[Artikel] Flygplatsen i Sälen fortsätter att satsa – nu lanseras ny flyglinje

Redaktionen

Aktiv medlem
plane-7432680_1920-1000x666.jpg

I vinter kan skidåkare från västra Sverige ta flyget till Sälen då flygplatsen Scandinavian Mountains Airport nu meddelar att de utökar med ytterligare en flyglinje till vintern.

Läs hela artikeln:

Helt otroligt hur detta kan rättfärdigas. Har folk så lite tid att man väljer att spara in 4 timmar genom att flyga? Sen är väl den ackumulerade tidsvinsten, med transport till flygplatsen, säkerhetskontroller och sedan transfer efter landning ännu mindre?

Helt otroligt hur detta kan rättfärdigas. Har folk så lite tid att man väljer att spara in 4 timmar genom att flyga? Sen är väl den ackumulerade tidsvinsten, med transport till flygplatsen, säkerhetskontroller och sedan transfer efter landning ännu mindre?
Finns väl en liten målgrupp som saknar bil/körkort där flyget blir det smidigaste alternativet. Men de flesta som flyger är nog bara lata och har lite för mycket pengar över... ;)

Rättfärdigas och rättfärdigas; det finns tydligen ett underlag för det och flygplatsen vill ha dit flygen. 🤷‍♂️

WTF?
det går en massa flyg till Sälen, vars usp är bilavstånd från mälardalen/västsverige,

Men inte ett enda direktflyg från Sverige - Turin (alpernas bästa flygplats!)
Instämmer, mycket märkligt att SAS inte flyger dit, iallafall över vintern. Eller få Ryanair att flyga dit året om.

Det där var ju hemsk. Det kan väl inte vara Trollhättanbo som ska vara kundunderlaget? Tänk att man tycker det är vettigt att åka GBG- Trollhättan, sen flyga til Sälen, sen åker från flygplatsen till sälen by eller lindvallen eller vart man nu ska. Flygplatsen är ju inte direkt i Sälen heller...
Snacka om att öka utsläpp utan att få nån fördel. Tidsvinsten måste vara obefintligt.

Senast ändrad:
Japp, och 30 till sälen.

Så man har 60 min GBG - Trollhättan, 30 min Flygplats- Sälen, 50 min flyg = 2:20. Tillkommer Check-In, bagagehantering, puffer etc. Svårt att nå under 4 tim totalt? mot typ 5:30 med bil? Men jag får hantera bagaget 2 gånger. Värt det? Värt det ökade utsläppet?

Dags att satsa på tågsträckan Malung- Sälen, som det skrevs nånstans om. Då har man ett vettigt alternativ för de som inte vill/ kan köra bil.

Japp, och 30 till sälen.

Så man har 60 min GBG - Trollhättan, 30 min Flygplats- Sälen, 50 min flyg = 2:20. Tillkommer Check-In, bagagehantering, puffer etc. Svårt att nå under 4 tim totalt? mot typ 5:30 med bil? Men jag får hantera bagaget 2 gånger. Värt det? Värt det ökade utsläppet?

Dags att satsa på tågsträckan Malung- Sälen, som det skrevs nånstans om. Då har man ett vettigt alternativ för de som inte vill/ kan köra bil.
Frågan är hur mycket den skulle hjälpa. Den skulle (väl?) enbart gå till Sälenbyn? Sen hade folk ändå behövt packa ut och packa in i bussar för vidare transfer. Jämfört med Åre där tåget stannar mitt i byn.

Hjälper ungefär lika mycket som flyget? Fast med mindre utsläpp.... Dvs ett alternativ till bilen. Flyg är en särsklit dåligt alternativ på såpass korta sträckor eftersom tidsvinsten blir så lite. Finns ju bussar som alternativ annars. Men det är klart mera obekväm än tåg.

Edit: Transfer Sälen- Lindvallen/Tändådalen/Stöten skulle väl blir typ Åre station- Björnen? Eller Duved Stn till Tegefjäll

Senast ändrad:
Frågan är hur mycket den skulle hjälpa. Den skulle (väl?) enbart gå till Sälenbyn? Sen hade folk ändå behövt packa ut och packa in i bussar för vidare transfer. Jämfört med Åre där tåget stannar mitt i byn.
Åre är alltid svaret på alla problem.

Alla bor i ett mysigt vandrarhem vid Åre centralstation och har därmed 0 minuter att ta sig till sitt boende.

Sälen är kung. Mindre folk som åker utanför backarna där snön faktiskt ligger kvar efter snöfall.. Bygg ut järnvägen, sätt ett stopp vid kläppen med. Vill man vara riktigt kreativ kan man nyttja den gamla banvallen till Särna och korta ner sista resan till Stöten.

Åre är alltid svaret på alla problem.

Alla bor i ett mysigt vandrarhem vid Åre centralstation och har därmed 0 minuter att ta sig till sitt boende.

Sälen är kung. Mindre folk som åker utanför backarna där snön faktiskt ligger kvar efter snöfall.. Bygg ut järnvägen, sätt ett stopp vid kläppen med. Vill man vara riktigt kreativ kan man nyttja den gamla banvallen till Särna och korta ner sista resan till Stöten.
Mjo, har bara svårt att se det löna sig med ett stickspår till Särna. Kan man inte dra den vidare och sammankoppla med något så är det tveksamt att det någonsin kommer bli lönsamt.
Men visst, dra vidare förbi Idre upp till Funäs och över/under Flatruet och anslut väster om Duved till Atlantbanan. :D

Tesla (för miljön skull...) till Trollhättans flygplats. Gnälla lite över att det är få laddstolpar. Facebook-inlägg när man flyger över Grums. Sedan gnäll över att bagagehanteringen tar för lång tid och sedan vänta på taxin. Självklart först till Afterskin efter man tryckt en högrevsburgare till lunch. "gud vad allt har blivit dyrt i Sälen!"

Mjo, har bara svårt att se det löna sig med ett stickspår till Särna. Kan man inte dra den vidare och sammankoppla med något så är det tveksamt att det någonsin kommer bli lönsamt.
Men visst, dra vidare förbi Idre upp till Funäs och över/under Flatruet och anslut väster om Duved till Atlantbanan. :D
Det jag har svbårt att förstår är varför man tror det blir lönsamt att bygga en flygplats och erbjuda flyg från västkusten, men helt orimligt att bygga järnväg till Sälen.
Ideen att den går vidare är ju utmärkt. Gärna Idre- Härjedalen- Duved :). Men nu drömmar man lite kanske. Härjedalen hade ju varit kul med bättre anknytning.

Det jag har svbårt att förstår är varför man tror det blir lönsamt att bygga en flygplats och erbjuda flyg från västkusten, men helt orimligt att bygga järnväg till Sälen.
Ideen att den går vidare är ju utmärkt. Gärna Idre- Härjedalen- Duved :). Men nu drömmar man lite kanske. Härjedalen hade ju varit kul med bättre anknytning.
Flygplatsen finns ju där och försöker bli lönsam (Tidernas sämsta timing att öppna precis innan Corona :ROFLMAO:) och luften är ju fri, behöver inga spår. :)

Förresten, minns ni Tänndalens "här landar inga flygplan" reklamen? Kollar vad de har på hamra livs nuförtiden....

PS: Bilden från Google Maps, hittade inte bilden jag tog i somras.

1700478209559.png

Flygplatsen finns ju där och försöker bli lönsam (Tidernas sämsta timing att öppna precis innan Corona :ROFLMAO:) och luften är ju fri, behöver inga spår. :)
Som du också vet byggdes flygplatsen för bara några år sen. Dvs den fanns inte alltid bara där. Bygga och driva flygplats är inte direkt gratis.

Är det något som miljömupparna borde tjafsa om är ju denna sinnessvaga satsning på flyg.
Dom som stör vår trafik kan ju limma fast sej där i stället för trafikerade vägar

Senast ändrad:
Är det något som miljömupparna skulle tjafsa om är ju denna sinnessvaga satsning på flyg.
Dom som stör vår trafik kan ju limma fast sej där i stället för trafikerade vägar
Nu har det ju förekommit flera gånger att miljöaktivister limmat fast sig på landningsbanor, eller på annat sätt försökt sabotera flygplatser.
Det är ju dock mycket högre säkerhet på än flygplats än en väg, och eftersom att huvudsyftet inte är att störa verksamheten utan att få rubriker och sändningstid i media, så väljer man med fördel de enklare målen om man är den typen av miljöaktivist.

Är det något som miljömupparna skulle tjafsa om är ju denna sinnessvaga satsning på flyg.
Är du på en skidsite och trycker ner folk som engagerar sig i miljöfrågan?

Black week är problematiskt. Bensinpris under 19 kr är problematiskt. Idioter som inte förstår klimat kontra väder är problematiskt. Men inte om man ska sätta sig på flyget eller vägen. Båda behöver sina förändringar.

Sökte dom inte statligt stöd så sent som Juni 2023?
Verkar gå sådär.

Är du på en skidsite och trycker ner folk som engagerar sig i miljöfrågan?

Black week är problematiskt. Bensinpris under 19 kr är problematiskt. Idioter som inte förstår klimat kontra väder är problematiskt. Men inte om man ska sätta sig på flyget eller vägen. Båda behöver sina förändringar.
Du nämnde många problematiska saker. men, jag måste nog säga, fanatismen är ännu mycket värre.

Tillbaka
Topp