Sorry hade Gesunda I huvudet. Båda är gamla skolutflyktsbackar för mig
Det är trist när anläggningar stänger. Sunne känner jag dock inte till, men flera av er beskriver det som ett bra berg. Det är ju alltid något.
Vet att det kanske hör till en annan tråd, men då Gesunda kom upp igen tänkte jag bara ge min bild. Jag tycker det är helt förståeligt att anläggningen stänger, tror det var oundvikligt oavsett ägare.
Som skidåkande familj boendes i Dalarna besöker vi typ varje anläggning i landskapet varje vinter. Från Smedjebacken till Idre, dock inte Skistar. Det finns många små, lokala anläggningar som driftas av kommun/klubb, några mellanstora och ytterligare några jättestora. Gesunda skulle jag klassa mellan liten och mellanstor. Utmaningarna för Gesunda är säkert många, men jag tror huvudvärken är följande:
1. Inte nära någon tätort där det bor människor som kan jobba via kommun/klubb. Tätorterna i Dalarna är dessvärre små, så lokalt finns ingen bas. Klubbarna är otroligt viktiga för en liten anläggning.
2. Läget vid kanten av Siljan tror jag orsakar alltför få minusgradsdygn, speciellt i slutet av november/början december. Det finns dåliga förutsättningar för snö. Så snart man närmar sig Gopshus är det snö. Så snart man klättrar lite norr om Orsa är det snö.
3. De som åker över dagen får för lite för insatsen. Åk lite till och du kommer till Grönklitt som är större. Eller åk lika långt till Kläppen. Eller åk kortare till Bjursås. Eller ännu kortare till Romme. Vill du åka park, åk lika långt till Kläppen, eller ännu kortare till Källviksbacken i Falun.
4. De som åker en helg, ja, jag har faktiskt ingen som helst förståelse varför man ska välja Gesunda i två-tre dagar när, utöver ovan nämnda finns Stöten, Idre (och eventuellt Sälen), Fjätervålen, Lofsdalen. Då skulle jag hellre åka kortare, till Romme. Eller Bjursås. Hela spektrat av skidupplevelser finns redan. Gesunda skulle inte fylla en enda tom lucka. Jag tror man klart överskattar mängden reella besökare som skulle vara intresserade att betala lönepengar för att hålla Gesunda levande november-april.
Har ni åkt genom Dalarna längs Siljans östra strand (Leksand, Rättvik, Mora) har ni förmodligen reflekterat över att det sällan finns någon snö, eller att det möjligen är ett vitpudrat landskap med någon enstaka millimeter snö. Sjön fryser sent (om alls) och temperaturerna hålls uppe.
Rättviksbacken, som är den andra anläggningen vid Siljan, sliter också, trots att det ligger i en tätort och finns en klubb. Den driftas av privata aktörer, där den senaste endast behövde ett år för att förstå att det inte fanns förutsättningar (förmodligen både politiska och klimatmässiga).
Jag tror dessvärre att klimatet runt Siljan omöjliggör stabil miljö för att bedriva skidanläggning, oavsett om den driftas av kommun/klubb men framförallt privat med eventuellt vinstintresse. Men en fin knöl är den ändå, Gesunda.