Byta ut Kingpin 13 mot vad?

Black_Tusk

Ny medlem
Jag har Kingpin 13 som funkat bra i 99,9 % av mina åk. Gillar den verkligen och har den på ett par Nordica Enforcer 110 har kört på med lite dropp och hopp utan problem för det mesta. Men tyvärr tjuvlöste den tre gånger i vinter, och den sista gången slutade med ett för mig ganska hårt fall…Alla tre gånger kan det varit så att de varit snö under tå-delen och att den inte suttit 100%, men oavsett den insikten märker att jag att jag inte vågar lita på den fullt ut längre. Nu vill jag byta till någon bindning som går att lita på sitter kvar. Är 189 cm och väger runt 0,1 ton med utrustning så det ska vara något som sitter kvar oavsett fart och dropp, men samtidigt har jag ett hyffsat nytt korsband så är även bra om den kan lösa ut. Tänker att det måste vara ganska många här som vill kunna åka på obehindrat utan att tänka på bindningen, samtidigt som man vill tura till bra åk.

Min fråga till er är om det är en Duke Pro EPF 18 som gäller, eller finns det alternativ? Är Shift för vek? Är Duke PT något att satsa på? Annat?

Vattendroppe

Moderator
Forumvärd
Fritschi Tecton är ett alternativ till. Ungefär en miljon gånger bättre än Kingpin, men inte full on "alpinstyle" som du får med Shift, Duke PT eller BAM Pindung.

kurono

Aktiv medlem
Vad har du för pjäxor? Vad körde du för din på kingpin?
Radical 2.0/rotation. Tecton och vipec kan vara något.

steglund

Aktiv medlem
På din beskrivning låter det som att du ska invänta Duke PT 16, förutsatt att du inte ser den extra vikten jämfört med Shift och Kingpin som ett problem och att dina pjäxor både har tech-inserts och passar i en alpinbindning.
Shift är i det stora hela ganska bra, men det rapporteras om en del tjuvsläpp från vissa åkare. Duke PT 16 bygger på beprövad teknik från Griffon/Jester och bör vara mer pålitlig.
Duke rambindning är historia. Tungt och klumpigt.
Rena tech-bindningar är inte lika säkra - det går inte att komma ifrån och med ett opererat korsband sedan tidigare hade inte jag chansat. Det låter inte som att det är hängivet turande du är ute efter, utan mer att gå några höjdmeter ytterligare från liften för att komma åt lite extra godbitar. Då är det inte så viktigt att spara några extra hektogram. Fritschi Tecton är bättre än andra tech-bindningar säkerhetsmässigt, i och med att de har viss elasticitet även i tådelen, men Shift och Duke PT bör ändå vara tryggare.
Ett alternativ skulle kunna vara CAST Freetour, med Look Pivot 15/18. En dyr och tung lösning och det är lite mer meckande vid bytena än med övriga alternativ, men det är en av marknadens mest pålitliga bindningar.

Senast ändrad:

gLasspinneL

Medlem
Hoj. Något som sitter kvar oavsett fart och dropp blir nog svårt att finna i en turbindning, det är nog många som letar just en sådan bindning som du vill ha...
Var rädd om ditt korsband, feta drop m.m. kan du göra med en Alpinbindning.
Mvh "En som rehabbat en del.."

Ivo

Aktiv medlem
Jag är supernöjd med mina Kingpin 10.
KBT terapi kanske hjälper..? 🤔

free_fall

Aktiv medlem
Jag gillar mina Shift skarpt. Har kört på Kingpin också och utförsmässigt är det stor skillnad. Känner mig trygg och har inte haft några tjuvsläpp utan den har enbart löst ut när den ska ha gjort det.

Ska tilläggas också att jag inte turar överdrivet mycket utan mer ser det som en möjlighet att nå lite mer åk från liftarna. Även om nån turfokuserad dag emellanåt kan vara trevligt.

Senaste inläggen

Snödjup

Snödjup har sommaruppehåll i väntan på vinterns snödump.
Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp