söker trevliga skidorter

Jonas B

Medlem
söker trevliga skidorter
Tjena.
Att fråga om vilken skidort/orter är bäst och trevligast är som att fråga hur långt ett rep är, men jag tar chansen... Jag och mina 2 Barn (äldre) har tagit upp skidåkningen igen och kör ner till Sölden igen dem 1:april. Det är andra raka året vi är där. Vi tänker till säsongen 2025 byta ort, med det finns hur mycket som helst att välja på. Jag själv har åkt en del genom åren så är väl en medelgod åkare, sonen är duktig och dottern är nybörjare (hon tar sig ner i alla backar). Vi är inte ute efter en massa afterski, dyra restauranger osv. Vi åker inte offpist, puckel och behöver inte en massa svarta backar. Utan rolig åkning i stora system. Kanske någon kan ge oss på lite tips som passar oss. Vi kan åka från december till april

söker trevliga skidorter
Låter mer som sydtirol eller dolomiterna än Sverige/Norge.
Kolla in alta badia tex. Framförallt colfosco. Där har ni bra väder, fina berg och mängder med fina backar. Rätt dyrt dock. Alternativ finns ju gott om större system i Österrike. Men där håller jag mig till de mindre, så kan inte säga mycket. @PisteCarver kan dock skriva några sidor om detta.

Senast ändrad:
söker trevliga skidorter
Tjena.
Att fråga om vilken skidort/orter är bäst och trevligast är som att fråga hur långt ett rep är, men jag tar chansen... Jag och mina 2 Barn (äldre) har tagit upp skidåkningen igen och kör ner till Sölden igen dem 1:april. Det är andra raka året vi är där. Vi tänker till säsongen 2025 byta ort, med det finns hur mycket som helst att välja på. Jag själv har åkt en del genom åren så är väl en medelgod åkare, sonen är duktig och dottern är nybörjare (hon tar sig ner i alla backar). Vi är inte ute efter en massa afterski, dyra restauranger osv. Vi åker inte offpist, puckel och behöver inte en massa svarta backar. Utan rolig åkning i stora system. Kanske någon kan ge oss på lite tips som passar oss. Vi kan åka från december till april
Ski Welt i Österrike, härliga backar i stort system :)

söker trevliga skidorter
Låter mer som sydtirol eller dolomiterna än Sverige/Norge.
Kolla in alta badia tex. Framförallt colfosco. Där har ni bra väder, fina berg och mängder med fina backar. Rätt dyrt dock.

Alta Badia tänkte jag just nämna när det efterfrågades ”rolig åkning i stora system”. Colfosco, Corvara, La Villa och San Cassiano. Trevliga byar i Sydtyrolen med Österrikisk standard och italiensk mat. Ligger utmärkt till i en egen trevlig del av det enorma Sella Ronda/Marmolada/Val Gardena-systemet. Lätt att nå med bil från Brennerpasset och en dagsutflykt till Cortina är inom nära räckhåll.
Zillertal nämndes, en annan favorit, ligger ännu närmare Sverige med bil och litet bättre prisläge. Om man gillar snö vid boendet och ski in/out väljer man t ex Finkenberg en bit upp i dalen.

söker trevliga skidorter
Paradiski (dvs La Plagne och Les Arcs)!
Slår även jag ett slag för La Plagne. Som vanligt. :love:
Men det finns ju en anledning till det också. Fantastisk och varierad skidåkning, såväl on- som offpist. Väldigt stort område med åkning på hög höjd, vilket borgar för snösäkerheten. 70% av hela Paradiski ligger över 2000 möh. Möjlighet till ett åk från 3080 möh ned till 1250 möh. Bra fallhöjd.
En del av byarna är kanske inte så charmiga att bo i, men välj någon av Les Coches, Montchavin, Champagny eller Belle Plagne så blir ni nog inte besvikna.

söker trevliga skidorter
Funderar lite på Zell am see, någon som vet hur det området står sig skidmässigt och under vilken period ska man åka där, var där i tonåren och åkte men har mest svarta luckor från den resan

söker trevliga skidorter
De flesta rekommenderade skidorter ovan är säkert trevliga att besöka, men utan mer specificerade preferenser så blir det lätt så att alla rekommenderar sina egna favoriter. Därför undviker jag att nu att skriva en ”resekatalog” om alla mina favoriter.
Vad är viktigt för er:
- Land, språk, mat, kultur?
- Avstånd? (ni kör bil?)
- Hur stort skidsystem vill ni ha? Eller tycker ni det är trevligt att under en vecka besöka några olika skidsystem där man kör några km/mil på morgonen?
- Vilken typ av boende föredrar ni?
- Är det viktigt/oviktigt för er att bo nära liften/pisten?

Om jag ända ska ge några allmänna rekommendationer:
- Välj ett skidområde med mesta skidåkning på hög höjd, över 2000m (t ex faller Kitzbühl, Saalbach etc bort).
- Det snöar mer i norra Alperna än i södra. Om ni bokar lång tid innan, välj en skidort som ligger norr om ”Alpenhauptkamm” om det är viktigt för er att få åka på natursnö.
- Undvik de typiska charterorterna dvs det begränsade dussintal skidorter som den vanlige skidturisten känner till (om ni kör bil så kan välja precis vad ni vill).

söker trevliga skidorter
Funderar lite på Zell am see, någon som vet hur det området står sig skidmässigt och under vilken period ska man åka där, var där i tonåren och åkte men har mest svarta luckor från den resan
Faller bort hos mig pga en av punkterna som jag skrev ovan. Om ni har varit i Sölden så kommer ni INTE att bli imponerade av Zell am See.
När ni var i Sölden senast, åkte ni skidor i Hochgurgl/Obergurgl?
Om inte, gör det denna gången (gemensamt liftkort), inte alls så mycket folk som i Sölden och härliga snösäkra pister att åka i. Ni slipper horderna av charterturister vid Giggijoch.

söker trevliga skidorter
De flesta rekommenderade skidorter ovan är säkert trevliga att besöka, men utan mer specificerade preferenser så blir det lätt så att alla rekommenderar sina egna favoriter. Därför undviker jag att nu att skriva en ”resekatalog” om alla mina favoriter.
Vad är viktigt för er:
- Land, språk, mat, kultur?
- Avstånd? (ni kör bil?)
- Hur stort skidsystem vill ni ha? Eller tycker ni det är trevligt att under en vecka besöka några olika skidsystem där man kör några km/mil på morgonen?
- Vilken typ av boende föredrar ni?
- Är det viktigt/oviktigt för er att bo nära liften/pisten?

Om jag ända ska ge några allmänna rekommendationer:
- Välj ett skidområde med mesta skidåkning på hög höjd, över 2000m (t ex faller Kitzbühl, Saalbach etc bort).
- Det snöar mer i norra Alperna än i södra. Om ni bokar lång tid innan, välj en skidort som ligger norr om ”Alpenhauptkamm” om det är viktigt för er att få åka på natursnö.
- Undvik de typiska charterorterna dvs det begränsade dussintal skidorter som den vanlige skidturisten känner till (om ni kör bil så kan välja precis vad ni vill).
Hej.
Land har egentligen ingen betydelse ( men frankrike är långt nere på listan), Vi kommer köra egen bil ner, Vi vill ha ganska stort skidsystem , vill parkera bilen och inte röra den under resan. vi vill bo i lägenhet och ha väldigt nära till liften. Vi ska ner till sölden 1:e april för 2.a gången och tänker efter denna resa skifta över till något annat. Vi är inga fartfantomer utan vill ha go manchester åkning där vi kan slipa på vår teknik

söker trevliga skidorter
Faller bort hos mig pga en av punkterna som jag skrev ovan. Om ni har varit i Sölden så kommer ni INTE att bli imponerade av Zell am See.
När ni var i Sölden senast, åkte ni skidor i Hochgurgl/Obergurgl?
Om inte, gör det denna gången (gemensamt liftkort), inte alls så mycket folk som i Sölden och härliga snösäkra pister att åka i. Ni slipper horderna av charterturister vid Giggijoch.
Vi har inte åkt i systemen som du nämner utan vi tänker åka lite där på denna resa, då jag läst att det ska vara riktigt trevligt

söker trevliga skidorter
Hej.
Land har egentligen ingen betydelse ( men frankrike är långt nere på listan), Vi kommer köra egen bil ner, Vi vill ha ganska stort skidsystem , vill parkera bilen och inte röra den under resan. vi vill bo i lägenhet och ha väldigt nära till liften. Vi ska ner till sölden 1:e april för 2.a gången och tänker efter denna resa skifta över till något annat. Vi är inga fartfantomer utan vill ha go manchester åkning där vi kan slipa på vår teknik
Jag skulle då rekommendera Serfaus som uppfyller alla era krav. Mycket stort liftsystem/skidområde Serfaus/Fiss/Ladis på hög höjd. Supermysig bilfri by (med egen liten tunnelbana) utan charterturister (endast gäster som har bokat boende släpps in med bilen i byn). Serfaus är ganska dyrt, men det är ju och andra sidan Sölden också.

söker trevliga skidorter
söker trevliga skidorter
Har bara varit i Zell am see och alperna sommartid men det kan vara värt att nämna att du har tillgång till Saalbach, Leogang, Kaprun och Kitzsteinhorn på under 30 minuter (om jag minns rätt) med bil från Zell am see. Sen kan säkert någon annan berätta hur skidåkningen är där.

Tillbaka
Topp