Marker Kingpin 13 eller Marker Duke EPF?

wenton

Medlem
Tjena Freeride!

Dags att uppgradera gear inför vintern. Står i valet och kvalet med vilken bindning jag ska ha på skidan. Blir ett par Nordica Patron, åker mest i Sverige och tyvärr blir det troligtvis mer pistdagar räknade i slutet på året. Finns det tillgång till puder kommer jag inte stanna länge i liftsystemen utan söker mig gärna upp några härliga toppar runt Hemavan.

Det är alltså dags att införskaffa min första turbindning och har ingen erfarenhet av det. Funderar på en Marker Kingpin 13 alt. Marker Duke, så att möjligheten att toura finns. Pjäxor är inget som jag behöver ha i åtanke då jag har provat ut ett par Lange 130XT Free Tour.

Någon som har erfarenhet av Marker Kingpin och Marker Duke? För och nackdelar? Pre-release problem med tech-tå? Går det att trycka på och lita på Kingpin? Kan jag ha kul i småhopp påvägen hem från fjället med Kingpin?(är en gammal parkråtta)

Fokus ligger i slutändan på downhill performance!

Jag kör patron med Kingpin och gillar det som fan! Bytte till Kingpin från ett par guardians mest för att jag är lat och otränad så ville ha lite lättare. Men också för att jag va så trött på den oergonomiska gåstilen man får med rambindningen. Lyckades även knäcka min guardian samt att det va bra pris på kingpin just då så slog till :)

Jag gillar dock att vara ute och gå så då är det najs med tech. Åker inte speciellt hårt heller för den delen. Ska man inte tura mycket är det nog mer värt med duke som är "säkrare", jag har förvisso aldrig haft problem med tjuvsläpp eller det inte lossnar när det ska med Kingpin men jag känner i knäna efter ett par dagar i rad i hårt före att bindningen inte är "dämpad" på samma vis som tex duke/guardian. Känner folk som åker rätt hårt och kör på Kingpin utan att det är några problem.

Om du inte tänker gå på turer längre än 1.5 timmar och är lite tränad så kanske det är bättre att köra på Dukes. Den kommer va tyngre och jobbigare att gå med men iaf vara bättre på åkning generellt. Min egna åsikt är att jag nog aldrig byter tillbaka till en rambindning igen, men jag är ju lat och otränad också...

Har ingen erfarenhet av Kingspin men av Duke sedan 3 säsonger. Gick senast toppturer i Lyngen i våras på 2-3 timmar utan problem. Visst är de tunga men grymt stabila att åka med.

Om fokus ligger på "downhill performance" så skvallrar väl det om Duke, MEN jag rekommenderar ändå Kingpin!
Kört båda själv och Kingpin är (enligt mig) bättre, helt klart! (Kör på Kingpin nu..)
Inga tjuvsläpp, lätt, stabil och pålitlig. Funkar till det mesta även om (likt ovanstående har skrivit) den inte är lika dämpad vid piståkning som andra bindningar. Men å andra sidan är den ju inte gjord för det, och om man kör med vilken turbindning som helst så är det väl lite som du själv beskriver.. "Man stannar inte allt för länge i liftsystemen om det finns tillgång till puder.."

Kolla in Jacob W´ edits på Instagram. Eller Johan Jonsson.
För oss (eller i alla fall mig) "vanliga" är det ju sjuka grejor med Techbindning, eller kanske t o m överhuvudtaget, men det skvallrar i alla fall en del om vad Kingpin pallar..

Har kört med duke/baron samt tour och skulle aldrig välja dom före king ping som jag kör med nu :-) kraften och återkopplingen i en tech-tå är enligt mig galet bra!! Alla rambindningar som jag har testat tycker jag flexar mm. och ger mindre kraft i svängar osv.

/C

Kul att höra, för er som undrar så blev det ett par Extrem Opinion Charger 108 tillsammans med Kingpin 13! Kan inte vänta på att åka nu :D

wenton sa:
Kul att höra, för er som undrar så blev det ett par Extrem Opinion Charger 108 tillsammans med Kingpin 13! Kan inte vänta på att åka nu :D
Låter som en bra kombo, körde Opinion Carbon 108 i helgen och blev positivt överraskad

/C

Tillbaka
Topp