Familj till Björnen en vecka med tåg - funkar det?

Anton84

Medlem
Hej!

Jag funderar på att ta med familjen (två vuxna och två barn i yngre skolåldern) till Åre Björnen med tåg istället för Sälen med bil i vinter. Vi hyr den mesta utrustningen, så vi kommer inte ha ohanterligt mycket packning. Det går ju transferbuss från Åre station upp till Björnen och skidbussen går regelbundet ner till byn så jag tänker mig att det skulle gå att vara där en vecka utan bil. Kommer i så fall hyra boende väldigt nära busshållplatsen i Björnen. Men, är det någon som har erfarenhet av detta?

Hej,
Har själv inte testat men bodde 1v i Björnen i vintras. Nyttjade bussen ner/upp till byn en em/kväll. Funkade jättebra.
I Björnen finns ju skiduthyrning och en liten ICA så jag skulle säga att det lär funka prima. I princip så räcker det att du ser till att göra en shoppingtur med bulkhandling och systembolaget (om man önskar sådan dryck) sen kompletterar du på ICA i Björnen.
Det jag inte kommer ihåg är hur bussarna går den sträckan på kvällen om man varit på restaurang eller liknande.. Det kan hända att man då får ta lokalbuss och gå från hållplatsen nere vid E14

Funkar fint att bo i Årebjörnen 1 vecka utan egen bil. Skidbussar går dagtid, men inte kvällar vad jag vet. Om man inte söker Åres totala resturangutbud så finns det några att välja på i Årebjörnen som är helt ok. Utrustning kan ni hyra i Årebjörnen, och Ica har som ovan skribent skrivit en mindre servicebutik. Dessutom finns ju längdskidåkningen i Årebjörnen. Sedan är det ett helt annat utbud av "allt" i Centrala Åre, men det beror ju på vad man söker.

Ica Björnänge erbjuder utkörning så en storhandling där och kompletteringar på Ica i björnen centrum så är det löst…

Det där blir bra det! Jag listar:
Ica har en kylvagn vid uthyrningen där man kan hämta nätköpet när det passar.

Om barnen är på den nivån åker ni lätt över till bysidan med lift, om inte vädret ställer till det. Men skidbussen rullar ju alltid.

Apropå buss, missa inte Duved/Tege (faen det skulle vi ju hålla för oss själva)😉

Med tanke på barnens ålder så gissar jag att ni inte ska in till byn och rulla hatt varje kväll? Men vill ni in och käka så passa på när det är kvällsåkning i Björnen för då går bussen senare.

Som sagts, det finns trevliga ställen i Björnen att äta på. Jag har för mig att Lilla Tyrolen uppe i backen kör slädtur någon dag i veckan för middag på kvällen. En hit för kidsen.

Björnen är ju utformat efter barnfamiljer så med barn i den åldern blir det toppen.

Ha en toppenvecka.
H Christer/Åre by.

Hej!

Jag funderar på att ta med familjen (två vuxna och två barn i yngre skolåldern) till Åre Björnen med tåg istället för Sälen med bil i vinter. Vi hyr den mesta utrustningen, så vi kommer inte ha ohanterligt mycket packning. Det går ju transferbuss från Åre station upp till Björnen och skidbussen går regelbundet ner till byn så jag tänker mig att det skulle gå att vara där en vecka utan bil. Kommer i så fall hyra boende väldigt nära busshållplatsen i Björnen. Men, är det någon som har erfarenhet av detta?
Kort svar: Ja. Bara åk.

Det där blir bra det! Jag listar:
Ica har en kylvagn vid uthyrningen där man kan hämta nätköpet när det passar.

Om barnen är på den nivån åker ni lätt över till bysidan med lift, om inte vädret ställer till det. Men skidbussen rullar ju alltid.

Apropå buss, missa inte Duved/Tege (faen det skulle vi ju hålla för oss själva)😉

Med tanke på barnens ålder så gissar jag att ni inte ska in till byn och rulla hatt varje kväll? Men vill ni in och käka så passa på när det är kvällsåkning i Björnen för då går bussen senare.

Som sagts, det finns trevliga ställen i Björnen att äta på. Jag har för mig att Lilla Tyrolen uppe i backen kör slädtur någon dag i veckan för middag på kvällen. En hit för kidsen.

Björnen är ju utformat efter barnfamiljer så med barn i den åldern blir det toppen.

Ha en toppenvecka.
H Christer/Åre by.
Det låter jättebra detta!

Skulle det vara så att ni ska dit de hetaste sportlovsveckorna så brukar skidbussen ha utökade tider på kvällarna då.

Skulle det vara så att ni ska dit de hetaste sportlovsveckorna så brukar skidbussen ha utökade tider på kvällarna då.
Vi åker v5. Det verkar inte gå buss till kvällåkningen. Å andra sidan har jag inte hittat någon tidtabell för den perioden eller sett liftarnas öppettider. I övrigt så är det mest opraktiska, jämfört med Sälen, att skidskolorna har olika starttid beroende på åldersgrupp.

Vet inte vilka tider som gäller i skidskolan, eller om det finns skidskola både i Björnen och Rödkullen. Vad som sedan förra vintern blivit mycket bättre är nya Stjärnliften. Att ta sig på skidor från Björnen till Rödkullen går nu fint, och vecka 5 är det knappast kö i Sadelexpressen. Tidigare var det varje förmiddag "propp" vid WC liften med alla som skulle förflytta sig mellan de olika områdena. Naturligtvis beror det lite på hur snabb man är på skidor, men liftmässigt funkar det bra. (Förutsatt att VM8 inte är stängd p g a hård vind)

Snödjup

Tillbaka
Topp