Finns denna alport?

Finns denna alport?
Hej!

Vi planerar en första alpresa nästa vinter med hela familjen efter att ha spenderat ganska många veckor på snö i Sverige. Jag var brukade åka till alperna men det är femton år sedan sist. Barnen är 11 och 13 år och medelgoda åkare. De tar sig ned för lite enklare svara backar. Vi tänkte ta tåget ned och hänga på något skön skidort i 14 dagar eller så och tanken är att hyra boende via Airbnb (vecka 7 och 8). Jag vore jätteglad på tips på ort som kan uppfylla de flesta av dessa önskemål:

- Både bra alpin piståkning (gärna med en bra blandning av blå, röda och svarta backar) och längdåkning. Vi åker ofta 70/30
- Lättillgänglig, rimligt säker och enkel offpist att testa med barnen, ev testa på att tura lite kortare med randonnée
- Snösäkert, gärna även i byn
- Mysig ort med trevlig atmosfär, inte för stor, lätt att ta sig runt till fots
- Trevliga ställen att äta på i backar och gärna även längs längdspår
- Lätt att ta sig till med tåg, allra bäst vore om det fanns tågstation i byn eller närliggande ort

Jag och familjen vore jätteglad för tips och inspiration. Stort tack!

Finns denna alport?
Jag kan rekommendera Nauders am Rechenpass på 1400 möh som har både mycket längdåkning och nära till fin alpin skidåkning samt även nära till orter i Schweiz och Italien. Nauders eget skidområde är mycket bra och på nära avstånd finns bl a Samnaun/Ischgl, Serfaus, Schöneben, Sulden m fl.
Byn är ganska stor och väldigt trevlig, missa inte Café Habicher i byn eller Bergrestaurant Stieralm uppe i skidområdet.
Bra skidåkning ända ner till byn.
Tåg till Landeck och de sista 40 km med vanlig linjebuss.
1681302668851.jpeg

1681302732434.jpeg

1681302796451.jpeg

1681302913060.jpeg

Bilagor

• 1681302668851.jpeg
    1681302668851.jpeg
    665.9 KB · Besök: 120
Senast ändrad:
Finns denna alport?
Sikta högt nog, eller sök specifikt en ort som satsar på längdskidor med konstsnö eller snow farming för spåren. Pratade med en tysk jag jobbar med, de åkte till Tyrol (kommer inte ihåg ort nu) på sportlovet i år och inte fick åkt en enda km längdskidor pga det var barmark i dalen.
Alternativ i Schweiz: Davos, Lenzerheide eller orterna i Engadin.

Finns denna alport?
Jag kan rekommendera Nauders am Rechenpass på 1400 möh som har både mycket längdåkning och nära till fin alpin skidåkning samt även nära till orter i Schweiz och Italien. Nauders eget skidområde är mycket bra och på nära avstånd finns bl a Samnaun/Ischgl, Serfaus, Schöneben, Sulden m fl.
Byn är ganska stor och väldigt trevlig, missa inte Café Habicher i byn eller Bergrestaurant Stieralm uppe i skidområdet.
Bra skidåkning ända ner till byn.
Tåg till Landeck och de sista 40 km med vanlig linjebuss.
Visa bilaga 24469
Visa bilaga 24470
Visa bilaga 24471
Visa bilaga 24472
Bra tips och det var en ort som jag inte kände till! Var inne på ortens hemsida och det ser jättefint ut. Kan absolut passa. :)

Finns denna alport?
Sikta högt nog, eller sök specifikt en ort som satsar på längdskidor med konstsnö eller snow farming för spåren. Pratade med en tysk jag jobbar med, de åkte till Tyrol (kommer inte ihåg ort nu) på sportlovet i år och inte fick åkt en enda km längdskidor pga det var barmark i dalen.
Alternativ i Schweiz: Davos, Lenzerheide eller orterna i Engadin.
Tack för tips! Och det blir väl bara viktigare och viktigare att sikta högt. Har kompisar som brukar vara i Davos för att åka längd så jag ska prata med dem, ska också kolla de andra du nämner.👍

Finns denna alport?
Kommer att tänka på Livigno. Det går att ta sig dit med tåg plus buss. Men för den tågburne svensken ligger onekligen Österrike närmare till hands.

Finns denna alport?
Livigno är ju snösäkert (ligger på 1800möh), världscupen i längd gick ju där i vintras. Man kommer väl till Tirano med tåg sen buss ca 70km. Dock kommer väl tågspåren söderifrån så kan nog bli lite meck att komma med tåg från Sverige.

Annars borde ju Alpe di Siusi/Seiser Alm passa bra, där svenska längdlandslaget alltid åker för uppladdning och höghöjdsträning (1700möh)? Många fina byar runt högplatån, jag har bott i Siusi/Seis am Schlern. Går att bo uppe på platån i Compaccio/Compatsch med längdspåren rätt utanför dörren (och liftar i stora systemet Dolomiti Superski). (Alla namn på byar och platser är både på italienska och tyska).

Tåg kommer du via Brennero/Brenner-passet till Bolzano, sen buss30-90min beroende på vilken by man bor i. Borde inte vara allt för många byten från Sverige?

Nackdelen är väl att området är väl inte det som slår snörekord direkt. Men mitt i vintern ska väl vara snö i alla fall, dock kanske man inte ska förvänta sig episk offpist

Finns denna alport?
Livigno är ju snösäkert (ligger på 1800möh), världscupen i längd gick ju där i vintras. Man kommer väl till Tirano med tåg sen buss ca 70km. Dock kommer väl tågspåren söderifrån så kan nog bli lite meck att komma med tåg från Sverige.
Ser ut som att man kan komma via Schweiz också, tåg till Engadin och sen buss. Kanske inte mycket enklare iofs.

Finns denna alport?

Annars borde ju Alpe di Siusi/Seiser Alm passa bra, där svenska längdlandslaget alltid åker för uppladdning och höghöjdsträning (1700möh)? Många fina byar runt högplatån, jag har bott i Siusi/Seis am Schlern. Går att bo uppe på platån i Compaccio/Compatsch med längdspåren rätt utanför dörren (och liftar i stora systemet Dolomiti Superski). (Alla namn på byar och platser är både på italienska och tyska).

Tåg kommer du via Brennero/Brenner-passet till Bolzano, sen buss30-90min beroende på vilken by man bor i. Borde inte vara allt för många byten från Sverige?

Bra tips - jag hade inte koll på att Seiser Alm hade fin längdskidåkning. Där är ju extremt vackert också. Som alternativ kan man ju bo i Ortisei på 1230 möh (med lift upp till Seiser Alm) som är en mycket trevlig alp-mini-stad. Då når man ju resten av Val Gardena betydligt lättare (inkl. skidbuss snabbt till Selva/Sella Ronda) än om man bor uppe på platån vid Seiser Alm (där skidåkningen är snäll utan större fallhöjder). Dock större chans till "snö i byn" däruppe. Tror också det finns buss till Ortisei direkt från Innsbruck (som man ju når med bl.a. Snälltåget). Och buss 350 går från Bolzano till Ortisei, tar en knapp timme.

OT: Inte aktuellt i denna tråd men upptäckte just att Bolzano flygplats verkar ha piggnat till och t o m ibland flyger direkt från CPH:

Senast ändrad:
Finns denna alport?
Bra tips - jag hade inte koll på att Seiser Alm hade fin längdskidåkning. Där är ju extremt vackert också. Som alternativ kan man ju bo i Ortisei på 1230 möh (med lift upp till Seiser Alm) som är en mycket trevlig alp-mini-stad. Då når man ju resten av Val Gardena betydligt lättare (inkl. skidbuss snabbt till Selva/Sella Ronda) än om man bor uppe på platån vid Seiser Alm (där skidåkningen är snäll utan större fallhöjder). Dock större chans till "snö i byn" däruppe. Tror också det finns buss till Ortisei direkt från Innsbruck (som man ju når med bl.a. Snälltåget). Och buss 350 går från Bolzano till Ortisei.

OT: Inte aktuellt i denna tråd men upptäckte just att Bolzano flygplats verkar ha piggnat till och t o m ibland flyger direkt från CPH:
Ja det är nog bättre att bo i Ortisei än Siuisi/Seis am Schlern (lift därifrån upp på Seiser Alm också) om man ska åka utför också, backarna på Seiser Alm är väl i enklaste laget. I Ortisei får man ju närmare till övriga delar i Dolomiti Superki helt klart. Så länge man inte vill bo i Compaccio med längdspår rätt utanför dörren, men det är väl mer en "klunga med hotell" än en riktig by om jag minns rätt. Å andra sidan bor man ju då mitt uppe på den fina högplatån.

Seiser Alm är en dröm för längdåkare alltså. 80km preppade spår i fantastiska vyer med bra italiensk mat längs spåren. Blev nu sugen på att boka en resa nästa år och bara ta med längdskidorna 😅

Finns denna alport?

Nackdelen är väl att området är väl inte det som slår snörekord direkt. Men mitt i vintern ska väl vara snö i alla fall, dock kanske man inte ska förvänta sig episk offpist
Livigno har jag haft i bakhuvudet, såg just världscupstävlingarna där i vintras (på TV alltså). Ska kolla lite hur lång tid det kan tänkas ta att ta sig dit, det får hamna på listan :-)

Finns denna alport?
Livigno har jag haft i bakhuvudet, såg just världscupstävlingarna där i vintras (på TV alltså). Ska kolla lite hur lång tid det kan tänkas ta att ta sig dit, det får hamna på listan :)

Alpe di Siusi är också fina tips. Seiser Alm verkar ju fantastiskt vackert och grymt för längdåkning men kanske lite långt att åka om man vi ha lite mer avancerat utförsåkning, kan ändå vara värt det, ska också kolla de övriga platser du nämner!

Finns denna alport?
Alpe di Siusi är också fina tips. Seiser Alm verkar ju fantastiskt vackert och grymt för längdåkning men kanske lite långt att åka om man vi ha lite mer avancerat utförsåkning, kan ändå vara värt det, ska också kolla de övriga platser du nämner!
Går ju bara lift upp från byarna Siusi allo Sciliar/Seis am Schlern eller Ortisei upp till Seiser Alm. Ortisei närmare skidåkning i Dolomiti Superski, dock skidbuss för att slippa en del transport. Annars hade det ju varit bra att bo i Selva, men då har man ingen lift upp för längdåkningen.

Livigno tror jag borde passa riktigt bra, men mer meck att ta sig dit skulle jag tro. Så av de två ställena ovan så är det antingen meckigt att ta sig dit eller meckigt på plats. 😅

Finns denna alport?
Ortisei närmare skidåkning i Dolomiti Superski, dock skidbuss för att slippa en del transport. (...)
Iofs bara en (1) kabin upp från Ortisei till Seceda och sedan en lång ljusröd pist ner till WC-störtloppets målgång nedanför Saslong! Och det är en riktigt fin backe med anslutning till Rondan på toppen. Jag vet att man definitivt hinner åka Sella Ronda på skidor t.o.r. från Ortisei, men visst, Selva ligger mer centralt.
Jag kunde absolut själv tänka mig Ortisei för oss nästa gång! Eller Nauders som PC tipsade om.

Finns denna alport?
Går ju bara lift upp från byarna Siusi allo Sciliar/Seis am Schlern eller Ortisei upp till Seiser Alm. Ortisei närmare skidåkning i Dolomiti Superski, dock skidbuss för att slippa en del transport. Annars hade det ju varit bra att bo i Selva, men då har man ingen lift upp för längdåkningen.

Livigno tror jag borde passa riktigt bra, men mer meck att ta sig dit skulle jag tro. Så av de två ställena ovan så är det antingen meckigt att ta sig dit eller meckigt på plats. 😅
Bra sammanfattat! Tåls att begrundas :)

Finns denna alport?
Jag jobbade i Nauders ett par säsonger och kan varmt rekommendera den orten, utan förbehåll. Nära till Samnaun o flera orter i Italien som nämnts. Enkelt att ta sig ner till Landeck o Fiss/Serfaus, t ex. På tal om Serfaus, också ett alternativ, ännu närmare Landeck.

Finns denna alport?

Hej! Jag kan rekommendera St Moritz i Schweiz. Det låter kanske lite exklusivt men vi bodde på AirBnB för 1500 kr natten för några år sedan, två vuxna och ett barn. Nära boende fanns bra lokal krog, hotell Sonne. Man når St Moriitz med tåg från Zürich flygplats, byte i Chur till Rhätromische Bahn.
Förutom skidområdet ovanför St Moritz kan man ta skidbussen till ett annat närliggande eller ta tåget till St Bernandino-passet och Diavolezza med Schweiz långsta glaciärnedfart (opistad), sedan tåg upp till Diavolezza igen och två liftsystem. Alla tre systemen i St Moritz erbjuder skidåkning på över 3000 möh. Längdspår finns också. Mvh Jan

Finns denna alport?
Om tåg är det transportmedel ni tänkt så kan det ju vara värt att kolla in Snälltågets rutt. Då slipper ni byten. De åker genom Zell am See och Kitzbühl och vidare med slutstation Innsbruck.

Åkte till Zell am See med dem förra året. Magisk åkning på hög höjd i närliggande Kaprun, lättillgänglig och säker offpist i massor när vi var där. Men själva Zell blev jag inte såld på, (verken byn eller systemet). Ligger ju dessutom relativt lågt.

Men om Österrike är ett alternativ så finns de ju flera orter nära Innsbruck som ligger högt. Jag kan iaf rekommendera Snälltåget ner, det var supersmidigt. Lycka till, låter kul!

Finns denna alport?
Här kommer ett något sent svar.

Mitt svar är inriktat på bra skidorter för längdskidåkning i Alperna.

Jag har gjort en del research och är förvånad över hur lite information det finns om skidorter i Alperna som är bra för längdskidåkning.

Några överväganden om längdskidåkning i Alperna:

- De flesta längdspår går ner i en dal
- Spåren går ofta fram och tillbaka i samma dal
- Skidåkningen sker ofta nere i dalen och utsikten är begränsad
- De lågt liggande längdspår innebär att du måste vara extra uppmärksam på snösäkerheten
- Antalet kilometer längdspår är begränsat jämfört med Norge och Sverige. Om du reser över en helg kan det räcka med 30-50 km. Om du reser i flera dagar bör du nog sikta på minst 100 km spår.
- Du kan inte jämföra naturupplevelsen med längdåkning i Norge och Sverige, där det finns tillgång till mer vild och storslagen natur och toppturer på fjället
- Du får inte samma känsla av att vara på tur eftersom nätverket av längdspår är mindre
- Kanske ska man inte göra en direkt jämförelse eftersom Alperna helt enkelt är en annan "alpin" upplevelse
- På många ställen är längdåkning inte gratis och du betalar till exempel 10 euro för ett dagspass
- Det finns nästan alltid gott om alpin skidåkning antingen på samma skidort eller i närheten som lätt kan nås med bil eller buss
- Charmen med livliga och stämningsfulla alpstäder, restauranger och afterski
- Om du väljer rätt skidort verkar det vara ett bra sätt att prova ett nytt sätt att åka längdskidor och kanske tillbringa tid med familj och vänner som är intresserade av alpin skidåkning i Alperna

Följande skidorter i Alperna har särskilt goda förutsättningar för längdskidåkning och är en bra utgångspunkt för vidare forskning.

Italien:
Val di Fiemme
Asiago
Toblach
Seiser Alm (ligger relativt högt upp)
Livigno

Österrike:
Seefeld
Ramsau am Dachstein
St. Johann in Tirol
Achensee
PillerseeTal

Frankrike:
Les Saisies (verkar ligga relativt högt)
Le Grand Bornand
La Clusaz (plateau des Confins)
Bessans
Les Rousses (Haut-Jura-regionen, väster om Genève)

Schweiz:
Davos
Pontresina - Sils Maria (St-Moritz)
Goms
Lenzerheide

Tyskland:
Oberstdorf

Om du vill se bilder från områdena tycker jag att www.bergfex.com har några ganska fina fotogallerier av förhållandena.

Till exempel Seiser Alm (som larchii också rekommenderar):

1. Klicka på ikonen Search i den övre navigeringen
2. Ange namnet på skidorten
3. Klicka på "Cross-country skiing report“ i den vänstra navigeringen

Finns denna alport?
efter ett antal resor till alperna och ett större antal resor i norr så är det nog bara att konstatera att kombon, utför+längd är svår. min significat other anser längd är viktigt och har släpat med sig längdskidorna både hit o dit på flyget. Oftast har han bara blivit lessen eftersom det är precis som larhou säger. Spåren går i dalen å e oftast bortsmälta. Ofta går de längre spåren på varje sida av "mittdiket" och gör nån krok upp till kanterna. Sen brukar det finnas nått höghöjdsspår upp på berget runt nån vattendepå, dvs 1 km runt-runt-runt.
Sen är ofta skidspåren kombo med vandringsled, så på eftermiddagen har alla tanter med hund gått sönder spåret. Fenoment vi e vana med skidspår+fikastuga är tyvärr sällsynt. Dock finns de på orter med fokus på bara skidspår, dit maken tagit sig med bil för att få skida av sig. Men om du hittar en ort med bra både längd o utför, Berätta mera

Finns denna alport?
Iofs bara en (1) kabin upp från Ortisei till Seceda och sedan en lång ljusröd pist ner till WC-störtloppets målgång nedanför Saslong! Och det är en riktigt fin backe med anslutning till Rondan på toppen. Jag vet att man definitivt hinner åka Sella Ronda på skidor t.o.r. från Ortisei, men visst, Selva ligger mer centralt.
Jag kunde absolut själv tänka mig Ortisei för oss nästa gång! Eller Nauders som PC tipsade om.
Har bott i både Ortisei och Selva många gånger. Längdåkningen på Seiser Alm är jättefin. Visst är det närmre upp i det gigantiska skidområdet från Selva men som Fredw säger är det absolut inga problem från Ortisei.

Finns denna alport?
Hej!

Vi planerar en första alpresa nästa vinter med hela familjen efter att ha spenderat ganska många veckor på snö i Sverige. Jag var brukade åka till alperna men det är femton år sedan sist. Barnen är 11 och 13 år och medelgoda åkare. De tar sig ned för lite enklare svara backar. Vi tänkte ta tåget ned och hänga på något skön skidort i 14 dagar eller så och tanken är att hyra boende via Airbnb (vecka 7 och 8). Jag vore jätteglad på tips på ort som kan uppfylla de flesta av dessa önskemål:

- Både bra alpin piståkning (gärna med en bra blandning av blå, röda och svarta backar) och längdåkning. Vi åker ofta 70/30
- Lättillgänglig, rimligt säker och enkel offpist att testa med barnen, ev testa på att tura lite kortare med randonnée
- Snösäkert, gärna även i byn
- Mysig ort med trevlig atmosfär, inte för stor, lätt att ta sig runt till fots
- Trevliga ställen att äta på i backar och gärna även längs längdspår
- Lätt att ta sig till med tåg, allra bäst vore om det fanns tågstation i byn eller närliggande ort

Jag och familjen vore jätteglad för tips och inspiration. Stort tack!
Hej.
Som det låter så vore Passo de Tonale något för er.
Mycket bra för barn o liten ort mysig .
Man kan åka ner till Ponte o få åkning med skogomkrin när det det är dålig i Passo.
Jag har varit här i 6 vintrar så har ni några frågor så hör av er .
Christer.
På FB Christerskidor kan ni se bilder härifrån.

Tillbaka
Topp