Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Skistar har hamnat i blåsväder då de utlovat finfina längdspår i Åre fast det varit en sjö.
En prominent längdtränare från Borås skrev ett inlägg på instagram, fick tom VDn Sjöstrand att svara (som skyllde på vädret), där han frågade hur Borås kan ha stabila och bra spår men Skistar kan inte leverera det.
Lokalmedia snappade upp det och tränaren har intervjuats av flera kanaler.

73% prisökning på 10 år, med nästan 0 i inflation motiverades ju av Skistar med att man måste hänga i och investera för att möta alla nya behov skidåkarna har (i SVT). Undrar egentligen vad han avsåg. Flumrides?

Dessa räcker ju i alla fall inte till bio-diesel i pistmaskinerna, den behöver man ju parkeringsavgiften till. Dessutom tror jag inte den nya parkeringsavgiften ingick i SVT's kalkyl.

Skistar har hamnat i blåsväder då de utlovat finfina längdspår i Åre fast det varit en sjö.
En prominent längdtränare från Borås skrev ett inlägg på instagram, fick tom VDn Sjöstrand att svara (som skyllde på vädret), där han frågade hur Borås kan ha stabila och bra spår men Skistar kan inte leverera det.

Prominent längdtränare som åker till Åre för längdträning när det varit mildväder. Hur tänkte han egentligen? Det finns massor av fin längåkning i södra Årebygden, men de spår som finns i Björnen o Duved får otroligt mycket vatten som kommer från berget. Skistar har jobbat en hel del med markarbete där spåren går, men det är för mycket vatten. Åre är först och främst alpinåkning och kommer förhoppningsvis så förbli. Jag åker längd i Årebjörnen någon enstaka gång, men inget jag räknar med. När jag vill ha bra längdåkning väljer jag andra ställen.

Prominent längdtränare som åker till Åre för längdträning när det varit mildväder. Hur tänkte han egentligen? Det finns massor av fin längåkning i södra Årebygden, men de spår som finns i Björnen o Duved får otroligt mycket vatten som kommer från berget. Skistar har jobbat en hel del med markarbete där spåren går, men det är för mycket vatten. Åre är först och främst alpinåkning och kommer förhoppningsvis så förbli. Jag åker längd i Årebjörnen någon enstaka gång, men inget jag räknar med. När jag vill ha bra längdåkning väljer jag andra ställen.

Nej, han skriver explicit att han köpt kombinerat lift- och spårkort och intervjuas dessutom när han åker alpint i svt-intervjun. Skulle tippa på att han är där med familj då boråsarna väl har sportlov nu? Det är alltså ingen "längdträning" han är där för.

Menar du att det är för mycket begärt att man ska kunna åka lite längd i Åre vecka 7?

Fast nu marknadsför Skistar dessa spår att de ska passa både elitåkare och motionärer, så du tycker att han har fel i tänket när han litar på Skistars hemsida?
Spåravgiften är hos Skistar ca 600kr för en vecka och 1500kr för ett säsongskort.
Om de varit gratis eller varit inkluderat i vanligt skidspass hade kritiken från längdåkaren troligen varit mindre.

Något jag tyckte var under all kritik i Åre var skidbussen. Svår att använda under lågsäsong då de använder kabinen som knutpunkt men då denna inte går så ofta och är stängd morgon och kväll så tar det väldigt mycket längre tid än nödvändigt att ta sig in till vm8an från björnen.

Konstigt att man ens har flera linjer i lilla Åre och inte bara kör fram och tillbaka i en linje från duved genom Åre by och vidare till björnen för att sedan köra samma väg tillbaka.

Att man dessutom inte ropar ut hållplatserna eller ens har en skylt som säger vilken hållplats man är på är ganska märkligt. Verkar som att de utgår från att alla hittar..

Kan inte minns från alperna att det någonsin varit svårt att åka buss. Går ofta, stannar på många och vettiga ställen och inga konstiga tidtabeller att hålla koll på.

Något jag tyckte var under all kritik i Åre var skidbussen. Svår att använda under lågsäsong då de använder kabinen som knutpunkt men då denna inte går så ofta och är stängd morgon och kväll så tar det väldigt mycket längre tid än nödvändigt att ta sig in till vm8an från björnen.

Konstigt att man ens har flera linjer i lilla Åre och inte bara kör fram och tillbaka i en linje från duved genom Åre by och vidare till björnen för att sedan köra samma väg tillbaka.

Att man dessutom inte ropar ut hållplatserna eller ens har en skylt som säger vilken hållplats man är på är ganska märkligt. Verkar som att de utgår från att alla hittar..

Kan inte minns från alperna att det någonsin varit svårt att åka buss. Går ofta, stannar på många och vettiga ställen och inga konstiga tidtabeller att hålla koll på.
👍

Nu tycker jag kanske att "under all kritik" är att ta i lite väl mycket.

Det finns en tur man kan klaga på och det är den första på morgonen från Duved respektive Björnen som hade kunnat gå direkt till VM8 istället för att man skall lasta om vid Kabin. Under resten av dagen är det bara att ta Stjärnliften från Kabin och välja vilket håll man vill åka åt. Och på kvällarna, när man vill till VM8 eller byn, kör de en linje från Duved till Björnen via VM8 och byn.

Nu tycker jag kanske att "under all kritik" är att ta i lite väl mycket.

Det finns en tur man kan klaga på och det är den första på morgonen från Duved respektive Björnen som hade kunnat gå direkt till VM8 istället för att man skall lasta om vid Kabin. Under resten av dagen är det bara att ta Stjärnliften från Kabin och välja vilket håll man vill åka åt. Och på kvällarna, när man vill till VM8 eller byn, kör de en linje från Duved till Björnen via VM8 och byn.
Jag vet inte om "ta liften istället" är ett bevis på att bussen funkar bra. Men jag kanske är bortskämd från alperna där bussen inte går en gång per 30-60 min med 2 byten för att ta sig runt i området.

Men åker nog inte tillbaka till någon Skistaranläggning på ett bra tag så slipper störa mig på det i framtiden. Tyvärr är det inte bara bussarna som finns att klaga på men det kändes som det mest konkreta och mest lättfixade :)

Vad ska Skistar göra när vädrets makter bestämmer sig för att balla ur fullständigt?
Hur många orter har fina längdspår när det har regnstormat i två dygn?
Normalt har vi fina spår Dec-April men det är det ingen som skriver om.

Fast nu marknadsför Skistar dessa spår att de ska passa både elitåkare och motionärer, så du tycker att han har fel i tänket när han litar på Skistars hemsida?
Spåravgiften är hos Skistar ca 600kr för en vecka och 1500kr för ett säsongskort.
Om de varit gratis eller varit inkluderat i vanligt skidspass hade kritiken från längdåkaren troligen varit mindre.
Spårkort 600 för en vecka? På vintertiden? Fy fan! Finns det någon som är färdig att betala?

Något är ju bättre här i Finland. Vi betalar nånting bara på hösttiden för att använda korta spårar gjorda av konstsnö. Men, på vintertiden är längdåking fri för alla. Kommunerna lagar längdspårar. Ni har gått för långt med kapitalismen där!

P.S. Hur är det med cykelvägar? Finns det några avgifter också för att använda dem?

Senast ändrad:
Vad ska Skistar göra när vädrets makter bestämmer sig för att balla ur fullständigt?
Hur många orter har fina längdspår när det har regnstormat i två dygn?
Normalt har vi fina spår Dec-April men det är det ingen som skriver om.
Förutom preparera spåren bättre (som nämns så kan städer betydligt längre söderut hålla liv i spåren trots mer värme) så kan de börja med att inte säga att spåren är öppna och i fin form samt ta betalt för dem när de knappt finns och inte är i fin form.

P.S. Här tävlar städer tillsammans, vem som har bästa spårar, och vilken stad kan öppna spårarna tidigast på hösten. Vi har också haft litet brist av snön, men man kan lätt kolla, vilka spårar har preparerats och på vilken tid. (mina hemspårar har preparerats klockan 10.07 idag) Stadens gubbar försöker preparera spårar nästan varje morgon, om möjligt. Sådant här system har nästan alla litet större städer: https://kouvola.fluentprogress.fi/o...3uTx-klyUlUppkhV9Q-q0PmnCrvRY_DtsRqmAyC81QVJY

Senast ändrad:
P.S. Här tävlar städer tillsammans, vem som har bästa spårar, och vilken stad kan öppna spårarna tidigast på hösten. Vi har också haft litet brist av snön, men man kan lätt kolla, vilka spårar har preparerats och på vilken tid. (mina hemspårar har preparerats klockan 10.07 idag) Stadens gubbar försöker preparera spårar nästan varje morgon, om möjligt. Sådant här system har nästan alla litet större städer: https://kouvola.fluentprogress.fi/o...3uTx-klyUlUppkhV9Q-q0PmnCrvRY_DtsRqmAyC81QVJY
Det man ska komma ihåg om Åre kommun är att det är ca 13 000 invånare utspridda på 8 000 kvadratkilometer. Alltså en ganska liten skattebas men samhällsfunktioner över en stor yta. Om Åre kommun skulle stå för alla längdspår i Åre, Duved, Järpen osv skulle det inte bli så mycket kvar till vård och omsorg.

I grannkommunen Östersund är det 65 000 invånare på 2 500 kvadratkilometer, lite andra förutsättningar. Här står kommunen för skidspår från oktober till april. Nu i helgen snöade det natten fredag-lördag och på lördag morgon var skidspåren nypreppade

Det man ska komma ihåg om Åre kommun är att det är ca 13 000 invånare utspridda på 8 000 kvadratkilometer. Alltså en ganska liten skattebas men samhällsfunktioner över en stor yta. Om Åre kommun skulle stå för alla längdspår i Åre, Duved, Järpen osv skulle det inte bli så mycket kvar till vård och omsorg.

I grannkommunen Östersund är det 65 000 invånare på 2 500 kvadratkilometer, lite andra förutsättningar. Här står kommunen för skidspår från oktober till april. Nu i helgen snöade det natten fredag-lördag och på lördag morgon var skidspåren nypreppade
Det verkar inte som att kommunen behöver sköta spåren i övriga kommunen; där gör frivilliga och föreningar detta (apropå samhällsexperiment; här har vi libertarianism in action :D ), t.ex. Vålådalen och övriga södra Årefjällen. Problemet här är väl att Skistar har tagit på sig ansvaret och tar betalt för det. Då förväntas de göra det.

Det verkar inte som att kommunen behöver sköta spåren i övriga kommunen; där gör frivilliga och föreningar detta (apropå samhällsexperiment; här har vi libertarianism in action :D ), t.ex. Vålådalen och övriga södra Årefjällen. Problemet här är väl att Skistar har tagit på sig ansvaret och tar betalt för det. Då förväntas de göra det.
Nu kommenterade jag ju aldrig Skistars sätt att sköta det utan bemötte bara Kaitsus förslag om att staden/kommunen skulle ta över driften

Tror du att du får åka gratis i Vålådalen och södra Årefjällen inkl. Edsåsdalen?

Hmm… som det står i artikeln, Skistar har ensamma mer än 50% marknadsandel, och då är det inte längre en sund konkurrensutsatt marknad. De kommer att fortsätta höja priserna och testa gränserna.
Hade ni inte själva gjort det om ni var företagare i en liknande situation och såg att ni kunde tjäna mer pengar?

Hade ni inte själva gjort det om ni var företagare i en liknande situation och såg att ni kunde tjäna mer pengar?

Absolut! Det är inte Skistars fel att reglerna ser ut som de gör. Udden bör istället riktas mot alla bidrag som våra politiker delar ut till företag helt i onödan.

Sen får man inte heller glömma att en del av förklaringen till att Skistar har 50 % av marknaden är att man har fått sina destinationer att växa genom att ge den stora massan av kunderna vad de efterfrågar.

SvD:s svar är klockrent.
Det är dessutom en seriös tidning på en helt annan nivå än t ex Aftonblaskan.
Svd erhöll 2022 driftstöd/presstöd med 40 miljoner, och utgör genom ägarbolaget Schibstedt en avsevärd del i en oligopolmarknad inom svensk press. De 40 miljonerna avser endast Svd, och inte det totala stöd som Schiebstedt erhåller.

Svd erhöll 2022 driftstöd/presstöd med 40 miljoner, och utgör genom ägarbolaget Schibstedt en avsevärd del i en oligopolmarknad inom svensk press. De 40 miljonerna avser endast Svd, och inte det totala stöd som Schiebstedt erhåller.
Så har ju pressmarknaden alltid varit för alla tidningar.
Då anser du också att alla artiklar som publiceras i tidningar är oseriösa?

Ska man tolka din kommentar som att det är bra att ett bolag äger mer än hälften av alla skidanläggningar Sverige?

Att det är trevligt att förutom ett ganska dyrt liftkort även betala 95 kr/dag för att parkera på en sketen grusplan?

Nyss hemkommen från en skidresa i Österrike, Schweiz och Italien där jag varje dag parkerade gratis på stora fina parkeringsplatser intill liftarna.

Säg
Säger Svd som själva inte skulle överleva en dag utan mediestöd. https://www.dagensmedia.se/medier/dagspress/har-ar-alla-tidningar-som-far-driftsstod-2022/
Så istället för att kasta sten i glashus, se till att folk vill läsa blaskan istället så kanske även ni på Svd kan stå på egna ben som 99,95 av övriga företag i Sverige gör.

Vart vill ni komma med det och på vilket sätt är det relevant i en debatt om SkiStar huruvida SvD tar emot presstöd eller inte? Påverkar det texten eller sanningshalten? Så vitt jag vet använder inte SvD något kreativt och oetiskt sätt för att maximera sitt presstöd. SvD skulle i skidtermer dessutom snarare motsvara Branäsgruppen än SkiStar.

Maria Ludvigsson är ledarskribent på SvD, så hon har inget med ledningen att göra. Om något är det väl positivt att chefredaktör, ansvarig utgivare och ledning låter henne skriva, eller "kasta sten i glashus", om vad hon vill?

Jo, man blir alltid förvånad när så många i "Freeride" - kollektivet äntrar barrikaderna och försvarar både alla märkligheter som fastighetsbolaget Skistar hittar på och en näst intill monopolistisk marknadsposition. Speciellt när man sitter i alperna.

Man blir inte det minsta förvånad när "vi som hatar Skistar klubben" gör high five så fort de hittar något som är kritiskt mot svenska fjäll, och Skistar i synnerhet.
Trams.
Du byter ämne igen och avviker från sakfrågan och skriver ovidkommande kommentarer i stället.
Om du anser att Skistars nära monopolistiska position är bra, argumentera då för det.
Om du anser att det är bra att betala 95 kr per dag utöver liftkort för att parkera vid liften, argumentera då för det.
Ser fram emot dina argument samt att bemöta dem med sakliga motargument.

Skistar verkar ha nån sorts moralisk hållhake på en del. Det är säkert medvetet.
För min del får jag intrycket att de suger ut det göttaste ur svensk alpin skidturism. Investeringar? Köss mig där ryggen byter namn som någon sa. Möjligen i stugor etc. PEAB är ju i grunden ett bygg- och fastighetsbolag. En del av Åres gamla liftar blir snart K-märkta.

Skistar verkar ha nån sorts moralisk hållhake på en del. Det är säkert medvetet.
För min del får jag intrycket att de suger ut det göttaste ur svensk alpin skidturism. Investeringar? Köss mig där ryggen byter namn som någon sa. Möjligen i stugor etc. PEAB är ju i grunden ett bygg- och fastighetsbolag. En del av Åres gamla liftar blir snart K-märkta.
Haha, ja att Tegefjällborna själva måste samla ihop till en lift säger väl det mesta. Kom att tänka på just Tegefjäll när du sa K-märkt, ankarliftarna mellan Tege och Duved ser verkligen gamla ut; tidigt 80-tal skulle jag gissa. Man bara väntar på att höra "Värsta svängen, Hökarängen". :D

Hmm… som det står i artikeln, Skistar har ensamma mer än 50% marknadsandel, och då är det inte längre en sund konkurrensutsatt marknad. De kommer att fortsätta höja priserna och testa gränserna.
Bra att Skistar får det lite hett om öronen. Artiklar som dessa, Längdåkar-Eriks kritik som spreds i media, vårt forum etc.
Om det kan få folks ögon att riktas mot Skistars monopol och dåliga produkt och/eller få Skistar att bli bättre så finns bara fördelar med den ökade uppmärksamheten.

Det mest fascinerande med alla som har negativa åsikter om Skistar är hur hur många som efterfrågar "utveckling" i form av nya liftar, pister och utökade snökanonsystem men samtidigt klagar på ökade priser på liftkort och parkeringsavgifter. Jag säger inte att det är prisvärt på Skistars anläggningar, för det är det inte det minsta, men det är fortfarande en imponerande dubbelmoral.

Angående parkeringsavgifter så var jag i Norge i förra veckan; Strandafjellet, Fjellseter och Oppdal, samtliga tog en parkeringsavgift som motsvarar den som man betalar i Åre. Parkeringarna var förvisso både större, mer rimligt dimensionerade för skidortens storlek och mer välskötta än i Åre, men ändå avgiftsbelagda.

Förra vintern var jag runt lite i Schweiz, samma sak där. Engelberg, betalparkering med bommar vid Titlis. Andermatt vid Gemsstock, nog fasen kom det en snubbe som skulle ha 7 CHF där. Zermatt nere i Täsch, svindyr parkering.

Det här är helt enkelt den kommersiella utveckling som skidvärlden letts in på och många av dom skidorter som just nu hyllas för att ha gratisparkeringar lär med ganska stor sannolikhet ha infört betalparkeringar inom en ganska överskådlig framtid. Precis som att vi mest troligt kan räkna med att dom flesta liftkortspriser kommer fortsätta att skjuta i höjden dom närmsta åren.

Egentligen skiljer sig Skistar ingenting mot andra bjässar i branschen som Vail Resorts eller Compagnie des Alpes, det är samma kommersiella modeller, multiliftkort och syn på sina olika skidorter som varumärken än just skidorter. Det som särskiljer Skistar är sin nära monopolställning när det gäller storskalig skidturism i Skandinavien och sättet att linda in sina anläggningar i samma, röda designform och benämna dom som destinationer vid namn "Skistar Åre" eller "Skistar Vemdalen" som en del i sin storskaliga paketering.

Suger den här utvecklingen? Nå jävulusiskt men det är tyvärr dit vi är på väg emot med stormsteg. Själv föredrar jag mindre anläggningar med själ, hjärta, gamla liftar och en mer genuin upplevelse. Tyvärr börjar dom skidorterna bli allt färre och i takt med den skidortsgentrifiering som pågår över hela världen, inte bara i Skistars regi.

Man måste inte efterfråga nya investeringar för att (få) tycka att dagens utveckling är beklaglig. Familjen som idag måste betala 74% mer (+förmodligen parkeringsavgift) än för 10 år sedan samtidigt som man i mitt tycke får en sämre skidåkning (liftköer, trångt i backen) har nog svårt att köpa Skistars motivering att alla nya investeringar kräver den höjningen.

Till syvendes och sist handlar ju detta om marknadsekonomi. I alperna, med mer konkurrens, kan skidorter överleva med bättre underlag i backarna, färre bäddar per liftstol och faktisk fortfarande överlag gratis parkering.

Tittar man på Skistars bokslut borde de också Men har man (nästan) monopol kan man ju i alla fall kortsiktigt lätt fullfölja sitt uppdrag att maximera avkastning.

Sedan kan man ju, kanske blåögt och förlegat men ändå, tro att ett företag som värnar grunderna för skidåkningsupplevelsen, själva på lång sikt vinner på detta och därför egentligen på detta sätt bättre fullföljer sitt uppdrag. Det är främst därför som jag engagerar mig eftersom det samtidigt gynnar mig - så mycket bra skidåkning och vinterupplevelse som möjligt för pengarna. Det ger mig inte parkeringsappar, konstiga förbud, okända och ologiska liftkortspriser, spåravgifter, hockeyrink till underlag, liftköer, trångt i backen och sönderbyggda fjäll.

Just nu på en gratis jätteparkering i alperna. Liftkortsförsäljningen och kommersen i bergsrestaurangerna verkar ok. Och nästgårds finns ju konkurrenter att anpassa sig till, om kvartalsekonomitänket skulle bli för starkt och man inte vill eller behöver tänka på återväxten.

Senast ändrad:
Man måste inte efterfråga nya investeringar för att (få) tycka att dagens utveckling är beklaglig. Familjen som idag måste betala 74% mer (+förmodligen parkeringsavgift) än för 10 år sedan samtidigt som man i mitt tycke får en sämre skidåkning (liftköer, trångt i backen) har nog svårt att köpa Skistars motivering att alla nya investeringar kräver den höjningen.

Till syvendes och sist handlar ju detta om marknadsekonomi. I alperna, med mer konkurrens, kan skidorter överleva med bättre underlag i backarna, färre bäddar per liftstol och faktisk fortfarande överlag gratis parkering.

Tittar man på Skistars bokslut borde de också Men har man (nästan) monopol kan man ju i alla fall kortsiktigt lätt fullfölja sitt uppdrag att maximera avkastning.
Tyvärr bekräftar väl samma marknadsekonomiska teorier att marknaden fortfarande inte har några problem med Skistars prissättning och affärsmodell. Både Åre och Vemdalen hade väl all-time-high på skidåkare runt nyår trots höjda liftkortspriser, parkeringsavgifter och ganska kass snötillgång i alla fall i Åre. Hur länge marknaden står ut är en annan fråga och det får tiden utvisa men så länge folket kommer trots höjda priser går det egentligen inte att säga att den tycker det är för dyrt (i alla fall om man går strikt enligt kapitalistiskt marknadstänk). Och med tanke på antalet besökare här i Åre just den här veckan finns det ingen anledning att tro något annat heller.

Vad det däremot kommer göra med skidåkningen på sikt är en helt annan sak och där är jag rädd för att många i längden kommer att välja bort skidåkning på grund av alla dom orsaker som nämns i den här och liknande trådar.

Jag försvarar inte Skistars agerande en enda sekund, jag bara konstaterar hur verkligheten ser ut med parkeringsavgifter och skenande liftkortspriser i hela skidvärlden.

Senast ändrad:
Tyvärr bekräftar väl samma marknadsekonomiska teorier att marknaden fortfarande inte har några problem med Skistars prissättning och affärsmodell. Både Åre och Vemdalen hade väl all-time-high på skidåkare runt nyår, trots höjda liftkortspriser, parkeringsavgifter och ganska kass snötillgång i alla fall i Åre. Hur länge marknaden står ut är en annan fråga och det får tiden utvisa, men så länge folket kommer trots höjda priser går det egentligen inte att säga att den tycker det är för dyrt (i alla fall om man går strikt enligt kapitalistiskt marknadstänk). Och med tanke på antalet besökare här i Åre just den här veckan finns det ingen anledning att tro något annat heller.

Vad det däremot kommer göra med skidåkningen på sikt är en helt annan sak och där är jag rädd för att många i längden kommer att välja bort skidåkning på grund av alla dom orsaker som nämns i den här och liknande trådar.

Jag försvarar inte Skistars agerande en enda sekund, jag bara konstaterar hur verkligheten ser ut med parkeringsavgifter och skenande liftkortspriser i hela skidvärlden.
Precis, kvartalstänket/maximeringen fungerar tack vare ett (fortfarande) stort intresse och liten konkurrens. Men vad blir det på lång sikt för resultat?

Och eftersom det ger mig en sämre upplevelse försöker jag spjärna emot och blir alltid förvånad när man som skidåkare, som jag upplever det, "försvarar" denna typ av aktör.

Alla företag på alla marknader strävar mot en monopolposition, för då kan man lättare få avkastning. Vi i konsumentrollen borde ju alltid kämpa emot. Visst, ibland är det bra med muskler i viss grad, men när man då använder dom "korkat" ur ett långsiktigt perspektiv förtjänar man knäppar på näsan. Många chefer sitter nog på poster som dom kanske inte skulle sitta på ur ett helhetsperspektiv.

Skistar är onekligen duktiga på att paketera sin "produkt" och som företag agerar de rationellt (dvs tar maximalt betalt av kunderna).

Det jag inte förstår är hur så många skidåkare väljer att spendera sin sin semester på Skistar destinationer, som numera kännetecknas av massturism, köer och överpriser. (min gissning är att många åker till Skistar just för partyt, "folk drar folk").

Sen kan man diskutera om de är ett monopol; korrekt benämning är nog att har regionala oligopol.
Vi som prioriterar själva skidåkningen väljer naturligtvis andra skidorter

Tillbaka
Topp