Vad är du ute efter för input?
Kan dela med mig av lite av våra elbils erfarenheter.
Vi kör ej mycket till fjällen med elbil utan snarare bort från fjällen då vi bor i dem. Men att köra långresor med 2 barn och 1 fru och full semester packning har aldrig varit några problem för oss.
Tycker snarare det är ett bekvämare sätt att resa. Man har räknat med och är inställd på stopp för laddning av bilen och då blir kiss, mat eller spring paus inte något som drar ner på planerade restiden. Förutsatt att man gör sina aktiviteter samtidigt som man laddar.
Man blir inte den där stressade föräldern som hetsar att samtliga ska skynda sig så vi kan fortsätta köra som det alltid blev när vi hade bensinbil. Och en stor fördel blir att man efter 10 timmar resa inte är en helt slut och stel människa för att man fått regelbundna pauser för att röra sig. Samt att barnen inte blir lika less.
Angående laddpriser så spelar det ej så jätte stor roll enligt min erfarenhet. Såklart kollar jag "chargefinder" eller liknande så jag tar det billigaste alternativet på platsen, och man lär sig ganska fort vilken app eller liknande man brukar använda för att starta/betala för laddningar. Det är mycket i början då man måste sätta sig in i laddstations djungeln men man lär sig snabbt.
Varför kwh priset på resa inte har så stor betydelse enligt mig är för följande beräkning.
Om vi beräknar 2kwh/mil och man kör 200 mil på resa under ett år och kör 2000 mil på hemma plan så blir det följande:
200 x 2kwh = 400kwh och om man har 1-2 kr dyrare pris per kwh så blir det 400-800 kr dyrare.
Jämfört med på hemmaplan där man har 4000kwh med ett pris på 1 kr/kwh, vilket blir 4000 kr. Då har du en milkostnad på 2 kr milen, jämfört med bränsle som motsvarande bil skulle kosta ca 20 kr milen. (Ska man ha en bil för 4 pers med full packning så behöver det vara en större bil som ofta drar runt liter/milen)
Då helt plötsligt blir de där dyrare priset på 1-2 kr /kwh inte så mycket att prata om.
Idag är laddstationer så pass utbyggt och utbrett vi kan enligt våra erfarenhet köra dit vi vill utan att stöta på problem med att inte hitta ström. Så att behöva oroa sig för att bli stående utan el anser jag vara en fullständigt onödig oro.
Normalt på långkörningar kör vi 1-2h och sedan laddar då bilar tar emot ström snabbast när bilen har lägre procentsats i batteriet. Men detta är ju en smaksak hur man vill göra.
Att vi har hittat en laddstolpe granne till arbetet som har gratis laddning gör ju inte saken sämre för oss. Gratis laddning på hemma plan och betalar nuförtiden endast för ström på resor