Atomic Hawx xtd 120 vs Salomon Qst Pro 130

YNWA

Medlem
Nya pjäxor på G och skulle då behöva hjälp med lite input på val av modell. Qst pro har jag kunnat prova på foten och gillar den mycket, sitter bra och är lätt att komma i och ur. Hade egentligen K2 Pinnacle 130 som första val, men har valt bort den pga att den är nästan omöjlig att komma i och ur. Hawx xtd har ju fått bra recensioner så den är klart intressant. Ni som faktiskt testat någon av Atomic Hawx xtd 120 vs Salomon Qst Pro 130 eller båda får jättegärna komma med för och nackdelar.

Senast ändrad:
Tycker du pinnaclen är svår och komma i kommer du antagligen inte gilla XTD:n :)

Den har ett av dom tightaste instegen, för övrigt är den lättare typ 250 g och har mer rörlighet bakåt, tvättbar innerskon som andas.
QST:n går det att dra bort plastplösen så du får bra rörlighet framåt men du har mindre bakåt än på XTD:n.
QST:n har även utbytbar sula, XTD:n har WTR.
I övrigt är XTD:n 2 mm smalare.
Båda är bra om du ska åka en hel del pist tack vare att dom är relativt hårda. Ta den som känns bäst. Om båda är lika bra kan du väga för och emot av ovanstående specs.

Provat QST PRO TR i butik, skön och rymlig men se upp med gåläget. Jag upplevde att brytpunkten sitter högt upp precis som i denna recension, http://blistergearreview.com/gear-reviews/2017-2018-salomon-qst-pro-130

Har köpt ett par XTD 120, sitter kanon på foten. Trodde den skulle vara för smal men fungerar bra. Grym passform (suveränt hälgrepp) och åkegenskaper samt bra gåläge för tur (bättre än QST Pro).
Enda negativa är det som nämnts ovan, väldigt svårt insteg och svår att få av, gör ont då skalet är tajt vid vristen. Väl på är den kanon!

Dom som har gjort testet är dåligt informerade angående vad du kan göra med QST skalet.
Köpte själv 130:an förra säsongen. Insåg rätt snabbt att jag skulle kunna gå typ 15 minuter innan smärtan i smalbenet strax vid ankeln skulle bli för stor.
Du kan lossa på plastplösen med hjälp utav ett kardborrband högst upp, dra ut själva plasten framåt och frigöra den mjuka delen. Sen spänner du översta spännet. Vips så har du en stövelliknande feeling.

Nackdelen är att den är smått jobbigt och trycka tillbaks när skon är kall.

Jag har inte testat QST men köpte ett par Hawk 120 XTD inför säsongen och har väl åkt ett tiotal dagar med dem. Sjukt sköna och mycket bra passform, MEN inte lätta att komma i. Om det är något jag har synpunkter på så är det just insteget, och att fodret på plösen har en benägenhet att vika sig dubbel ibland. Men sätt skon i gåläge och dra i plösen så brukar det gå bra efter ett tag. Lite lättare att komma i nu efter 10 åkdagar jämfört med när de var helt nya.

Bortsett från det, bra rörlighet och lätta. Och jag tror de är rätt styva, testade mot Lange XT 130 Freetour, och tyckte nog Hawk var lite styvare. Visserligen i rumstemperatur och jag är inte säker men jag tror det är olika plastmaterial i ytterskon så kanske karaktären sinsemellan ändrar sig i kyla.

Senast ändrad:
Har inga problem med att komma i xtd130 men ur är fan i mig tortyr. Skalet skär in i vristen och gör vansinigt ont. Vet i fan vad jag ska göra åt det men det är väl bara att genomlida I övrigt en riktigt bra pjuck.

Kan bara hålla med, lite bättre vad det gäller i och ur efter ytterligare några skiddagar. På väg hem efter 3 dagar i Storulvån och de har fungerat bra men kräver full koncentration vid urstigning för att inte skalet ska skära in i vristen....
Kan detta ordnas av en bootfitter eller 100% kopplat till designen?
Fantastiska åkegensksper och gåläget räcker långt!

Kliv i och ur med innerskon på foten? Det löser iaf det nämnda problemet för mig.

//Jens, Salomon/Atomic

Okej, jag har åkt med Hawxen sådan två månader tillbaka, både på tur och i pist. JA, den är lite svår att komma i men jag tycker inte att det är värre än en random 120-130 performence pjäxa med samma typ av skal. Vad ni ska göra är att dra plösen åt sidan utåt från kroppen så att insteget blir större. Drar ni plösen uppåt så kommer plastkanten fram och det gör ont.

Det jag annars kan säga är att skruvarna har skruvat ur sig själva. Det var den nedre skruven på gå mekanismen som jag upptäckte det på. Den hade skruvat ur sig helt! Den dagen hade jag tur att vi hittade skruven nära bakluckan och att en i gruppen var snowboardåkare och då hade med sig en bitsats.

I övrigt en kanonpjäxa! :)

Tack för tipset om plösen. Ska offpista i Schweiz om ett par veckor så då blir det bra tillfälle att pröva!

Det där med skruvarna har jag också råkat ut för. Jag märkte det på berget att ett spänne satt väl löst så väl hemma fick jag dra dem och det behövdes på fler ställen.

Många värdefulla tips. Alltid skoj att läsa input från de som verkligen testat pjäxorna på riktigt.

Jag har nu varit runt och testat Qst, Xtd och även Pinnacle och helt klart så sitter Qst absolut bäst på foten, den är oxå utan tvekan den som är lättast att komma ur och i, Xtd kunde jag bara prova i en stl för stor då min stl var slut i butikerna men som nämnts innan var de svårare än Pinnacle att komma ur och i.

Eftersom jag inte skall tura så jättemycket utan bara ha den funktionen som en möjligehet att ta lite korta turer från liften men framförallt för att öka bekvämligheten när jag åker med barnen(3,5 och 8mån) så är ju inte vikten det avgörande. Har hittat ett par Pinnacle 130 av förra årets modell 16/17, skulle detta kunna vara ett bra alternativ eller skall jag bara köra på Qst och vara nöjd med det. Det jag märkte med Pinnacle när jag testade den i butik var att gåläget glappade lite, inte mycket men ändå märkbart, är detta något någon haft problem med? Detta var inget som märktes på Qst eller Xtd

Snödjup

Tillbaka
Topp