Pistskidor till min fru som slökör blått?

martin123

Medlem
Hej,

Kollar på skidor till min fru i julklapp. Hon är en ganska god åkare eftersom hon åkt sedan barnsben men är lite "rädd" och har inte någon direkt ambition om att utvecklas, utan "sladdåker" ner för pisterna i maklig takt som en trevlig upplevelse. Håller sig mest till blå backar och senast hyrde vi första bästa skidorna vilket hon tyckte var helt ok. Hon är 166cm lång och 60kg.

Vi har småbarn och åker ca 1v/år. Ser att pistskidor inkl bindningar börjar från ungefär 2500kr och uppåt, räcker det att köpa de billigaste skidorna eller kommer man ångra sig? En snabb googling ger skidor som ex.
Fischer RC trend SLR
Nordica Alpine Skis Drive 73
Head V-Shape V2 slr

Andra tips?

Vilken längd bör hon satsa på?

Tack!

Köp likadana som ni hyrde så hon får skidor som är ok i alla fall. Svårt att säga vilka skidor hon ska ha om hon är nöjd med sin nivå som åkare i dagsläget. Risken med att köpa bättre eller vassare skidor är att de blir för krävande och i med hon inte vill utveckla sig med dessa skidor så kommer hon börja hata att åka med dem.

Längd för skidorna kan du hitta här. https://www.freeride.se/valj-ratt-langd-pa-dina-alpina-skidor/

Senast ändrad:
Instämmer delvis med ovanstående men det finns skidor som premierar/underlättar utveckling (t.ex. i riktning mot mer skärande svängar, mer fartstabila etc) utan att vara mer svåråkta eller krävande.
Att provhyra litet mer avancerade skidor är ett bra förslag. Min fru gjorde det och när hon fick provhyra ett par litet bredare allmountain-skidor så blev hon momentant och synbart bättre från en dag till nästa (samstämmigt med hennes egna positiva upplevelse). Hon fick bättre isgrepp, kände sig trygg i litet högre farter, började skära svängar mer och sladda mindre, skidorna lydde henne bättre etc.
Så det är värt ett försök! Kanske köpa ett par begagnade? Men ett visst eget intresse behövs nog, annars kan det slå fel.
Du säger inget om pjäxor - om hon hyr pjäxor så är det absolut där hon ska börja istället.

Hon ska absolut satsa på skidlektioner istället för nya skidor. Hyrskidorna duger gott och väl. Pjäxor är ju också en bra idé, om fötterna sitter stabilt i pjäxan och det inte gör ont så vågar man mer. Men alltså, sladdåker man i blåa backar så är man inte särskilt duktig och då är den bästa investeringen skidlektioner alternativt gruppskidskola för vuxna.

Tack för alla svar så snabbt!

Anledningen till att köpa skidor är för att det är bekvämare när alla i familjen har det så man slipper in på uthyrningsstället. Även ekonomiskt, billigare efter några veckor med sina egna.

Pjäxor köpte hon i mars så det har hon.

Jag förstår på kommentarerna att jag kanske inte fick fram hennes förmåga på rätt sätt. Hon är bättre än vad jag tror ni uppfattade. Hon kör röda backar utan problem och tar sig nerför svart också om hon hamnar i en sådan. Men det jag menade med min beskrivning var mer att hon inte "pressar" max och ligger skär. Delvis eftersom hon lärt sig på skidor under 90-talet = inte carving. Hon åker som hon är nöjd med och jag tror inte att hon varken är intresserad av att testa fram de bästa skidorna för just henne ("för meckigt") eller att ta lektioner. Hon gör väl som 90% mellan 30-70 år och Svenssonkör blå/röd. Lagom. Typ.

Men absolut. skidor som premierar hennes utveckling gör det säkert roligare också så det är väl det man bör kolla efter. Har ni förslag på skidor utifrån det? Fredw, vilka skidor köpte din fru?

Elan wildcat eller rpstick är jag själv nyfiken på. Nu blev det ett par santa ana på vår rean så jag ska behärska mig. Santa ana är åtmn snuggast på marknaden. Skidorna jag nämdfvkräver dock sin åkare. Tillika kan det vara skoj att åka med enkla skidor , typ de du köper i paket vid stadium eller xxl. Med lättåkta skidor behöver du inte pressa på alls om du har tekniken och kan glida genom semesterveckan utan träningsvärk ( okej de va kanske mycket lovat?) typexempel head abolute joy. Det finns risk att de tidigare nämnda åker hårdare/snabbare än frun å då e de inte skoj

Senast ändrad:
Men absolut. skidor som premierar hennes utveckling gör det säkert roligare också så det är väl det man bör kolla efter. Har ni förslag på skidor utifrån det? Fredw, vilka skidor köpte din fru?

Völkl Kenja. Se nedanstående länk. Den "high density woman" :) som frågar i den tråden är (liksom min fru) möjligen mer litet motiverad så inte säkert att det passar er. Men det finns litet "snällare" skidor som ändå premierar utveckling. Det kan absolut göra skillnad. Kenja har t ex en "lillasyster" som heter Yumi 84 (eller något smalare 80), som motsvarar en mycket populär herrskida som heter Kanjo. Min fru har testat den och tyckte den var "för snäll" - kanske något?

"Bättre" och dyrare skidor behöver absolut inte betyda "mer svåråkt" - tvärtom tror jag en del stannar i utvecklingen pga för "enkla" skidor som inte svarar på signaler från åkaren. Dock svårt att ge goda exempel, särskilt med tanke på att det inte är din fru som "driver frågan".
Provåkning är alltid att föredra. Eftersom ni ändå hyr så kan ni ju lägga till några hundralappar och fråga efter något över nybörjarnivå nästa gång. Blir det fiasko så är det ju bara att lämna in och byta.

Tack för alla svar så snabbt!

Anledningen till att köpa skidor är för att det är bekvämare när alla i familjen har det så man slipper in på uthyrningsstället. Även ekonomiskt, billigare efter några veckor med sina egna.

Pjäxor köpte hon i mars så det har hon.

Jag förstår på kommentarerna att jag kanske inte fick fram hennes förmåga på rätt sätt. Hon är bättre än vad jag tror ni uppfattade. Hon kör röda backar utan problem och tar sig nerför svart också om hon hamnar i en sådan. Men det jag menade med min beskrivning var mer att hon inte "pressar" max och ligger skär. Delvis eftersom hon lärt sig på skidor under 90-talet = inte carving. Hon åker som hon är nöjd med och jag tror inte att hon varken är intresserad av att testa fram de bästa skidorna för just henne ("för meckigt") eller att ta lektioner. Hon gör väl som 90% mellan 30-70 år och Svenssonkör blå/röd. Lagom. Typ.

Köp @fredw s frus gamla skidor
Min dotter (18år ) har herrmodellen Kanjo 84 som är samma skida i 154cm (men hon är bara 158cm och drygt 50kg) så 161cm blir nog perfekt till din fru. Det är en riktig bra kvalitetsskida som hon även kan utvecklas i om hon skulle vilja.

Yumi 84 tror jag kan vara en bra skida utifrån beskrivningen, utan titanal men ändå en ganska rejäl konstruktion passar den ju ett brett spann åkare upp till hyfsat avancerad. Kenjan kan också vara ett bra val men den kan kännas lite livlös om man inte trycker till den och får upp den på skär större delen av tiden.
Yumi 80 ska ni nog undvika, den är mycket mjukare och mer av en ren nybörjarskida.
Köp @fredw s frus gamla skidor
Min dotter (18år ) har herrmodellen Kanjo 84 som är samma skida i 154cm (men hon är bara 158cm och drygt 50kg) så 161cm blir nog perfekt till din fru. Det är en riktig bra kvalitetsskida som hon även kan utvecklas i om hon skulle vilja.
,

Hej, följer upp i tråden här igen, Yumi 80/84 är väl egentligen skidor med pistmidja i allmountain-utförande (rocker)? Borde vi inte kolla på rena pistskidor istället?

Hej, följer upp i tråden här igen, Yumi 80/84 är väl egentligen skidor med pistmidja i allmountain-utförande (rocker)? Borde vi inte kolla på rena pistskidor istället?

Intressant frågeställning. Min åsikt är att de flesta nybörjare/medelåkare borde ha litet bredare skidor med minst 80 mm i midjan, och 80-84 mm i midja är egentligen vid nedre gränsen för vad som brukar kallas "allmountain".
Carving är inget problem vid denna måttliga bredd. Isgreppet kan iofs vara litet bättre om skidan är smalare men för de flesta i denna grupp är det en teoretisk skillnad och de undviker ändå isiga backar.
Och fördelarna, som jag anser överväger, kommer när föret blir mjukare, slaskigare och mer uppkört. Dvs som det ser ut i de flesta backar på eftermiddagen, särskilt på senare delen av säsongen. Det blir lättare att hantera snöpucklarna och alla de "kanter" som uppstår i en uppkörd pist vilket särskilt de mer osäkra åkarna kan ha stor nytta av.

Instämmer med ovanstående. 84 är fotfarande en rätt smal skida, skulle kallas "frontside" på andra sidan Atlanten. Blir en bra bredd för de flesta förhållandena som man träffar på i Sverige och annorstädes. Om hon blir lite mer driven i sin åkning och ligger och carvar hårdare KAN det framöver kanske vara aktuellt att köpa en renodlad pistmissil men känns onödigt på det du beskrev som nuläge.

Någon som vet skillnaden på Völkls Flair och Deacon-serier? När jag läser på deras hemsida känns det ju som "hyrskidor" men med lite större utvecklingspotential...

Någon som vet skillnaden på Völkls Flair och Deacon-serier? När jag läser på deras hemsida känns det ju som "hyrskidor" men med lite större utvecklingspotential...

Har fått intrycket att Flair-serien överlappar Deacon-serien men dels är tjej-anpassad (oklart vad det innebär, kanske litet mjukare...) dels inte har motsvarighet till de mer avancerade och bredare skidorna i Deacon-serien (80/84). Kanske en del Flair går litet längre ner mot nybörjarsegmentet. Kvalitén är det nog inget fel på oavsett.

Tillbaka
Topp