Skidsällskap Alperna v 4 el 5 2024

Fredrik66

Medlem
Finns det någon annan i min situation? Jag hittar inga skidkompisar till vintern. Är ganska låst till vecka 4 el 5. Är en "gubbe" på 56 år, åker mest pist men gärna även liftnära offpist om tillfälle bjuds. Skidåkning är prio 1 - partyt få de unga stå för. Sugen på Ischgl, St.Anton, Val d'Isere men vad som helst är ok bara det finns bra snö. Är duktig pistsmiskare, men lite svagare off-pist trots flera resor med UCPA och Alpint Äventyr.

Finns det någon annan i min situation? Jag hittar inga skidkompisar till vintern. Är ganska låst till vecka 4 el 5. Är en "gubbe" på 56 år, åker mest pist men gärna även liftnära offpist om tillfälle bjuds. Skidåkning är prio 1 - partyt få de unga stå för. Sugen på Ischgl, St.Anton, Val d'Isere men vad som helst är ok bara det finns bra snö. Är duktig pistsmiskare, men lite svagare off-pist trots flera resor med UCPA och Alpint Äventyr.
Beslöt till slut, efter en del vånda, att åka på Ski safari i Dolomiterna..... då kommer jag i väg i alla fall. Konceptet låter i alla fall bra.

Beslöt till slut, efter en del vånda, att åka på Ski safari i Dolomiterna..... då kommer jag i väg i alla fall. Konceptet låter i alla fall bra.
Är det varianten med flera dagar eller två dagar? Vi körde två dagar för sex år sedan med just Slopestar och det var en intressant upplevelse med bland annat övernattning på 2900 meters höjd i en rifugo och mer åkning än vad vi hade gjort på två dagar innan dess. (Idag bränner vi av samma åkning på en dag.) Guiderna var trevliga och hade bra koll. Kan tänka mig att det är ett upplägg som kan fungera bra om man åker ensam. Allt beror ju förstås på vad man hamnar i för grupp, hur den är sammansatt och lite vilken nivå övriga åker på, men så är det ju alltid. När vi åkte så var det blandade åldrar. Ett gäng killar runt 30, ett gäng damer runt 50 och några par runt 40. Vi och ett annat par valde att hänga på dam-gänget - och de visade sig åka fasen så mycket bättre än killgänget och var bra mycket trevligare också. Så tips är väl att spana av övriga deltagare så mycket som möjligt innan eventuell gruppindelning.

Hemkommen från Skisafari med Slopestar! Ngt förvånande att gruppen bestod av 2 svenskar, 10 danskar och en dansk guide vilket gjorde att jag blev en smula utanför i snacket. Totalt sett - helt underbart! Ingen nysnö, men det gjorde inte så mkt eftersom det var piståkning på schemat under de 5 dagar den gemensamma skidåkningen varade. Åkte till skidorter i minibuss eller lokal buss eller vad sägs om Alba, Alpe Lusia, Moena, San Pellegrino, Kronplatz och Alleghe. Detta innebar tomma pister och små köer. Mest åkning i svarta och röda pister. Boendena var mest nere i olika byar och höll hög standard samt till detta fantastik halvpension....inkl en Michelin restaurang. Enda gång vi som sal var uppe på Laga Uzoi. Helt klar ett koncept som passade mig och tror jag kommer göra det igen om jag har lite mer svenskt sällskap.....och då kommer jag ta ett par smalare skidor eftersom det trots allt var hårt underlag som passar bättre vid nysnö.

Tillbaka
Topp