Alpresa med barn

Alpresa med barn
Efter ett par år på mindre svenska orter börjar barnen (8 & 10) bli tillräckligt bra för större berg och längre åk. Jag vill därför ha tips på bra platser för familjesemester i alperna. Vi kommer att åka under skånska skollov (jul/nyår, v.8, påsk)

Viktiga kriterier:

*Inte allt för lång bilresa. Vi bor i Malmö och planerar att åka bil, ta buss eller tåg. (Vad är bäst?) Med bil vill vi kunna köra utan övernattning. Vi kommer inte ha mycket mer än en vecka och vill hellre åka skidor än bil.
*Mysig ort som hellre är liten och sömnig än stor och skränig. Föredrar alperna framför öststatsorter då jag föreställer mig bättre åkning där men ändrar mig gärna om jag har fel.
*Inte allt för dyrt. Vi håller gärna kostnaderna nere där det går men tänker inte dumsnåla. Tips på billiga liftkort, fördelaktigt valutaläge och annat man inte tänker på som kan bidra till att hålla budgeten nere mottages tacksamt.
*Hög fallhöjd men inte för brant. Vi kommer att hålla oss i pisten, vi vill ha långa åk men inte köa i onödan.

Vi kan tänka tänka oss att åka med arrangör eller fixa allt själva - vad blir billigast?

Alpresa med barn
Om inte flyg är ett alternativ hade jag tagit bilen alla gånger. Jag hade fått fnatt av att tillbringa så lång tid i ett transportmedel som jag inte själv kan styra pauserna på...

Eftersom vi alltid flyger till alperna har jag mest koll på hur orterna ligger relativt flygplatser, inte så bra koll på hur de ligger i förhållande till Sverige. Men närmast borde ju vara Österrike, typ Fieberbrunn eller nåt?

Liftkortspriser känns ju generellt väldigt standardiserade men vad man kan spara pengar på är ju att åka till tillräckligt stora orter så att man kan vara säker på att det finns lågprisalternativ för lunch i backen osv. Att bo nära backen så man kan äta lunch hemma är ju annars en smått galen kostnadskapare, upptäckte vi förra vintern.

När det gäller arrangör eller boka själv, personligen bokar jag alltid själv av den enkla anledningen att du annars får betala för att nån annan gör det åt dig och du kan inte då styra över flygtider osv. Sen har man av någon anledning nästan alltid sämre bagageregler när man reser "charter" än när man flyger själv.

Alpresa med barn
Ta bilen, antingen färjan Trelleborg-Rostock eller kör hela vägen. Jag brukade ta ledigt på fredagen och ta nattfärjan torsdag kväll eller köra fredag morgon. Kör du från Rostock på kvällen, kom ihåg att ha med käk i bilen, för det är ofta slut på mat på rastställena norr om München (läs forna Östtyskland) under nätterna. Kör INTE via Kufstein, för det kan vara över sex timmars stau på lördagar efter klockan åtta. Hyr lägenhet kloss an backen nånstans i Österrike och luncha hemma. Fieberbrunn är lugnt och trevligt, ligger lättåtkomligt, är hyfsat billigt och ni har hela Skicircus att tillgå. Liftkort för en vecka kostar detsamma oavsett om du bokar hemifrån eller köper där. Generellt sett är inte liftkort billigt i alperna.

Alpresa med barn
Pillard sa:
Sen har man av någon anledning nästan alltid sämre bagageregler när man reser "charter" än när man flyger själv.
Jag fick lära mig detta nyss, det är för att "charter" bolagen betalar för totala bagagevikten, så dom sätter sämre regler för att då blir det billigare för dom!

Alpresa med barn
Om det inte är i år som ni ska åka så slår jag ett slag för UCPA:s familjeveckor, bara att hoppa på bussen (tyvärr inte sovbuss) och allt är fixat, halvdag i skidskola för både stora och små samt halvdag för att åka tillsammans.

/C

Alpresa med barn
Packning... Man får ha "en pjäxbag". Om man inte har pjäxor med, får man då ha en väska/rygga motsvarande en pjäxbag, ca 35 liter? Eller måste det vara pjäxbag pga for el dyl? Nån som vet?

Alpresa med barn
Om det inte är i år som ni ska åka så slår jag ett slag för UCPA:s familjeveckor, bara att hoppa på bussen (tyvärr inte sovbuss) och allt är fixat, halvdag i skidskola för både stora och små samt halvdag för att åka tillsammans.

/C
I second that. Hur smidigt som helst, i synnerhet som första familjeresa till alperna. Gillar man inte det så kan man åka själv nästa resa. Men många återkommer varje år med familjen.

Tillbaka
Topp