Zipfit GFT vs Atomic mimic professional xtd

cagr

Aktiv medlem
Behöver uppdatera mina hawx Xtd 120 med nya innerskor då dom gamla gått sönder. Ni som åkt med både Zipfit GFT och Atomic mimic professional xtd, hur skulle ni jämföra dom i åk/gå-prestanda, värme samt hur lätta dom är att komma i och ur.

Försökte testa Atomics nya xtd 130 med boa medans jag väntade på hjälp på AG här om dagen men den kom jag knappt i pga en mindre flexibel fotled (gammal skada). Materialet i bakkant på innerskon var väldigt strävt vilket gjorde det svårt att "bända" ner foten. Kan i och för sig ha haft med boa-lösningen att göra också. Någon som har koll på om det är samma innermaterial i professional innerskon som i mimic platinum?

Senast ändrad:
Jag har inte åkt i innerskorna du tar upp men för att lättare komma i pjäxorna, om det är för strävt, funkar silikonspray bra. Jag öfredrar muc-off silicone shine för att den luktar gott. Boot bib, nylonstrumpa eller liknande är också bra hjälp. Varmluftspistol eller rejälare hårtork för att mjuka upp plasten lite i insteget funkar fantastiskt bra och är nästan enda sättet att komma ur vissa pjäxor när de är kalla

Du får nog svårt att få input på just GFTn då den är förhållandevis ny. Jag har Gara och det finns inte en chans att få ned foten utan att köra linern på först och sen ned i skalet. Efter ett par gånger när man fått in snitsen på det undrade iaf jag varför man inte alltid gjort så. Väldigt enkel och smärtfri metod. Folk tittar dock undrande när man utför detta ninjamove :)

Åkprestandan är som ryktet gudalik men nog är de lite kallare än vanliga liners eftersom tådelen är så tunn. Räkna också med att de packar ut en aning efter ett tag och måste ha mer kork för att kännas som dag ett. Minus också för vikten, men då kanske GFTn är bantad ytterligare?

Blir nog oerhört svårt att hitta någon som testat båda, då även professional xtd-linern är ny. Jag har dock precis installerat den linern i mina Hawx Prime XTD 120, efter att ha kört en säsong med original-linern, och kan dela med mig av några observationer. Min fot är bred fram men ganska smal över häl och vrist, och jag behövde få till en bättre låsning i dessa områden. Ville också åt möjligheten att byta plös. Medium-varianten som kommer med professional-linern är en klart stadigare sak än den som kommer på original-innerskon.

Funkar kanon så här långt. Jag var lite orolig först då de kändes så rymliga från start, inte alls som andra foamade innerskor, men foten rör sig inte trots löst knäppta pjäxor och det känns som att skon som helhet har blivit stadigare, mer lik mina Redster CS 130. Reservation för att jag bara kört några korta försäsongsdagar i pist, och det är i min erfarenhet inte då man sätter passformen på prov.

De är ganska svåra att komma ur. Med den exakta passformen vill skon inte riktigt släppa lös foten, och när man håller emot på hälkappan vill den vika sig. Och utifrån det, och lite skrivbordsböjning, gissar jag att de kommer vara bra att gå med. De har bättre "ledning" än original-innerskorna.

Körde Zipfit Freeride i ett par Tecnica Cochise för några år sedan, men det var ett fruktlöst försök att rädda ett par för stora pjäxor så jag kan inte göra någon rimlig jämförelse från detta annat än att Zipfit onekligen är kalla i tårna.

/Johan

Blir nog oerhört svårt att hitta någon som testat båda, då även professional xtd-linern är ny. Jag har dock precis installerat den linern i mina Hawx Prime XTD 120, efter att ha kört en säsong med original-linern, och kan dela med mig av några observationer. Min fot är bred fram men ganska smal över häl och vrist, och jag behövde få till en bättre låsning i dessa områden. Ville också åt möjligheten att byta plös. Medium-varianten som kommer med professional-linern är en klart stadigare sak än den som kommer på original-innerskon.

Funkar kanon så här långt. Jag var lite orolig först då de kändes så rymliga från start, inte alls som andra foamade innerskor, men foten rör sig inte trots löst knäppta pjäxor och det känns som att skon som helhet har blivit stadigare, mer lik mina Redster CS 130. Reservation för att jag bara kört några korta försäsongsdagar i pist, och det är i min erfarenhet inte då man sätter passformen på prov.

De är ganska svåra att komma ur. Med den exakta passformen vill skon inte riktigt släppa lös foten, och när man håller emot på hälkappan vill den vika sig. Och utifrån det, och lite skrivbordsböjning, gissar jag att de kommer vara bra att gå med. De har bättre "ledning" än original-innerskorna.

Körde Zipfit Freeride i ett par Tecnica Cochise för några år sedan, men det var ett fruktlöst försök att rädda ett par för stora pjäxor så jag kan inte göra någon rimlig jämförelse från detta annat än att Zipfit onekligen är kalla i tårna.

/Johan
Sant men tack för input.

Kommer ge Mimic skon en chans. Dock är den riktigt svår att få tag på. Om någon som jobbar i butik läser det här och har den hemma i 26 så får ni gärna höra av er :)

Sant men tack för input.

Kommer ge Mimic skon en chans. Dock är den riktigt svår att få tag på. Om någon som jobbar i butik läser det här och har den hemma i 26 så får ni gärna höra av er :)
De erkända butikerna kan garanterat skaka fram en at dig

Jag kikade precis på insidan av linern och i original-innerskon (som jag inte är säker är platinum, har snarare för mig att den var nivån under) är det ett filtliknande material. Professional har ett tyg som i alla fall min hand uppfattar ger lägre friktion.

Jag kikade precis på insidan av linern och i original-innerskon (som jag inte är säker är platinum, har snarare för mig att den var nivån under) är det ett filtliknande material. Professional har ett tyg som i alla fall min hand uppfattar ger lägre friktion.
Låter positivt :)

Nu får vi som sagt bara hoppas på att dom kan skaka fram en. Min högra innersko har helt gett upp vid infästningen vid plösen. Har redan varit inne för moddning men fick ändå tryckpunkter som gjorde att foten domnade bort.

Tillbaka
Topp