Skistar - Det här gjorde Ni inte så bra!

Handla på ICA ? De har över 50% marknadsandel av dagligvaruhandeln i Sverige. Bojkotta !
Återigen, man blir förvånad över inlägg som på olika sätt försvarar orimligt stora marknadsandelar. Varför gör man det?

Ica var ju bara en analogi. Vi diskuterar väl inte mat primärt i denna tråd.

Sedan var det ju ett inslag i Rapport igår om avvikande höga matpriser i Sverige. Bristande konkurrens var analysen.

Senast ändrad:
Som sagt, man undrar ju ganska ofta om din agenda.

Hur var nu sakfrågan. Liftkortstvång bara nära, eller?
Det du kallar liftkortstvång kallar jag paketerbjudande. Helt odramatiskt. Dessutom är min bild att dessa paket ofta är ganska förmånliga om man avser att åka skidor. Ska man supa kanske man ska välja något annat. Döm själv:

Det du kallar liftkortstvång kallar jag paketerbjudande. Helt odramatiskt. Dessutom är min bild att dessa paket ofta är ganska förmånliga om man avser att åka skidor. Ska man supa kanske man ska välja något annat. Döm själv:
Jo, har förstått att du gillar det mesta giganten "paketerar".

Men nu var ju sakfrågan fortfarande om liftkortstvånget bara var liftnära boende eller inte. Verkar ju inte så eller?

Det där är inte samma sak. Det som diskuteras i tråden handlar om att man inte kan boka ett antal boenden utan att också köpa liftkort (till ordinarie pris) vissa veckor.

Det där är inte samma sak. Det som diskuteras i tråden handlar om att man inte kan boka ett antal boenden utan att också köpa liftkort (till ordinarie pris) vissa veckor.

Men det ser man ju när man bokar, boka annat om man inte ska åka skidor.
Har själv varit i Sälen påskveckan och bla bokat via Skistar de senaste åren, och det har aldrig varit skipasstvång på de boende som jag haft.
Eller varför skriva att man är 6 som ska bo tillsammans? Boka för 4 i en 6bäddars stuga om 2 inte ska åka skidor.
Hur svårt kan det vara?
Eller kommer de onda Skistar och kollar hur många sängar man har bäddat?

Ja, det är lika rimligt som när jag går till ICA för att handla mjölk.
Om jag vill kunna köpa 2 liter mjölk så måste jag köpa ett paket smör också….:rolleyes:
Nej det är det väl inte. Det är snarare så att om du köper att paket mjölk så kan du köpa smör också till ett paketpris. Det finns andra stugor att hyra om man inte vill ha liftkort och ta del av erbjudandet.

Nej det är det väl inte. Det är snarare så att om du köper att paket mjölk så kan du köpa smör också till ett paketpris. Det finns andra stugor att hyra om man inte vill ha liftkort och ta del av erbjudandet.
Några här verkar tycka att ett begränsat och villkorsstyrt utbud är bra för konsumenten, men kan inte förklara varför. ”Argumenten” i dessa inlägg undviker sakfrågan och gör det meningslöst att diskutera.

Några här verkar tycka att ett begränsat och villkorsstyrt utbud är bra för konsumenten, men kan inte förklara varför. ”Argumenten” i dessa inlägg undviker sakfrågan och gör det meningslöst att diskutera.
Inte alls. Men om man ska diskutera så är det viktigt att det görs på rätt premisser. Jag håller med dig till 100% att Skistar har byggt för många bäddar i relation till liftkapacitet. Håller också med om att de tar ut avgifter och priser som är hutlösa i många fall. 80% prishöjning på liftkort de senaste 10 åren är galet. Men de gör också många bra saker. Backarna är ofta fina, skidskolan är grym och cyklingen i Åre är i världsklass. Detta är ju fortfarande Skistar. Så att säga att allt är kasst bara för att de har en marknadsandel på 40% tycker jag inte är riktigt rättvist. Men det är ju min åsikt.

Men det ser man ju när man bokar, boka annat om man inte ska åka skidor.
Har själv varit i Sälen påskveckan och bla bokat via Skistar de senaste åren, och det har aldrig varit skipasstvång på de boende som jag haft.
Eller varför skriva att man är 6 som ska bo tillsammans? Boka för 4 i en 6bäddars stuga om 2 inte ska åka skidor.
Hur svårt kan det vara?
Eller kommer de onda Skistar och kollar hur många sängar man har bäddat?
Ja, jag fattar. Det här påverkar inte dig personligen och det stämmer att så länge inte alla ska åka längd så går det att ta sig runt det. Men tycker du att det är en försämring, neutral eller en förbättring?

Det här stämmer bara om paketpriset består av ordinarie pris på både mjölk och smör. Inte mycket till paketpris alltså.

Edit: Nej, det rör inte att man "kan" köpa smör till paketpris. Det rör sig faktiskt om att man tvingas köpa smör till ordinarie pris eller så kan man gå ut tomhänt

Inte alls. Men om man ska diskutera så är det viktigt att det görs på rätt premisser. Jag håller med dig till 100% att Skistar har byggt för många bäddar i relation till liftkapacitet. Håller också med om att de tar ut avgifter och priser som är hutlösa i många fall. 80% prishöjning på liftkort de senaste 10 åren är galet. Men de gör också många bra saker. Backarna är ofta fina, skidskolan är grym och cyklingen i Åre är i världsklass. Detta är ju fortfarande Skistar. Så att säga att allt är kasst bara för att de har en marknadsandel på 40% tycker jag inte är riktigt rättvist. Men det är ju min åsikt.
Nu kom du i alla med ett argument, men det håller inte.
Backarna och skidskolorna är också fina på en massa andra ställen. Ett monopoliserat leverantörsutbud är inte en förutsättning för dessa saker.

Ja, jag fattar. Det här påverkar inte dig personligen och det stämmer att så länge inte alla ska åka längd så går det att ta sig runt det. Men tycker du att det är en försämring, neutral eller en förbättring?
Nu har det ju varit så här så länge som jag började åka igen efter typ 30 års uppehåll, så jag vet ju inget annat så det har ju inte påverkat mig.

Har det påverkat dig?

Nu har det ju varit så här så länge som jag började åka igen efter typ 30 års uppehåll, så jag vet ju inget annat så det har ju inte påverkat mig.

Har det påverkat dig?

Okej, jag omformulerar mig. Ser du något positivt med att ha ett liftkortskrav?

Personligen så är det kortsiktigt positivt som aktieägare, men jag blir också fundersam över strategin när jag hörde hur upprörda några i stugan blev när de hörde om det i Vemdalen vecka 8. Vi, tre familjer, bokar privat så på så vis påverkar det inte oss. Exempelvis min mamma har dåliga knän och brukar bara åka utför en av dagarna så hon tyckte det var förkastligt. Som konsument finns det absolut noll fördelar med det.

Skulle vi inte ha möjlighet att hyra den stugan vi hyrt senaste typ fem åren tror jag inte de väljer någon skistar-destination, så det är ju inte så bra för SkiStar.

Det har skrivits ganska mycket om SkiStar den här vintern och man får nästan intrycket av att bägaren håller på att rinna över, så det vore nog klokt av dem att ta det lite lugnare med förändringararna nu när vi dessutom är på väg in i en lågkonjunktur.

Okej, jag omformulerar mig. Ser du något positivt med att ha ett liftkortskrav?
Det positiva är väl att de reserverar boende för utförsåkare som vill bo nära backen.

Nu var det visst enligt artikeln (som jag förstår efter en kommentar här) ett boende 4km från närmaste backe...låter konstigt, och jag tror ju inte att Skistar äger det boendet, så kanske ägaren av stugan satt det som krav? (får provision av Skistar på liftkorten?)

Det positiva är väl att de reserverar boende för utförsåkare som vill bo nära backen.

Nu var det visst enligt artikeln (som jag förstår efter en kommentar här) ett boende 4km från närmaste backe...låter konstigt, och jag tror ju inte att Skistar äger det boendet, så kanske ägaren av stugan satt det som krav? (får provision av Skistar på liftkorten?)

Jag är faktiskt inte riktigt med dig där. Det vore väl bara positivt om det är så att alla längdåkarna snabbt som attan bokar upp alla backnära boenden så att det inte finns några kvar till utförsåkarna?

Jag har aldrig fått uppfattningen att det är så, men skulle det vara så ser jag ett antal bättre sätt att lösa problemet på.

Tvivlar förövrigt på att det finns stugägare som är positiva till det här då kundgruppen som är intresserade av att hyra deras stuga minskar.

Varför skulle det vara positivt?
Det blev eventuellt ett syftningsfel i min text.

Jag är faktiskt inte riktigt med dig där. Det [liftkortskravet] vore väl bara positivt om det är så att alla längdåkarna snabbt som attan bokar upp alla backnära boenden så att det inte finns några kvar till utförsåkarna?

Jag skrev det som en fråga, dock så tror jag inte att Skistar äger boende 4km från närmsta backe. ?
SkiStar äger så vitt jag vet ganska få boenden men tar steg för att äga allt fler. Finns nog andra på forumet som har betydligt bättre koll dock.

Jag är ganska säker på att skistar förmedlar boenden +4 kilometer från backen.
Typ halva Gubbmyren t ex. Skistar har definitivt lite egna ideer om vad som är liftnära. Ideer som skulle få många skruppelfria mäklare att sätta kaffet i vrångstrupen.

Jag kan förstå en del av tanken med "regeln" har personligen inte blivit drabbad då vi haft skistar all de åren vi åkt på skollov Även en gång när grabben hade brutit armen och mest följde med för att sitta på rummet och spela steep hela dagarna.

Jag opponerar mest mot "vistelselångt skipass för alla gäster" och "utförsåkning" om "utförsåkning" betyder att de som bara vill åka längd inte kan köpa ett vanligt spårpass utan måste köpa ett ännu dyrare kombipass även om man inte utnyttjar en enda lift. Som jag fattar artikeln var den om ett äldre par som åkte med sina barnbarn. I min värld ska de kunna sitta i solen med en termos och heja på ungarna hela dagen om de vill. Deras barnbarn är ju dessutom nästa generations föräldrar som vill minnas sina mysiga sportlov i.....hmm ja ni fattar vad jag menar.

Jag är stor vän av Kläppen. Men även deras ide känns lite sisådär. 4 vuxen liftkort på ett 8 bäddsboende? Om det bara är en vanlig 2+2 familj då? Eller konstellationen i artikeln? Eller vilka som helst andra? Kläppen åker väl ingen till för att festa? Kanske någon dansk som är knall redan innan lunchkrogarna får servera iofs.

Och om det är Åre som åsyftas för skistardestinationer dit folk åker för att festa utan att köpa liftkort så förmedlas väl en stor del av de centralaste boenden av andra än skistar?

Som Stefan Aaroe nämner. Det är ju nu konkurrenterna ska passa på att marknadsföra sig typ. Boka vintern 23/24 utan krav på merköp. Åk hur du vill eller njut av allt fjällen har att bjuda utanför backarna, i backarna. Hos oss behöver ni bara betala för boendet. O s v

72% av alla bundna bolån går ut i år enligt DN.... Man kanske skulle vänta med att boka något till nästa säsong. Chans för prisdumpningar när 1 lånad mille helt plötsligt blir 3000-4000 dyrare i månaden för många familjer. Och 2 lånade blir?.. Det kanske blir glest i backarna under sportloven?

Senast ändrad:
Jag är faktiskt inte riktigt med dig där. Det vore väl bara positivt om det är så att alla längdåkarna snabbt som attan bokar upp alla backnära boenden så att det inte finns några kvar till utförsåkarna?

Jag har aldrig fått uppfattningen att det är så, men skulle det vara så ser jag ett antal bättre sätt att lösa problemet på.

Tvivlar förövrigt på att det finns stugägare som är positiva till det här då kundgruppen som är intresserade av att hyra deras stuga minskar.
Beror nog lite på vart du som stugägare har ditt objekt. Äger du i centrala i Åre tror jag de flesta är positiv. Skidåkande gäster ger mindre skadegörelse och stök rent generellt.

Skistars priser speglar inte kvaliteten på de skidorter de belägrar. Speciellt med tanke på det osäkra vädret i svenska fjällen. När de dessutom beter sig som grisar så blir valet att bojkotta enkelt för mig. Ett bra alternativ är att varva fjällaktiviteter (toppturer, längd mm) på billigare skidorter i svenska fjällen med alpresor. Nytt koncept för oss och alpresan är endast på planeringsstadiet. Grannen har praktiserat det länge och har hittat prisvärda alternativ för hela familjen i både Österrike och Italien. De väljer lite offseason men har haft bra skidåkning både januari och mars.

Det värsta är väl att det känns som nästa steg skulle bli att prioritera de gäster som bokar vistelselång skidskola och buffe.

Nu hittar jag inget om det. Men var det inte vissa anläggningar som stängde ute lokalbefolkning och dagsåkare när det blev för trångt i liftarna under pandemin?

Typ halva Gubbmyren t ex. Skistar har definitivt lite egna ideer om vad som är liftnära. Ideer som skulle få många skruppelfria mäklare att sätta kaffet i vrångstrupen.

Jag kan förstå en del av tanken med "regeln" har personligen inte blivit drabbad då vi haft skistar all de åren vi åkt på skollov Även en gång när grabben hade brutit armen och mest följde med för att sitta på rummet och spela steep hela dagarna.

Jag opponerar mest mot "vistelselångt skipass för alla gäster" och "utförsåkning" om "utförsåkning" betyder att de som bara vill åka längd inte kan köpa ett vanligt spårpass utan måste köpa ett ännu dyrare kombipass även om man inte utnyttjar en enda lift. Som jag fattar artikeln var den om ett äldre par som åkte med sina barnbarn. I min värld ska de kunna sitta i solen med en termos och heja på ungarna hela dagen om de vill. Deras barnbarn är ju dessutom nästa generations föräldrar som vill minnas sina mysiga sportlov i.....hmm ja ni fattar vad jag menar.

Jag är stor vän av Kläppen. Men även deras ide känns lite sisådär. 4 vuxen liftkort på ett 8 bäddsboende? Om det bara är en vanlig 2+2 familj då? Eller konstellationen i artikeln? Eller vilka som helst andra? Kläppen åker väl ingen till för att festa? Kanske någon dansk som är knall redan innan lunchkrogarna får servera iofs.

Och om det är Åre som åsyftas för skistardestinationer dit folk åker för att festa utan att köpa liftkort så förmedlas väl en stor del av de centralaste boenden av andra än skistar?

Som Stefan Aaroe nämner. Det är ju nu konkurrenterna ska passa på att marknadsföra sig typ. Boka vintern 23/24 utan krav på merköp. Åk hur du vill eller njut av allt fjällen har att bjuda utanför backarna, i backarna. Hos oss behöver ni bara betala för boendet. O s v

72% av alla bundna bolån går ut i år enligt DN.... Man kanske skulle vänta med att boka något till nästa säsong. Chans för prisdumpningar när 1 lånad mille helt plötsligt blir 3000-4000 dyrare i månaden för många familjer. Och 2 lånade blir?.. Det kanske blir glest i backarna under sportloven?
Har kläppen liftkortskrav? Vi bokade där förra året och i år utan att köpa liftkort till någon? Vi bokade stuga utan några krav…..

Skistars priser speglar inte kvaliteten på de skidorter de belägrar. Speciellt med tanke på det osäkra vädret i svenska fjällen. När de dessutom beter sig som grisar så blir valet att bojkotta enkelt för mig. Ett bra alternativ är att varva fjällaktiviteter (toppturer, längd mm) på billigare skidorter i svenska fjällen med alpresor. Nytt koncept för oss och alpresan är endast på planeringsstadiet. Grannen har praktiserat det länge och har hittat prisvärda alternativ för hela familjen i både Österrike och Italien. De väljer lite offseason men har haft bra skidåkning både januari och mars.
"Vi som hatar Skistar klubben" brillierar åter med väl underbyggda och nyanserade inlägg.

"Vi som hatar Skistar klubben" brillierar åter med väl underbyggda och nyanserade inlägg.
Och "vi som av någon märklig orsak förordar oligopol eller näst intill monopol och helt sönderbyggda skidorter, enorma prisökningar m.m." fortsätter ihärdig utan att kunna bemöta de väl underbyggda och nyanserade sakargumenten.

Bokade precis två veckor all inclusive på Mallis med Ving. Fan skandal att man måste betala för maten. Det där borde Expressen gräva i.

Bokade precis två veckor all inclusive på Mallis med Ving. Fan skandal att man måste betala för maten. Det där borde Expressen gräva i.
Undrar vad som är avsikten med detta inlägg? Dessutom oklart skrivet. All inclusive brukar betyda att man betalar en totalsumma för allt , inklusive mat. Menar du att man måste betala extra för maten eller menar du att du är förvånad att mat ingår i all inclusive?

För din information, bokar man boende med halvpension ingår normalt frukost och middag. Bokar man helpension ingår även lunch.

Om du tänker efter inser du nog själv att det där saknar likheter med skistars liftkortskrav.

Vill du ha ett seriöst svar där jag går igenom varför det inte är samma sak får du skicka en länk som visar vad du "bokat".

Men förslagsvis tar du kontakt med Expressen eller skriver på något charterforum. Det du pysslar med är ren och skär whataboutism och saknar relevans i tråden. Tycker du att liftkortskrav är mindre dåligt om andra gör liknande saker inom andra branscher?

Vi har redan kommit fram till att SkiStar inte kommit på det själva, så de får ändå inga kreativitetspoäng för det.

Dessutom, om du läst på dåligt, skriver Ving såhär:

Resmål med All Inclusive​

Gör din semester lite enklare och boka ett hotell med All Inclusive. Hos Ving hittar du ett stort utbud av hotell med All Inclusive på flera av våra populäraste resmål. Vad som ingår i All Inclusive skiljer sig lite åt på de olika resmålen, läs mer om vad som gäller under utbudet på ditt hotell.

Samt

All Inclusive på Mallorca​

När du reser till Mallorca med Ving kan du välja mellan en mängd riktigt bra hotell, och på flera av dem kan du dessutom välja att köpa till All Inclusive om du vill göra din semester ännu lite bekvämare. Nedan hittar du våra All Inclusive hotell på Mallorca.

Så lite mer insats från din sida om du vill veta vad som ingår i ditt hotells all inclusive, OM du valt dett TILLVALET. Dessutom har dom och väldigt många andra reseleverantörer resor till Mallorca utan all inclusive. T.o.m. på samma hotell.

Senast ändrad:

Att priserna skulle gå ner när omkostnaderna stiger vore något.
Då skulle ju maten varit skitbillig om så vore fallet nu.
Nä skulle inte förvänta mig lägre priser när omkostnader stiger

Tillbaka
Topp