Längd Extrem Fusion 95, 172 eller 179cm?

CalleMill

Medlem
Hej!
finns det någon vänlig själ som kan säga något om vilken längd på Extrem Fusion som skulle funka för mig?

Är 176 cm lång och har hittat ett par 172cm på annons. Funkar dom för mig?

Har tidigare bara hyrt skidor

Mvh
Calle

Hej!
finns det någon vänlig själ som kan säga något om vilken längd på Extrem Fusion som skulle funka för mig?

Mvh
Calle
Jag är 180 och har kört på ett par opinion 98 186 centimeter. Byter ner till ett par Fusion 179 centimeter pga jag tycker att det slog för mycket i bakkanterna.

Mvh

Palle

Hej!

Mvh
Calle
Beror på din vikt, hur duktig du är på att åka och hur fort samt vilken typ av åkning.
Är du duktig åkare som åker fort och gillar större svängar så tar du längre skida. Din vikt avgör mer än din längd vilken längd på skida du ska välja.
Är du en lätt åkare och gillar kortare svängar kan du gå på en kortare skida. Det är många parametrar du får väga in

Beror på din vikt, hur duktig du är på att åka och hur fort samt vilken typ av åkning.

jag väger normalt sett 72kg. Är det lätt eller tungt?

Är väl mittemellan bra. Vi åker skidor ett par gånger om året de senaste 8 åren.
Tar mig ner för de flesta backar i Åre dock utan finess eller teknik. Till mitt försvar så åker vi vecka 12 och det kan vara ganska uppkört i backarna.
Försöker hänga på barnen, 6 och 9 år när dom åker i skogen. Det är jättekul.
Den här säsongen tänkte jag ta lektioner för första gången.

Sammanfatta det som ”hellre än bra” med en uppåtgående kurva? 😂

jag väger normalt sett 72kg. Är det lätt eller tungt?

Är väl mittemellan bra. Vi åker skidor ett par gånger om året de senaste 8 åren.
Tar mig ner för de flesta backar i Åre dock utan finess eller teknik. Till mitt försvar så åker vi vecka 12 och det kan vara ganska uppkört i backarna.
Försöker hänga på barnen, 6 och 9 år när dom åker i skogen. Det är jättekul.
Den här säsongen tänkte jag ta lektioner för första gången.

Sammanfatta det som ”hellre än bra” med en uppåtgående kurva? 😂
Spontant känns det som att 172 skulle funka, särskilt om du åker mycket med barnen och de gillar att åka i skogen.
Vill du utmana dig lite och kunna dra på i lite högre fart och stora svängar så kan du gå på 179. Det är ju en relativt lätt skida och ingen metall i tror jag så det talar för att man kan gå upp lite i längd. Men jag tror samtidigt att den är tillräckligt stabil i konstruktionen för att klara lite högre farter även i kortare längd. Tyvärr har jag ingen erfarenhet av just den modellen så har dålig koll på om den har mycket rocker vilket också skulle tala för att gå upp i längd.
Kanske någon annan kan ge input på det.
Jag kör själv på 180-185 men med skidor med metall i och väger 82kg(182cm) åker ganska fort och kan säkert gå upp i längd men gillar att ha lite kortare för ev skogsåkning och lite kortare svängar emellanåt, så väljer då hellre lite styvare skida med lite mer rocker än för långa.
Klockrent svar och jättelätt att välja nu, eller hur😉

Jag tycker att Fusion 95 har relativt mycket rocker och taper i 90-95 klassen. Dvs skidan kändes kort när jag testade den för några år sedan.

Tillbaka
Topp