Råd kring ny pjäxa med snea tech-inserts

RasmusP

Medlem
Hej,

Jag skulle behöva lite råd och förslag på vad man skulle kunna göra åt en nyare techpjäxa med snea inserts på tån.

Under mitt besök till Engelberg i fjol så fick jag bistert erfara att mina gamla pjäxor var ännu värre än jag trodde från början. Detta ledde till att jag fick hjälp på plats med att hitta ett nytt par pjäxor, K2 Mindbender team LV.

Jag har väldigt besvärliga fötter och har hittils fått prova nästan alla pjäxor som finns hos återförsäljarna utan att hitta något som känts ens nära okej.. Dessa pjäxor dock sitter som en DRÖM efter bootfitting och jag kan nästan ha dom spända en hel dag utan att få det minsta ont.

Jag ska till Japan i vinter och har investerat i ett par nya skidor, Bent Chetler 110 med en ATK13 plus spacers. Jag turar en hel del här hemma och tänkte därför att ATK-bindningen vore en bra grej. Då kommer vi till mitt dilemma..

Efter montage av ATK-bindningen så kan det konstateras att ena pjäxan är sne.. Ganska mycket också, är säkert 1cm fel från pinsen (se bifogade bilder). Vi har dubbelkollat med andra pjäxor och prova switcha mina pjäxor mellan de båda skidorna, så det är pjäxan det är fel på.

Efter kontakt med bootfittern som gjorde dessa åt mig i Schweiz så rekommenderar han att köra dom 15minuter i ugnen på 120 grader och sedan klicka fast dom i bindningen och därmed fixera om dom på nytt. Skicka dom är tyvärr inte ett alternativ för då kommer jag att åka på tull, bästa vore naturligtvis att få ner pjäxorna till honom.

Som jag ser det så har jag två alternativ:

1. Göra som bootfittern rekommenderar och hoppas på att den sätter sig (utan att gå sönder/förstöras). Min lokala affär var lite skeptiska till detta både för bindningen/skidans skull men även pjäxan.
2. Bita i det sura äpplet och plugga igen hålen från ATK-bindningen och byta till en shift istället. Då det mest troligt kommer att bli kortare turer med dessa skidor så skulle det väl funka men.. Vore kul med den lättare setupen och ATKn som redan sitter där.

Min ski-quiver ser ut som följande idag:
K2 Mindbender för backe/topptur
Atomic backland carbon för lättviktsturande

Salomon QST99 med shift-bindning, tänkt till hårdare fören/åka i backen
Atomic backland 86SL med ATK13 för lättviktsturande
Bent Chetler 110 med ATK13, tänkt till topptur/puderåkning

Vad skulle ni ha gjort? Är det något jag inte tänker på?

Bilagor

• IMG_8591.jpeg
    IMG_8591.jpeg
    539.9 KB · Besök: 382
  • IMG_8596.jpeg
    IMG_8596.jpeg
    602 KB · Besök: 383
  • IMG_8592.jpeg
    IMG_8592.jpeg
    503.2 KB · Besök: 382
Jag antar att du kollade så det inte är bindningen som är sne?

PS: Annars är det väl ett reklamationsärande till K2/ butiken? Är ju fel i tillverkningen då.

Om jag förstått texten så har pjäxan blivit skev under bootfitting-processen?
Isåfall skulle jag gå på en två-stegs-variant av alternativ 1 och trampa ner dom i en vanlig bindning först, låta kallna, utvärdera, värma, trampa i din biffigaste tech-bindning, låta kallna, utvärdera...
#fwiw

Vad har du gjort under bootfittingen? Kan du kolla/lägga upp bild på tårna för att se om frontläppen/insertsen ser olika ut?

Jag antar att du kollade så det inte är bindningen som är sne?

PS: Annars är det väl ett reklamationsärande till K2/ butiken? Är ju fel i tillverkningen då.

Ja, det är dubbelkollat mot båda pjäxorna samt ett annat par. Vi har frågat K2 men de tror det beror på bootfittingen. Jag skulle såklart kunna reklamera dem men då är ju problemet att jag är i Sverige, bootfittern/säljaren i Schweiz och jag vill ju ha kvar dom då de är helt magiska annars. Svåra dilemman!
Om jag förstått texten så har pjäxan blivit skev under bootfitting-processen?
Isåfall skulle jag gå på en två-stegs-variant av alternativ 1 och trampa ner dom i en vanlig bindning först, låta kallna, utvärdera, värma, trampa i din biffigaste tech-bindning, låta kallna, utvärdera...
#fwiw
Japp.. Det är troligt att det är troligast att det är på grund av bootfitting, svårt att veta dock såklart då vi ej testade pjäxorna innan värmning.

Intressant med att köra det som en tvåstegsraket.. Tänker du att man kan "grundrikta" dom lite i en vanlig stadigare först och sedan eventuellt finjustera lite mer i techbindningen?
Vad har du gjort under bootfittingen? Kan du kolla/lägga upp bild på tårna för att se om frontläppen/insertsen ser olika ut?
Det är uttryckt på en hel del ställen, den är mer eller mindre omgjord från lågvolym till någonstans runt medium. Mestadels runt på bredden för fotbladet men även en del runt vrister/fotknölen också.

Kan ta några bilder och lägga upp när jag kommer hem från jobbet!

Intressant med att köra det som en tvåstegsraket.. Tänker du att man kan "grundrikta" dom lite i en vanlig stadigare först och sedan eventuellt finjustera lite mer i techbindningen?
Jo, lite så var väl tanken.
Om pjäxan blivit skev under bootfittings-våld så borde den räta ut sig lite/något om du bara värmer den och ställer ut den på balkongen och låter den svalna.
Plast brukar ha 'minne' av sin ursprungsform, så kanske trestegsraket?
Rätar skon ut sig lite i en vanlig bindning först så borde den utsätta tech-tån för mindre skadliga krafter när du kommer till steg 2(3) i två(3)stegsraketen.
Samtidigt så är ju atk-bindningarna väldesignade så chansen att de skulle gå sönder; "Min lokala affär var lite skeptiska till detta både för bindningen..." känns imho liten men jag har ju inte provat.
Och nu när jag skriver så mycket så bör jag kanske nämna att jag inte har någon erfarenhet av K2-pjäxor och deras plaster ('4 types of tpu') men "Both the boot's shell and cuff are capable of being heat-molded to a variety of foot shapes for a true custom fit."-påståendet verkar ju indikera att plasterna är tänkta att värmas och formas.
Du lär ju, tyvärr, förlora en del av den passform du blivit så nöjd med när pjäxan rätar ut sig.
#fwiw #imho

Men om du skulle inte själv våga bända dem, så skulle bootfittern vilja betala om du tar dem hos någon som kan hjälpa dig här i Sverige? T.ex. AG, Åre skidsport osv?

Du lär ju, tyvärr, förlora en del av den passform du blivit så nöjd med när pjäxan rätar ut sig.
#fwiw #imho
Tack för väldigt utförligt svar! Just den här sista biten är det jag är mest rädd för då jag testat ca 10 pjäxor på min lokala affär samt ytterligare ett tiotal på Alpingaraget på kul ifjol, ingen av dessa har känts bra överhuvudtaget.

Om man vill minska risken för detta, ska jag kanske bara värma den en gång, trycka ner den i ATKn och hoppas på det bästa? Eller som sagt bita i det sura äpplet och bara gå på en Shift istället.

Men om du skulle inte själv våga bända dem, så skulle bootfittern vilja betala om du tar dem hos någon som kan hjälpa dig här i Sverige? T.ex. AG, Åre skidsport osv?
Tveksamt men kanske inte omöjligt, hade ju varit väldigt enkelt att lösa ifall det inte var tull på att skicka till Schweiz så hade han fixat det.

Får jag ha kvar passformen så skulle jag ärligt inte bry mig mycket ifall jag fick betala en slant för det heller. Skulle kanske eventuellt kunna få lite hjälp av AG då jag köpte mitt lättviktskit där förra året, Stockholm är lite enklare att ta sig till från Luleå med.

Vem är bäst på Alpingaraget nu? Har hört lite blandat samt att mina lättviktare inte blev helt bra, så skulle behöva få sig en sväng till.

Vem är bäst på Alpingaraget nu? Har hört lite blandat samt att mina lättviktare inte blev helt bra, så skulle behöva få sig en sväng till.
Nja, jag vet inte vem av dem är bäst, men om du bokar en tid hos dem och berättar noggrant redan vid boknings tillfället vad du vill göra, så kan de lättare boka upp den lämpligaste personen för att hjälpa dig. Det är lika viktigt att kunna berätta problemet som det är att förstå det och jobba bort det, såsom med allt annat som någon annan ska justera åt en. Kiruna har Höjdmeter.se, har inte själv handlat där men någon har sagt att de fungerar bra också, om du inte vill åka hela vägen ned till träsket. Vet dock inte om du vill ha dina tidigare inköp åtgärdade av just AG. Lycka till.

Senast ändrad:
Kanske OT
Men varför tull/moms? Det gäller väll köp av nya varor inte begagnade?
Om det nu skulle vara så endå till Schweiz. Gäller det då också mellan privatpersoner?

Här kommer bilderna! Det är högerpjäxan som är sne.
Kanske OT
Men varför tull/moms? Det gäller väll köp av nya varor inte begagnade?
Om det nu skulle vara så endå till Schweiz. Gäller det då också mellan privatpersoner?
Ja så är det, jag har rådgfrågat en av mina vänner som bor där nere och han konfirmerade att det är mer eller mindre omöjligt att skicka grejer nu. Även mellan privatpersoner tyvärr

Bilagor

• image.jpg
    image.jpg
    446.9 KB · Besök: 272
  • image.jpg
    image.jpg
    550.1 KB · Besök: 209
  • image.jpg
    image.jpg
    496.1 KB · Besök: 217
  • image.jpg
    image.jpg
    546 KB · Besök: 210
  • image.jpg
    image.jpg
    604.5 KB · Besök: 213
  • image.jpg
    image.jpg
    509.7 KB · Besök: 225
Jag spånar fritt här nu och har egentligen ingen som helst erfarenhet av sådant här men något kanske är till nytta.

För det första, är du säker på att det är där framme som pjäxan/inserts blivit sned?

Om det är där fram, eller du kan hitta ett ställe som snedheten kommer ifrån, vore det inte bättre att bara värma pjäxan runt den punkten än att värma hela?

Som jag ser det finns det en risk när du värmer hela och klickar i den i bindningen att du får en s-formad pjäxa, alltså att du böjer den på nytt åt andra hållet men inte i samma punkt/zon.

Jag tänker att vattenbad med sous vide hade kunnat vara ett sätt att värma pjäxan lokalt så att plasten bara mjuknar där du vill att den ska mjukna. Det skulle kanske dessutom kunna minska risken att de anpassningar du gjort inte går förlorade? Har du inte en sous vide så kan det ju ses som en investering, för det är en kul pryl att ha i köket och de är inte så fasligt dyra.

Här kommer bilderna! Det är högerpjäxan som är sne.
Inser att jag uttryckt mig lite kort. När det är så stort avvik mellan de två pjäxorna bör du kunna lägga pjäxorna sula mot sula och "passa ihop" dem bak i hälen eller framme i tån för att se om det blir någon skillnad på andra sidan. Eventuellt kan du också få en känsla för var nånstans avböjningen kommer från eller om det är en jämn banan-form över hela pjäxan. Om sulorna "passar ihop" perfekt skulle jag gissa att det är ett produktionsfel som smitit sig igenom hos K2, för jag kan se inte se hur en bootfitter skulle få till att skifta hela inserten utan att allvarligt skada tån. I så fall har det med största sannolikhet uppstått under gjutprocessen. Sen återstår ju i så fall att övertyga K2 om det också såklart...

Jag spånar fritt här nu och har egentligen ingen som helst erfarenhet av sådant här men något kanske är till nytta.

För det första, är du säker på att det är där framme som pjäxan/inserts blivit sned?

Om det är där fram, eller du kan hitta ett ställe som snedheten kommer ifrån, vore det inte bättre att bara värma pjäxan runt den punkten än att värma hela?

Som jag ser det finns det en risk när du värmer hela och klickar i den i bindningen att du får en s-formad pjäxa, alltså att du böjer den på nytt åt andra hållet men inte i samma punkt/zon.

Jag tänker att vattenbad med sous vide hade kunnat vara ett sätt att värma pjäxan lokalt så att plasten bara mjuknar där du vill att den ska mjukna. Det skulle kanske dessutom kunna minska risken att de anpassningar du gjort inte går förlorade? Har du inte en sous vide så kan det ju ses som en investering, för det är en kul pryl att ha i köket och de är inte så fasligt dyra.
Jag är inne lite på samma spår som dig, rädd för att förstöra passformen genom att värma hela pjäxan. Gillar nytänkandet! Frågan är bara hur man ska lyckas fixera den.. Värt en tanke iallafall, en sous vide har jag 😄
Inser att jag uttryckt mig lite kort. När det är så stort avvik mellan de två pjäxorna bör du kunna lägga pjäxorna sula mot sula och "passa ihop" dem bak i hälen eller framme i tån för att se om det blir någon skillnad på andra sidan. Eventuellt kan du också få en känsla för var nånstans avböjningen kommer från eller om det är en jämn banan-form över hela pjäxan. Om sulorna "passar ihop" perfekt skulle jag gissa att det är ett produktionsfel som smitit sig igenom hos K2, för jag kan se inte se hur en bootfitter skulle få till att skifta hela inserten utan att allvarligt skada tån. I så fall har det med största sannolikhet uppstått under gjutprocessen. Sen återstår ju i så fall att övertyga K2 om det också såklart...
Var lite svårt att ta bilder samtidigt som man håller dom fixerade men jag testade litegrann imorse. Vid första anblick så såg det jäkligt snett ut, sen tog jag av gripwalk-sulan och försökte linjera dom lite mer noggrannt.

Då såg det konstigt nog inte alls ut som att det är så stor avvikelse, förvisso kanske inte det behövs så mycket där fram för att det ska göra mycket bak men ändå. Ska försöka lite mer och ta några bilder efter jobbet! Jäkligt bra idé för att försöka lista ut var avvikelsen är och hur stor isåfall.

Det låter svårlöst. Det lär ju knappast gå att byta ut eller flytta inserts, oavsett nivå på bootfitter. Så då återstår att värma och forma om den. Och värmer du den (i sin helhet) kommer du nollställa en hel del av den passform som är anledningen till att du verkligen vill behålla pjäxan. Det enda alternativet är förmodligen värmning med precision och med snabb avsvalning så att värmen inte hinner sprida sig och sabba befintliga justeringar. Men det kommer inte att bli en lätt balans, i aspekten att nedre delen av skalet och bottenplattan måste värmas ganska rejält och länge för att bli tillräckligt mjuk för att kunna justeras, samtidigt som du inte vill värma för mycket så du tappar önskad passform. Det ska bli intressant att se om det går att fixa.

En nödlösning är att montera om tådelen. Då kommer du att ha en dedikerad höger och vänsterskida, men det funkar ju på NN75 telisgrejor att ha det så. Det kräver sin skidtekniker att fixa det, men det går med inserts.

Fast då kommer du fortfarande att ha samma problem nästa gång du byter skida eller pjäxor, räta ut pjäxan måste vara första alternativet.

Det låter svårlöst. Det lär ju knappast gå att byta ut eller flytta inserts, oavsett nivå på bootfitter. Så då återstår att värma och forma om den. Och värmer du den (i sin helhet) kommer du nollställa en hel del av den passform som är anledningen till att du verkligen vill behålla pjäxan. Det enda alternativet är förmodligen värmning med precision och med snabb avsvalning så att värmen inte hinner sprida sig och sabba befintliga justeringar. Men det kommer inte att bli en lätt balans, i aspekten att nedre delen av skalet och bottenplattan måste värmas ganska rejält och länge för att bli tillräckligt mjuk för att kunna justeras, samtidigt som du inte vill värma för mycket så du tappar önskad passform. Det ska bli intressant att se om det går att fixa.
Precis, detta i samband med att den även måste fixeras i techen och bli bra.. Känner mig inte speciellt självsäker för tillfället 😑 Det är om jag skulle hitta någon som har gjort något liknande och kan säga ”jajjemän, det där är inga problem”. Verkar tungt just nu dock.
En nödlösning är att montera om tådelen. Då kommer du att ha en dedikerad höger och vänsterskida, men det funkar ju på NN75 telisgrejor att ha det så. Det kräver sin skidtekniker att fixa det, men det går med inserts.

Fast då kommer du fortfarande att ha samma problem nästa gång du byter skida eller pjäxor, räta ut pjäxan måste vara första alternativet.
Jo, vi diskuterade även den här lösningen men som du säger så kvarstår ju problemet till ett annat skidpar. Räta ut pjäxan vore absolut det bästa.

Just nu känns det ganska hopplöst dock och lutar nästan mot att sätta en shift på den istället.. 😞 Ska prova maila lite olika bootfitters först bara.

Hej,
Jag har god erfarenhet av Svempa på Pjäxgaraget i Duved. Där har jag fått Cast’s tå-inserts infrästa och fixerade i mina Lange RX. Det är möjligt att det går att montera bort dina inserts, fräsa ur material ur pjäxan och sedan fixera dem på nytt i rätt läge. Kan vara värt att prova. Jag har sett att han monterat bort tå-inserts på randonné-pjäxor, så det är inte osannolikt att det går att rikta upp dina pjäxor.

Det där var bra segt. Jag har aldrig hört talas om liknande!
Kan du inte kolla med fabriken/ bootfittern först ( om nödvändigt spela ut dom mot varandra).
För K2 kostar det nada att ge dig ett par nya, men bra med goodwill.
Sagt av en med hyfsat konstiga fötter, men som bor en promenad ifrån Åre skidsport.
Men jag gör nästan alla justeringar hemma.
Lycka till hoppas det löser sig, goa pjäxor är ju hela grejen.

Min tanke är
E det ens möjligt att den hårdaste och tjockaste delen på pjäxan ens har kunnat slagit / vridit sig?
Med tanke på mängden värme / kraft som behövs för att pressa och ändra på skalet? Å det är bara bråkdelen så tjockt.
Dum fråga som kanske redan frågats.
Passa dom innan?
Samt vid alla mina tryckningar så har man tryckt mer än önskat då det fjädrar tillbaka. Typ trycka 5mm och när det svalnat och blocket är borta så får man 3mm ???

Min tanke är
E det ens möjligt att den hårdaste och tjockaste delen på pjäxan ens har kunnat slagit / vridit sig?
Med tanke på mängden värme / kraft som behövs för att pressa och ändra på skalet? Å det är bara bråkdelen så tjockt.
Dum fråga som kanske redan frågats.
Passa dom innan?
Samt vid alla mina tryckningar så har man tryckt mer än önskat då det fjädrar tillbaka. Typ trycka 5mm och när det svalnat och blocket är borta så får man 3mm ???
Det slog mig också. Om man värmer pjäxan så mycket att den tjocka sulan blir sned då går det åt så mycket värme att skalet har smält ner. Speciellt då man värmer skalet och inte sulan.
Nä det här var riktigt lurt.
Jag sätter min eländiga pension på att fel från fabrik/butik har klantat sig.
Det här vill jag som pjäxnörd gärna höra hur det går!

Hej,
Jag har god erfarenhet av Svempa på Pjäxgaraget i Duved. Där har jag fått Cast’s tå-inserts infrästa och fixerade i mina Lange RX. Det är möjligt att det går att montera bort dina inserts, fräsa ur material ur pjäxan och sedan fixera dem på nytt i rätt läge. Kan vara värt att prova. Jag har sett att han monterat bort tå-inserts på randonné-pjäxor, så det är inte osannolikt att det går att rikta upp dina pjäxor.
Nej! Svempa skulle garanterat upplysa om det, men tåinserts som monteras på plats med den metoden för att göra alpinpjäxor kompatibla med cast ska endast användas för att tura med, inte för att åka. Helt andra krafter vid åkning, sannolikheten att det skulle hålla ihop är inte god.

Det slog mig också. Om man värmer pjäxan så mycket att den tjocka sulan blir sned då går det åt så mycket värme att skalet har smält ner. Speciellt då man värmer skalet och inte sulan.
Nä det här var riktigt lurt.
Jag sätter min eländiga pension på att fel från fabrik/butik har klantat sig.
Det här vill jag som pjäxnörd gärna höra hur det går!
Det var min första tanke också, men efter att ha kollat upp pjäxan skriver K2 själv att den dels gjord för att vara fullständigt formbar i skalet (osäker dock om det bara är marketing-speak för att hypea upp en vanlig plast-pjäxa) och dels då har den utbytbara sulor (dvs det räcker med att antingen missforma skalet i den "tunna" delen under hålfoten eller plasten runt där tåsulan skruvas fast för att få till det, sulklumpen i sig själv kan vara helt oförändrad).

Nej! Svempa skulle garanterat upplysa om det, men tåinserts som monteras på plats med den metoden för att göra alpinpjäxor kompatibla med cast ska endast användas för att tura med, inte för att åka. Helt andra krafter vid åkning, sannolikheten att det skulle hålla ihop är inte god.
☝️☝️☝️

Frågor från läktaren (jag är helt okunnig på området och morgontrött men intresserad) - Vad innebär det att "tura" utan att "åka"? Att man bara går uppåt på berget och sedan... vad? Inte åker ner? Eller att man turar på plan mark med alpinpjäxor med inserts?

Frågor från läktaren (jag är helt okunnig på området och morgontrött men intresserad) - Vad innebär det att "tura" utan att "åka"? Att man bara går uppåt på berget och sedan... vad? Inte åker ner? Eller att man turar på plan mark med alpinpjäxor med inserts?
Gå upp med tech, åka ner med alpinbindning. Typ Cast, Duke PT, Shift.

Jag tror han refererar till en Cast-binding, där du sätter på en tech tå för vägen upp och en traditionell tå på vägen ner.

Aha, fattar vad ni menar. Tå-inserten kanske är ingjuten i plasten från fabrik.

Ur ett reklamationsperspektiv är det nog bara att hoppas på att någon part (tillverkaren eller bootfittern) ska se detta som goodwill.

Pjäxleverantören kan ju inte ansvara över de justeringar som görs av tredje part. Även om de menar att materialet ska vara framtaget att tåla vissa justeringar så ligger ju detta utanför deras kontroll.

Bootfittern har säkert friskrivningar i sitt avtal med kunden. Dennes ansvar täcker nog endast det egna arbetet.

Detta är vad jag tror juridiken säger. Men om kunden kan argumentera väl för sin sak kan utfallet såklart bli något annat.

Tråkig sak oavsett, lycka till.

Jag gissar att det är bootfittern som gjorde en miss, eller hade lite otur. Värmde mycket, hade den inte fastspänd i ett specialstäd/ alternativt en riktig racebindning där den inte kan vrida sig i tån. Sånt händer.

En pjäxa kan även var lite sned från fabrik, därför planas racepjäxor i hyvel. Men de brukar inte vara vinda åt det där hållet. Tror inte K2 reklamerar, om man inte uppenbart kan se att tech-hålen hamnat snett.

Om jag var dig tycker jag det är två alternativ:

Om du bor nära AG eller Åre Skidsport skulle jag gå in där och kollat om de kan hjälpa? Då kommer man värma så den tappar formen som är tillfixad, men det kan de värma på nytt. Med ovan nämnda "städ".

Annars skulle jag bytt till Shift.

Tråkigt för dig önskar lycka till.

Hej,

Jag skulle behöva lite råd och förslag på vad man skulle kunna göra åt en nyare techpjäxa med snea inserts på tån.

Under mitt besök till Engelberg i fjol så fick jag bistert erfara att mina gamla pjäxor var ännu värre än jag trodde från början. Detta ledde till att jag fick hjälp på plats med att hitta ett nytt par pjäxor, K2 Mindbender team LV.

Jag har väldigt besvärliga fötter och har hittils fått prova nästan alla pjäxor som finns hos återförsäljarna utan att hitta något som känts ens nära okej.. Dessa pjäxor dock sitter som en DRÖM efter bootfitting och jag kan nästan ha dom spända en hel dag utan att få det minsta ont.

Jag ska till Japan i vinter och har investerat i ett par nya skidor, Bent Chetler 110 med en ATK13 plus spacers. Jag turar en hel del här hemma och tänkte därför att ATK-bindningen vore en bra grej. Då kommer vi till mitt dilemma..

Efter montage av ATK-bindningen så kan det konstateras att ena pjäxan är sne.. Ganska mycket också, är säkert 1cm fel från pinsen (se bifogade bilder). Vi har dubbelkollat med andra pjäxor och prova switcha mina pjäxor mellan de båda skidorna, så det är pjäxan det är fel på.

Efter kontakt med bootfittern som gjorde dessa åt mig i Schweiz så rekommenderar han att köra dom 15minuter i ugnen på 120 grader och sedan klicka fast dom i bindningen och därmed fixera om dom på nytt. Skicka dom är tyvärr inte ett alternativ för då kommer jag att åka på tull, bästa vore naturligtvis att få ner pjäxorna till honom.

Som jag ser det så har jag två alternativ:

1. Göra som bootfittern rekommenderar och hoppas på att den sätter sig (utan att gå sönder/förstöras). Min lokala affär var lite skeptiska till detta både för bindningen/skidans skull men även pjäxan.
2. Bita i det sura äpplet och plugga igen hålen från ATK-bindningen och byta till en shift istället. Då det mest troligt kommer att bli kortare turer med dessa skidor så skulle det väl funka men.. Vore kul med den lättare setupen och ATKn som redan sitter där.

Min ski-quiver ser ut som följande idag:
K2 Mindbender för backe/topptur
Atomic backland carbon för lättviktsturande

Salomon QST99 med shift-bindning, tänkt till hårdare fören/åka i backen
Atomic backland 86SL med ATK13 för lättviktsturande
Bent Chetler 110 med ATK13, tänkt till topptur/puderåkning

Vad skulle ni ha gjort? Är det något jag inte tänker på?
Hej Rasmus. Petter här från distributören Bergsbo AB av ATK Bindings.
Det ser på bilden som du lagt ut som att det är en felmontering av bindningen som gör det snett. Men har du provat med andra pjäxor och det då är rakt så kan det vara pjäxan.
Det är väldigt viktigt att pjäxans häl är 100% linjerad med häldelen på bindningen. Annars sätts utlösningsvärdena på bindningen helt ur spel. På den ena sidan kommer den då lösa ut nästan direkt och på den andra kan den nästan inte alls lösa ut.
Du får gärna maila oss på info@bergsbo.com om det är så att du tror att pjäxan är ok men att det är monteringen som är sned så kan vi guida dig till hur du får den korrekt satt.
Med vänlig hälsning, Petter

Hej Rasmus. Petter här från distributören Bergsbo AB av ATK Bindings.
Det ser på bilden som du lagt ut som att det är en felmontering av bindningen som gör det snett. Men har du provat med andra pjäxor och det då är rakt så kan det vara pjäxan.
Det är väldigt viktigt att pjäxans häl är 100% linjerad med häldelen på bindningen. Annars sätts utlösningsvärdena på bindningen helt ur spel. På den ena sidan kommer den då lösa ut nästan direkt och på den andra kan den nästan inte alls lösa ut.
Du får gärna maila oss på info@bergsbo.com om det är så att du tror att pjäxan är ok men att det är monteringen som är sned så kan vi guida dig till hur du får den korrekt satt.
Med vänlig hälsning, Petter
Hej! Kul att ni hör av er men vi är så säkra vi kan bli på att bindningen är korrekt monterad. Pjäxan är lika sne på båda skidorna och ligger an korrekt mot pinsen med andra pjäxan som inte är skev. Vi har även testat med ett par sprillans atomic hawx från boxen och dessa passade också perfekt (samt mina turpjäxor hemma). Tyvärr så känns det onekligen som att det är pjäxan som är skev.

Jag pratade idag med Åre Skidsport och fick ett väldigt gott intryck, står bara och velar mellan att ge det ett försök hos dem eller helt enkelt byta till en shiftbindning..

Riktigt tråkig sits, speciellt att få reda på det när man precis monterat nya bindningar på ett par sprillans skidor. Bootfittern hade absolut fixat det om jag bara hade fått pjäxorna till honom, problemet är bara att man inte kommer undan tullen när man skickar paket till Schweiz.

Lutar mot shiften just nu faktiskt, känns lite sådär att riskera passformen och på nytt ha en pjäxa som inte riktigt passar och lämnar min fot halvt domnad till midsommar igen.

Vill rikta mycket stora tack till alla som inflikat i tråden och kommit med råd och tips, väldigt uppskattat!

Gick ut och testade för skojs skull att ställa dom sula mot sula utan gripwalk-pads nu. Till min förvåning linjerar dom jäkligt bra så vitt jag kan se. Någon som ser något annat?

Den tejpade pjäxan är den krokiga.

Bilagor

• IMG_8626.jpeg
    IMG_8626.jpeg
    428.1 KB · Besök: 169
  • IMG_8628.jpeg
    IMG_8628.jpeg
    493 KB · Besök: 182
  • IMG_8630.jpeg
    IMG_8630.jpeg
    434.7 KB · Besök: 185
  • IMG_8631.jpeg
    IMG_8631.jpeg
    448.4 KB · Besök: 192
  • IMG_8632.jpeg
    IMG_8632.jpeg
    381.2 KB · Besök: 177
  • IMG_8627.jpeg
    IMG_8627.jpeg
    412.6 KB · Besök: 177
  • IMG_8625.jpeg
    IMG_8625.jpeg
    447.5 KB · Besök: 175
  • IMG_8629.jpeg
    IMG_8629.jpeg
    437.6 KB · Besök: 171
Det är lite svårt att veta hur de ser på andra sidan eller man ska säga, men om jag antar att deras relativa position är oförändrad mellan bilderna så ser det ut som att plastsulorna mellan de två är helt linjerade med varandra. Det skulle i så fall innebära att felet ligger i en felgjutning av insertsen vid tillverkning, antingen av själva inserten eller av insertens position i plasten. Jag kan inte på något sätt se att en bootfitter klarar av att värma upp tåklumpen tillräckligt mycket för att hela inserten ska flytta sig inne i den utan att sabba hela pjäxan i övrigt.

Jag har en ide på hur det skulle gå att göra en bättre mätning, men ska på julbord nu och sen hacka is båda helgdagarna, så återkommer om det... nångång senare.

Efter nog med velande så gick jag in i butiken idag och diskuterade att eventuellt byta till en shift. Efter lite mer velande och funderande så kollar dom på varandra och säger äh, vi kör.

Sagt och gjort, vi värmde pjäxan på undersidan mellan tådelen och hälen med värmepistol. Satte fast tådelen i bindningen, böjde den åt sidan, spolade kallvatten och gjorde om prodceduren igen.

Och resultat blev.. EN RAK PJÄXA! Utan att tryckningarna på ovansidan förstördes, vad jag kände där och då iallafall.

Grymt stort tack till Per på Hägglunds samt alla som varit delaktiga i tråden, slutet gott allting gott!

Efter nog med velande så gick jag in i butiken idag och diskuterade att eventuellt byta till en shift. Efter lite mer velande och funderande så kollar dom på varandra och säger äh, vi kör.

Sagt och gjort, vi värmde pjäxan på undersidan mellan tådelen och hälen med värmepistol. Satte fast tådelen i bindningen, böjde den åt sidan, spolade kallvatten och gjorde om prodceduren igen.

Och resultat blev.. EN RAK PJÄXA! Utan att tryckningarna på ovansidan förstördes, vad jag kände där och då iallafall.

Grymt stort tack till Per på Hägglunds samt alla som varit delaktiga i tråden, slutet gott allting gott!
Bra jobbat🙌

Tillbaka
Topp