Jag har bara laddat med ionity en gång. Tyckte att det funkade helt okej. Men 8 spänn (april i år) var väl lite i saftigaste laget. Men om det bara är någon gång om året och man snittar runt 1-2 kr annars så må det väl vara hänt. Vad är annars problemet med just ionity? (Har jag missat något? Är bara i Svedala ca 4 månader om året)
Jag har inte testat Supercharger ännu. Men ska snart fixa till det. Som jag fattar det är inte alla superchargers öppna för alla märken. Men jag hittar ingen bra info om vilka som är öppna och hur det funkar. Teslor går först som jag fattar det? Kan det ändras på t ex stora resehelger och liknande?
Förutom ekonomin, tystheten, och renheten med mera så tycker jag att man borde ta med komforten och väghållningen i elbil kontra förbränningsmotor som en aspekt. När man väl har vant sig vid mer eller mindre transmissionsfri drift så är det svårt att gå tillbaks till ryck, skump och kräng. Men det kanske bara är jag.
Det finns ju många utsläppsvisioner för 2030. Typ 63% mindre än 2020. EUs 55% paket o s v. Om man av någon anledning vill ha en bil som drivs av fossila bränslen så är man i så fall ganska beroende av att minst 55% av alla andra fordon drivs fossilfritt.
I Januari innan Putin klampade in i Ukraina så hade Reuters en artikel där JP Morgan hade ett estimat att oljepriset skulle upp till 125 dollar i år och 150 dollar 2023. Det var alltså innan kriget. När Brenten låg på ca 85. Efter att väst infört restriktioner mot Rysk olja och trots att Biden sedan dess har öppnat kranarna till USAs oljereserv och OPEC är på väg att göra samma sak så estimerar Goldman Sachs att vi kommer komma upp i 175 redan i år. Om det inträffar så ja. Kul blir det inte, oavsett vilken bil man kör. 200 innan 2026 var också ett gammalt estimat, nu tror GS att vi är där redan 2023. Kanske att ett mirakel, som t ex ett nytt styre i Ryssland så småningom skulle kunna få ner priset lite. Men Under 110 ser vi nog aldrig igen (jag gissar)? Hur det påverkar priset vid pump vete sjutton men ungefär 2 liter råolja till en liter bensin har jag för mig att man räknar. Så det kan vara idé att sy in pengar i madrassen och bunkra tjottapapper och burkmat nu igen!
Och nu när soppan är billigare i Sverige än i
t ex Norge så lär man väl få trängas med norskar som ökar efterfrågan både på bolaget och macken? Nej just det de kör ju på el redan!
Ska man vara beroende av bil till skidresan i framtiden så är det nog bra med fler såna här reportage och tips från de som redan åker elbil längre sträckor.
PS
Ska väl tillägga att det så klart finns andra estimat för oljeprisets framtid än Goldman Sachs's. Både högre och lägre. Ingen vet. I början av 2000 talet när peak oil och tredje oljekrisen var på allas läppar så gick ju oljan upp till över 140 innan den dök ner till under 40 på några månader. En ny värre pandemi skulle också kunna driva ner priserna remarkabelt som 2019. Eller något helt oväntat. Det är ju inte direkt de mest rationella länderna som styr oljepriset. Den som lever får se.
Visa bilaga 18535