Utbyggnad av liftsystem i Sälenfjällen och Trysil

flocky

Aktiv medlem
Med inspiration från tidigare trådar om utbyggnad av Åre och Vemdalen så känns det också logiskt att ha en tråd för Sälenfjällen. Gäller hela Sälenfjällen samt Trysil.

Mina förslag i Trysil är att byta ut Familjetrekket mot en modern sittlift, samt en modernare variant av Svart'n, som kanske kan börja längre ner. I Stöten hade jag gärna sett en utveckling av området runt Älvan med en modern sittlift och kanske några nya backar och i Lindvallen hade det varit logiskt med fler backar bortanför Söderåsen Express.

I Stöten ryktas det om två nya sittliftar. En från skidtorget upp mot toppen och en ytterligare en ny sittlift från soltorget. Från den nya campingen en knapplift upp till skidtorget.

Stöten planerar tydligen en ny gondol med tillhörande backar. Någon som vet sträckning och mer om detta? Rykten har ju nämnt kring Soltorget. Den enda logiska sträckningen är ju denna 2280m långa stäckning med 330 fhm. Blir nog blåa backar men ett fint tillskott om det är den sträckningen som skulle bebyggas.

Bilagor

• A35F23F7-7EAF-4B55-BA3A-8F5667395ACD.jpeg
    A35F23F7-7EAF-4B55-BA3A-8F5667395ACD.jpeg
    187.5 KB · Besök: 253
Stöten planerar tydligen en ny gondol med tillhörande backar. Någon som vet sträckning och mer om detta? Rykten har ju nämnt kring Soltorget. Den enda logiska sträckningen är ju denna 2280m långa stäckning med 330 fhm. Blir nog blåa backar men ett fint tillskott om det är den sträckningen som skulle bebyggas.
Gondoler är ju trevliga, men de måste fylla ett syfte. Att ta av sig skidorna är ju lite meckigt; behöva göra det för 330 fhm?

En 6-stolslift från Soltorget verkar vara planen. Så här ser backarna ut från den, med två nya gröna backar.

IMG_6444.jpg

Kläppen har ju planer på något man kallar Kläppen Syd. Tyvärr har jag hört ryktas om att det där skulle bli en begagnad fyrdtolslift med ej kopplingsbara stolar, vilket jag hoppas är helt felaktiga rykten. Att köpa in en så långsam stollift skulle nog tyvärr vara en felinvestering. Kapaciteten blir ju fruktansvärt låg vilket nog också gör den delen av området mindre attraktivt både skidåkningsmässigt och gällande tomtexploateringar är jag rädd. Sen är ju förstås investeringskostnaden för en beg 4-stol förmodligen bara en bråkdel jämfört med kostnaden för en ny kopplingsbar 6-stol….

Senast ändrad:
Stöten har de senaste åren gjort många bra investeringar. Är inte principiellt emot en gondol men om kostnaden för enbart en gondol motsvarar flera sittliftar så kommer min röst alltid falla på fler sittliftar. Men bättre liftinfrastruktur = ännu högre värde på min lägenhet i stöten 😀

Stöten har de senaste åren gjort många bra investeringar. Är inte principiellt emot en gondol men om kostnaden för enbart en gondol motsvarar flera sittliftar så kommer min röst alltid falla på fler sittliftar. Men bättre liftinfrastruktur = ännu högre värde på min lägenhet i stöten 😀
Jag tror idén med instängda liftar i olika former är bra för nordiska skidorter.
Gondoler eller sittlift med bubbla.
Är det -20 ute så kommer nog fler vilja åka om de kan värma upp stelfrusna fingrar mellan åken. :)

Jag tror idén med instängda liftar i olika former är bra för nordiska skidorter.
Gondoler eller sittlift med bubbla.
Är det -20 ute så kommer nog fler vilja åka om de kan värma upp stelfrusna fingrar mellan åken. :)
Nu är vi ju inne på värdeskapande vs köbildning/trängsel i backen 😄. Om fler vill åka vid dåligt väder så blir vi som åker oberoende av väder och vind inte belönade med mindre köer när vi är ute i -20 och flatljus 😅

Utan att veta bakgrunden så känns det som att det blev en paniklösning då kostnaden att renovera den gamla liften blev väldigt stor och då visade nog kalkylerna att det var dags att byta till en modernare variant. För annars hade det nog varit bättre att byta ut någon av ankarliftarna i Tandådalen då Söderåsen express ändå var fullt duglig. Hoppas de nya backarna blir bra och att nuvarande breddas.

Utan att veta bakgrunden så känns det som att det blev en paniklösning då kostnaden att renovera den gamla liften blev väldigt stor och då visade nog kalkylerna att det var dags att byta till en modernare variant. För annars hade det nog varit bättre att byta ut någon av ankarliftarna i Tandådalen då Söderåsen express ändå var fullt duglig. Hoppas de nya backarna blir bra och att nuvarande breddas.

I tillägg till att man i sin plan också vill utveckla det här området i Lindvallen. Nu kommer jag inte ihåg den exakt, mer än att det var i södra delarna.

Tillbaka
Topp