Head Easy Joy - erfarenheter?

Någon som har erfarenhet av nybörjarskidorna Head Easy Joy?

Jag är 30 år, kvinna, har åkt ett par gånger men då på skidor som är för medelduktiga åkare vilket inte gick bra. Jag kan ploga och svänga plogandes, men jag har inte lyckas lära mig svänga med parallella skidor trots att jag varit i Åre en hel vecka och åkt ett par gånger i backar i närheten där jag bor.

Jag åker inte off-pist, och är feg i backen.

De där skidorna är snälla saker som visserligen inte kräver mycket av dig, men som med alla skidor behövs grundteknik. Jag vet att det är lockande att pröva själv eller försöka få en partner eller kompis att delge grunderna i skidåkning eftersom skidlärare är dyrt. Problemet är att om inte kompisen/annan valfri relationstyp är skidlärare, blir det ofta fel och så ger en upp istället för att utvecklas. Testa en skidlektion i allafall!
Jag vill slå ett slag för pjäxval, så en fråga: vet du om dina pjäxor sitter som de ska? Om inte, knalla till alpinbutiken och be om hjälp att kolla och eventuellt anpassa. Pjäxan är a och o.
Viel spaß 🙂

Kämpat på egen hand men ska börja ta skidlektioner. Är intresserad av skidor som underlättar för mig att lära mig svänga med parallella skidor. Inte skidor som gör det svårare för mig.
Jag kan bara instämma i vad @Mizze skriver.

Kolla upp pjäxorna. Om pjäxorna inte sitter bra så blir det som att lära sig cykla med ett löst styre eller som att springa i flip-flops. Spelar ingen roll vad du har för skidor om där är ett glapp i pjäxledet.

Ta skidlektioner. Flera och utspridda över tid. Det kostar en slant men är väl investerade pengar. Mitt största misstag var att det tog mig nio år från lektion ett till lektion två vilket gjorde att jag nötte in en massa felaktiga rörelsemönster vilka sedan har tagit tid att bli av med.

Och så lägger jag till.

Ett annat misstag som jag inte är ensam om att ha gjort är att stressa på med att åka i brantare backar. Det enda man övar upp genom att åka i för branta backar är att bromsa. Välj terräng där du vill att det skall gå fortare så går det mycket enklare att öva upp tekniken.

Skidor kan du ha vilka som helst som är inriktade mot nybörjare eller medelåkare (eng: intermediate). Exempelvis Head Easy Joy som du tittat på. Men köp gärna begagnat för du kommer att växa ur dem snabbt.

Jag kan bara instämma i vad @Mizze skriver.

Kolla upp pjäxorna. Om pjäxorna inte sitter bra så blir det som att lära sig cykla med ett löst styre eller som att springa i flip-flops. Spelar ingen roll vad du har för skidor om där är ett glapp i pjäxledet.

Ta skidlektioner. Flera och utspridda över tid. Det kostar en slant men är väl investerade pengar. Mitt största misstag var att det tog mig nio år från lektion ett till lektion två vilket gjorde att jag nötte in en massa felaktiga rörelsemönster vilka sedan har tagit tid att bli av med.

Och så lägger jag till.

Ett annat misstag som jag inte är ensam om att ha gjort är att stressa på med att åka i brantare backar. Det enda man övar upp genom att åka i för branta backar är att bromsa. Välj terräng där du vill att det skall gå fortare så går det mycket enklare att öva upp tekniken.

Skidor kan du ha vilka som helst som är inriktade mot nybörjare eller medelåkare (eng: intermediate). Exempelvis Head Easy Joy som du tittat på. Men köp gärna begagnat för du kommer att växa ur dem snabbt.
På vilket sätt växer man ur skidorna?

Varför vill man ha styvare?
Efter att man lyckas åka med skidorna parallella så är nästa steg att få upp skidorna på kant och åka med skärande sväng, eller carva som det heter på svengelska. Det blir svårt att göra om skidan är mjuk och viker sig utan man vill ha en skida som är vridstyv och har lagom mycket med spänst i sig. Hur mycket är en fråga om teknik och smak samt åkarens vikt.
Likaså om man vill åka fort så vill man ha en styvare skida som plöjer igenom ojämnheter i snön istället för att böja sig och skicka iväg både skidan och åkaren på en liten luftfärd.

Efter att man lyckas åka med skidorna parallella så är nästa steg att få upp skidorna på kant och åka med skärande sväng, eller carva som det heter på svengelska. Det blir svårt att göra om skidan är mjuk och viker sig utan man vill ha en skida som är vridstyv och har lagom mycket med spänst i sig. Hur mycket är en fråga om teknik och smak samt åkarens vikt.
Likaså om man vill åka fort så vill man ha en styvare skida som plöjer igenom ojämnheter i snön istället för att böja sig och skicka iväg både skidan och åkaren på en liten luftfärd.
Tusen tack för ditt utförliga svar! Hur vet man om skidorna klarar av att göra skärande svängar? Känns ju lite sådär att köpa skidor som bara kan köra platt på backen. Risken är ju att det blir lite skärande när man övar på att lära sig åka parallellt, eller?

Tusen tack för ditt utförliga svar! Hur vet man om skidorna klarar av att göra skärande svängar? Känns ju lite sådär att köpa skidor som bara kan köra platt på backen. Risken är ju att det blir lite skärande när man övar på att lära sig åka parallellt, eller?
Alla skidor idag klarar skärande sväng, det är en teknikfråga. Vilken hastighet skidan gör sig bäst i är (lås är lättast att åka i med skidan) en fråga om konstruktion och geometri. Skidorna du tittat på kommer möjliggöra att du lär dig grunderna i lägre hastigheter, vilket är önskvärt då du kan fokusera på teknik istället för att kontrollera hastighet och rädsla.

Risken att hamna i ett rent skär när du lär dig att åka med parallella skidor är mycket liten, om inte obefintlig.

Köp begagnat, nöt in tekniken, köp begagnat igen när du behöver byta upp dig och fortsätt nöta teknik. Jag minns att jag betalade en veckohyra på ortens mest välsorterade hyrbutik och åkte igenom hela toppsegmentet innan jag hittade rätt. Därefter köpte jag skidorna på vårrean.

Tillbaka
Topp