"call back" fr\includephp::getHeadercode är ogiltig (error_invalid_class). Marker Kingpin 13 VARNING | Sida 2 | Freeride

Marker Kingpin 13 VARNING

Det måste jag ändå säga är imponerande. Jag väger också 80kg och jag tror inte jag skulle klara mig ett enda åk i en fastare pist med någon form av lutning där man måste hålla igen på farten. Det måste vara silkeslen kraftöverföring och mycket på skär. I mjukare offpist däremot kan man ju nästan stå på sidorna utan bindning.
Beror nog mycket på åkstil som du säger men även konsekvensen av att tappa skidan. Finns ju många ställen där man hellre tar en knäskada än att få ett tjuvsläpp och ramla över en klippa eller glida in i ett träd i pistkanten.

Själv försöker jag hålla DIN så låg som möjligt och har testat mig upp i lågkonsekvensterräng och märkt att med Markers bindningar är allt under 9 oåkbart för mig (jag kör därför 9 då det är sweetspoten för mig) . Då väger jag dock 88-90 kg på 187 cm så lite mer än vissa andra (och mindre än en hel del) . Men att köra på 6,5-7 hade jag inte tagit mig ner för en backe med. Har haft några riktigt otäcka tjuvsläpp som lett till att jag skadat mig och många fler "nära ögat" händelser.

Med det sagt så är inställningen på bindningen inte något som skall vara matcho utan skydda kroppen. Knäoperationer är inte roliga och den lägsta inställningen som möjliggör den åkning man vill åka men skyddar mot skador så mycket som möjligt är den inställning man ska använda. Hade jag haft lite mer raffinerad teknik så hade jag säkert kunnat sänka lite och hade gladeligen gjort det. Blir ju lättare att ta på skidan i pudret också :)

Senast ändrad:
Beror nog mycket på åkstil som du säger men även konsekvensen av att tappa skidan. Finns ju många ställen där man hellre tar en knäskada än att få ett tjuvsläpp och ramla över en klippa eller glida in i ett träd i pistkanten.

Själv försöker jag hålla DIN så låg som möjligt och har testat mig upp i lågkonsekvensterräng och märkt att med Markers bindningar är allt under 9 oåkbart för mig (jag kör därför 9 då det är sweetspoten för mig) . Då väger jag dock 88-90 kg på 187 cm så lite mer än vissa andra (och mindre än en hel del) . Men att köra på 6,5-7 hade jag inte tagit mig ner för en backe med. Har haft några riktigt otäcka tjuvsläpp som lett till att jag skadat mig och många fler "nära ögat" händelser.

Med det sagt så är inställningen på bindningen inte något som skall vara matcho utan skydda kroppen. Knäoperationer är inte roliga och den lägsta inställningen som möjliggör den åkning man vill åka men skyddar mot skador så mycket som möjligt är den inställning man ska använda. Hade jag haft lite mer raffinerad teknik så hade jag säkert kunnat sänka lite och hade gladeligen gjort det. Blir ju lättare att ta på skidan i pudret också :)
Kollade lite olika val i DIN-kalkylatorn, och det blir rätt så stor skillnad på DIN-värdet om man väljer ålder 10-49 år jmf med 50+ år. Jag åker varken mellan klippor eller träd och vill inte ha några korsbandsskador.
Sedan upplever jag också att olika bindningar upplevs olika vid samma DIN-inställning. Jag har två par skidor med Marker TP 12 och TP 11, och ett par med Tyrolia Attack 14.
Tycker att Tyrolia bindningen känns ”hårdare” vid samma inställning, men det kanske bara är inbillning.

"call back" fr\includephp::getSnow_report är ogiltig (error_invalid_class).
"call back" fr\includephp::getFooter är ogiltig (error_invalid_class).
Tillbaka
Topp