Toppturer I Åre nära skidsystemet utan liftkort

sivbertil

Aktiv medlem
Undersöker möjligheterna till toppturer nära skidsystemen. Tänker främst på Skutan, Västerskutan och Mullfjället. Avsikten är främst att få ett konditionspass med fin natur och ett fint åk tillbaka. Då känns det onödigt att lägga ut 620 sek för ett liftkort. Läser på skistars hemsida och ser att de har satt upp egna regler i Åre och jag förstår att man måste ta hänsyn till deras kommerciella verksamhet. Jag vill inte tura på ett sätt att det förhindrar deras arbete och jag vill hitta turer som inte går i deras pistade backar. Det var ett tag sedan jag var i Åre. Kollar kartan och parkeringen i Ullådalen ser ut att kunna vara en bra utgångspunkt. Någon som testa att tura därifrån utan att använda skistars turled inom skidsystemet? Ser ut som att både Mullfjället och Västerskutan är tillgängliga därifrån.

På skistars hemsida kan man läsa
Detta gäller för topptur i skidsystemet:
Du måste ha ett giltigt liftkort för att nyttja lederna. (Notera att det står liftkort och inte skipass.)

Min tolkning
1. Om du gör en topptur i skidsystemet och om du nyttjar lederna så behöver du ett giltigt liftkort. Dvs du får göra en topptur i skidsystemet utan giltigt liftkort om du inte använder lederna. Du kan alltså gå parallellt med lederna och/eller korsa lederna.

2. Om lederna befinner sig utanför skidsystemet så kan du nyttja lederna utan giltigt liftkort. Dvs om det finns en led som går upp till toppen så är det okej att nyttja den del av leden som inte är en del av systemet. (Se definition på skidsystem nedan.)

3. Ingen av de tre topparna befinner sig i skidsystemet, dvs hittar du en väg upp på berget som inte inkluderar deras toppturleder så är det okej att tura upp utan liftkort. Du kan dessutom ansluta till deras toppturled när du kommer till en punkt där turleden inte längre ligger inom skidsystemet.

-----------------------------------------------------------------------------------------------------------------------

Nedan lite research:

Definition skidsystem/skidområde/skidanläggning
Vad är definitionen på skidsystem? Hittade en intervju på Youtube där en rep. från SLAO ger en definition på skidområde. Antar att skidsystem och skidområde är samma sak. Hon definierar skidområde som en plats dit man kan glida till OCH ifrån en ÖPPEN lift ELLER nedfart. (Öppen verkar gälla även för nedfart. Det framgår av intervjun i länken.)

Min tolkning: Dvs om du befinner dig på en plats (1) varifrån det inte går att glida till öppen lift eller öppen nedfart så har du lämnat skidsystemet eller (2) befinner du dig på en plats dit man inte kan glida från en öppen lift eller öppen nedfart så befinner du dig inte i skidområdet. Om liften eller nedfarten är stängd så räknas inte den liften eller nedfarten in i skidområdet under förutsättningen att du inte kan glida dit OCH ifrån en annan öppen lift eller öppen nedfart.

I SLAOs lilla gula står det att “Obehöriga äger ej tillträde till skidanläggningen under icke öppettider då den är att betrakta som arbetsplats.”. Här använder de skidanläggning men jag antar att det är samma betydelse som skidsystem och skidområde.

Exempel på turer
Exempel på turande som enligt min tolkning inte kräver liftkort men som ändå känns lite tveksam: Om högzon i Åre är stängt när lågzon är öppen så är det okej att att åka högzon utan liftkort om du turar upp. De avstängda lifterna och nedfarterna räknas inte som skidområde och det är öppettider. Eller menar de att man ska betrakta högzon som en arbetsplats om den inte är öppen när lågzon är öppen?

För egen del så vill jag inte tura uppför i pisten även om exempelvis högzon är avstängt. Det känns farligt och det känns fel att tura där om jag inte betalt liftkort. Sen känns det fel att utnyttja preparerade backar utan att betala för tjänsten. Men för egen del så vill jag tura för att få konditionsträning, naturupplevelse och att slippa köande.

Länk:

Skutan, västerskutan och Mullfjället är bra turer (från ullådalen). Men de kräver bra väder.

Ett annat alternativ är att raska över isen och pinna upp på Renfjället:700 höjdmeter och inte så väderkänsligt. Kan bjuda på fin skogsåkning.

Finns även fina skogsturer på Husåsidan

Du når ju baksidan och Blåsten på Skutan från Björnen också. Lite platt i början bara så blir lite extra långt in men fullt görbart. Från toppen av Skutan är det nära till baksidan på Västerskutan också, finns fin åkning där även om den inte är superlång.

Med det sagt, jag har turat en del på Skutan när liftarna är stängda. Ibland stöter man på en sur pistmaskinsförare (dom är sura per definition så inget att bry sig om), någon enstaka lifttekniker som hackar is eller trevliga lavinpatrullörer. Det hela är oftast väldigt odramatiskt. Jag misstänker att huvudanledningen bakom Skistars turregler är att inte ha folk som turar i Gästrappet bland pistmaskiner eller bland en massa människor i pisterna när liftarna är öppna.

Annars är ju Offerdalsfjällen en höjdare. Lite längre bort men klart värt en dagstur.

Ullådalen är ju ett säkert kort för turer åt olika håll.
Bifogar en bild från sagda ställe idag då vi gick på platten in i dalen med turskidor.
IMG_9634.jpeg

Du når ju baksidan och Blåsten på Skutan från Björnen också. Lite platt i början bara så blir lite extra långt in men fullt görbart. Från toppen av Skutan är det nära till baksidan på Västerskutan också, finns fin åkning där även om den inte är superlång.

Med det sagt, jag har turat en del på Skutan när liftarna är stängda. Ibland stöter man på en sur pistmaskinsförare (dom är sura per definition så inget att bry sig om), någon enstaka lifttekniker som hackar is eller trevliga lavinpatrullörer. Det hela är oftast väldigt odramatiskt. Jag misstänker att huvudanledningen bakom Skistars turregler är att inte ha folk som turar i Gästrappet bland pistmaskiner eller bland en massa människor i pisterna när liftarna är öppna.

Annars är ju Offerdalsfjällen en höjdare. Lite längre bort men klart värt en dagstur.
Ok, har ett svagt minne av att jag åkt den omvända vägen från Skutan till Björnen med en del stakande. Inga problem med en lång platt om jag skulle bo i Björnen. Kollat lite på Offerdalsfjällen och det ser intressant ut. Åker gärna en bit om jag har med mig bil...

Parkera vid Åreguidernas skoterbas, strax efter Björnens XC-center.
Testade topptursutrustningen tillsammans med äldsta sonen förra helgen och utgick därifrån vid Åreguidernas skoterbas. Det var trevligt men vi gick inte hela vägen utan vände strax efter myren eller vad man ska kalla den. Det var nästan fullt på pakeringen redan då, hehe. Alla var så sugna på att komma ut när möjligheten fanns. Blir nog fler gånger när man är där uppe och när liftarna inte är öppna för att få komma ut lite.

Så vad rekommenderas nu på försäsongen för att testa nya grejer? Ullådalen, Rödkullen eller baksidan med utgångpunkt vid Åreguidernas bas?

Så vad rekommenderas nu på försäsongen för att testa nya grejer? Ullådalen, Rödkullen eller baksidan med utgångpunkt vid Åreguidernas bas?
Antar att snöläget är lite på gränsen? Finns det någon bas? Ca 20 i terräng enligt freeride och ytterligare 10-20 kommande dagar. Någon som redan testat? Flaggade för ledighet på jobbet men blev krasslig. Åker kanske upp men i så fall någon dag senare än planerat. Grundplanen var tåg. Finns det några turmöjligheter från liften redan nu eller är det bättre med bil?

Tillbaka
Topp