Hjälp att hitta bort från trängseln.

Hej.
Har lyckats åka till Schladming på sportlovet, det var en dålig ide. Alldeles för mycket folk, liftköer, trångt och barn överallt, uppkört, för varmt och ganska tråkigt område. Tycker om långa breda backar, åker allt men tycker svart är lite stökigt. Gillar Ischgl men tänker att även där kanske blir mkt folk på sportlovet. Gillar Hintertux men det blir lite enformigt efter 2 dagar. Lech och Zurs är bra men väldigt glammigt och dyrt. Fest och afterski är inte intressant, inte heller gourmetrestauranger och boutiqhotell, men genuin by, snösäkert, kallt och riktigt bra pister utan liftkö är nice. Prisnivå är inte jätteviktigt men undviker gärna de absolut dyraste ställena. Funderar på ställen som Andermatt, Champoluc, Gressoney, Arabba eller Corvara. Gridelwald eller Engelberg kanske?
Ett ställe med skidentusiaster som är där för att åka skidor när solen går upp.
Vad säger ni? Vart ska vi åka?

Corvara är finemang men tyvärr ganska dyrt nuförtiden (fattar inte, trodde italienarna också blivit fattiga...) I La Villa kan priserna bli något lägre och det ligger bra till.

Cervinia har mycket sol, låååånga och breda backar i spektakulära omgivningar.

Courmayeur är ett kompakt effektivt pistsystem med fin, nästan mörkröd lutning överallt.
Om man vill åka skidor i Lech/Zurs så hittar man ibland billigare boende i Warth/Schröcken, men där finns inte jättemycket att välja på.

Du säger Hintertux men har väl inte missat de fina pisterna vid Zillertal Arena och Hochfügen/Hochzillertal? Sällan mycket folk tror jag. Jag gillar Zillertal.

Du besvarar ju frågan själv…

Men faktum är att den bästa åkningen planerar man utifrån väderprognosen (särskilt om man uppskattar färsk snö)

Var flexibel och boka sent. Köp flygbiljett till ex Milano där man når nästan hela alperna.

Corvara är finemang men tyvärr ganska dyrt nuförtiden (fattar inte, trodde italienarna också blivit fattiga...) I La Villa kan priserna bli något lägre och det ligger bra till.

Cervinia har mycket sol, låååånga och breda backar i spektakulära omgivningar.

Courmayeur är ett kompakt effektivt pistsystem med fin, nästan mörkröd lutning överallt.
Om man vill åka skidor i Lech/Zurs så hittar man ibland billigare boende i Warth/Schröcken, men där finns inte jättemycket att välja på.

Du säger Hintertux men har väl inte missat de fina pisterna vid Zillertal Arena och Hochfügen/Hochzillertal? Sällan mycket folk tror jag. Jag gillar Zillertal.
Hej
Tack för svar och tips.
Nejdå det har jag inte missat, har bott i Vorderlanersbach 2ggr, gillar den sidan av Zillertal, men inte Mayrhofen-sidan, för korta backar och för mkt folk och skidskolor. Inte provat Zillertal-arena dock.

Du besvarar ju frågan själv…

Men faktum är att den bästa åkningen planerar man utifrån väderprognosen (särskilt om man uppskattar färsk snö)

Var flexibel och boka sent. Köp flygbiljett till ex Milano där man når nästan hela alperna.
Tack för svar
Jo det låter ju klokt, men har du inte svårt att hitta boende så tätt inpå? Hur löser du det?
Och väderprognoser kan ju slå om fort... åker man högt är sannolikheten större att det är kallt tänker jag..
Vi kör oftast, så vi är egentligen hur flexibla som helst.

Tack för svar
Jo det låter ju klokt, men har du inte svårt att hitta boende så tätt inpå? Hur löser du det?
Och väderprognoser kan ju slå om fort... åker man högt är sannolikheten större att det är kallt tänker jag..
Vi kör oftast, så vi är egentligen hur flexibla som helst.
Det brukar inte vara några problem att hitta boende på Airbnb. Har man bil och kan bo en bit ifrån liftarna brukar utbudet vara enormt (och betydligt lägre priser)

Finns en del liftkort som täcker större områden, som t ex Dolomiti Superski och Val d'Aosta. Om man kan bosätter sig strategiskt och tänka sig att sitta i bilen trekvart eller mer på morgonen så kan man upptäcka mycket på en vecka.

Inte provat Zillertal-arena dock.
Det var ett misstag, bästa området i Zillertal.
Men mycket folk (holländare) där också vecka 8. Man åker till Königsleiten i detta området för att få bra åkning utan köer.
MEN…. i år är vecka 8 även Fasching vilket är lika med megahögsäsong.

Vill du slippa köer och åka skidor under vecka 8 i orter som mindre än 1% av alla svenskar har hört talas om så får du tips i en artikel som jag skrev för Freeride förra året:

Finns en del liftkort som täcker större områden, som t ex Dolomiti Superski och Val d'Aosta. Om man kan bosätter sig strategiskt och tänka sig att sitta i bilen trekvart eller mer på morgonen så kan man upptäcka mycket på en vecka.

Ja precis, det är därför de platserna lockar men jag har aldrig varit där så jag vet inte hur mkt folk det drar i februari. Rekar man inte så står man där och svär i liftkön. 😁 men det du säger är att det är ok. Jag tänker att Arabba eller Corvara borde vara bättre än Val Gardena, eller? Ibland tror man saker och så har man helt fel.

Ja precis, det är därför de platserna lockar men jag har aldrig varit där så jag vet inte hur mkt folk det drar i februari. Rekar man inte så står man där och svär i liftkön. 😁 men det du säger är att det är ok. Jag tänker att Arabba eller Corvara borde vara bättre än Val Gardena, eller? Ibland tror man saker och så har man helt fel.

Bor hellre i Corvara (eller Colfosco!) som tillhör Sydtyrolen liksom Val Gardena. San Cassiano är också en jättemysig by med bra läge för en utflykt till Cortina. Perfekt blandning av Österrike och Italien. Selva i Val Gardena är kanske pärlan med perfekt läge.
Arabba tillhör Veneto och är också fint men inte riktigt samma… gemyt. Nu talar jag om orterna. Backarna är fina överallt.

Jag har varit i området 5-6 resor och har inte tröttnat än. Skulle kunna bo där.

Dock - inte samma högalpina upplevelse och inte samma chans till nysnö som i mer höglänta områden.

Det var ett misstag, bästa området i Zillertal.
Men mycket folk (holländare) där också vecka 8. Man åker till Königsleiten i detta området för att få bra åkning utan köer.
MEN…. i år är vecka 8 även Fasching vilket är lika med megahögsäsong.

Vill du slippa köer och åka skidor under vecka 8 i orter som mindre än 1% av alla svenskar har hört talas om så får du tips i en artikel som jag skrev för Freeride förra året:
Perfekt stort tack för tipset.
Jo tack fashing/karneval eller vad man nu väljer att kalla det märks. Hela Holland är här 😑

Långa breda backar, då kan Grindelwald helt klart vara ett alternativ. Ett tag sen jag var där nu, på den tiden var köerna inget större problem. Kan bli flaskhals vid en viss lift vissa tider på dagen, men lär man sig snabbt och kan anpassa sig.
Engelberg kan jag inte rekommendera om det är breda pister du söker. Mycket nybörjare där också, fast det är dåligt för nybörjare. Ligger så till att det lockar folk från delar av Schweiz och länder som NL, DE, BE som inte har några riktiga berg där de bor.

Tog mig en kvällspromenad, här var det väldigt lite trängsel i skogen.
Nu börjar skogsåkningen bli brukbar igen!
C5629566-CE94-4FF0-96FB-29E23F14D2B6.jpeg

Tomma liftar och obefolkade backar - särskilt under veckodagarna:

- -
Italien:

Cervinia
Champoluc
Gressoney
La Thuile
Madesimo
Sauze d'Oulx / Sestriere
Limone
Cortina (crowded in town, quiet on the slopes)
Val di Fassa

- -
Frankrike:

Serre Chevalier
Montgenevre
Risoul / Vars
Auron
Pra-Loup
Isola 2000
La Rosiere
Les Menuires
Sainte Foy