Efterlyser husbilserfarenheter

frosthelena

Medlem
Jag driver camping på sommaren och är skidentusiast på vintern. Iår började jag fotografera våra campinggäster och kom således in i fantastiska husbilar och husvagnar och blev så sugen på att skaffa en plåtis för vinterbruk. Att kanske ta den till alperna och bo på campingar medans man "skibumar".
Men om man vill bygga sin egen, vad ska man tänka på? Värme, vatten och funktion.
Såg att Kabe har tagit sprintern och gjort vinterhusbil men de startar ju på typ 1,7 milj så det är lite över min budget.
Vad har ni för tankar?

Bilagor

• tempImageLBbKSp.png
    tempImageLBbKSp.png
    1.4 MB · Besök: 124

Br campinga nära liftarna i ö-rike. Har provat Sölden, riktigt bra. Varit uppe i Hintertux med en Kabe 780 GLB, funkade hur bra som helst. Bara att köra. Finns många plåtisar billigare än Kabe. Var noga med att allt ska gå på gas och att det är Alde värmesystem inkl i golvet (inte el-golv) så blir det hur bra som helst. Tyskarna kör mycket Pössl, kanske kan vara nått.

Jag driver camping på sommaren och är skidentusiast på vintern. Iår började jag fotografera våra campinggäster och kom således in i fantastiska husbilar och husvagnar och blev så sugen på att skaffa en plåtis för vinterbruk. Att kanske ta den till alperna och bo på campingar medans man "skibumar".
Men om man vill bygga sin egen, vad ska man tänka på? Värme, vatten och funktion.
Såg att Kabe har tagit sprintern och gjort vinterhusbil men de startar ju på typ 1,7 milj så det är lite över min budget.
Vad har ni för tankar?
Nog med solpaneler för att kunna driva av elektricitet i bilen, 335W har räckt för mig 95% av årets alla dagar.
Duglig storlek på batteribank.
DC/DC laddare som backup de dagar solpanelerna inte räcker, det
här är ett mycket bättre alternativ än ett skiljerelä.
Värmare är det absolut viktigaste för att ha en trevlig upplevelse, de flesta köper Webastokopior på wish eller alibaba, jag har ett par kompisar där dessa värmare helt plötsligt slutat fungera. Jag köpte en gasvärmare från Propex som jag är jättenöjd med. Den kostade ca 6000kr jämfört med 2000kr för en Webastokopia eller 15000kr för en Webasto. Fördelen med en gasvärmare är att du inte behöver värma upp en glödplugg (som kostar mycket energi) och som sedan måste vara på konstant. Risken om du kör en dieselvärmare på låg effekt länge är att den sotar igen. Med en gasvärmare så eldas gas direkt, utan glödplugg. Fördelen med det är att du kan ställa in önskad temperatur på termostat och värmaren slår av så fort du nått den, och slår på vid behov igen. Mycket enklare att hålla en jämn och trevlig temperatur oavsett årstid.

Ventilation är såklart viktigt och här finns det bara ett alternativ imo, och det är en MaxxFan. Går att ha öppen om man kör (upp till 80 km/h) om man vill, men den är designad så att den kan vara öppen oavsett väder, det kan inte regna eller snöa in.

De flesta köper bara en gasolflaska på närmsta mack och använder den för att driva sitt kök. Standarden för gasolkopplingar är den värsta djungeln jag någonsin utforskat. Standarden är olika i alla länder och du kommer inte kunna byta ut den flaskan utanför Sverige. Istället behöver du hitta nya kopplingar och flaskor i alla länder du besöker.
Vad är lösningen då? Jo, ett LPG-system. Det är en påfyllbar flaska som du själv tankar på en mack, precis som att tanka diesel. Det finns 4 olika adaptrar som du har så att du kan tanka gas, oavsett land du befinner dig i. Det här systemet kostar några tusenlappar men det är värt det många gånger om, dessutom är gasen ca hälften så billig så i det långa loppet så är det faktiskt billigare.

Jag har bott permanent i min bil i tre år och de allra viktigaste sakerna är de jag nämnde ovan och de kommer här igen:
300+ W solpaneler
Duglig batteribank
DC/DC laddare
Värmare (rekommenderar starkt Propex HS2000)
Takfläkt (rekommenderar starkt MaxxFan)
LPG system som jag även starkt rekommenderar

Investeringen i de här prylarna jämfört motsvarande prylar i gemene vanbygge kanske är 20000 kr dyrare men du kommer inte behöva ta in på camping, någonsin.

Det är bara att fråga om du har frågor eller funderingar. :)

Tillbaka
Topp