[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

Man lär sig. Hur illa är det för batteriet om man några gånger per år töjer på det där med "10/20 - 80 %"? Eller handlar det mest om att de sista procenten tar längre tid att ladda?

Vad händer vid "elstopp" (motsv bensinstopp)? Finns det "eldunkar" att hämta på närmaste mack? Kan bärgningsbilar och servicebilar etc nuförtiden hjälpa till med en liten "påfyllning"?

Man lär sig. Hur illa är det för batteriet om man några gånger per år töjer på det där med "10/20 - 80 %"? Eller handlar det mest om att de sista procenten tar längre tid att ladda?

Vad händer vid "elstopp" (motsv bensinstopp)? Finns det "eldunkar" att hämta på närmaste mack? Kan bärgningsbilar och servicebilar etc nuförtiden hjälpa till med en liten "påfyllning"?
Det är meningslöst ur tidssynpunkt att ladda mer än 80% på snabbladdning eftersom 80-100% tar ungefär lika lång tid som 10-80%. Bättre att stanna någon gång extra.
Och det sliter på batteriet.
Första etappen laddar man hemma till 100%, sedan 80% snabbladdningar.

Edit: Batteriet mår inte bra av att stå fulladdat. När man laddar 100% hemma med långsamladdning, så ska man köra iväg direkt efter det. Normal hemmaladdning gör man också bara till 80%.

Senast ändrad:
@fredw , nej det finns inga ”eldunkar”.
Ett batteri som rymmer 10 kWh (räcker ca 5 mil) skulle väga ca 70 kg.
Men, hur ofta händer det att du kör slut på bensinen och måste hämta en dunk?;)

@fredw , nej det finns inga ”eldunkar”.
Ett batteri som rymmer 10 kWh (räcker ca 5 mil) skulle väga ca 70 kg.
Men, hur ofta händer det att du kör slut på bensinen och måste hämta en dunk?;)
Det finns också flera test på youtube där de får igång Teslor genom bogsering och därigenom laddar upp batteriet.

Under långresor laddar vi alltid fullt när vi äter, man når lätt 100% på ett matstopp. Sedan brukar vi ibland ta ett mellanstopp, och då köper man en takeaway-kaffe, går på toaletten och sträcker på benen, och då har man laddat till 60-80%. När vi gör långresor tvekar vi sålunda inte att ladda full, även om vi inte gör det till vardags.
Det vi har lärt oss är att ha disciplin på stoppen. När man går över från fossilbil till elbil tänker man först att det kommer bli extremt sega stopp, men det man inser är att det snarare är så att man har ont om tid att komma iväg när bilen är tillräckligt laddad. Det gjorde att vi i början tappade tid när vi laddade bilen onödigt mycket (för att vi segade vid kaffeautomaten), och kan man komma iväg i tid vinner man mycket på långresan.

Mitt problem blir kanske att för många rejäla kaffestopp kommer att leda till behov av snabbt efterföljande kisspauser långt innan batteriet behöver laddas... Kanske kan man lägga in den effekten i dessa optimerings/planerings-appar? :)

Du får läsa på lite innan du får din ID4:a...
funkar utmärkt med Teslas laddare.
Priset varierar lite mellan olika stationer men är ligger ungefär på samma som övriga laddoperatörer. Med Tesla abonnemang (129 kr/mån) blir priset ännu lägre.

Ionity är ett stort skämt. ser ingen anledning att ladda där.
men som du skriver: 98% av all laddning sker hemma..
Jag har bara laddat med ionity en gång. Tyckte att det funkade helt okej. Men 8 spänn (april i år) var väl lite i saftigaste laget. Men om det bara är någon gång om året och man snittar runt 1-2 kr annars så må det väl vara hänt. Vad är annars problemet med just ionity? (Har jag missat något? Är bara i Svedala ca 4 månader om året)

Jag har inte testat Supercharger ännu. Men ska snart fixa till det. Som jag fattar det är inte alla superchargers öppna för alla märken. Men jag hittar ingen bra info om vilka som är öppna och hur det funkar. Teslor går först som jag fattar det? Kan det ändras på t ex stora resehelger och liknande?

Förutom ekonomin, tystheten, och renheten med mera så tycker jag att man borde ta med komforten och väghållningen i elbil kontra förbränningsmotor som en aspekt. När man väl har vant sig vid mer eller mindre transmissionsfri drift så är det svårt att gå tillbaks till ryck, skump och kräng. Men det kanske bara är jag.

Det finns ju många utsläppsvisioner för 2030. Typ 63% mindre än 2020. EUs 55% paket o s v. Om man av någon anledning vill ha en bil som drivs av fossila bränslen så är man i så fall ganska beroende av att minst 55% av alla andra fordon drivs fossilfritt.

I Januari innan Putin klampade in i Ukraina så hade Reuters en artikel där JP Morgan hade ett estimat att oljepriset skulle upp till 125 dollar i år och 150 dollar 2023. Det var alltså innan kriget. När Brenten låg på ca 85. Efter att väst infört restriktioner mot Rysk olja och trots att Biden sedan dess har öppnat kranarna till USAs oljereserv och OPEC är på väg att göra samma sak så estimerar Goldman Sachs att vi kommer komma upp i 175 redan i år. Om det inträffar så ja. Kul blir det inte, oavsett vilken bil man kör. 200 innan 2026 var också ett gammalt estimat, nu tror GS att vi är där redan 2023. Kanske att ett mirakel, som t ex ett nytt styre i Ryssland så småningom skulle kunna få ner priset lite. Men Under 110 ser vi nog aldrig igen (jag gissar)? Hur det påverkar priset vid pump vete sjutton men ungefär 2 liter råolja till en liter bensin har jag för mig att man räknar. Så det kan vara idé att sy in pengar i madrassen och bunkra tjottapapper och burkmat nu igen!

Och nu när soppan är billigare i Sverige än i
t ex Norge så lär man väl få trängas med norskar som ökar efterfrågan både på bolaget och macken? Nej just det de kör ju på el redan!

Ska man vara beroende av bil till skidresan i framtiden så är det nog bra med fler såna här reportage och tips från de som redan åker elbil längre sträckor.

PS
Ska väl tillägga att det så klart finns andra estimat för oljeprisets framtid än Goldman Sachs's. Både högre och lägre. Ingen vet. I början av 2000 talet när peak oil och tredje oljekrisen var på allas läppar så gick ju oljan upp till över 140 innan den dök ner till under 40 på några månader. En ny värre pandemi skulle också kunna driva ner priserna remarkabelt som 2019. Eller något helt oväntat. Det är ju inte direkt de mest rationella länderna som styr oljepriset. Den som lever får se.

Screenshot_20220610-102145_40deb401b9ffe8e1df2f1cc5ba480b12.jpg

Senast ändrad:
Tur att svensk diesel redan består av mer än 30% klimatneutralt biobränsle så man slipper skämmas fullt så mycket. Men jag är med på tåget och jobbar för att få laddstolpar till vår Brf då att vi kan skaffa elbil. Laddsladd genom köksfönstret funkar sådär när man bor tre trappor upp… 😉

Nu stiger ju iofs elpriset också. Vår Brf har gemensam el som vi snart ska omförhandla och förra veckan slutade Eon i Skåne ge 2- och 3-åriga avtal pga osäkerheten. Och våra nu 1:20 kr/kWh blir nog typ det dubbla, minst.
Så för att få ihop till laddstolparna kommer vi kanske att behöva ta upp mot 4 kr/kWh från oss själva i föreningen. Känns det orimligt, vad säger ni? Kommer många då välja att ”tanka på stan” istället?

Tur att svensk diesel redan består av mer än 30% klimatneutralt biobränsle så man slipper skämmas fullt så mycket. Men jag är med på tåget och jobbar för att få laddstolpar till vår Brf då att vi kan skaffa elbil. Laddsladd genom köksfönstret funkar sådär när man bor tre trappor upp… 😉

Nu stiger ju iofs elpriset också. Vår Brf har gemensam el som vi snart ska omförhandla och förra veckan slutade Eon i Skåne ge 2- och 3-åriga avtal pga osäkerheten. Och våra nu 1:20 kr/kWh blir nog typ det dubbla, minst.
Så för att få ihop till laddstolparna kommer vi kanske att behöva ta upp mot 4 kr/kWh från oss själva i föreningen. Känns det orimligt, vad säger ni? Kommer många då välja att ”tanka på stan” istället?
Man ska ju inte skämmas för vilken motor som sitter i ens bil. Men man kan ju långsamt börja snegla på alternativ.

4 kr är ju kanon! Det blir väl typ 8 kr milen. Och så mycket billigare får man nog inte på stan. Det finns väl inte så mycket "gratis" laddare som det fanns för något år sedan.

Det klart att elbil är enklare och billigare för villaägare. Speciellt om man som flera i strängen laddar i ett vanligt vägguttag. Men om man som villaägare investerar i en eller två laddstationer så är ju det en initialkostnad på runt 20-25'000 kr. Så 4 kr med ett elpris på minst 1.20 känns ju helt rimligt. Dessutom borde det ju öka attraktionskraften och värdet på lägenheterna.

Man ska ju inte skämmas för vilken motor som sitter i ens bil. Men man kan ju långsamt börja snegla på alternativ.

4 kr är ju kanon! Det blir väl typ 8 kr milen. Och så mycket billigare får man nog inte på stan. Det finns väl inte så mycket "gratis" laddare som det fanns för något år sedan.

Det klart att elbil är enklare och billigare för villaägare. Speciellt om man som flera i strängen laddar i ett vanligt vägguttag. Men om man som villaägare investerar i en eller två laddstationer så är ju det en initialkostnad på runt 20-25'000 kr. Så 4 kr med ett elpris på minst 1.20 känns ju helt rimligt. Dessutom borde det ju öka attraktionskraften och värdet på lägenheterna.

Ja vi har ju bara utomhusparkeringar (iofs med dedicerad p-plats till alla lgh) så det kostar litet mer att bygga laddstolpar. Kabeldragning utomhus (i vårt fall tyvärr delvis via asfalterad del) kostar typ 1000 kr/meter, plus nytt elskåp med uppsäkring, gjuta stolpar etc etc. Våra vanliga p-platser kostar nu 500 kr/månad. Jag siktar på ett pålägg med kanske 400 kr/månad för dem som får laddplats (alltså totalt 900 kr/månad för en dedikerad p-plats med 22 kW laddstolpe) plus ca 4 kr/kWh tankad el (beroende på vårt framtida el-avtal). Då kan vi nog räkna hem en del av investeringen på fem år, och det är ju rimligt att föreningen "går back" litet med tanke på den förmodade värdestegring som tillfaller alla lgh (även dem utan elbil).
Skulle det kännas attraktivt att köpa bostadsrätt i en sån förening?

Någon som har koll på hur det ser ut på transportsidan?

MP:s hållning har hela tiden varit att klimatproblemen ska lösas av den enskilda individen bland annat genom att köra elbil. Den tunga trafiken har man helt blundat för trots att den överlägset står för den största andelen av utsläpp ifrån fordon på vägar.

HVO-100 är ett väldigt bra alternativ för lastbilar och bussar men på tok för dyrt för att användas. Elektrifieringen börjar smyga sig på med batteridrivna lastbilar men jag undrar hur man ska få fram ström till de massiva laddstationerna som måste upp på alla truckstops.

Dessutom "stjäl" batteripaketen en hel del lastvikt varför mpnga tillverkare från början var emot batterikonceptet. Vätgas med bränsleceller är ett bättre alternativ men inte lika effektivt än så länge vad jag har förstått.

Någon som har koll på hur det ser ut på transportsidan?
... Den tunga trafiken har man helt blundat för trots att den överlägset står för den största andelen av utsläpp ifrån fordon på vägar.
Nja? Tror iofs att personbilar är en större "bov".

1654846294586.png

Jag har bara laddat med ionity en gång. Tyckte att det funkade helt okej. Men 8 spänn (april i år) var väl lite i saftigaste laget. Men om det bara är någon gång om året och man snittar runt 1-2 kr annars så må det väl vara hänt. Vad är annars problemet med just ionity? (Har jag missat något? Är bara i Svedala ca 4 månader om året)

Jag har inte testat Supercharger ännu. Men ska snart fixa till det. Som jag fattar det är inte alla superchargers öppna för alla märken. Men jag hittar ingen bra info om vilka som är öppna och hur det funkar. Teslor går först som jag fattar det? Kan det ändras på t ex stora resehelger och liknande?

Förutom ekonomin, tystheten, och renheten med mera så tycker jag att man borde ta med komforten och väghållningen i elbil kontra förbränningsmotor som en aspekt. När man väl har vant sig vid mer eller mindre transmissionsfri drift så är det svårt att gå tillbaks till ryck, skump och kräng. Men det kanske bara är jag.

Det finns ju många utsläppsvisioner för 2030. Typ 63% mindre än 2020. EUs 55% paket o s v. Om man av någon anledning vill ha en bil som drivs av fossila bränslen så är man i så fall ganska beroende av att minst 55% av alla andra fordon drivs fossilfritt.

I Januari innan Putin klampade in i Ukraina så hade Reuters en artikel där JP Morgan hade ett estimat att oljepriset skulle upp till 125 dollar i år och 150 dollar 2023. Det var alltså innan kriget. När Brenten låg på ca 85. Efter att väst infört restriktioner mot Rysk olja och trots att Biden sedan dess har öppnat kranarna till USAs oljereserv och OPEC är på väg att göra samma sak så estimerar Goldman Sachs att vi kommer komma upp i 175 redan i år. Om det inträffar så ja. Kul blir det inte, oavsett vilken bil man kör. 200 innan 2026 var också ett gammalt estimat, nu tror GS att vi är där redan 2023. Kanske att ett mirakel, som t ex ett nytt styre i Ryssland så småningom skulle kunna få ner priset lite. Men Under 110 ser vi nog aldrig igen (jag gissar)? Hur det påverkar priset vid pump vete sjutton men ungefär 2 liter råolja till en liter bensin har jag för mig att man räknar. Så det kan vara idé att sy in pengar i madrassen och bunkra tjottapapper och burkmat nu igen!

Och nu när soppan är billigare i Sverige än i
t ex Norge så lär man väl få trängas med norskar som ökar efterfrågan både på bolaget och macken? Nej just det de kör ju på el redan!

Ska man vara beroende av bil till skidresan i framtiden så är det nog bra med fler såna här reportage och tips från de som redan åker elbil längre sträckor.

PS
Ska väl tillägga att det så klart finns andra estimat för oljeprisets framtid än Goldman Sachs's. Både högre och lägre. Ingen vet. I början av 2000 talet när peak oil och tredje oljekrisen var på allas läppar så gick ju oljan upp till över 140 innan den dök ner till under 40 på några månader. En ny värre pandemi skulle också kunna driva ner priserna remarkabelt som 2019. Eller något helt oväntat. Det är ju inte direkt de mest rationella länderna som styr oljepriset. Den som lever får se.

Visa bilaga 18535
Energipriserna följer ju varandra, dvs 1 kWh diesel brukar kosta ungefär samma som 1 kWh el. Enda sättet att få ner elpriset vore att bygga ut den egna kraftproduktionen och samtidigt koppla bort vårt elnät från det internationella elnätet. Det lär ju inte inträffa.
Vinsten/besparingen med elbil ligger ju i att den har 90% verkningsgrad jmf med 25-30% för fossilbilar. Omräknat till bensin/diesel så drar en (stor) elbil ca 0,2 liter/mil.

Ionity är ett gemensamt projekt bland de stora europeiska biltillverkarna, och de har ett väl utbyggt nät i Central- och Västeuropa (tyvärr obefintligt i norra halvan av Skandinavien). Laddstationerna är på 350 kW och ett abonnemang med en dryg hundralapp i månaden ger tillgång till ett laddpris på ca 3 kr/kWh.
1654851958515.png

Jag är ny i gamet. Tacksam för länkar till andra lämpliga diskussionsforum!

Påpekar dock att inom en brf, där det till att börja med endast finns få stolpar, behövs "dela" på stolparna. Ingen vill ju iofs gå upp mittinatten och byta laddplats men det vore bra om t.ex. två bilar hinner laddas hyggligt på en kväll på samma stolpe. Det halverar vår fasta kostnad (och vår brf är full av snåla pensionärer som inte fattar att det eg handlar om peanuts).
Och det behövs grävas ner kabel (ganska långa sådana), byggas stolpar och sätta upp laddboxar vilket nog är det som kostar mest i vårt fall. Tyvärr dåligt förberett. Men med dynamisk lastbalansering så behöver förstås inte "uppsäkringen" täcka max uttag på alla stolpar samtidigt.
Enda orsaken till att installera 22kW stolpar är att bidraget i nuläget.

Dvs du bekostar framtida utbyggnader med kabeldragning mm nu så du inte behöver göra det en gång till.

22kW är det bara någon enstaka bil som kan ta idag så det är överdrivet det behovet finns inte hemma. Möjligtvis på kontor.

Att bygga ett stort antal laddplatser i en Brf med lastbalansering tycker jag är helt fel väg att gå.

Tanken är säkert fin att ALLA delar kollektivt på kapaciteten

Men nätet tar inte hänsyn till behovet hos brukaren. Dvs du som behöver ha din bil fulladdad morgonen efter behöver kanske dina 11kW och vill inte avstå för att massa plugginhybrider tar en laddkapaciteten som du skulle behövt

Energipriserna följer ju varandra, dvs 1 kWh diesel brukar kosta ungefär samma som 1 kWh el. Enda sättet att få ner elpriset vore att bygga ut den egna kraftproduktionen och samtidigt koppla bort vårt elnät från det internationella elnätet. Det lär ju inte inträffa.
Vinsten/besparingen med elbil ligger ju i att den har 90% verkningsgrad jmf med 25-30% för fossilbilar. Omräknat till bensin/diesel så drar en (stor) elbil ca 0,2 liter/mil.

Ionity är ett gemensamt projekt bland de stora europeiska biltillverkarna, och de har ett väl utbyggt nät i Central- och Västeuropa (tyvärr obefintligt i norra halvan av Skandinavien). Laddstationerna är på 350 kW och ett abonnemang med en dryg hundralapp i månaden ger tillgång till ett laddpris på ca 3 kr/kWh.
Visa bilaga 18541
Jag var på väg från kläppen till Stockholm och hotell med bokad laddplats. Elen skulle nog ha räckt hela vägen. Men när jag kom till Enköping så. Ja ni vet. 110 på motorvägen är lugnt 120 på gränsen och 130 då ligger man helt plötsligt på dubbla förbrukningen. Och man har ju kvar lite av den gamla blyfotsmentaliteten. Jag hittade en ionity och tog en kaffe. Hade appen sedan länge utan att ha använt den. Sen var det plattan i mattan. Jag leasade en Kia e Niro då och den bryr sig ju inte om att det står 350 kW på displayen. Det går i snigelfart ändå! Och som jag fattar det är inte nya Niro EVn som kommer nu så värst mycket snabbare. Men men. Jag behövde inte så mycket just den gången. Om det hade kostat 6 eller 8 kronor kändes inte så petigt.

Ska räkna på ett Supercharger abbonemang. Vet att den i Borlänge är mot ett staket. Vilket är jävligt dumt när man har släp och kontakten bak. Men men. Ett problem i taget.

Enda orsaken till att installera 22kW stolpar är att bidraget i nuläget.

Dvs du bekostar framtida utbyggnader med kabeldragning mm nu så du inte behöver göra det en gång till.

22kW är det bara någon enstaka bil som kan ta idag så det är överdrivet det behovet finns inte hemma. Möjligtvis på kontor.

Att bygga ett stort antal laddplatser i en Brf med lastbalansering tycker jag är helt fel väg att gå.

Tanken är säkert fin att ALLA delar kollektivt på kapaciteten

Men nätet tar inte hänsyn till behovet hos brukaren. Dvs du som behöver ha din bil fulladdad morgonen efter behöver kanske dina 11kW och vill inte avstå för att massa plugginhybrider tar en laddkapaciteten som du skulle behövt
Helt rätt.
De flesta bilar klarar bara 11 kW AC-laddning, vilket bara det räcker för att fylla på 132 kWh energi under ett halvt dygn (dvs ladda i på kvällen och ur på morgonen) och såna stora batterier finns ännu inte. Och 132 kWh ger ungefär 70 mils körning. Vad är det då för mening med 22 kW AC-laddning och en teoretiskt möjlighet att ladda för 140 mils körning hemma under natten?
Ingen alls.
Dyr "overkill" att säkra upp för så höga effekter. Som jämförelse ska då varje laddstolpe säkras upp med 50% högre effekt än vad en hel normalvilla har totalt. Ju högre Ampere-avsäkring desto högre fasta nätavgifter.

Helt rätt.
De flesta bilar klarar bara 11 kW AC-laddning, vilket bara det räcker för att fylla på 132 kWh energi under ett halvt dygn (dvs ladda i på kvällen och ur på morgonen) och såna stora batterier finns ännu inte. Och 132 kWh ger ungefär 70 mils körning. Vad är det då för mening med 22 kW AC-laddning och en teoretiskt möjlighet att ladda för 140 mils körning hemma under natten?
Ingen alls.
Dyr "overkill" att säkra upp för så höga effekter. Som jämförelse ska då varje laddstolpe säkras upp med 50% högre effekt än vad en hel normalvilla har totalt. Ju högre Ampere-avsäkring desto högre fasta nätavgifter.
Ju högre Ampere-säkring desto högre fasta nätavgifter.

Gäller bara upp till vanligtvis 63A (beror på vilken nätägare)

Men på en Brf med säg 100 stolpar så hamnar man garanterat på ett Effektabonnemang Då betalar man en fast avgift + effekten

Laddboxar som klarar 22 kW kostar knappast mer än de som klarar mindre.

Så ni som bor i villa/radhus skulle alltså nöja er med att dela två laddstolpar a typ 3 kW med 64 av era grannhushåll?

Nää

Du ansöker om bidrag och bygger de första boxarna för 22kW med kabeldragning mm. Du kanske inte behöver säkra upp för det från dag 1

De boxarna kan du sedan ställa ner till vad du nu vill ha eller behöver framöver.

Bilen kan inte ”ta” mer effekt än vad den är anpassad för

Då har du byggt infrastruktur för framtiden med dagens bidrag

Jag byggde för 22kW hemma av de skälen då det inte är otroligt att det behövs i framtiden. Dvs jag kan i teorin ha en 11kW laddare och 3 st 3,7kW på uppfarten på den installationen

Så ni som bor i villa/radhus skulle alltså nöja er med att dela två laddstolpar a typ 3 kW med 64 av era grannhushåll?
Det är ungefär vad jag räknar med att ha tillgång till på vintern med en laddbox med dynamisk effektvakt (bor i villa med 3x16A). Räcker för att ladda 0-50% eller 50-100% över natten.
Ska jag på långtur och måste ladda fullt, behöver jag planera för det två dagar innan (tror jag att jag kommer att klara av).

@fredw du kan skaffa elbil även om du inte har laddstolpe ännu i din brf. Med abonnemang snabbladdar du på elmack för ca 3 kr/kWh, vilket ger ca 6 kr/mil jmf med normal familjedieselbil (XC60, Passat etc) som drar ca 0,7x26kr = 18 kr/mil.

Edit: Man får ju inte större effektbehov för hemmaladdning bara för att batterierna blir större. Såvida inte man tvunget ska köra en massa fler mil. ;)

Edit 2: Självklart kan man inte ha 2 laddstolpar på 64 hushåll, mitt inlägg avsåg effekten. Man kan inte ha 2 laddstolpar på 64 hushåll oavsett effekten, då blir det nog ”krig” och ”klydd” om de två platserna.
Det viktigaste är att det finns tillgång till ”laddplatser”. För ni hade väl inte tänkt investera i bara två laddstolpar?

Senast ändrad:
Det är ungefär vad jag räknar med att ha tillgång till på vintern med en laddbox med dynamisk effektvakt (bor i villa med 3x16A). Räcker för att ladda 0-50% eller 50-100% över natten.
Ska jag på långtur och måste ladda fullt, behöver jag planera för det två dagar innan (tror jag att jag kommer att klara av).

@fredw du kan skaffa elbil även om du inte har laddstolpe ännu i din brf. Med abonnemang snabbladdar du på elmack för ca 3 kr/kWh, vilket ger ca 6 kr/mil jmf med normal familjedieselbil (XC60, Passat etc) som drar ca 0,7x26kr = 18 kr/mil.

Edit: Man får ju inte större effektbehov för hemmaladdning bara för att batterierna blir större. Såvida inte man tvunget ska köra en massa fler mil. ;)

Edit 2: Självklart kan man inte ha 2 laddstolpar på 64 hushåll, mitt inlägg avsåg effekten. Man kan inte ha 2 laddstolpar på 64 hushåll oavsett effekten, då blir det nog ”krig” och ”klydd” om de två platserna.
Det viktigaste är att det finns tillgång till ”laddplatser”. För ni hade väl inte tänkt investera i bara två laddstolpar?

Jag förstår inte riktigt vad det är ni argumenterar för (eller mot). Att vi i en stor Brf inte behöver särskilt många laddstolpar? Eller att vi inte behöver säkra upp för att använda de laddstolpar vi skaffar? Att vi inte behöver dynamisk lastbalansering?

Bor man i en brf (vi är 64 hushåll) måste man ju ta hänsyn till lite annat än den som har sitt eget uttag vid sin egen tomt. Ska det blir någon rimlig fördel jämf med att ladda på stan eller på jobbet etc så måste man ju ha viss tillgång till en ledig laddstolpe. Gärna en helt egen, eller kanske dela med en granne. Men det är mer praktiskt om de som behöver har en egen stolpe vid sin p-plats. Oavsett så behövs ett visst antal. Och då behövs en en viss uppsäkring, i vårt fall. Och det behövs dynamisk lastbalansering.

Vi har inte bestämt oss än men siktar på 6-12 laddplatser. Vi tänkte (måste) säkra upp till 64 A och måste då skaffa nytt elskåp. Vi måste lägga ner helt nya kablar utomhus till p-platserna. Att då sätta upp laddboxar som klarar mindre än 22kW skulle inte relativt sett spara många kronor (om några).
64A räcker till max två Teslor som samtidigt laddar för fullt så vi förstår att så kommer det inte att bli - men vi tänker att lägre än 64A säkring funkar dåligt för 12 laddplatser hos oss utan att spara särskilt mycket. Så vitt jag förstår går det att programmera lastbalanseringen så mellan olika platser att de som har behov av (och har en bil som klarar) snabbare laddning får prio. Den som ska stå hela natten blir ju ändå klar till morgonen.

Senast ändrad:
Jag förstår inte riktigt vad det är ni argumenterar för (eller mot). Att vi i en stor Brf inte behöver särskilt många laddstolpar? Eller att vi inte behöver säkra upp för att använda de laddstolpar vi skaffar? Att vi inte behöver dynamisk lastbalansering?

Bor man i en brf (vi är 64 hushåll) måste man ju ta hänsyn till lite annat än den som har sitt eget uttag vid sin egen tomt. Ska det blir någon rimlig fördel jämf med att ladda på stan eller på jobbet etc så måste man ju ha viss tillgång till en ledig laddstolpe. Gärna en helt egen, eller kanske dela med en granne. Men det är mer praktiskt om de som behöver har en egen stolpe vid sin p-plats. Oavsett så behövs ett visst antal. Och då behövs en en viss uppsäkring, i vårt fall. Och det behövs dynamisk lastbalansering.

Vi har inte bestämt oss än men siktar på 6-12 laddplatser. Vi tänkte (måste) säkra upp till 64 A och måste då skaffa nytt elskåp. Vi måste lägga ner helt nya kablar utomhus till p-platserna. Att då sätta upp laddboxar som klarar mindre än 22kW skulle inte relativt sett spara många kronor (om några).
64A räcker till max två Teslor som samtidigt laddar för fullt så vi förstår att så kommer det inte att bli - men vi tänker att lägre än 64A säkring funkar dåligt för 12 laddplatser hos oss utan att spara särskilt mycket. Så vitt jag förstår går det att programmera lastbalanseringen så mellan olika platser att de som har behov av (och har en bil som klarar) snabbare laddning får prio. Den som ska stå hela natten blir ju ändå klar till morgonen.
Säger bara att det för hemmaladdning är bättre med många laddstolpar med låg effekt, än få stolpar med hög effekt. Det kommer bara att bli konflikter och klydd med få laddplatser.

Man vill kunna plugga in när man kommer hem från jobbet och plugga ur på morgonen när man åker till jobbet. Det behöver genomsnittsföraren göra 1-2 ggr/vecka, och man vill ha friheten att kunna göra det när man behöver det. Man vill inte springa upp och ner till parkeringen enligt något typ ”tvättstugebokningslista”.

Detta gäller för RIKTIGA elbilar, om folk skaffar laddhybrider med småbatterier så blir det kaos, ifall ni inte bygger en laddstolpe till varje hushåll.

Min rekommendation är att ni i första hand bygger för det behovet ni har på några års sikt. Säg 5år.

Och när ni fått det godkänt på årstämman, Ja det måste godkänns på årsstämman om era stadgar är lika/samma som HSB, Riksbyggen.

Då bör ni ha en bra plan för finansieringen klar för att redovisa för medlemmarna.
Och framför allt vem skall betal vad? Skall han med Tesla som reser som säljare betala lika mkt som Lisa som har en plugginhybrid å bara åker till kyrkan på söndagar?
Det kommer leda fram till IMD (Individuell Mätning och Debitering)
Det vill säga att man betalar för det man använder. Då behövs det ett system för det med kostnader.

Finansieringen bör för att alla medlemmar skall tycka att det är bra vara att den finansieras av brukarna dvs investeringskostnaden delat på 15år (ekonomisk livslängd) delat på antal uthyrda stolpar.

Tex 40000kr – 50% i biddrag =20000kr

20000 delat på antal uthyrda stolpar i bästa fall 12 st från dag 1. Annars ett annat antal 20000/15år=1333kr/året och på det tillkommer kostnaden för IMD

Min rekommendation är att ni i första hand bygger för det behovet ni har på några års sikt. Säg 5år.

Och när ni fått det godkänt på årstämman, Ja det måste godkänns på årsstämman om era stadgar är lika/samma som HSB, Riksbyggen.

Då bör ni ha en bra plan för finansieringen klar för att redovisa för medlemmarna.
Och framför allt vem skall betal vad? Skall han med Tesla som reser som säljare betala lika mkt som Lisa som har en plugginhybrid å bara åker till kyrkan på söndagar?
Det kommer leda fram till IMD (Individuell Mätning och Debitering)
Det vill säga att man betalar för det man använder. Då behövs det ett system för det med kostnader.

Finansieringen bör för att alla medlemmar skall tycka att det är bra vara att den finansieras av brukarna dvs investeringskostnaden delat på 15år (ekonomisk livslängd) delat på antal uthyrda stolpar.

Tex 40000kr – 50% i biddrag =20000kr

20000 delat på antal uthyrda stolpar i bästa fall 12 st från dag 1. Annars ett annat antal 20000/15år=1333kr/året och på det tillkommer kostnaden för IMD
Om det bara är brukarna med elbilar i brf:n som skall betala för hela investeringskalaset, så finns det kanske risk för att det blir dyrare än att ladda på publika snabbladdningsstationer?

Senast ändrad:
Om det bara är brukarna med elbilar i brf:n som skall betala för hela investeringskalaset, så finns det kanske risk för att det blir dyrare än att ladda på publika snabbladdningsstationer?
Ja jag tänker att existensen av laddplatser nog/säkert höjer värdet för alla lgh, så det är rimligt att alla är med och till viss del finansierar en sådan infrastruktur. Även om inte alla utnyttjar det. Ungefär som man tänker med tvätt/torkstugor, planteringar, cykelförråd, snöröjning, barnvagnsförråd, övernattningsrum mm mm i en brf.
I vårt fall handlar 12 laddplatser om en investering som motsvarar ca 5000 kr per hushåll. Utan att kunna bevisa det tror jag att den betalar sig direkt i minst lika stor värdestegring för medlemmarna. Men de som tänker bo kvar för alltid och aldrig skaffa elbil kan ju ha något att invända.

Nää
Det funkar

I de fallen jag har räknat på det åt Brf så blir det en månadskostnad på under 300 kr/mån vi 50-70% nyttjandegrad
Och det är med IMD men med bidraget på 50% av installationskostnaden

Å de får man väll anse som rimligt eller ”billigt” för att slippa ladda på stan

Jag är ideologiskt inte någon vän av ”för mycket” kollektiva lösningar.
@fredw , jag har följande förslag:
Ni gör en upphandling där alla hushåll i föreningen, som vill ha en laddstolpe får det, och finansierar det med några hundralappar på sin hyra. Sen är det ”deras” laddstolpar och tillhör deras lägenhet (och kommer att öka värdet på dessa). De som inte vill ha laddstolpe slipper det, och får ansluta sig senare (antagligen dyrare) om de ändrar sig.
Om minst ett tiotal hushåll är intresserade, så är det väl bara och köra?

Det bygger att varje lgh har sin specifika plats
Samt att det förslaget godkänns av Stämman.

Det bygger att varje lgh har sin specifika plats
Samt att det förslaget godkänns av Stämman.
Ja, det är ett j-vla klydd med brf-lägenheter. Finns också bara i Sverige. Utomlands har man ägarlägenheter.🥴
Kanske lite väl krasst och förenklat uttryckt men…. det hela påminner om debatten en gång i tiden om brf:er skulle ansluta sig till kabel-tv eller inte. Ett ständigt tjafs på årsstämmor under några år.
Det är bättre att bestämma själv över sin egen ”koja”.

Jag är ideologiskt inte någon vän av ”för mycket” kollektiva lösningar.
@fredw , jag har följande förslag:
Ni gör en upphandling där alla hushåll i föreningen, som vill ha en laddstolpe får det, och finansierar det med några hundralappar på sin hyra. Sen är det ”deras” laddstolpar och tillhör deras lägenhet (och kommer att öka värdet på dessa). De som inte vill ha laddstolpe slipper det, och får ansluta sig senare (antagligen dyrare) om de ändrar sig.
Om minst ett tiotal hushåll är intresserade, så är det väl bara och köra?

Jag har tagit upp det förslaget men det gillades inte av styrelsen. Dessutom tydligen problematiskt rent juridiskt då man faktiskt ju inte äger ens sin egen lägenhet, och man måste liksom kringgå lagen (åtminstone dess mening). Sägs det.

För egen del skulle jag absolut kunna betala för en sådan plats även om jag inte har elbil. Tror det skulle vara en god investering som direkt skulle höja värdet minst lika mycket på lägenheten.

OT: Jag gillar för övrigt inte alls det svenska systemet med Brf. Att kunna förbjuda sina grannar att hyra ut sina egna lägenheter på ett snyggt sätt är unikt i den fria delen av världen, och en av anledningarna till att den svenska marknaden för hyreslägenheter är så extremt trög och segregerad. Men det är det ingen i Sverige som förstår (utom jag).

Jag har tagit upp det förslaget men det gillades inte av styrelsen. Dessutom tydligen problematiskt rent juridiskt då man faktiskt ju inte äger ens sin egen lägenhet, och man måste liksom kringgå lagen (åtminstone dess mening). Sägs det.

För egen del skulle jag absolut kunna betala för en sådan plats även om jag inte har elbil. Tror det skulle vara en god investering som direkt skulle höja värdet minst lika mycket på lägenheten.

OT: Jag gillar för övrigt inte alls det svenska systemet med Brf. Att kunna förbjuda sina grannar att hyra ut sina egna lägenheter på ett snyggt sätt är unikt i den fria delen av världen, och en av anledningarna till att den svenska marknaden för hyreslägenheter är så extremt trög och segregerad. Men det är det ingen i Sverige som förstår (utom jag).
Hmm…. låter som ett besvärligt dilemma…:unsure:

Sälj ”möget” och köp en egen ”koja”. Problemet löst :);)

HaHa

Det om kabel-tv har jag använt som argument i mina dragningar För laddning för medlemmar på många olika årsstämmor

Jag brukar börja med att säga.
Detta är ingen ny fråga eller diskussion för er. Ni har vari igenom den många gånger innan.
Kommer ni ihåg när ni skulle dra in telefon i lägenheterna? Då var det flera av er som tyckte det var onödigt, om man ville ringa så gick man till affären, och slaktaren på hörnet tog emot meddelande…..
Sedan dess har ni röstat igenom både kabel-tv, internet och senast fiber.

Efter det så är det lättar att komma vidare. OM man gjort sin hemläxa så det finns ett färdigt förslag med kalkyl att ta ställning till. Inte många medlemmar röstar emot om dom inte behöver betala någons annans kallas OCH får vinning på att sin lägenhet ökar i värdet

Precis. Bevisbördan för den som hävdar att viss utbyggnad av laddplatser är fel ligger numera snarast på den som är motståndare. Förutsatt att det görs på ett vettigt sätt förstås.

Min poäng tidigare i tråden blir att man får tänka litet annorlunda inom en brf jämfört med den som har sin egen koja. Och att laddboxarna inte blir nämnvärt dyrare bara för det står 22kW på dem. Plus att elpriset - det blir som det blir, både hemma och "på stan" (och ingen vet hur högt det kommer att gå). Men jag garanterar att vi inte tänker erbjuda 32A laddning i 22kW samtidigt för alla laddplatser.

En "risk" som jag kan se är att t ex shoppingcentra börjar erbjuda subventionerade laddplatser för att locka kunder. Men elpriset kommer inte heller de undan.

Ja självklart skall ni bygga för 22kW som jag sa i första inlägget och det inte för behovet nu utan för kommande behov och utbyggnad i framtiden.
På samma sätt gäller det för elnätet och vilken kapacitet det har över för er samt hur det ser ut om 10-15år.
Då är det kanske inte möjligt att utöka sin elanläggning.

Hur läser man ut bränsleförbrukning på en elbil och vad är bra bränsleförbrukning?
Att fokusera på stor räckvidd tycker jag är som att bara gå efter vem som har största tanken. Tex finns det bilar med V8 och 120 liters tank vilket gör att man kommer relativt långt ändå trots en förbrukning på 2l/mil. Men ändå väljer man hellre en bil som drar 0,5l/mil med hälften så stor tank.

Hur läser man ut bränsleförbrukning på en elbil och vad är bra bränsleförbrukning?
Att fokusera på stor räckvidd tycker jag är som att bara gå efter vem som har största tanken. Tex finns det bilar med V8 och 120 liters tank vilket gör att man kommer relativt långt ändå trots en förbrukning på 2l/mil. Men ändå väljer man hellre en bil som drar 0,5l/mil med hälften så stor tank.
Du läser ut kWh/mil .. men det är lite mer komplicerat än så.

Tillverkarna redovisar istället räckvidd enl. WLTP som ger en indikation på räckvidd vid "optimala" förhållanden men det är iaf något att ha som riktmärke.

Sedan laddar du troligen enbart 80% av kapacitet för att spara batteriet vilket ger betydligt kortare räckvidd.

Sedan kanske du kör bilen på vintern då kupévärme inte kommer "gratis" som i en förbränningsmotorbil så där kan du reducera räckvidden.

Ta t.ex. en vanlig VW ID.3 med 58kWh batteri.
En sommardag i 120km/h så snittar du kanske 2.1kWh/mil (~22 mil räckvidd @ 80% SOC).
En vinterdag i 120km/h så snitter du kanske 2.7kWh/mil (~17 mil räckvidd @ 80% SOC).

Nu kör kanske inte alla i 120km/h hela tiden varpå förbrukningen blir lägre men på min typiska helg-pendling på E6 28mil enkel väg så skulle det iaf inte funka; speciellt inte då jag saknar både hemmaladdning och destinationsladdning. För kortare pendling funkar det säkert fin-fint.

Senast ändrad:
Elbil skulle funka fantastiskt bra i jobbpendlandet men långresa vet jag inte om jag hade pallat med. Det krävs tillräckligt med planering till att åka dieselbil med barn

Tillbaka
Topp