Billiga alpbyar

Buckethead

Medlem
Billiga alpbyar
Tjena freeride,

Vi är ett gäng studenter som vill åka en vecka i alperna nästa år utan att ruineras totalt. Vad har ni för tips på alpbyar och skidsystem med najs åkning men med förhållandevis låga priser på liftkort, mat, boende, bärs osv?

Billiga alpbyar
UCPA EPIC ski. Tror det paketet kostade runt 9000 kr i år beroende på ort och vecka. Transport, boende mat, utrustning, liftkort och grupp halvtid (frivilligt). Som student föreslår jag Tignes, Val-d'Isère eller Val Thorens.

Billiga alpbyar
Valdi är dyrt, tignes nästan lika dyrt. Billigare förståss om man åker ucpa. Valt billigt om man bor längre ner i dalen tex i Les Menuires. Italien är billigast, sen Österrike, Frankrike å sist Schweiz. Aosta dalen en favorit hos oss men, mer stillsamma. Om ni vill ha bärs o umpaumpaafterski är nån av di stora orterna att föredra. Men om ni är ett gäng kanske ni får fixt er egen fest? Men ju mindre ort destu billigare. Hyr lägenhet framom hotell. Sök å jämför, ibland kan man hitta riktiga fynd i ”fel” ort. Vi brukar börja med att jaga flyg, sedan kolla vart man kan ta sig från ort x.

Billiga alpbyar
Tack för alla vetttiga förslag, glömde tillägga att vi besökt Tignes, Val disere och val Thorens och är sugna på något annat, inte lätt för er att veta 😄

Billiga alpbyar
Limone är en av alpernas billigaste byar (med riktigt skidsystem i alla fall).

Billigt tåg från Nice eller Turin stannar mitt i byn.

I mataffären säljer de laglig weed och på helgerna kommer överklassbrudarna upp från rivieran för att dansa på borden på Baita2000 (Limones ”Hummelstugan”).

Ni får en grym vecka!

Billiga alpbyar

I mataffären säljer de laglig weed och på helgerna kommer överklassbrudarna upp från rivieran för att dansa på borden på Baita2000 (Limones ”Hummelstugan”).

Ni får en grym vecka!
hahahah låter ju strålande, ska kika på detta

Billiga alpbyar
Kolla upp Maurienne-dalen, här finns ett flertal orter med bra priser på boende och liftkort, såsom Les Sybelles, Val Cenis och Valloire. Ofta får man rabatt på liftkortet om man bokar boende via någon av de franska bostadsförmedlarna, tex Odalys eller MMV.
Hur det är med fest låter jag vara osagt, men nån trevlig gammal bondfest i en lada hittar ni säkert! :)

Billiga alpbyar
Zillertal i Österrike borde ni kolla på. Väldigt prisvärt boende jämfört med andra orter, stora system, bra after-ski, relativt billig mat i backen. Lätt att flyga till antingen München eller Innsbruck.

Billiga alpbyar
Zillertal i Österrike borde ni kolla på. Väldigt prisvärt boende jämfört med andra orter, stora system, bra after-ski, relativt billig mat i backen. Lätt att flyga till antingen München eller Innsbruck.
Ett annat starkt tips om ni är intresserade av Österrike är att alltid boka direkt över skidorternas egna hemsidor (https://booking.mayrhofen.at/unterkuenfte/angebote/, https://www.stantonamarlberg.com/de/unterkuenfte/unterkuenfte, https://www.gastein.com/unterkuenfte/suchen-buchen/). Både större utbud och billigare än de stora bokningssajterna.

Billiga alpbyar
Inte heller varit där där, men rent generellt tror jag det blir svårt att kalla någon schweizisk ort prisvärd för oss nordbor är jag rädd.
Ääää inte för oss danskar… CHF är lika som för två år sedan. Och så åker ma till små obskyra orter utan människor så är det inte så dyrt. Framför allt billigare än Norge..

Billiga alpbyar

Ni får en grym vecka!
Haha låter nästan som att Limone har hög WAF, kanske dit man ska ta med henne; synd att hon inte inte åker skidor men det lät ju trevligt ändå :)

Billiga alpbyar

Ni får en grym vecka!
Nä men va faen Ivo. Den här bomben släpper du först nu.
Weed och överklassbrudar.
Nu måste jag lite snabbt presentera projektet att jag ska åka till Limone för att studera det kulturella utbudet.
Alla vet ju att jag är ohyggligt kulturellt intresserad ;)
Skidåkning är väl kultur eller ?

Billiga alpbyar
Nä men va faen Ivo. Den här bomben släpper du först nu.
Weed och överklassbrudar.
Nu måste jag lite snabbt presentera projektet att jag ska åka till Limone för att studera det kulturella utbudet.
Alla vet ju att jag är ohyggligt kulturellt intresserad ;)
Skidåkning är väl kultur eller ?
Jag fick intrycket av att det inte var just de kulturella upplevelserna som efterfrågades här (utan mer brudar och billig bärs).

Men när jag och frugan flanerade genom de pittoreska gränderna i Limone så hördes Pavarotti-liknande toner från stadens teater. När vi gick förbi blev ”invinkade” till den här nyårskonserten. Gratis och folkligt på det där italienska sättet. Älskar den där byn!

Bilagor

• 09FDFA7D-A17F-4F39-BED0-30F2F8ACCB1C.png
    09FDFA7D-A17F-4F39-BED0-30F2F8ACCB1C.png
    205.5 KB · Besök: 106
Billiga alpbyar
Limone är ju inte ett partyställe direkt, om det nu är det som letas efter. Trevligt ställe dock. Generellt är Italien bra mycket lugnare på partyscenen än Österrike och de större orterna i Frankrike.

Snödjup

Tillbaka
Topp