Är det nu konjunkturen slår till

ktmgurra

Aktiv medlem
Första påsklovsveckan och inge folk i backarna ( trots strålande solsken)
Är i Björnrike och det liknar inget annat påsklov senaste åren.
Var tvungen att kolla in en del andra destinationers webbkameror och det ser likadant ut där.
Vi skulle ned på en lokal sylta och käka men de stängde tidigare p.g.a. lågt tryck, så det blev fil och mackor istället.
Samma vid lunch och afterski (sjukt glest)

Är det nu barnfamiljerna börjar inse på riktigt att det är viktigare att köpa blöjor och falukorv istället för att lägga "dyra" pengar på en fjällsemester ??
Ifs kommer 08:orna först nästa vecka men vi är väl några som har lov denna vecka.

jo, är ju första dagen på lovet....men vem man än pratade med så var de lite bekymrade.
Var ju mer folk förra veckan, sen lär det ju droppa in mer folk över själva påsken.
Men de som bokat en vecka brukar ju inte direkt sitta inne en gulddag som denna.

Den här säsongen liknar inget annat innan Pandemin, det är klar färre med folk oavsett vecka.
Men vore det inte konstigt om rådande läge inte fick genomslag.
Prio på hus och hem före fjällsemester.
Valet ter sig ju ganska enkelt, eller?

Ja jag vet också en del med hygglig inkomst som valt bort skidsemester i år. Av pengaskäl.

Nu har vi visserligen lägre elpriser i norr, men i Hemavan är det snarare det omvända. Aldrig varit så mkt folk och köer, oavsett vecka, som den här säsongen.

Senast ändrad:
Vi tar en kortvecka dvs torsda-måndag o. dessutom i landet i öst. Men som den oinspirerade kontorsråtta jag är, har jag givetvis ortens webcam uppe som egen flik. Det ser faktiskt oroväckade glest ut ( ja inte för mig, har inga aktier..) Bluebird, -7 osv. å inte en jäkel i liftkön. Om det inte är konjukturern så vad är det då? Utgår ifrån att folkmängden ökar till heljen, men min erfarenhet säger att finnarna som åker hela veckan åker denna vecka å inte nästa ( lördag-lördag)

Kikade just på webkamerorna i Åre också, brukar det inte vara lite mer folk där? Visst är det södra Sverige som har lov nu och de kanske inte åker till Åre för det är lite väl långt. Gissar däremot också att det blir lite mindre med trängsel nästa vecka, har också hört att en del skippar detta lov på grund av att annat är viktigare. Sen att sportlovet V9 var riktigt uselt gör väl inte saken bättre kanske. Det är min "killgissning" i alla fall.

Fram till idag, lunchtid har det varit lungt i Åre. Efter lunch börjar det märkas att påskgästerna kommit, men inga jätteköer så här långt, och som vanligt bara kö i VM8 och Gondol. Inga andra ställen. Jag tycker det verkar lite lungnare än de senaste åren d.v.s lite mer normalt. Känns inte som konjukturen slagit så värst hårt här i Åre så här långt. Fin åkning är det i alla fall.

Första påsklovsveckan och inge folk i backarna ( trots strålande solsken)
Är i Björnrike och det liknar inget annat påsklov senaste åren.
Var tvungen att kolla in en del andra destinationers webbkameror och det ser likadant ut där.
Vi skulle ned på en lokal sylta och käka men de stängde tidigare p.g.a. lågt tryck, så det blev fil och mackor istället.
Samma vid lunch och afterski (sjukt glest)

Är det nu barnfamiljerna börjar inse på riktigt att det är viktigare att köpa blöjor och falukorv istället för att lägga "dyra" pengar på en fjällsemester ??
Ifs kommer 08:orna först nästa vecka men vi är väl några som har lov denna vecka.
Skistar har ikke sänkt hyrorna. Tvärtom!!!

Som påsken ligger i år är det många kommuner som lagt påsklovet till veckan efter påsk, tex Stockholm. Det gör att besökstrycket blir väldigt skevt mellan första och andra påskveckan.

I Klövsjö är beläggningsgraden på det boende som Skistar förmedlar ca 7 % denna vecka men nästan fullbelagt nästa vecka.

Det var alltså i år man borde satsat på påsken (Uppsala brukar alltid ha påsklov i "påskveckan"). Ser underbart ut med lite folk och sol, kan trösta mig med att familjen är sjuk och vi hade fått ställa in iaf.

Påsklov Sthlm först nästa vecka. Håll er borta från Åre då.
Även Göteborg och Dalarna med flera har lov nästa vecka. Många anläggningar som haft det glest med folk denna vecka men det blir det snart ändring på.
Tur man inte behöver åka över Berga by och Sälen när man ska till Stöten.

Även Göteborg och Dalarna med flera har lov nästa vecka. Många anläggningar som haft det glest med folk denna vecka men det blir det snart ändring på.
Tur man inte behöver åka över Berga by och Sälen när man ska till Stöten.
Gött att man åker hem sent på söndag kväll.

För övrigt är pisten kanon nu kl 11.57. Hårda fina och bra grepp…

Det märks ju på F book sajten bo i Åre att det finns ett utbud av privata uthyrare med stora dyra hus.
Kanske en konjunktur omsvängning.

Den här säsongen liknar inget annat innan Pandemin, det är klar färre med folk oavsett vecka.
Men vore det inte konstigt om rådande läge inte fick genomslag.
Prio på hus och hem före fjällsemester.
Valet ter sig ju ganska enkelt, eller?
Intressant, har aldrig varit med om så mycket folk i alperna som den här vintern.

Intressant, har aldrig varit med om så mycket folk i alperna som den här vintern.

Stämmer med mitt intryck från två veckor, det var full rulle både i Aostadalen och Paznaun. Utan liftköer av betydelse som vanligt.

Känslan var att italienarna varit försiktigare med prisökningar jämfört med Österrike. Macchiato-index i Italien ca 2 - 2:50 euro, i Österrike oftast minst 3 euro. Men på boendesidan var det ganska uppbokat och dyrt mest överallt.

Har åkt till Åre senaste 5 år v8. I år var det klart färre folk. Det var fullbokat men i backarna var det markant färre jämfört med de två senaste åren. Pratade med nån i shoppen och de hade ca 15% mindre förbokat i år än förra året v9.

Så frågan är väl snarare var bodde alla de två passerade åren?

Det var fullbokat men i backarna var det markant färre jämfört med de två senaste åren.
Min känsla var tidigt att det fanns färre boenden tillgängliga för bokning jämfört med tidigare år. Kan vara att fler ägare ville hålla öppet för möjligheten att bara åka på hemmaplan i år.

Så frågan är väl snarare var bodde alla de två passerade åren?
Kanske kan ha varit glesare i boendena också. Eller familjemedlemmar som följer med men inte åker. Det måste ju finnas en bakgrund till det där liftkortskravet.

Skärtorsdagen. Mera folk men fortfarande inga köer. Sämre väder, kanon i pisterna, Får se hur det är i morgon och på lördag. Skillnaden är förmodligen Nationella provet som sagt.

Stämmer med mitt intryck från två veckor, det var full rulle både i Aostadalen och Paznaun. Utan liftköer av betydelse som vanligt.

Känslan var att italienarna varit försiktigare med prisökningar jämfört med Österrike. Macchiato-index i Italien ca 2 - 2:50 euro, i Österrike oftast minst 3 euro. Men på boendesidan var det ganska uppbokat och dyrt mest överallt.
Här i Schweiz kunde många småorter inte ha särskilt mycket öppet i vinter, så det har nog känts trängre i de områden som varit öppna. Minns speciellt en dag mellan jul och nyår, längsta kön jag någonsin sett vid dalstationen vid Titlis strax före lunch när jag kom ner.
I övrigt har inflationen haft mindre effekt än pandemin på antalet folk på Titlis skulle jag säga. Kanske varit lite färre svenska gubbgäng i offpisten än vanligt?
Fast det är klart, Schweiz har haft lite mindre inflation än resten av Europa också.

Senast ändrad:
Här i Schweiz kunde många småorter inte ha särskilt mycket öppet i vinter, så det har nog känts trängre i de områden som varit öppna. Minns speciellt en dag mellan jul och nyår, längsta kön jag någonsin sett vid dalstationen vid Titlis strax före lunch när jag kom ner.
I övrigt har inflationen haft mindre effekt än pandemin på antalet folk på Titlis skulle jag säga. Kanske varit lite förre svenska gubbgäng i offpisten än vanligt?
Fast det är klart, Schweiz har haft lite mindre inflation än resten av Europa också.
Har inte märkt av mindre turister i Danmark än heller. Lika som vanligt än. Märks kanske i sommar först?

Skärtorsdagen. Mera folk men fortfarande inga köer. Sämre väder, kanon i pisterna, Får se hur det är i morgon och på lördag. Skillnaden är förmodligen Nationella provet som sagt.
Visst är du i Kläppen?

Vi var där i lördags när det var både SM i freeski/snowboard, testhelg med flera leverantörer av skidor och brädor, kalasväder, samt Hoffmaestro på utescenen och smygstart på påsken. Som bäddat för en folkfest alltså, men ändå var det bara att glida igenom vändkorsen och ta valfri lift upp...

Visst är du i Kläppen?

Vi var där i lördags när det var både SM i freeski/snowboard, testhelg med flera leverantörer av skidor och brädor, kalasväder, samt Hoffmaestro på utescenen och smygstart på påsken. Som bäddat för en folkfest alltså, men ändå var det bara att glida igenom vändkorsen och ta valfri lift upp...
Japp. Kom i söndags och åker på söndag. Liftvärdarna satt upp nät i dag men det behövdes inte.

Vart dom nu var idag påskfirarna så var dom inte i Duved.
Rakt in i liftarna och gott om plats att carva på i vårsolen.
Däremot så var det mitt på dagen kilometerlånga bilköer till Systemet.
Några norrmän?
Haha, inte en enda 😂
Skål 🍾🍺🍹🥃 och välkomna!

Så är det påsk. Köerna är här. Lika mycket folk som alla andra år. Så nej ingen lågkonjuktur ännu. Förmodligen är det så många har bokat innan en eventuell konjunktur.

Tillbaka
Topp