Pjäxa bred fot, Salomon HC Select 100 - vill ha liknande men lite bättre

OlaDaun

Medlem
Jag har provat diverse pjäxor för mina breda fötter.
Salomon HC Select 100 passar bra. Halmstad har inte så bra utbud tyvärr.

Har ni tips på vilken modell i det dyrare segmentet som har samma passform. Helst Salomon?
Vill köpa pjäxor att ha en längre tid därav lite dyrare. Kanske lite prylgalen med.

Ska flexet fortfarande vara 100 och du vill bara se en dyrare prislapp? Man köper pjäxor efter passform och - behov för sin egen prestanda.

Senast ändrad:
Flexen får gärna vara upp till 120.
Åker två veckor per år. Hyffsat om jag får säga det själv.

Tänker att jag vill ha en riktigt bra pjäxa,
Helst på rea😂

Har ni tips på vilken modell i det dyrare segmentet som har samma passform. Helst Salomon?
Vill köpa pjäxor att ha en längre tid därav lite dyrare. Kanske lite prylgalen med.
Väldigt nöjd med mina Atomic Hawx Magna 130 efter lite bootfitting!
Fötterna 120+ mm i bredd…

Flexen får gärna vara upp till 120.
Åker två veckor per år. Hyffsat om jag får säga det själv.

Tänker att jag vill ha en riktigt bra pjäxa,
Helst på rea😂
Då är det bara att kuta in i en skidbutik och börja prova pjäxor. I Göteborg finns det väl ett par kända butiker som kan hjälpa dig, I Malmö finns det åtminstone en butik som kan visa dig pjäxor, har jag för mig i alla fall. Lite dumt att rekommendera några märken eftersom man vet inte vilka som passar dig direkt från hyllan.
Själv köper jag pjäxor som anpassas för mina fötter från scratch, dvs. att ja får välja de snyggaste pjuckar.

Tänkte eftersom Salomon Hv select passade så hade de kanske en modell i det mer avancerade segmentet med samma passform om någon visste

Har ett par Salomon S pro 120 hemma på test men känns lite tajtare. Kanske bra efter bootfitting 🤔

"HV" betyder på Salomon-språk "High Volume". Pjäxan du provat har en lästbredd på 102 mm. Bara att söka igenom Salomons hemsida och se vad som är närmast. Sedan går du till en riktigt bra bootfitter och får hjälp med utprovning, värmning, formgjutna sulor, och modifieringar till perfektion.

Tåget mellan Halmstad och Göteborg tar väll under två timmar? Helt klart värt en dagsutflykt.

HV=High Volume
MV=Medium Volume
LV=Low Volume
Dessa förkortningar gäller för de flesta pjäxmärken. Lästbredderna är också samma för alla märken men det gör inte pjäxor passande för alla fötter.

Atomic Hawx Magna (130 S) var dom bredaste jag hittade. Efter memoryfit med kuddar på bredaste stället och sedan tagit ut sulan så passar dom mina ankfötter (väldigt breda fram).

Vill slå ett slag för Dalbello Panterra. Har också väldigt breda fötter. Sökte runt och testade en del. Tex Salomon, Atomic och Nordicas lite bredare modeller. Ville ha minst 120 i flex då jag väger lite mer tycker om att trycka på lite...iallafall försöka maxa min egen förmåga. Det jag märkte direkt med Dalbello var skillnaden på kvalite.....mycket högre än övriga. Alla andra kändes tunna och sladdriga. Det blev Panterra 130 ID. Butiken värmde innerskon på plats och de är så grymma.

Har haft ett par salamon qst PRO 130 senaste åren, bra och sköna för breda fötter men jävla skit pjäxor Salomon är! Plasten spricker och håller bara några år… rekommenderar dig att inte köpa Salomon om du vill ha pjäxorna ett tag. Räknade ut att de kostade mig 150kr per åkdag! Var en fröjd att kasta mina qst(quality still terrible) rakt ner i fräsen.

Har haft ett par salamon qst PRO 130 senaste åren, bra och sköna för breda fötter men jävla skit pjäxor Salomon är! Plasten spricker och håller bara några år… rekommenderar dig att inte köpa Salomon om du vill ha pjäxorna ett tag. Räknade ut att de kostade mig 150kr per åkdag! Var en fröjd att kasta mina qst(quality still terrible) rakt ner i fräsen.
Det var en av alternativen som jag testade. Det vara inte mycket bättre hos Nordica eller Atomic

Tillbaka
Topp