[Artikel] Skidanläggningen i Sunne går i konkurs

Redaktionen

Aktiv medlem
77006138_10157702519868493_4938859206649315328_n-1000x665.jpg

I måndags kom det tunga beskedet då den lokala skid- och cykelanläggningen i Sunne går i konkurs och lades ned med omedelbar verkan. Liftar, uthyrning, restaurangen och boendena har stängts och i söndags var den sista aktiva dagen för Ski Sunne AB. 

Läs hela artikeln:

Allt handlar inte om Stockholmare.. Finns fler städer nära som också borde kunna lyft platsen. Kan Säfsen borde betydligt centralare Sunne också klarat det.

Som jag ser det har man länge drivit anläggningen passivt. Kyltorn kom sent in för dem. När det väl blev minusgrader så öppnar man på 2 backar efter 10 dagar. Vill man ens ha en öppen anläggning som når folk utanför närmsta närmområdet?

Synd att fler anläggningar stänger i södra Sverige. Klimatet må vara en faktor, men manskapstimmar och ideellt arbetet väger minst lika tungt. Driv och passion i tillägg.

Tråkigt! Litet ställe - men kanonfina backar. Placeringen är väl inte helt optimal för en dagstur. Någon timme för långt ifrån Göteborg (och Stockholm, visste inte ens att de tittade åt det hållet).
Tycker Arvika och Karlstad tillsammans borde ge tillräckligt med underlag, men tydligen inte. De kanske sticker till Branäs över dagen?

Instämmer dock med Anzom, sena på att få igång backarna, borde vara det mest grundläggande om man vill få det att gå runt. Har själv bränt förbi Sunne flera gånger för att endast någon enstaka backe varit öppen.

Tråkigt, har tävlat i Sunne ett par gånger.

Kan det inte vara ett problem med hög konkurrens i området också? Har varit både i Hovfjället och i Arvika och åkt, och de ligger väl hyfsat nära varandra?

Bor själv i Karlstad och har besökt Ski Sunne några gånger men Sunne är välkänt för att vara snöfattigt om vintrarna. Både Branäs och Hovfjället kommer igång tidigare och kan ha öppet längre. Bägge orterna är dessutom på lagom avstånd för en dagstur både från Arvika och Karlstad.

Uppvuxen i Karlstad och åkt en hel del i både Sunne, Hovfjället och Branäs. Om hela Sunne är öppet är det riktigt bra, men tyvärr händer det allt för sällan och då blir det att åka de extra milen till Hovfjället eller Branäs.

Sunne har förutsättningar som andra skidanläggningar bara kan drömma om:
300 höjdmeter endast 6 mil från Karlstad (med 70k invånare).

Självklart kan man driva den här anläggningen med bra lönsamhet (jämför med Romme eller Kläppen)
Med moderna snökanoner borde inte snöbrist vara något problem - uppenbarligen fel ägare!

Finns en tradition i Göteborg att åka till Sunne, till och med som lååång dagsutflykt från skolan (har gjort det). Hovfjället är för långt bort för det. Ja det borde absolut finnas en marknad.
Problemet avseende Gbg-publiken är konkurrens från Norge. Bättre vägar dit.

Finns en tradition i Göteborg att åka till Sunne, till och med som lååång dagsutflykt från skolan (har gjort det). Hovfjället är för långt bort för det. Ja det borde absolut finnas en marknad.
Problemet avseende Gbg-publiken är konkurrens från Norge. Bättre vägar dit.
Nu är det många år sedan jag bodde i Gbg.
Men då var det Sunne med bil över helgen.
Ville man ha ”riktigt ” åkning så var det buss till Hemsedal.
Och riktigt party, jaja även jag har varit ung för längesedan!

Sunne har förutsättningar som andra skidanläggningar bara kan drömma om:
300 höjdmeter endast 6 mil från Karlstad (med 70k invånare).

Självklart kan man driva den här anläggningen med bra lönsamhet (jämför med Romme eller Kläppen)
Med moderna snökanoner borde inte snöbrist vara något problem - uppenbarligen fel ägare!
Helt rätt! Har haft säsongskort där i flera år och bor i Göteborg. Det är ett riktigt jävla bra skidåkarberg Finnfallet. Jag och brorsan åkte så fin puder där nu i julas (2023) i de stängda backarna. Mina barn som är duktiga åkare åker runt själva i de avstängda backarna och älskar känslan att det är lite rock n roll där. De blev liksom arga att man åkte i de grävda cykellederna när det kom 40 cm snö efter nyår.. De har tyvärr haft ett alltför stort fokus på cykling och inte fattat grejen med skidåkning som är sjukt mycket större än cykling.
Ja, nya ägare som tänker på alla skidåkare behövs. Hanna Aronsson har ju åkt mycket i Finnafallet och det är alltid bra åkare där. Nu hoppas man på ägare som kan ha fokus på skidåkning!

Älskvärd individ!
"Men går det att få till en snösäker backe här?

– Absolut. Jag drev skidbyn här borta tidigare. Vi hade några vintrar med i stort sett bara regn. Regn är bra. Det packar underlaget. Ta bara Sella Ronda i Italien. 127 backar preparerade med kanoner. Bredvid ligger Venedig. Klart att det går. Man måste bara jobba smart.

– Hade man lagt hälften av det man lade på cykelsatsningen hade man fått till en fantastisk skidbacke och kunnat fått in minst fem miljoner i sålda liftkort per säsong."

"Men går det att få till en snösäker backe här?

– Absolut. Jag drev skidbyn här borta tidigare. Vi hade några vintrar med i stort sett bara regn. Regn är bra. Det packar underlaget. Ta bara Sella Ronda i Italien. 127 backar preparerade med kanoner. Bredvid ligger Venedig. Klart att det går. Man måste bara jobba smart.

Man håller tummarna. Vi är nog inte där ännu att det går att skylla på snöbrist om en backe i Sunne går i konkurs. Vallåsen etc däremot... Hoppas att Ulricehamn håller ut.

litet OT: Jag verkligen ingen snömakar-guru men är litet tveksam till vad han säger om regn. Bra om det snöregnar litet och sedan fryser på omväxlande under försäsongen men... Mitt intryck är att Sella Rondas / Dolomiternas pister (ännu) funkar bra trots sina glesa/måttliga snöfall beror mycket på att det i princip inte regnar där när skidsäsongen dragit igång i december (pga rimlig höjd över havet och just gles nederbörd). Och att man trots allt kan lita på minusgraderna på nätterna under första delen av säsongen. Snökanonerna står sedan ganska stilla där efter typ januari. När vår-regnen väl börjar (typ början av april) så försvinner pisterna inom en vecka. Så det är nog vanskligt att jämföra med åtminstone den delen av alperna.

Senast ändrad:
Sorry hade Gesunda I huvudet. Båda är gamla skolutflyktsbackar för mig
Det är trist när anläggningar stänger. Sunne känner jag dock inte till, men flera av er beskriver det som ett bra berg. Det är ju alltid något.

Vet att det kanske hör till en annan tråd, men då Gesunda kom upp igen tänkte jag bara ge min bild. Jag tycker det är helt förståeligt att anläggningen stänger, tror det var oundvikligt oavsett ägare.

Som skidåkande familj boendes i Dalarna besöker vi typ varje anläggning i landskapet varje vinter. Från Smedjebacken till Idre, dock inte Skistar. Det finns många små, lokala anläggningar som driftas av kommun/klubb, några mellanstora och ytterligare några jättestora. Gesunda skulle jag klassa mellan liten och mellanstor. Utmaningarna för Gesunda är säkert många, men jag tror huvudvärken är följande:

1. Inte nära någon tätort där det bor människor som kan jobba via kommun/klubb. Tätorterna i Dalarna är dessvärre små, så lokalt finns ingen bas. Klubbarna är otroligt viktiga för en liten anläggning.
2. Läget vid kanten av Siljan tror jag orsakar alltför få minusgradsdygn, speciellt i slutet av november/början december. Det finns dåliga förutsättningar för snö. Så snart man närmar sig Gopshus är det snö. Så snart man klättrar lite norr om Orsa är det snö.
3. De som åker över dagen får för lite för insatsen. Åk lite till och du kommer till Grönklitt som är större. Eller åk lika långt till Kläppen. Eller åk kortare till Bjursås. Eller ännu kortare till Romme. Vill du åka park, åk lika långt till Kläppen, eller ännu kortare till Källviksbacken i Falun.
4. De som åker en helg, ja, jag har faktiskt ingen som helst förståelse varför man ska välja Gesunda i två-tre dagar när, utöver ovan nämnda finns Stöten, Idre (och eventuellt Sälen), Fjätervålen, Lofsdalen. Då skulle jag hellre åka kortare, till Romme. Eller Bjursås. Hela spektrat av skidupplevelser finns redan. Gesunda skulle inte fylla en enda tom lucka. Jag tror man klart överskattar mängden reella besökare som skulle vara intresserade att betala lönepengar för att hålla Gesunda levande november-april.

Har ni åkt genom Dalarna längs Siljans östra strand (Leksand, Rättvik, Mora) har ni förmodligen reflekterat över att det sällan finns någon snö, eller att det möjligen är ett vitpudrat landskap med någon enstaka millimeter snö. Sjön fryser sent (om alls) och temperaturerna hålls uppe.

Rättviksbacken, som är den andra anläggningen vid Siljan, sliter också, trots att det ligger i en tätort och finns en klubb. Den driftas av privata aktörer, där den senaste endast behövde ett år för att förstå att det inte fanns förutsättningar (förmodligen både politiska och klimatmässiga).

Jag tror dessvärre att klimatet runt Siljan omöjliggör stabil miljö för att bedriva skidanläggning, oavsett om den driftas av kommun/klubb men framförallt privat med eventuellt vinstintresse. Men en fin knöl är den ändå, Gesunda.

Det är trist när anläggningar stänger. Sunne känner jag dock inte till, men flera av er beskriver det som ett bra berg. Det är ju alltid något.

Vet att det kanske hör till en annan tråd, men då Gesunda kom upp igen tänkte jag bara ge min bild. Jag tycker det är helt förståeligt att anläggningen stänger, tror det var oundvikligt oavsett ägare.

Som skidåkande familj boendes i Dalarna besöker vi typ varje anläggning i landskapet varje vinter. Från Smedjebacken till Idre, dock inte Skistar. Det finns många små, lokala anläggningar som driftas av kommun/klubb, några mellanstora och ytterligare några jättestora. Gesunda skulle jag klassa mellan liten och mellanstor. Utmaningarna för Gesunda är säkert många, men jag tror huvudvärken är följande:

1. Inte nära någon tätort där det bor människor som kan jobba via kommun/klubb. Tätorterna i Dalarna är dessvärre små, så lokalt finns ingen bas. Klubbarna är otroligt viktiga för en liten anläggning.
2. Läget vid kanten av Siljan tror jag orsakar alltför få minusgradsdygn, speciellt i slutet av november/början december. Det finns dåliga förutsättningar för snö. Så snart man närmar sig Gopshus är det snö. Så snart man klättrar lite norr om Orsa är det snö.
3. De som åker över dagen får för lite för insatsen. Åk lite till och du kommer till Grönklitt som är större. Eller åk lika långt till Kläppen. Eller åk kortare till Bjursås. Eller ännu kortare till Romme. Vill du åka park, åk lika långt till Kläppen, eller ännu kortare till Källviksbacken i Falun.
4. De som åker en helg, ja, jag har faktiskt ingen som helst förståelse varför man ska välja Gesunda i två-tre dagar när, utöver ovan nämnda finns Stöten, Idre (och eventuellt Sälen), Fjätervålen, Lofsdalen. Då skulle jag hellre åka kortare, till Romme. Eller Bjursås. Hela spektrat av skidupplevelser finns redan. Gesunda skulle inte fylla en enda tom lucka. Jag tror man klart överskattar mängden reella besökare som skulle vara intresserade att betala lönepengar för att hålla Gesunda levande november-april.

Har ni åkt genom Dalarna längs Siljans östra strand (Leksand, Rättvik, Mora) har ni förmodligen reflekterat över att det sällan finns någon snö, eller att det möjligen är ett vitpudrat landskap med någon enstaka millimeter snö. Sjön fryser sent (om alls) och temperaturerna hålls uppe.

Rättviksbacken, som är den andra anläggningen vid Siljan, sliter också, trots att det ligger i en tätort och finns en klubb. Den driftas av privata aktörer, där den senaste endast behövde ett år för att förstå att det inte fanns förutsättningar (förmodligen både politiska och klimatmässiga).

Jag tror dessvärre att klimatet runt Siljan omöjliggör stabil miljö för att bedriva skidanläggning, oavsett om den driftas av kommun/klubb men framförallt privat med eventuellt vinstintresse. Men en fin knöl är den ändå, Gesunda.
Tack för en fin redogörelse.
För mig (som inte bor i Dalarna) känns förutsättningarna klockrena för Gesunda:
275m fallhöjd, fantastisk utsikt och hyfsat nära både Mälardalen och Falun/Borlänge. Samma gäller även för Sunne (men nära Karlstad)

Går inte att jämföra med Bjursås, Rättvik, Gopshus och Orsa, som endast har 140 höjdmeter.
Kläppen/Sälen och Romme har liknande förutsättningar, är makalöst framgångsrika och därmed fullsmetade med folk (och priser därefter).

Jag är övertygad om att rätt person skulle kunna driva både Gesunda och Sunne med bra lönsamhet

Som sagt, typ 1979 åkte mitt högstadium i Göteborg på dagsutflykt till Sunne Alpin. Och första delen av vägen dit (upp till Trollhättan) är betydligt bättre idag. Så underlag finns (fast 45:an norr om Vänersborg fortfarande är en kostig).

Tack för en fin redogörelse.
För mig (som inte bor i Dalarna) känns förutsättningarna klockrena för Gesunda:
275m fallhöjd, fantastisk utsikt och hyfsat nära både Mälardalen och Falun/Borlänge. Samma gäller även för Sunne (men nära Karlstad)

Går inte att jämföra med Bjursås, Rättvik, Gopshus och Orsa, som endast har 140 höjdmeter.
Kläppen/Sälen och Romme har liknande förutsättningar, är makalöst framgångsrika och därmed fullsmetade med folk (och priser därefter).

Jag är övertygad om att rätt person skulle kunna driva både Gesunda och Sunne med bra lönsamhet
Topografiskt håller jag helt med dig, det är ett skapligt berg. Jag har ingen statistik som styrker mina upplevelser, men tror möjligheten att få ut snö är största utmaningen.

Har ända sedan vi flyttade tillbaka till Dalarna tänkt att ”fasen vad gött att Gesunda inte är öppet, då drar vi dit och åker puder i pisterna när det kommit några decimeter”. Jag har säkert missat någon gång det funnits möjlighet. Men jag menar att innan isen ligger på mashavet så kommer förutsättningarna för både naturlig och artificiell snöproduktion vara begränsad. Och det trumfar ju tyvärr fallhöjd.

Så många (massor) av helger man var i Sunne på den gamla goda tiden. Kom lagom fram och tillbaks med firmabilen.
Man ringde turistbyrån och fick nr. till några som hyrde ut privat. Det här var innan internet fanns (jo det har faktiskt varit en tid innan) helt ok över en helg. Då när man bodde i Gbg var det rena fjällen att komma upp till Sunne.

8 jan 2024:

Öppning inom ett par veckor​

De ideella kämparna hoppas kunna öppna runt den 20 januari, åtminstone för klubben. Möjligen dröjer det en vecka till innan allmänheten får chansen.

– Vi siktar på att få igång släpliften, överdelen av backen vid sittliften och barnbackarna så fort det går.

Arrendeavtalet som är tecknat mellan Fryksdalens sparbank och Sunne alpina klubb sträcker sig till 31 mars.

– Alpinklubben är nöjd, och vi är nöjda att backen används och att allmänheten kommer få visst tillträde, säger bankens vd Urban Rohdin.

Tillbaka
Topp