor för mer mixade dagar eller ren "inbound" åkning.
Du har helt rätt att dom använder Trueflex PU, men det är i överdelen. Underdelen är idag gjord i Grilamid som är Polyamid (PA). Grilamid är lättare än PU, ger pjäxan ett fortsatt progressivt flex men "fjädrar" tillbaka lite mer än PU varför många säkert upplever dom mindre dynamiska som du skrev tidigare.

Har med tjockleken på skalet att göra också. Om dom nu ska använda PU i hela skalet till nästa år med bara ca 100g extra i vikt/pjäxa kommer dom ha behövt bygga pjäxan med ännu tunnare väggar alternativt byggt den med zoner av tjockare och väldigt tunna väggar. Är väldigt tveksam om det kommer göra pjäxan mer "dynamisk"

Vill man uppnå det där riktigt progressiva/dynamiska flexet behöver man helt enkelt tjockare innerväggar på pjäxan, mer plast och då är vi uppe i en helt annan vikt på pjäxan.

Som jag skrev tidigare upplever jag ingen speciell skillnad mellan någon lättare pjäxa utan det bästa är nog att hitta den med rätt läst och vill man sen ha lite bättre åkkänsla så är det innerskon som kan göra störst skillnad.

Tillbaka
Topp