Alternativ Tåg + Hyr (el)bil....
Tåg ner till Alperna funkar rätt bra. Sista biten funkar oftast mycket dåligt därnere. Inte sällan man lägger en heldag på att tar sig sista 10 milen om man inte har bil...
Elbilens problem ur miljöperspektiv är batterierna. Ju mindre desto bättre. Därav är det (ur miljösynpunkt) bättre att inte har en bil med "för stor" räckvidd.
Gäller ju egentligen alla bilar. Att köra i stan och till dagis med en XC90 för att man ska resa till Åre 1 gång om året är inte så bra det heller.
Ur den synpunkten är bilpooler en bra ide. Man har bara så stor bil som man behöver just då. Vet dock inte hur bra det fungera i verkligheten.
Det jag ser i kompisgänget och familj är att det finns olika approach till hur man laddar. Vissa kör med ganska många korta stopp, andra med färre men långa stopp, där de gör nåt annat under laddtiden... Alla häftar att de gör rätt

. Och det gör de säkert för sig, då detta kan vara em personlig grej hur man gillar det mest. Som ingenjör har jag hittills hållit mig till det mest effektiva sättet som olika ruttplanerare föreslog. Men det är inte sagt att det känns som det bästa för alla.
PS (Edit): Jag har förresten kompisar som tycker de inte klarar sig utan bil i vardagen, men gillar åker tåg på semestern. Så de har en (fossil)småbil för vardagen och reser med tåg. Alla alternativ finns...

.
edit2: Jag har dock mycket begränsat erfarenhet av att köra längre sträckor med elbil, bara när jag hyrt/ lånat en. Har ingen elbil själv., men många runt mig som har en...