Pistskidor till 195 cm åkare 110kg?

Thomas014

Medlem
Jag åker skidor några helger per år. Är 50 år 195 cm och väger in på ca 110 kg.
Jag ser mig som medeltid åkare men jag är inte bra på att carva i hög fart. Jag försöker ofta sladda till mer än riktig carving för jag tycker det går för fort.
Vad skall man köpa för skidor om man vill kunna åka till långsammare, inte focus på hög fart men ändå stabila och inte fladdra när man kör.. I dag har jag 15 år gammal K2 Commanche 3 som är lite för korta. Hyrde ett par K2 Disruption 76C 177 cm nu när jag var i Branäs. De gick ju bra. Funderar på om det är rätt modell att köpa. De fick inte toppbetyg i tester men inte dåliga..
Har ni några ideer eller förslag vad jag skall kolla på?

Jag tyckte Disruption var stabilare än mina. Men vetvibre om det finns andra som är lika bra eller bättre. De jag hyrde hettec"C". Vad är det för skillnad mot "Ti" modellen?

Atomic Redster G9 borde inte vara fel. De gillar visserligen högre fart men är absolut inte tråkiga även om man kör lite långsammare. Stabila som ett godståg, om du lyckas få dem att fladdra ska du få ett pris av mig! Själv är jag 184 cm, väger ca 90, men jag kör aggressivt och de har aldrig svikit mig även i branta svarta. Jag kör 183 cm längd vilket är den längsta varianten, de borde passa även dig.

Han skall väl för guds skull inte köpa varesig Redster G9 eller WC GS skidor.
Som är ju helt hopplösa till annat än nypistat. Dvs 9/10 av skiddagen är dom odugliga för en medelgod åkare.
Skall dom vakna till liv så behöver man rejält med fart och rejält med fart åker man inte med i uppkörda Svenska skidbackar fyllda av ungar och föräldrar som är helt oberäkneliga.

Ett par begagnade Völkl RTM84 177cm eller 182 cm kan vara ett vettigt riktigt bra alternativ. Dom fixar din vikt utan problem och är stabila och hyfsat lättåkta.

Han skall väl för guds skull inte köpa varesig Redster G9 eller WC GS skidor.
Som är ju helt hopplösa till annat än nypistat. Dvs 9/10 av skiddagen är dom odugliga för en medelgod åkare.
Skall dom vakna till liv så behöver man rejält med fart och rejält med fart åker man inte med i uppkörda Svenska skidbackar fyllda av ungar och föräldrar som är helt oberäkneliga.
Konstigt, jag körde mina Redster senast i Trysil och där var fullt med danskar som knappt lärt sig svänga. Jag hade kul med mina skidor ändå, men jag måste ju uppenbarligen gjort något fel. Och föräldrar och ungar finns väl i alla länder sist jag kollade, inte bara i Sverige...

Konstigt, jag körde mina Redster senast i Trysil och där var fullt med danskar som knappt lärt sig svänga. Jag hade kul med mina skidor ändå, men jag måste ju uppenbarligen gjort något fel. Och föräldrar och ungar finns väl i alla länder sist jag kollade, inte bara i Sverige...
Ja men du läste alltså inte om TS förutsättningar ? Åker Skidor ett par helger per år och rädd för fart och så rekommenderar du Redster G9. Bara för att du kör aggressivt och dundrar nerför Høgeggas svarta pister så ger ju inte det att TS kan få någon som helst glädje av så potenta skidor. Och jag skrev Svenska backar, som t.ex Branäs där TS var och åkte.
Trysil ligger i Norge 😂 och är något helt annat, där kan man ju välja att åka i backar som är befriade från Danskar
Men oavsett så är jag helt säker på att G9 är för TS helt övermäktiga skidor. Såpass mycket skidor har jag åkt och såpass många par har jag så dom styva pistmissilerna får oftast stå i skidförrådet och används helst på söndagar då man kan köra med ”fri fart”

När jag söker på Redster G9 Står det att det är en storslalomskida? Låter inte som en "sväng mycket och åk sakta skida?" 😳

När jag söker på Redster G9 Står det att det är en storslalomskida? Låter inte som en "sväng mycket och åk sakta skida?" 😳
Exakt, helt hopplös för din del.
Här har du ett bättre alternativ att utvecklas med
177cm längd.

Bra att jag blir informerad om att Trysil ligger i Norge, det hade jag ju helt missat. Det förklarar ju varför de stavade så konstigt på skyltarna 😉 Och visst blev det ett antal snabba åk nedför Högegga. Men större delen av resan skedde med min sjuåring, det vill säga lugna åk i blå och ibland röda backar. Att skidan skulle vara helt värdelös till sådan åkning håller jag inte riktigt med om. Men visst, när jag läser TS noggrannare så håller jag med om att det finns lämpligare skidor. Fast en styvare skida kan ju inte vara helt fel om man är en stor karl, även om man kanske inte behöver gå hela vägen till Redster...

K2 har så många konstiga tillägg.. Vad betyder Sports? CTI? Vad är det för skillnad mot Disruption 76C som jag provade?

Bra att jag blir informerad om att Trysil ligger i Norge, det hade jag ju helt missat. Det förklarar ju varför de stavade så konstigt på skyltarna 😉 Och visst blev det ett antal snabba åk nedför Högegga. Men större delen av resan skedde med min sjuåring, det vill säga lugna åk i blå och ibland röda backar. Att skidan skulle vara helt värdelös till sådan åkning håller jag inte riktigt med om. Men visst, när jag läser TS noggrannare så håller jag med om att det finns lämpligare skidor. Fast en styvare skida kan ju inte vara helt fel om man är en stor karl, även om man kanske inte behöver gå hela vägen till Redster...
Ja det var liksom det var hela poängen. Själv är jag nästan lika stor som TS. Men mina 186cm Dobermann GSR EDT är liksom inget jag rekommenderar (men ungefär motsvarande G9) för en som vill åka lugnt 😉 men dom är så klart enormt stabila och går nästan för fort för en 60-årig gubbe som mig, man behöver ju passera 70km/tim för att dom skall komma till sin rätt.
Skidor med ett lager Titanal duger för en som föredrar att åka lugnt men väger drygt ett deciton, längsta längd ger också lite styvare skidor.

Jag tyckte Disruption var stabilare än mina. Men vetvibre om det finns andra som är lika bra eller bättre. De jag hyrde hettec"C". Vad är det för skillnad mot "Ti" modellen?
C är Carbon eller Kolfiber på Svenska. Lättare lite mjukare skidor för lättare åkare brukar vara syftet med det.
Ti (Titanal) är samma skida fast lite styvare och blir även lite stabilare
Alla andra löjliga tillägg som sports eller annat trams brukar finnas på lite enklare skidor för att dom skall verka mer avancerade.

Bästa är ju om du har möjlighet att testa lite olika. Annars tror jag du blir supernöjd med Disruption 78ti. Testade Disruption Sti, Mti, 78c och 78ti förra året och gillade 78ti bäst. Alla var bra, lättåkta och mer förlåtande än mina völkl deacon 80.

Jag åker skidor några helger per år. Är 50 år 195 cm och väger in på ca 110 kg.
Jag ser mig som medeltid åkare men jag är inte bra på att carva i hög fart. Jag försöker ofta sladda till mer än riktig carving för jag tycker det går för fort.
Vad skall man köpa för skidor om man vill kunna åka till långsammare, inte focus på hög fart men ändå stabila och inte fladdra när man kör..
Hej

Jag är lite kortare men har i övrigt samma fysiska attribut. Nu tillhör jag det där personerna som gärna åker på bredare skidor och åkt lite mer.
Jag skulle föreslå att titta lite på "frontside" skidor dvs lite bredare pistskidor. Alla tillverkar har något mellan 80 och 88. Däremot kanske toppmodellerna är lite väl bångstyrig för dig. Här gäller det nog hitta en tillverkare som har lite biffigare skidor för din vikt. Frontside brukar ha lite mer rocker fram och kanske bak som gör att de är lättare att sladda ut samtidigt så gör de där extra millimetrarna i bredd en trevligare upplevelse i uppåkt eftermiddagspist.

Senast ändrad:
Bästa är ju om du har möjlighet att testa lite olika. Annars tror jag du blir supernöjd med Disruption 78ti. Testade Disruption Sti, Mti, 78c och 78ti förra året och gillade 78ti bäst. Alla var bra, lättåkta och mer förlåtande än mina völkl deacon 80.
Man kunde bara hyra per dag och fanns inte mycket att välja på i min längd.. Jag testade 76C som är något år äldre än 78 som jag förstår det. Undra hur mycket det skiljer mot Ti.. 76C 177cm kan man få för 3990:- nu..

Man kunde bara hyra per dag och fanns inte mycket att välja på i min längd.. Jag testade 76C som är något år äldre än 78 som jag förstår det. Undra hur mycket det skiljer mot Ti.. 76C 177cm kan man få för 3990:- nu..
Som jag skrev tidigare. Troligen samma karaktär med Ti passar din kroppsvikt bättre.
Branäs har mest lättåkta skidor, eller egentligen såpass eländiga att jag aldrig skulle komma på tanken att åka på deras gamla skidor.
Men oavsett det så gillade du de du hyrde så kommer Ti versionen att passa din kroppsvikt bättre. P
En lättåkt skida som kommer ha bättre grepp på den hårda snön du säkert stötte på mellan snöhögarna i Branäs.

Vad menar du med "deras gammla skidor"? Gammla modeller eller att skidorna är använda mycket så att de ej är bra längre?

Vad menar du med "deras gammla skidor"? Gammla modeller eller att skidorna är använda mycket så att de ej är bra längre?
Både och, jag ser så klart vad det är för hyrskidor dom har. Vissa verkar ha hängt med i minst fem år om inte mer. Har varit där i tjugo säsonger nu och kan konstatera att dom sällan byter ut det dom har.
Lite synd för de sugna skidåkarna att få såpass eländig skidor. Men dom anser väl att det kunderna vill ha och inte ifrågasätter materialet.

Fast jag hyrde K2 Disruption 75C där, menade att dom är dåliga då?😳
Var du nöjd med som så var det väl ok.
Men jag som hittills har åkt 15 dagar i Branäs och kör fortare än 95% av åkarna i backarna tycker att det mesta dom hyr ut är uselt.
Men för en nybörjare/medelåkare som åker Max en vecka om året så verkar det duga.
För mig skulle Disruption 76 Ti bli för mjuka, men jag tror dom skulle passa dig, annars hade jag inte länkat till dom.

Vilken längd bör man välja? Jag är 196 cm.
"Rekomenderad längd: Egen längd, eller något kortare " Skall jag gå på 184 cm då?
Eller kan det kännas långt?
Storlekar: 156, 163, 170, 177, 184 cm

"Rekomenderad längd: Egen längd, eller något kortare " Skall jag gå på 184 cm då?
Du är lång och väger mycket, inte kortare än 184 cm på skidorna (vikten avgör egentligen mer än längden vad du ska ha).
Jag är 180 cm och väger 80 kg, kör på ett par 181 cm och ett par 177 cm skidor.

Värre om skidorna är för korta när man är tung. Din egen längd spelar ingen roll, det är vikten som är det avgörande. Längre skidor av samma modell blir stabilare och lite ”sävligare”.
Mina ”Daily driver” skidor är 175cm långa. De för mer uppkörda pister och hårt där emellan och GSR skidorna är 186cm.
175cm passar min åkning bäst på den modellen jag har, fast jag är 192cm lång och väger +90kg
Så längden är mer att anpassa till egen vikt, åkförmåga och vad man önskar.
Du vill åka sakta och sladda, som du skriver i första inlägget och är tung samt att skidorna inte är några prestandaskidor, ja då kan du helt klart gå för längsta längden

Kan bara instämma i att mindre erfarna åkare inte blir tryggare eller får lättare att svänga med korta skidor (utom möjligen i väldigt smala passager). Tvärtom blir det bara onödigt fladdrigt och begränsande vid allt utom låga farter.

Jag hade gått ner till en kortare skida, fortfarande stabil, med snäv svängradie.
I mitt eget fall köpte jag för några år sedan Nordica Doberman Spitfire och blev riktigt nöjd. Stabila om man åker fortare och svänger riktigt bra om man vil köra lite långsamare. Tillräckligt styv för mig som väger 120 och är 2 m lång...

Jag hade gått ner till en kortare skida, fortfarande stabil, med snäv svängradie.
I mitt eget fall köpte jag för några år sedan Nordica Doberman Spitfire och blev riktigt nöjd. Stabila om man åker fortare och svänger riktigt bra om man vil köra lite långsamare. Tillräckligt styv för mig som väger 120 och är 2 m lång...
Jo men jag tror att du trots liknande längd/vikt kanske åker i en annan kategori än "medeåkaren" TS.
Visst finns det potenta riktigt korta skidor som det uppenbarligen går att köra i WC-fart med, men litet snällare skidor för den som bara åker några helger per år kan må bra av att ha en viss längd. Tycker jag.

Ja så blir så klart svaret om man utgår från sig själv och inte vad TS beskriver att han söker. Nordica Dobermann Spitfire är ju inte förstahandsvalet om man är rädd för fart och åker sladdsvängar. Men det svarade du ju själv på i ditt inlägg 😉

Vad är det ni menar skulle vara en nackdel med korta skidor?
Jag åkte 5-6ggr upp till 18 års ålder, vågade sen inte åka för jag hade taskiga knän och väger för mycket. På den tiden var det spikraka 2-meterslagg man skulle böka runt. Nu 30 år senare har jag börjat åka igen. Fortfarande tung som fan, 181cm och +110kg men det är som en fröjd med de här moderna carvingskidorna.

Jag kan inte med bästa vilja i världen påstå att jag carvar rent i svarta branter men i övrigt funkar det skapligt.

Nu kör jag på ett par K2 iconic 170cm. Jag upplever dom mjuka och lätta att få på sväng men jag är aldrig orolig för knäna. Jag tror jag skulle bli klart mer orolig med längre styva spätt till skidor. Särskilt där det är smalt och jävligt är det skönt att på ingen yta alls i princip kunna ställa sig på tvären och bromsa.

Men jag vet såklart inte eftersom jag inte provat några andra direkt. Nån gång ska jag försöka låna ett par med skidor med mindre svängradie för min teknik medger inga direkt snabba korta carvingsvängar med nuvarande skidor och det är väl ändå en materialsport? ;-)

Jag vet inte om jag gjorde rätt men jag hittade inga skidircav den modellen längre än 177cm och det var den längd som jag testade i skidhyran senast. Dessutom hade de 25% på alla produkter på alla hjärtans dag fast de redan hade rea. Så rea på rea blev ca 50% av rek. nypris . Så nu har jag ett par K2 Disruption 77C . Blir nog bra.

Bilagor

• 20230217_160801.jpg
    20230217_160801.jpg
    238.9 KB · Besök: 144
Senast ändrad:
Lycka till! Men om de känns fladdriga när du ökar farten så tror jag att litet längre skidor kan vara en idé till nästa gång. Min fru gjorde just den resan - bytte ner sig i längd och förlorade stabilitet.

Nu kör jag på ett par K2 iconic 170cm. Jag upplever dom mjuka och lätta att få på sväng men jag är aldrig orolig för knäna. Jag tror jag skulle bli klart mer orolig med längre styva spätt till skidor. Särskilt där det är smalt och jävligt är det skönt att på ingen yta alls i princip kunna ställa sig på tvären och bromsa.

Man känner igen känslan när backen börjar bli för smal, liksom upplevelsen av "styva spett"... Men ett par skidor som är 8 cm längre gör i sig ingen skada genom sin längd (utom möjligen psykologiskt) så länge de är rätt i övrigt.

Sätt inte likhetstecken mellan "längre" och "styva". Jag äger ett par sådana här, långa, breda och mycket mjuka, och de kan vilken normalviktig normalåkare som helst med fördel svänga runt på om inte snön är för hård:

rossignol-soul-7-skis-2015--front.jpg

Hur långa skidor känns är inte heller det samma som hur långa de är. Titta på @fredw skidor så är bredaste punkten en bra bit från spetsarna. Ungefär där gult går över svart. Likadant baktill. Det gör att när de kommer upp på kant så är det inte hela skidans längd som är i kontakt med snön - vilket har sina för- och nackdelar. Likadant är det undertill. Nu har jag inte måtten på de här skidorna men jag åker på K2 Pinnacle 95 som är snarlika och där är det 50 cm från spetsen till den punkt som kommer i kontakt med underlaget om det är helt jämt och hårt. Sammantaget gör det att de känns lättare att vrida runt än rena pistskidor som Disruption. Lägg därtill att de har tunnat ut materialet i spetsarna för att minska kraften som behövs för att vrida runt skidans massa.

Lycka till! Men om de känns fladdriga när du ökar farten så tror jag att litet längre skidor kan vara en idé till nästa gång. Min fru gjorde just den resan - bytte ner sig i längd och förlorade stabilitet.
Tja, längden är väl ändringen allt. Testade en bekants Stöckli Laser SX i helgen. 170 cm långa. Kan väl konstatera att fladdriga och instabila var nog de sista de var, troligen förstår dom inte ens vad det innebär 😜

Tillbaka
Topp