Följ med i videon nedan för att se hur du installerar vår webbplats som en webbapp på din startskärm.
Notera: This feature may not be available in some browsers.
Merinounderställ, Smartwool 250Tjena som rubriken lyder undrar vad ni åker i de kallare dagarna ? Och vilken temp skulle ni säga är för kallt ?
Vart är buffén och hjälmmössan ifrånMerinounderställ, Smartwool 250
Merinostrumpor, Smartwool
Hestra fall line handskar, en storlek för stora +
merinohandskar liners
Peak helium dunshorts
Peak helium dunjacka eller hybrid beroende på vind
Merino hjälmmössa och buff i merino
Skaljacka, skalbyxor
För mig är det för kallt när liftarna är stängda pga köldeffekten men håller koll på utsatt hud hela tiden och sponsrar fiken i backarna med extra kaffepengar.
Mellan minus 15-25 lyxar jag till det med engångshandvärmare i handskarna.
Båda från Buff tror jagVart är buffén och hjälmmössan ifrån
Ja jo, men jag brukar resonera att skidåkning genererar ju/väl vindkyla pga fart, och åker jag i 20-30km/h vilket ger en kyla på typ -15-20. Då är det skönt med lite extra!Det var väldigt mycket kläder folk hade på sig vid endast -10. Men jag har iofs skidkläder med fodring i. Förstår ju att det är tunna skalplagg som gäller men det fungerar inte alls för mig, skulle frysa ihjäl på en kvart oavsett vad man har under. Underställ i merino+ryggskydd+fleece+skidjacka med lite foder som är vindtät (och inte vindresistent) och jag blir ganska varm när jag åker. Egentligen är -10 ointressant utan att veta vind och köldeffekt. Buff, skidhandskar och vanliga tunna skidstrumpor räcker. Byter till tjockare strumpor och tumvantar vid -20. Aldrig något under hjälmen, den är redan för varm som det är. Några extrakilon på kroppen på vintern hjälper också.
Några extrakilon på kroppen på vintern hjälper också.
Haha, tänkte samma sak att fan vad folk är frusna här på Freeride men så kom jag på att jag använder ju faktiskt också fodrade skidkläder så ......Det var väldigt mycket kläder folk hade på sig vid endast -10. Men jag har iofs skidkläder med fodring i. Förstår ju att det är tunna skalplagg som gäller men det fungerar inte alls för mig, skulle frysa ihjäl på en kvart oavsett vad man har under. Underställ i merino+ryggskydd+fleece+skidjacka med lite foder som är vindtät (och inte vindresistent) och jag blir ganska varm när jag åker. Egentligen är -10 ointressant utan att veta vind och köldeffekt. Buff, skidhandskar och vanliga tunna skidstrumpor räcker. Byter till tjockare strumpor och tumvantar vid -20. Aldrig något under hjälmen, den är redan för varm som det är. Några extrakilon på kroppen på vintern hjälper också.
... Långkalsonger i bomullsblandning ...
Instämmer i allt utom det? Min värmehållning i backen fick ett enormt lyft när jag som tonåring skippade de bomullslångkallingar som mamma köpt in och istället gick över till syntetunderställ. Har i princip inte fryst sedan dess och för min del duger det med såna man köper på rea Ica Maxi för 75 kr. Å andra sidan toppturar jag inte på Svalbard (eller alls faktiskt...) och förstår att kraven är högre om man inte bara kan gå in och beställa en Kaiserschmarrn om det blir för kallt ute.
Jo förresten nästa lyft var när jag efter att ha frusit under hjälmen några år fick på mig en buff som gick att dra upp över öron och bakhuvud. Avskyr annars att ha något runt halsen men här överväger fördelarna.
Instämmer i allt utom det? Min värmehållning i backen fick ett enormt lyft när jag som tonåring skippade de bomullslångkallingar som mamma köpt in och istället gick över till syntetunderställ. Har i princip inte fryst sedan dess och för min del duger det med såna man köper på rea Ica Maxi för 75 kr. Å andra sidan toppturar jag inte på Svalbard (eller alls faktiskt...) och förstår att kraven är högre om man inte bara kan gå in och beställa en Kaiserschmarrn om det blir för kallt ute.
Jo förresten nästa lyft var när jag efter att ha frusit under hjälmen några år fick på mig en buff som gick att dra upp över öron och bakhuvud. Avskyr annars att ha något runt halsen men här överväger fördelarna.
Bomull ska ju vara betydligt sämre vid fysisk aktivitet så absolut. Men om man läser vad jag skriverHåller med. Gillade knappt skidåkning när jag var liten pga usla underställ i bomull. Frös konstant.
Grunden när jag åker är underställ (Billigaste möjliga från Stadium Outlet, passform som en pyjamas men varmt och bekvämt), en lätt fodrad skidjacka (CLWR Block) och ett par fodrade täckbyxor som troligen är äldre än vad jag är
Sedan kompletterar jag det med en (när det är -5 till -15 grader) eller två (när det är kallare än -15) fleecetröjor.
Utöver det kör jag oftast med enkla skidstrumpor och handskar från Stadium, någon tunn buff på ansiktet, en tunnare mössa under hjälmen och en lite tjockare halsvärmare.
Man behöver inte lägga en förmögenhet på skidkläder för att hålla sig varm och bekväm, med dessa plagg har jag åkt i -25 utan större problem.
Kallare väder än det har jag hittills sluppit, men gissar att jag börjar tveka till att ge mig ut när termometern gått under -30...
Ja precis, betalade också runt 700 kronor för min för något år sedan, inte ens någon mellandagsrea då heller utan bara förra säsongens färg som Stadium ville bli av med...Exakt den modellen har jag också i två exemplar. Ruskigt bra jacka som dessutom är galet lätt att hitta på mellandagsrean. Tror jag pröjsade 6-700 kr/st. på rean.