råd om byte till tech-bindningar

lamboren

Aktiv medlem
Tänkte uppgradera dotterns utrustning så vi kan göra toppturer - och ta oss tillbaka till liften efter lite friare äventyr - 18år och duktig i offpist. Hon har ett par Armada Trace 98 172 som hon trivs jättebra med off pist, och pjäxor med tech-inserts och bra gåläge - så vad jag tänkte var att byta nuvarande bindningar mot tech-bindningar, eller möjligen rambindningar, så skulle vara tacksam för råd om vad tänka på, ev tips på specifika modeller, eller om det är en dålig idé för dom skidorna. Jag åker bräda/splitboard så har dålig koll på bindningar och skidor.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
Jättenöjd med mina Fritschi Tecton, precis beställt mitt andra par på nya skidor. Fördel med dem är lite bättre säkerhet än traditionella tech utan att det blir jättetungt.
Det som kanske begränsar bindningsvalet är, beroende på hennes vikt, att det gäller att hitta några med tillräckligt låg DIN (eller motsvarande värde för rena tech som inte är DIN).
Nackdel med Fritschi: kanske inte billigaste bindningarna på marknaden direkt. :sneaky:

Olangu

Medlem
Varför Tecton? Jag kör på Vipec:en och är väldigt nöjd.
Tycker att snacket om att rena pin inte skulle vara vridstyva nog är helt överdrivet.
Har inte märkt av något sånt och har 117mm midja på mina skidor, och har pressat de hårt på alla typer av underlag.

termons

Aktiv medlem
Hmm.. Är Salomon Shift inte ett alternativ av någon orsak? Tycker den borde finnas med som alternativ då du också nämner rambindning. Specielt om det blir endel lift och piståkning också.

Kalle_Luzern

Aktiv medlem
@Olangu håller helt med egentligen. Åker på Dynafit Radical ST på min 98 mm breda skidor och har inga som helst problem. Kan köra så fort jag vågar utan att bli nervös för att de ska släppa eller inte ge tillräcklig input till skidan, även i pist. Men förstår även att många kan bli nervösa i början när de tittar ner och ser att allt som håller fast skidan är 4 metallpinnar. Allt i huvudet så klart. Då är Tecton lite mitt emellan traditionell tech och Shift etc. Vad jag läst om Shift verkar Tecton dessutom lättare i handhavandet.
@termons se Olangus inlägg ;)

termons

Aktiv medlem
@Olangu håller helt med egentligen. Åker på Dynafit Radical ST på min 98 mm breda skidor och har inga som helst problem. Kan köra så fort jag vågar utan att bli nervös för att de ska släppa eller inte ge tillräcklig input till skidan, även i pist. Men förstår även att många kan bli nervösa i början när de tittar ner och ser att allt som håller fast skidan är 4 metallpinnar. Allt i huvudet så klart. Då är Tecton lite mitt emellan traditionell tech och Shift etc. Vad jag läst om Shift verkar Tecton dessutom lättare i handhavandet.
@termons se Olangus inlägg ;)
Tänker mera på utlösnings säkerheten än åkegenskaperna då Shift som alternativ. Tycker också personligen att Shift är skönare att åka med än tech.

Olangu

Medlem
Jag har aldrig haft några problem med det på vipec-en. Den löser ut när den borde, och inte annars. (DIN ~10)

lamboren

Aktiv medlem
Hmm.. Är Salomon Shift inte ett alternativ av någon orsak? Tycker den borde finnas med som alternativ då du också nämner rambindning. Specielt om det blir endel lift och piståkning också.
Efter att ha funderat lite mer så går rambindning bort. Däremot är ju hybrider som Shift och Tecton klara alternativ eftersom det blir en del lift och pist. Jag får uppfattningen att dom också har högre säkerhet än rena tech - är det så?

Olangu

Medlem
Jag har fått uppfattningen att största fördelen är att de har längre spel innan de löser ut.

Traditionella pin-bindningar har väl problemet att de inte kan lösa ut vid vridning. Men det har ju Tecton/Vipec löst i sin konstruktion (jag kan också skriva under på att den funkar, har löst ut tådelen en handfull gånger). Det är väl extra viktigt om bindingen är för en tjej, då de lättare drar på sig knäskador.

termons

Aktiv medlem
Jag har fått uppfattningen att största fördelen är att de har längre spel innan de löser ut.

Traditionella pin-bindningar har väl problemet att de inte kan lösa ut vid vridning. Men det har ju Tecton/Vipec löst i sin konstruktion (jag kan också skriva under på att den funkar, har löst ut tådelen en handfull gånger). Det är väl extra viktigt om bindingen är för en tjej, då de lättare drar på sig knäskador.
Joo. Tecton/Vipec är ju som det verkar den säkraste tech bindningen med lateral utlösning i tådelen som specialitet. Sen har väl Shift litet mera elasticet i tån samt den psykolgiska lugnande effekten att den fungerar på samma sätt som en alpinbindning. Därtill skönare att använda om det skall liftåkas med kabiner gondoler.. Men Shift är några hundra gram tyngre än Tecton/Vipec vilket också är viktigt beroende på vad man prioriterar.

.

Vattendroppe

Turtok
Forumvärd

Vanliga techbindningar kan lösa ut vid vridning helt fint. Däremot är mängden elasticitet, oavsett utlösningsriktning, väldigt liten.

Hawk100

Aktiv medlem
Bra att de är lätta prylar för en nybörjare (på att knata uppför alltså!)
Tecton är lättare att ställa om till gåläge tycker jag, men Shift är ju överlägset mycket lättare att kliva i vid vanlig åkning! Så min tanke blir:
Åker ni mest vanligt och ska tura någon enstaka gång? Shift!
Ska ni tura ofta och långt Tecton.
Sen vill jag slå ett slag för hudar i 100% mohair eftersom glidet (dvs motståndet när man går) är så mycket bättre. Jag vet att det sägs att de ska vara sämre grepp i vissa fören, men har ännu inte lyckats pricka in när det uppstår.....
Lycka till!
Och är det någon som har ett par Diamir Freeride strl L att sälja för en spottstyver får ni gärna höra av er. 12-åringen testade att knata på hudar i jul/nyår och älskade det. Han växer så det knakar så det blir inga tec-pjäxor ännu utan han får gå i sina vanliga, men jag behöver fixa en kombo med bindningar som passar strl 43 (sullängd 316 mm) och hyfsat lätta skidor som är max 170 cm. Alla beg turskidor jag hittat i den längden verkar höra till tjejer med små fötter (inte så konstigt!) så jag försöker därför skruva ihop något själv till ett rimligt pris. Nästa vinter kommer han ha växt ur allt så jag vill försöka komma lite billigt undan.....

Pillard

Aktiv medlem
Det här är ju förstås en fullständig soppa. Man kan väl säga att det finns tre nivåer här.

- Shift - Fungerar som en rambindning/alpinbindning nedför. Alltså bra elasticitet och löser ut i tån utan att ha piggar in i pjäxan som kan haka sig.

- Vipec/Tecton - Finns nog ingen anledning till Tecton framför Vipec i det här fallet (lite beroende på hur stor hon är och hur hårt hon kör). Här sker ju horisontella utlösningen i tån med viss elasticitet. Dock betydlgligt mindre än hos Shift och fortfarande med piggar in i pjäxan. Jag försöker hålla kvar frun vid Vipec just på grund av att jag tycker det känns säkrare utför. Hon använder dem även i pist. Men det är ju ett mellanting.

- Alla andra tech-bindningar där utlösningen istället sker i hälen. Vridpunkten så att säga flyttas ju därmed till tån, jämfört med de andra två. För egen del känns hälen som en mer naturlig vridpunkt i en fotled. Ska du dock ha vanlig tech så skulle jag satsa på något med vridbar tå. Eller om det ska vara en ren tursetup. Då kan man ju gå på rejält lättare grejer och där anpassa åkningen. Cody Townsend har en lång utläggning på temat tech-bindings här https://poddtoppen.se/podcast/1308460981/gear30/cody-townsend-on-coffee-makers-bindings-beacons

Snödjup

Freeride sparar data i cookies. Genom att använda våra tjänster godkänner du det. Läs mer
Topp