Köpråd: Skidor till medelåkare!

Lite som att köpa bladklubbor till en nybörjare på golfbanan. Ser snyggt ut i bagen utanför klubbhuset och kanske lär man sig hantera dem över tid, men det är onödigt svårt i början.

Brukar alltid ge det rådet till nybörjare (spelar själv ej blad längre). Skall man förstå vad man gör rätt(fel) så behöver man svar.

Nybörjare behöver inte curlas, dom behöver utbildning och fostran. Skidåkning är lite klurigare då man nog kan bli lite feg om man får för jobbiga grejer, samtidigt så har jag sett att svårare grejer även här tvingat folk att jobba lite mer för att få kant och blivit bättre.

Ni kan fråga er hur ni själva lärde er åka skidor, fick ni lättåkta lagg som ställde sig upp för att ni tittade åt ett väderstreck? Är det roligt? Gav det er isf sån boost att ni inom två veckor sprang och köpte "svårare" lagg?

Ibland tror jag att ni ger råd till 3-åringar, till vuxna.

EDIT: Köp nåt du tycker ser coolt ut. Det vill du sitta med i liften och därmed kommer du åka mer. Se cool ut och åk därefter!

Brukar alltid ge det rådet till nybörjare (spelar själv ej blad längre). Skall man förstå vad man gör rätt(fel) så behöver man svar.

Nybörjare behöver inte curlas, dom behöver utbildning och fostran. Skidåkning är lite klurigare då man nog kan bli lite feg om man får för jobbiga grejer, samtidigt så har jag sett att svårare grejer även här tvingat folk att jobba lite mer för att få kant och blivit bättre.

Ni kan fråga er hur ni själva lärde er åka skidor, fick ni lättåkta lagg som ställde sig upp för att ni tittade åt ett väderstreck? Är det roligt? Gav det er isf sån boost att ni inom två veckor sprang och köpte "svårare" lagg?

Ibland tror jag att ni ger råd till 3-åringar, till vuxna.

EDIT: Köp nåt du tycker ser coolt ut. Det vill du sitta med i liften och därmed kommer du åka mer. Se cool ut och åk

Inte riktigt på det klara med om du är seriös eller inte. Håller med om att nybörjare behöver utbildning, men det är nog ungefär det.

”Skall man förstå vad man gör rätt (fel) så behöver man svar”. Det är bra med svar, men ännu bättre i ett läge där du faktiskt har kunskap om hur du ska göra rätt. Uppfattar jag det rätt att nybörjaren ska ha såpass stor kunskap om hur man gör rätt så den förstår att den gör fel? Vad tror du kommer att främja nybörjarens vilja att fortsätta, att lyckas eller misslyckas? Sätt bladklubbor eller kanske FIS storslalomskidor i händerna/på fötterna på nybörjarna och se hur många som väljer att fortsätta.

Och det där med roligt, jag vill tro att de flesta nybörjare tycker att det är just roligt att få iväg bollen eller ha en skida som svänger lätt men det kanske är helt uppåt väggarna.

//Jens

Tillbaka
Topp