Sportlov v8 utan enorma köer?

MatsGu

Medlem
Hej.

Någon som har tips på sydlig (max Vemdalen norrut) skidort i Sverige eller Norge med hyffsat korta liftköer och bra åkning?

Vi har varit i Branäs och Kläppen v8 (ej Coronaår) och delar av dagen har det knappt varit lönt att åka. Köa en kvart för att få 200 fallhöjdsmeter är ingen höjdare...

Räddningen har varit att folk överlag är lata. Första timmen är det lugnt innan alla orkat ut, lugnt igen över lunchen och sen lugnt igen efter halv fyra.

Hej.

Någon som har tips på sydlig (max Vemdalen norrut) skidort i Sverige eller Norge med hyffsat korta liftköer och bra åkning?

Vi har varit i Branäs och Kläppen v8 (ej Coronaår) och delar av dagen har det knappt varit lönt att åka. Köa en kvart för att få 200 fallhöjdsmeter är ingen höjdare...

Räddningen har varit att folk överlag är lata. Första timmen är det lugnt innan alla orkat ut, lugnt igen över lunchen och sen lugnt igen efter halv fyra.
Jag har åkt ett par dagar under sportlovet 2020 i Norefjell och där var inga köer. Har åkt under påskhelgen i Röldal förra året och inga köer där heller.
Håll dig borta från Skistar orter eftersom de kroniskt överexploaterar semesterbäddarna i förhållande till liftsystemet.
Dessutom får du bra fallhöjd 600-1000 m på de två orterna ovan.
OBS! Inget party och afterski dock, och restaurangerna är sämre än i Sverige. Men om det är åka skidor som är prioriterat så kan jag rekommendera dem. Och de har mycket mer snö just nu än de svenska orterna.

Åkte alltid vecka 8 fram till för några år sen och då brukade Klövsjö vara köfritt och till viss del Björnrike. Men jag misstänker att det är mer kö i åtminstone Björnrike numera. Vemdalsskalet har ju byggt ut något enormt och då påverkar det kanske även närliggande orter. Röldal är fint men ganska långt bort om du inte bor i västra Sverige och bäst för offpist som jag ser det. Om du åker längre finns det fler alternativ som Bydalen.

Hafjell/Kvittfjell som tidigare har varit "förskonat" från den stora massan då massan har dragit till Hemsedal eller Sälen istället, sen finns trevliga mindre anläggningar runt om Lillehammer/Hamar som ni kan göra dagsutflykter till tex Skeikampen, Sjusjøen, Gålå.

Åkte alltid vecka 8 fram till för några år sen och då brukade Klövsjö vara köfritt och till viss del Björnrike. Men jag misstänker att det är mer kö i åtminstone Björnrike numera. Vemdalsskalet har ju byggt ut något enormt och då påverkar det kanske även närliggande orter. Röldal är fint men ganska långt bort om du inte bor i västra Sverige och bäst för offpist som jag ser det. Om du åker längre finns det fler alternativ som Bydalen.
Även piståkningen i Röldal är mycket bättre än allt vad t ex Funäsfjällen har att erbjuda.
Och med pistnära kilometerbred offpist cruise terräng intill.
I Norefjell kan man ligga och köra rundor med expressitten Norefjellheisen som bjuder på ett flertal fina nerfartsvarianter och dryga 600 fhm.

Bra fallhöjd = variation och mer skidnöje
Dålig fallhöjd + köer = inget nöje alls

EDIT:
Hafjell/Kvitfjell som rekommenderas ovan är nog också bra alternativ.
Båda orterna hade tillräckligt med fallhöjd för OS störtlopp.

Senast ändrad:
Stämmer ganska bra. Mycket folk i Vemdalsskalet men inte samma tryck i Björnrike och ännu mindre i Klövsjö. Sedan är det sportlov så folktommt är det knappast någon stans i fjällen. Bra med snö i området nu.

@PisteCarver Det är nog ändå en fråga om tycke och smak om Röldal har bättre pister än Funäs. Finns exempelvis brantare pister i både Funäs och Klövsjö.
En ort till att fundera på är Fjätervålen.

@PisteCarver Det är nog ändå en fråga om tycke och smak om Röldal har bättre pister än Funäs. Finns exempelvis brantare pister i både Funäs och Klövsjö.
TS var inte så förtjust i små fallhöjder som jag kunde se. Och skrev ingenting om att det var viktigt med branta pister.
De branta pisterna i Funäsfjällen är dessutom extremt korta förutom en på Funäsberget.
Ju bättre fallhöjden är desto mindre kritiskt är det med köer. När jag var i Funäs så började det tjocka till sig med folk under Långfredagen/Påskdagen (då åkte vi hem) och precis som TS skriver är det meningslöst att stå i kö 15 min för ett kort åk.
Fjätervålen har en släplift, är väl knappast ett ställe värt att lägga en veckas skidresa på.

Senast ändrad:
Håller med om Fjätervålen. Går att kombinera med Himmelfjäll, eller om man åker i andra riktningen mot Lofsdalen. Åkfokuserat och lite kö.

Fjätervålen är inte dumt. Åkte där tre fyra år under just vecka 8 under min uppväxt. Har nog aldrig stått mer än två minuter i kö där. Välpistat och ganska effektiv fallhöjd är det dessutom.

Klövsjö är också lite underskattat. Definitivt bra backar men inte lika "effektiv" fallhöjd då det är helt platt på toppen. Mer köer än Fjätervålen men en expresslift och ändå ganska ofta under vecka 8 då det inte är någon kö alls.

Norge är lika kört som Sverige! Oslo har sportlov samtidigt som Stockholm. Hafjell,trysil,hemsedal,gausta är packat! Dock är det dåliga tider och det har tydligen märks på bokningar i dom svenska fjällen med en lägre beläggning än normalt.

Senast ändrad:
Tror jag stod och väntade max 5min i Lofsdalen någon gång vecka 8 förra året. Bra fallhöjd (492m) dock är toppen vindkänslig så ibland går inte toppliften som är sifflift men finns släpplift då. Första sittliften ligger vindskyddad men det är bara blåa och gröna backar som dock är fina att åka och äventyret gillar alla barn (pist med sparade träd och smågångar i skogen). Borta vid bergsliften är det aldrig någon kö och prata om och roliga backar. Sen erbjuder Lofsdalen fantastiskt fin längdåkning med fina vyer. Liftkortet är för övrigt ganska billigt.

Har själv inte åkt i Fjätervålen men man kan ju köpa kort som gäller där, Idre och Idre Himmelfjäll. Kan dock tänka mig att det är en del köer i Idre, var där i mellandagarna och då var det kanske 10min kö som värst vid väst 6an dock var det noll kö på ost 6an och nord 6an. Oklart om gondolen hinner öppna till v8 de verkar vara väldigt nära och har hängt upp gondoler, gissar att de satsar på v9 iaf. Hinner den öppna lär det svälja en del i kapacitet. Har aldrig varit där v8 så det kanske är annat läge än runt jul. En fördel i Idre är öppettider på vissa liftar till kl 18 varje dag.

Senast ändrad:
Slår ytterligare ett slag för Fjätis. Visst, bara 2 släpisar opp (än så länge), men pisterna är grymma, köerna = 0..

Tännäskröket och Bydalen har fin åkning och knappast några köer
Nordgränsen var Vemdalen, TS har sportlov v.8.
Om det inte är någon som bor på ostkusten så är Norge givet (om man nu inte vill ta sig till Alperna) om det är skidåkningen som är nummer 1.
Det är väl ingen som seriöst föreslår att man ska tillbringa en vecka på Fjätervålen?
Upp och ner, upp och ner samma lift… jag hade varit trött på stället innan första lunchen. Ungefär som att inför en solsemester tveka mellan Skrea Strand i Falkenberg eller Seven Mile Beach på Grand Cayman.
Men TS får återkomma med prioriteter om vad som är viktigt. Ursprungskraven var inga liftköer och vettiga fallhöjder. Och när det gäller fallhöjder så faller det mesta i Sverige utom Åre och Hemavan bort. Båda ligger norr om Vemdalen och Åre har liftköer på sportlovet.

Tack för alla förslag och idéer. Det blir ingen resa detta året av diverse anledningar så det är nästa år jag funderar på.
Vi kör från Skåne och då är Norge absolut ett alternativ, vi har t.ex kortare körtid till Hafjell och Hemsedal än till Idre och Vemdalen.

"Problemet" blir när det är mycket köer i förhållande till hur mycket skidåkning man får. Stå i kö 10-15 minuter kan vara ok, men inte ok om man bara kommer upp 150-200 meter.
Det är skidåkning (utför) som är prioriterat. Kringaktiviter, partyliv och längdskidor spelar ingen roll.

Bra fallhöjd är en fördel men inget absolut krav. T.ex. ser Romme trevligt ut med många bra liftar. Tittar man på deras webkamera denna vecka (v7) verkar där inte vara någon kö trots sportlov.
Om man tittar på pistkartor ser Hafjell, Trysil och Hemsedal intressant ut.
Någon som har erfarenhet av v.8 här? Är Trysil och Hemsedal lika överexploaterat som Skistar i Sälen?
Hafjell har en interaktiv pistkarta med beräknad kötid, får kolla lite på den nästa vecka.

Kommer du från Skåne eller västkusten borde Gausta vara ett alternativ. Motorväg nästan hela vägen fram, slipper oslos köer, mängder med privathytter att hyra. Ganska väderkänsligt = slumpmässiga öppettider även i barnbacken. Bra åkning, framförallt när det är mycket snö.

Ska man åka så tidigt som vecka 8 bor man bäst i hytte runt den Trinde Sportsman eller lägenheterna precis nedanför Hotelbakken. Då får man sol och utsikt. I svenskområdena vid Hovdestaul är hytterna nya och fina men ligger skuggigt så tidigt på säsongen vilket gör altanhänget lite begränsat. Men nära till Fjellheisen vilket är bra. :)

Gaustatoppen är spektakulär men väldigt vindutsatt.

Edit. Just det, vecka 8 är det mycket folk men inte i närheten av vad man kan se på Skistars webkamerors karnevalsstämning i pistkön. ;)
Samtidigt är det viktigt att hålla koll på vinden. Räkna med att när de stänger så stänger de fort och utan förvarning. Står du då längst ner i Gaustablikkekspressen så behöver du gå långt och uppför för att komma därifrån. ;)

Senast ändrad:
Hafjell bör testas om man bor i syd- eller västsverige och inte vill till alperna. Smidig körning. Fin fallhöjd, bra liftsystem men flacka backar uppe på toppen. Kvitfjell i närheten ingår som bonus. Vet inget om liftköerna på loven.

Hafjell just nu. Deras pistkarta säger 6-10 min kö till den liften
1676458388944.png

Tack för alla förslag och idéer. Det blir ingen resa detta året av diverse anledningar så det är nästa år jag funderar på.
Vi kör från Skåne och då är Norge absolut ett alternativ, vi har t.ex kortare körtid till Hafjell och Hemsedal än till Idre och Vemdalen.

"Problemet" blir när det är mycket köer i förhållande till hur mycket skidåkning man får. Stå i kö 10-15 minuter kan vara ok, men inte ok om man bara kommer upp 150-200 meter.
Det är skidåkning (utför) som är prioriterat. Kringaktiviter, partyliv och längdskidor spelar ingen roll.

Bra fallhöjd är en fördel men inget absolut krav. T.ex. ser Romme trevligt ut med många bra liftar. Tittar man på deras webkamera denna vecka (v7) verkar där inte vara någon kö trots sportlov.
Om man tittar på pistkartor ser Hafjell, Trysil och Hemsedal intressant ut.
Någon som har erfarenhet av v.8 här? Är Trysil och Hemsedal lika överexploaterat som Skistar i Sälen?
Hafjell har en interaktiv pistkarta med beräknad kötid, får kolla lite på den nästa vecka.

Folk här kommer säkert inte hålla med för att berget anses väl för litet om man läser tråden, men Romme slår faktiskt det mesta i fjällen om du vill mata mest fallhöjdsmeter/timme. Jag har varit där 2 ggr i år över dagen och det är överlägset allt annat i Sverige liftkapacitetsmässigt. Det kan inte heller bli för mycket köer för de säljer ett max-antal skipass per dag och jag har varit där när det varit slut och är man smart är det inte mycket köer. Först upp, lunch vid 11, så är det helt lugnt. Särskilt om man väljer lift med omsorg. Fick 7317 fhm senast jag var där när nästan alla skipass var slut och då åkte vi hem en timme innan liftarna stängde och segade en del. Finns ett par släpliftar det aldrig är kö till för alla åker sittliftarna. Alla sittliftar är expressliftar. Där det var kö var det raka vägen in i singelkön.

Ok, men backarna då? Riktigt trevliga, särskilt de runt Götes Express och de svarta pisterna som är mot Syd. Lite Nordamerika-inspirerat med skog och svängar kvar. Ja, det är begränsad fallhöjd, men om man åker slalomsvängar istället för Super G ner för backen så skriker ändå låren av mjölksyra längst ner så knappast ett problem. Dessutom hade de säkrat upp med mycket snö i år så riktigt bra underlag.

Nej, jag jobbar inte för Romme på något sätt och jag har varit i Trysil, Åre, Idre, Sälen (alla orter), Vemdalen och Ramundberget och jag tycker fortfarande Romme är fantastiskt.

Börjar på allvar fundera på att man skulle ta en hel weekend där istället för bara över dagen från Stockholm vilket jag aldrig hade funderat på för 20 år sedan. Det har blivit så mycket bättre. Liftarna är också vindskyddade så tror inte de stänger särskilt ofta pga vind vilket känns vanligare i fjällen.

Nu ska jag ändå till Vemdalsskalet vecka 10 och absolut är det bättre backar, men jag är ju lite orolig för liftköerna och verkar ju inte vara mycket snö heller jämfört med Romme.

Folk här kommer säkert inte hålla med för att berget anses väl för litet om man läser tråden, men Romme slår faktiskt det mesta i fjällen om du vill mata mest fallhöjdsmeter/timme. Jag har varit där 2 ggr i år över dagen och det är överlägset allt annat i Sverige liftkapacitetsmässigt. Det kan inte heller bli för mycket köer för de säljer ett max-antal skipass per dag och jag har varit där när det varit slut och är man smart är det inte mycket köer. Först upp, lunch vid 11, så är det helt lugnt. Särskilt om man väljer lift med omsorg. Fick 7317 fhm senast jag var där när nästan alla skipass var slut och då åkte vi hem en timme innan liftarna stängde och segade en del. Finns ett par släpliftar det aldrig är kö till för alla åker sittliftarna. Alla sittliftar är expressliftar. Där det var kö var det raka vägen in i singelkön.

Ok, men backarna då? Riktigt trevliga, särskilt de runt Götes Express och de svarta pisterna som är mot Syd. Lite Nordamerika-inspirerat med skog och svängar kvar. Ja, det är begränsad fallhöjd, men om man åker slalomsvängar istället för Super G ner för backen så skriker ändå låren av mjölksyra längst ner så knappast ett problem. Dessutom hade de säkrat upp med mycket snö i år så riktigt bra underlag.

Nej, jag jobbar inte för Romme på något sätt och jag har varit i Trysil, Åre, Idre, Sälen (alla orter), Vemdalen och Ramundberget och jag tycker fortfarande Romme är fantastiskt.

Börjar på allvar fundera på att man skulle ta en hel weekend där istället för bara över dagen från Stockholm vilket jag aldrig hade funderat på för 20 år sedan. Det har blivit så mycket bättre. Liftarna är också vindskyddade så tror inte de stänger särskilt ofta pga vind vilket känns vanligare i fjällen.

Nu ska jag ändå till Vemdalsskalet vecka 10 och absolut är det bättre backar, men jag är ju lite orolig för liftköerna och verkar ju inte vara mycket snö heller jämfört med Romme.
Låter trevligt.
Hade jag bott nära så hade jag också utnyttjat det så.
Men för en sportlovsvecka, skidsemester i Borlänge?

Låter trevligt.
Hade jag bott nära så hade jag också utnyttjat det så.
Men för en sportlovsvecka, skidsemester i Borlänge?
Ja,haha, låter inte så mysigt direkt formulerat så :ROFLMAO:. Gäller att man inte heller bryr sig om längdspår, kvällsåkning, hundspann och utsikt över fjällvärlden.

Hur tänker du nu?

borlangefulast.jpg

vs

most-beautiful-ski-villages-in-europe-wengen-copyright-songtam-srinakarin-european-best-destinations.jpg

Men ja, Romme var bra redan när jag var där för 15 år sedan. Tror dock man kan hitta mysigare boenden än vårt, det blev här:

refkupolen.jpg
Som sagt jämförelser på skidortsalternativ tenderar ibland här att bli löjligt irrelevanta.
- solsemester på Öland eller Tioman Island?
- roligast bil att köra, Volvo 245 eller Ferrari 328 GTS?

Kan upplysa om att den nya 6-stols liften från Mattesdalen upp till toppen gjort att liftköerna inte är till närmelsevis som förr.
I stort sett bara att åka rätt in i luften via singelkön. Även ”vanliga” vägen är köerna väldigt mycket kortare. Är bara om man villar sig ner till Sjöområdet strax före lunch som man kan ångra sig, men nu finns även en räddning i form av en släplift upp därifrån

Vad är snyggast? Kupolen i Borlänge eller parkeringshuset i Brevent/Chamonix? Fast till skillnad från Kupolen i Borlänge ligger parkeringshuset i Brevent bredvid backen.

Bilagor

• brevent.jpg
    brevent.jpg
    10.6 KB · Besök: 123
Göteborgare åker till Norge på sportlovet.
Närmare till Sogn, Sogndal, Myrkdalen och Voss än Idre och norröver samt folktomt. Jag gillar i å får sig inte att åka pist men det ser nära på nypistat ut fram till stängning i röda å svarta backar.
Vettig fallhöjd och bra värmestugor. Jäkligt bra med familjekort på vissa orter. 1190kr två vuxna och två barn

Stöten kanske, de skryter med 398fallhöjdsmeter i år, men med de extra metrarna så hamnar du på nya campingen, men nästan aldrig kö till bygelliftarna på skidtorget med fina röda/svarta backar.

Stöten kanske, de skryter med 398fallhöjdsmeter i år, men med de extra metrarna så hamnar du på nya campingen, men nästan aldrig kö till bygelliftarna på skidtorget med fina röda/svarta backar.

Håller med för då har man både Stöten och Trysil 40 minuter bort att välja på varje dag beroende på väder. Jag tycker personligen inte Stöten är särskilt bra men närheten till Trysil gör det helt ok att bo där.

Trivs man inte i Borlänge, kan man alltid bo i Säter. Stadshotellet är helt OK.

Typ 12 km extra på motortrafikled.

Staden Säter, eftersom Borlänge hängdes ut ;-), "Säter är en av landets bäst bevarade trästäder och är därför klassad som riksintresseområde för kulturmiljövården. En rundvandring i staden tar dig på en spännande resa genom historien."

Körde faktiskt just en weekend i Romme och jag vart väldigt imponerad. Otroligt välordnat och hela 6st 6stolsliftar som svalde bra, jättefina backar och man fick faktiskt fjällkänsla av både våffelstugan och toppstugan. Såg dock att det var kö in till Våffelstugan när vi gick ut (runt 12) men det är väl lite som vanligt. Folk är sega på morgnar och flockdjur, tar man tidig eller en riktigt sen lunch kan man undvika detta. Gäller för övrigt köpområden, ikea osv.

Vi bodde på Elite hotell i Borlänge som höll bra klass med bra frukost, var knappt ute i Borlänge vilket man nog inte är så sugen på. Men det finns ju både hotell vid backarna eller en liten stugby 5min bort om man vill bo någon annanstans. Men för en vecka vill man ju gärna lite längre bort för bättre snöläge i terräng och finare vyer.

Löjligt lite folk för att vara sportlov i Åre nu. Bara hålla tummarna för lågkonjunkturen hänger i många år och att Riksbanken höjer räntan ännu mer 😅

Som sagt, tror att Göteborgarna oftare åker till Norge, samt alltmer till Branäs. Seeeg körning på mediokra vägar från västkusten till Jämtland/Härjedalen. Plus, som du är inne på - en del har nog tagit ett skidresefritt år för att skydda privatekonomin.

Tillbaka
Topp