[Artikel] Elbil till Alperna: den snövänliga bummarbilen

OJ
Dubbelt

Det beror på när du laddar och vilket elavtal du har.
Priser från NordPol område 3
Med skatt, moms, påslag och överföringsavgift ligger dygnselpriset nu ungefär på 7 kr/kWh totalt.
Jag har i närheten köpcenter som jag regelbundet besöker och där kan man ladda för 2 kr på 11 kW och 2,90 kr på 50 kW.

Tja nästan
Du kan köpa billigt å sälja dyrt
Det där låter ju superintressant!
Behöver man då ett särskilt elavtal av den typ som solcellsägare har?
Min laddbox kommer jag alltså bara att använda för att driva spis, ugn, värmepump samt för att sälja el ut på nätet?

80 kWh batteri kommer att kunna mata huset ett helt vinterdygn.💰:LOL:

Ja du ser
Har man behov av att ladda dagtid så blir det inte så dyrt.
Och du bör se över ditt elavtal om du inte kan få en bättre deal än det.
Och fram till det så får du (vi) ha våta drömmar om en elbil som stöder V2L eller ännu bättre med V2G

Ja du ser
Har man behov av att ladda dagtid så blir det inte så dyrt.
Och du bör se över ditt elavtal om du inte kan få en bättre deal än det.
Och fram till det så får du (vi) ha våta drömmar om en elbil som stöder V2L eller ännu bättre med V2G
Kollade snabbt, är tydligen update på G! (y)

samtliga laddoperatörer utom Tesla, har enhetliga priser över hela landet.
dvs vi i norra Sverige "subventionerar" er i söder när ni laddar på publika laddplatser.
Det där är ju helt logiskt och rättvist.
Då får man äntligen något tillbaka på den Robin-Hood-kommunalskatt som man alltid har betalat till glesbygden.;)

Jag tackar för pausunderhållningen under väntetiden på CPH Airport, jag tror att den kommer att bli till nytta framöver.:) (y)

Det där är ju helt logiskt och rättvist.
Då får man äntligen något tillbaka på den Robin-Hood-kommunalskatt som man alltid har betalat till glesbygden.;)
Haha! Det är ju Malmö som är det överlägset största mottagaren i skatteutjämningssystemet.

Glesbygden får småsmulor (och bidrar med miljarder i fastighetsskatt på vattenkraftsanläggningar)

Bumpar tråden - vore tacksam för mer input från er som kört elbil till fjäll och alper.

Under tiden har jag nu fixat 12 laddstolpar till vår Brf (med 64 hushåll). Ännu är bara 6 av dem i användning - inte fler elbilar än så hittills. Man betalar 300 kr/mån extra för att ha laddstolpe, utöver de 550 kr som själva p-platsen utomhus kostar. Vi debiterar sedan elen till ”självkostnad” utan pålägg. Vi har ett ”kollektivt timpris” som räknas ut i efterhand varje månad. Vilket resulterat i priser som mest 2:80 kr/kWh inkl moms (dec 2022) och flera månader under 1 kr/kWh, som lägst 91 öre. Detta i elområde SE4.
Vi fick installera ett nytt elskåp med möjlighet till 62 A men vi har ännu bara 31 A för att hålla ner abonnemangskostnader. Det räcker gott för 6 stolpar med lastbalansering och går att öka stegvis vid behov. 62 A bör räcka även om vi i framtiden vill ha fler än 12 stolpar.
Vi hoppas kunna ”räkna in” investeringen på 12-15 år men redan nu är jag övertygad om det ökat lägenheternas värde så mycket att det egentligen redan är i hamn. En del köpare tittar bara på lgh i Brf som har laddstolpar.

Bumpar tråden - vore tacksam för mer input från er som kört elbil till fjäll och alper.

Under tiden har jag nu fixat 12 laddstolpar till vår Brf (med 64 hushåll). Ännu är bara 6 av dem i användning - inte fler elbilar än så hittills. Man betalar 300 kr/mån extra för att ha laddstolpe, utöver de 550 kr som själva p-platsen utomhus kostar. Vi debiterar sedan elen till ”självkostnad” utan pålägg. Vi har ett ”kollektivt timpris” som räknas ut i efterhand varje månad. Vilket resulterat i priser som mest 2:80 kr/kWh inkl moms (dec 2022) och flera månader under 1 kr/kWh, som lägst 91 öre. Detta i elområde SE4.
Vi fick installera ett nytt elskåp med möjlighet till 62 A men vi har ännu bara 31 A för att hålla ner abonnemangskostnader. Det räcker gott för 6 stolpar med lastbalansering och går att öka stegvis vid behov. 62 A bör räcka även om vi i framtiden vill ha fler än 12 stolpar.
Vi hoppas kunna ”räkna in” investeringen på 12-15 år men redan nu är jag övertygad om det ökat lägenheternas värde så mycket att det egentligen redan är i hamn. En del köpare tittar bara på lgh i Brf som har laddstolpar.
Ni verkar ha ordnat det bra i er BRF, vad är det för input du vill ha?

Om ni inte absolut behöver lastbalansering så är det inte så smart. Den tar ingen hänsyn till vem som behöver effekten.
Är laddatolparna justerbara så är det bättre lösning att var å en betalar för den effekten den behöver

Om ni inte absolut behöver lastbalansering så är det inte så smart. Den tar ingen hänsyn till vem som behöver effekten.
Är laddatolparna justerbara så är det bättre lösning att var å en betalar för den effekten den behöver

Inget problem ännu eftersom effekten nu räcker gott plus att vi har ett gemensamt abonnemang med timdebitering för alla stolparna i klump, därmed låg abb-avgift per stolpe. Största nackdelen med det är att om en laddar på ”dyrtid” så drabbar det hela gruppen (och vice versa om någon är jätteduktig att pricka de billiga timmarna). Och det är i praktiken omöjligt att överföra det abonnemangets timdebitering på gruppnivå till individnivå. Tyvärr. Men hittills har det funkat mycket bra.

PC, tackar för det du redan delar med dig om och du får gärna fortsätta med nya erfarenheter och tips. Tänkte att kanske fler som kört elbil till fjäll eller alp har erfarenheter att dela med sig av.

Inget problem ännu eftersom effekten nu räcker gott plus att vi har ett gemensamt abonnemang med timdebitering för alla stolparna i klump, därmed låg abb-avgift per stolpe. Största nackdelen med det är att om en laddar på ”dyrtid” så drabbar det hela gruppen (och vice versa om någon är jätteduktig att pricka de billiga timmarna). Och det är i praktiken omöjligt att överföra det abonnemangets timdebitering på gruppnivå till individnivå. Tyvärr. Men hittills har det funkat mycket bra.

PC, tackar för det du redan delar med dig om och du får gärna fortsätta med nya erfarenheter och tips. Tänkte att kanske fler som kört elbil till fjäll eller alp har erfarenheter att dela med sig av.
Min erfarenhet är det funkar mycket bra att åka till fjällen och även resor i Europa funkar fint. Det man ska tänka på i Sverige är att det kan vara smart att åka på lite udda tider under högtider. I Europa är det gott om laddare på vägen men lite sämre på destinationer.
Sen finns det ett sätt att köra elbil som skiljer sig mot bensin/diesel. Men det finns det ju massor med videos om på nätet. Tesla Björn är ju kul om inte annat. 😊

Viktigt att tänka på är att ha tillgång till några bra abonnemang, man kan nästan aldrig betala laddning med kreditkort. Att köra elbil på långresa är lite som att tänka tanken att köra fossilbil där bensinen/dieseln på vissa mackar kostar 10 kr/l och på andra 30 kr/l, en crazy prisdjungel.
Jag har hittills kört på Ionity för 3,30 kr/kWh i Sverige, 2,20 kr/kWh i Norge och € 0,35-/kWh i Tyskland/Österrike. Vilket är billigt.
Tar slut nu i januari eftersom Ionity har höjt priserna kraftigt och mitt abonnemang på de gamla priserna löper ut.

Billigast just nu vad jag har hittat och kommer att gå över till är Tesla Supercharger i Sverige/Norge och EnBW i Tyskland. Man får klart lägre pris om man tecknar månadsabonnemang för 129 kr (Tesla) och € 17,99 (EnBW).
Viktigt att tänka på är att Tesla endast har stationer längs motorvägarna, medan EnBW även har massor av destinationsladdare som ingår i nätet.
Månadsabonnemang kan tecknas för endast en månad och sedan avslutas.

EnBW har enhetliga priser i hela EU på sina egna laddare med € 0,39-/kWh och € 0,50-/kWh på alla roamingstationer.
Tesla är lurigare, priserna varierar mellan olika laddstationer och mellan olika tider på dygnet, man får kolla i appen.
En skum grej som jag har upptäckt på Tesla är att det skiljde nästan 10 kW effekt på angiven laddeffekt i appen (den laddning som man blir debiterad för) och den effekt som gick in i bilen. Tesla laddare har heller ingen display som alla andra operatörer har (Elon-scam?).
Har aldrig upplevt detta fenomen hos någon annan laddoperatör, där har det skiljt max 2-3 kW om bilen värmer kupén samtidigt, annars 0-1 kW.

Skaffa rätt abonnemang på långresan, annars blir det dyrare än att köra diesel!

Tack för all info. Och det är alltså fossilfri el vid alla dessa laddstationer på kontinenten?

Vinsten att kör elbil på kontinenten är ur ett co2-perspektiv inte lika stor helt klart. Men bilden är (som du vet) mer komplex än så. 😊
Absolut. De flesta svenskar med elbil kör väl flest km per år på hemmafronten. Men ändå.
Edit: Det vi tänker och skriver här kan ju påverka vilken typ av elbil man skaffar. Ett alternativ är ju att ha en elbil på hemmaplan och ta sig till alper och fjäll på annat sätt (typ Snälltåget), och då kan man kanske nöja sig med en mindre elbil.

Senast ändrad:
Absolut. De flesta svenskar med elbil kör väl flest km per år på hemmafronten. Men ändå.
Edit: Det vi tänker och skriver här kan ju påverka vilken typ av elbil man skaffar. Ett alternativ är ju att ha en elbil på hemmaplan och ta sig till alper och fjäll på annat sätt (typ Snälltåget), och då kan man kanske nöja sig med en mindre elbil.
Bättre att ha en elbil som passar till allt (och inte begränsa sig och ”klydda till det”).
Dessutom är det säkrare att sitta i en rejäl bil om man råkar ut för en olycka.
Du har väl inte själv köpt en fossilsmåbil och reser med tåg till Alperna?
Jag har inget emot tåg (har rest på skidresa en gång med tåget till Åre, mycket praktiskt), men urvalet av resbara skidorter blir begränsat.
En ort i Österrike där jag har varit en del gånger skulle nog passa ganska bra med tåg, Neustift/Stubai, tåg till Innsbruck och sedan på centralstationen byte till lokal buss som tar 37 min till Neustift.

Alternativ Tåg + Hyr (el)bil....

Tåg ner till Alperna funkar rätt bra. Sista biten funkar oftast mycket dåligt därnere. Inte sällan man lägger en heldag på att tar sig sista 10 milen om man inte har bil...

Elbilens problem ur miljöperspektiv är batterierna. Ju mindre desto bättre. Därav är det (ur miljösynpunkt) bättre att inte har en bil med "för stor" räckvidd.

Gäller ju egentligen alla bilar. Att köra i stan och till dagis med en XC90 för att man ska resa till Åre 1 gång om året är inte så bra det heller.
Ur den synpunkten är bilpooler en bra ide. Man har bara så stor bil som man behöver just då. Vet dock inte hur bra det fungera i verkligheten.

Det jag ser i kompisgänget och familj är att det finns olika approach till hur man laddar. Vissa kör med ganska många korta stopp, andra med färre men långa stopp, där de gör nåt annat under laddtiden... Alla häftar att de gör rätt ;). Och det gör de säkert för sig, då detta kan vara em personlig grej hur man gillar det mest. Som ingenjör har jag hittills hållit mig till det mest effektiva sättet som olika ruttplanerare föreslog. Men det är inte sagt att det känns som det bästa för alla.

PS (Edit): Jag har förresten kompisar som tycker de inte klarar sig utan bil i vardagen, men gillar åker tåg på semestern. Så de har en (fossil)småbil för vardagen och reser med tåg. Alla alternativ finns... ;).

edit2: Jag har dock mycket begränsat erfarenhet av att köra längre sträckor med elbil, bara när jag hyrt/ lånat en. Har ingen elbil själv., men många runt mig som har en...

Senast ändrad:

Tåg ner till Alperna funkar rätt bra. Sista biten funkar oftast mycket dåligt därnere. Inte sällan man lägger en heldag på att tar sig sista 10 milen om man inte har bil...

Elbilens problem ur miljöperspektiv är batterierna. Ju mindre desto bättre. Därav är det (ur miljösynpunkt) bättre att inte har en bil med "för stor" räckvidd.

Gäller ju egentligen alla bilar. Att köra i stan och till dagis med en XC90 för att man ska resa till Åre 1 gång om året är inte så bra det heller.
Ur den synpunkten är bilpooler en bra ide. Man har bara så stor bil som man behöver just då. Vet dock inte hur bra det fungera i verkligheten.

Det jag ser i kompisgänget och familj är att det finns olika approach till hur man laddar. Vissa kör med ganska många korta stopp, andra med färre men långa stopp, där de gör nåt annat under laddtiden... Alla häftar att de gör rätt ;). Och det gör de säkert för sig, då detta kan vara em personlig grej hur man gillar det mest. Som ingenjör har jag hittills hållit mig till det mest effektiva sättet som olika ruttplanerare föreslog. Men det är inte sagt att det känns som det bästa för alla.
Den här tråden handlar om hur det är att använda elbil på skidresan, men nu blir det miljöpolitik igen.
Och när man nu kör elbil så är det fel på det också för att man har för stort batteri. Den här puritanska extremismen kan man aldrig tillfredsställa, och att saker ska vara praktiska och användbara verkar ovidkommande.
Och produkter som inte är praktiskt användbara kommer heller aldrig att bli en lösning.

Den här tråden handlar om hur det är att använda elbil på skidresan, men nu blir det miljöpolitik igen.
Och när man nu kör elbil så är det fel på det också för att man har för stort batteri. Den här puritanska extremismen kan man aldrig tillfredsställa, och att saker ska vara praktiska och användbara verkar ovidkommande.
Och produkter som inte är praktiskt användbara kommer heller aldrig att bli en lösning.
Nope, ingen miljöpolitik. Bara ett kommentar från en ingenjör som räknar på sånt. Ingen har sagt att det är fel. Men ur miljösynpunkt är det rätta (edit: bästa) att inte har för stor batteri. Och det är ett vetenskapsbaserat, helt opolitiskt faktum.
Ska man ha bil för att resa långt behöver man en med lång räckvidd. Men det är inte "bättre" att har en bil som klarar allt. Ur miljösynpunkt är det bättre att har en bil som är anpassat för det man använder det till. Därav kommentaren om bilpooler. Och @fredw ide om att har mindre elbil och resa långt med tåg är faktiskt en bra ide mht miljön.

Om du läser mitt inlägg igen ser du att en stor del även handlar om hur folk anser sig gör bäst med hänsyn till laddning...

Och om du läser den en gång till ser du att det inte är nån politik i det hela...

Edit: Du nämnde förresten tåg som alternativ, men sa att man begränsa urvalet av skidorter. Så jag svarade med att man kan tar tåget och sen hyra en bil.. ingen politik där heller.

Senast ändrad:
verkar bli svårt att hyra elbil framöver:

verkar bli svårt att hyra elbil framöver:

Viktigt att läsa källorna rätt:

Jan 11 (Reuters) - Rental firm Hertz Global Holdings (HTZ.O) is selling about 20,000 electric vehicles, including Teslas, from its U.S. fleet about two years after a deal with the automaker to offer its vehicles for rent, in another sign that EV demand has cooled.

Det handlar om hybilar i USA, så detta påverkar nog inte marknaden i Alperna (än).

Nope, ingen miljöpolitik. Bara ett kommentar från en ingenjör som räknar på sånt. Ingen har sagt att det är fel. Men ur miljösynpunkt är det rätta att inte har för stor batteri. Och det är ett vetenskapsbaserat, helt opolitiskt faktum.
Ska man ha bil för att resa långt behöver man en med lång räckvidd. Men det är inte "bättre" att har en bil som klarar allt. Ur miljösynpunkt är det bättre att har en bil som är anpassat för det man använder det till. Därav kommentaren om bilpooler.

Om du läser mitt inlägg igen ser du att en stor del även handlar om hur folk anser sig gör bäst med hänsyn till laddning...

Och om du läser den en gång till ser du att det inte är nån politik i det hela...
Jo, det var en del miljöpolitik i ditt inlägg.
Tråkigt, för trådens syfte (i alla fall för mig) är att försöka berätta för andra att elbilen är ett ganska väl fungerande alternativ till fossilbilar redan idag.
Det många fortfarande är skeptiska till är räckvidd och laddtid.
Ditt inlägg bidrog nog tyvärr inte till att få andra att bli elbilsövertygade.

Och slutligen, de flesta som väljer att skaffa elbil gör det om det är funktionsmässigt och ekonomiskt ett bra alternativ till fossilbilen, inte för att inkassera ”godhetspoäng” på sociala medier. Det sista fungerar inte som drivkraft för en omställning, det första gör det.

Jo, det var en del miljöpolitik i ditt inlägg.
Ok, felskriven av mig då om det blev politisk inslag. Kan dock själv inte hitta det i mitt inlägg. Vad är det du syftar på isf?
Tanken var att svara på dig och fredw som ingenjören jag är.

Edit: Det är ganska viktigt att skilja mellan politik och vetenskap/ praktiskt inbenjörsjobb. Att räkna och föra fram miljöpåverkan av olika alternativ och olika bilar har inget med politik att göra! Det är ju ett sätt att försöka stötta alla i att hitta bästa alternativet för sig. Och, enligt mig iaf, ett bidrag i diskussionen om elbilar. För att (ur miljösynpunkt och inte ur miljöpolitiskt synpunkt) är det inte bra att har en bil med lång räckvidd om man inte behöver det eller kanske behöver det nån gång om året. Men det är högst personlig vad man behöver i detta fall eftersom det beror på hur man använder bilen och hur bra laddmöjligheter man har.

Senast ändrad:
För min del är jag intresserad av både för- och nackdelar och vill gärna ha möjlighet att diskutera både och, utan just miljöpolitiska filter. Det behöver ju inte innebära "elbil ja eller nej" utan kanske att man inte kommer att använda den på samma sätt som man använde sin tidigare bil. Vilket kan påverka bilvalet och förändra ens framtida resemönster etc

Ok, felskriven av mig då om det blev politisk inslag. Kan dock själv inte hitta det i mitt inlägg. Vad är det du syftar på isf?
Tanken var att svara på dig och fredw som ingenjören jag är.
”Elbilens problem ur miljöperspektiv är batterierna. Ju mindre desto bättre. Därav är det (ur miljösynpunkt) bättre att inte har en bil med "för stor" räckvidd.”

Jag är också ingenjör i botten, och betraktar mig själv som en praktiskt lagd sådan.
Jag försöker att övertyga andra att välja elbil, har lyckats med det också flera fall, några arbetskamrater och även min fru som sedan några månader också kör elbil och älskar det.
Ditt sätt att argumentera i den här tråden anser jag är kontraproduktivt för att få folk att göra ett elbilsval.
Och så har tråden spårat ur för det som var ett både roligt och trevligt syfte…

”Elbilens problem ur miljöperspektiv är batterierna. Ju mindre desto bättre. Därav är det (ur miljösynpunkt) bättre att inte har en bil med "för stor" räckvidd.”

Jag är också ingenjör i botten, och betraktar mig själv som en praktiskt lagd sådan.
Jag försöker att övertyga andra att välja elbil, har lyckats med det också flera fall, några arbetskamrater och även min fru som sedan några månader också kör elbil och älskar det.
Ditt sätt att argumentera i den här tråden anser jag är kontraproduktivt för att få folk att göra ett elbilsval.
Och så har tråden spårat ur för det som var ett både roligt och trevligt syfte…
Det du citera är ett vetenskapligt baserat faktum och inget politik. En stor del av utsläppet från en Elbil kommer från tillverkning av batteriet. Använder man en bil bara i korta sträckor men har stor batteri är det klart sämre för miljön än om man har en bil med mindre batteri. Kan inte ser nåt politiskt i det.

PS (Edit): Jag har förresten kompisar som tycker de inte klarar sig utan bil i vardagen, men gillar åker tåg på semestern. Så de har en (fossil)småbil för vardagen och reser med tåg. Alla alternativ finns... ;).

edit2: Jag har dock mycket begränsat erfarenhet av att köra längre sträckor med elbil, bara när jag hyrt/ lånat en. Har ingen elbil själv., men många runt mig som har en...
Skulle säga att det absolut snabbaste sättet att resa med elbil (förutsatt att det inte är kö vid laddstationen) är att köra på de nedre 50% av batteriet. Med familjen är det för min del långsamt då mina barn alltid ska "göra" något så fort bilen står still. Det är liksom inte bilen man väntar på vid laddstoppen… 🙈
Sen kan jag hålla med om att det kanske inte är värt vare sig pengar, tråkig tung bil, miljöpåverkan att välja för stort batteri.

För min del är jag intresserad av både för- och nackdelar och vill gärna ha möjlighet att diskutera både och, utan just miljöpolitiska filter. Det behöver ju inte innebära "elbil ja eller nej" utan kanske att man inte kommer att använda den på samma sätt som man använde sin tidigare bil. Vilket kan påverka bilvalet och förändra ens framtida resemönster etc
Jag gjorde den analysen för mig själv för nåt år sen och för mina svärföräldrar under julledigheten.

Först min familj här i Göteborg:

- vi använder bilen i knapp 500 mil per år (som säkert är mindre än många andra, därav kanske inte applicerbart). (edit: kollade igen och det var total 740 mil på två år nu, dvs det blev ännu mindre med bileń).
- Vi använder bilen bara för att köra långa sträckor, ingen stadskörning etc.
- Vi behöver då stor bil med lång räckvidd.
- Miljöpåverkan skulle då blir negativ om vi nu skulle köpa en ny stor Elbil typ ID4, eller Skoda Enyaq istf fortsätter använder vår 30 år gamla bensinbil som drar ca 0.8/ milen.
- Eftersom bilen är veteranbil och skattefri skulle det blir mycket dyrare med ny elbil för de få milen vi kör.

Svärföräldrarna:
- Svärmorsan använder bilen i sitt jobb, ca 10 mil per dag.
- Tillkommer 3-4 semesterresor per år, ca 100 mil per resa.
- Minst miljöpåverkan skulle man ha om man köper en mindre elbil, tx fiat 500, som klarar 20 mil utan problem. Och sen hyr man en större elbil för semestern.
- Dock är laddinfrastrukturen dåligt så det inte kan laddas varje natt. Det mest praktiska och ekonomiskt bäst är då att köpa en större elbil som klarar vardagen och semestern, typ id3 med stora batteriet.

Svärföräldrarna skulle såklart även kunna ha en mindre elbil och tar tåget på semestern då...

Edit: Det jag vill säga är att det är högst personligt vad som är bäst, både ekonomiskt och miljömässigt.

Edit2: Tanken @fredw tänker är därmed högst aktuell om man tänker elbil!

Edit3: Nästa gång vi ska till alperna kommer jag nog räkna tågresan mot att hyra en elbil, både ekonomiskt och ur miljösynpunkt. Säkert rätt intressant... Men tidskrävande.

Senast ändrad:
Schweiz, som är experter på tågresa nära inpå, ger rabatt om man kommer med tåg. Då slipper man sista milen problematiken som ibland kan uppkomma.

Men på riktigt kan jag inte förstå att fler inte köper ett 4 dagars interrail och tar sig neråt. Superlätt när man väl kommit in i det. Bor du i Cph kan du klara dig på färre restid än så. Lämna kl.09 och vara i Österrike 13-14 timmar senare. Eller njuta av resan, som faktiskt är en del av nöjet, och stanna till. Lämna in bagaget och upptäcka nya centraeuropeiska storstäder under några timmar.

Det du citera är ett vetenskapligt baserat faktum och inget politik. En stor del av utsläppet från en Elbil kommer från tillverkning av batteriet. Använder man en bil bara i korta sträckor men har stor batteri är det klart sämre för miljön än om man har en bil med mindre batteri. Kan inte ser nåt politiskt i det.
Det här var för tusan en diskussionstråd för elbilens funktion som skidresebil, inte en detaljdebatt om olika batteristorlekars miljöpåverkan.

Det här var för tusan en diskussionstråd för elbilens funktion som skidresebil, inte en detaljdebatt om olika batteristorlekars miljöpåverkan.
Ok ok. Men iaf @fredw tänkte tanken om det är bättre med mindre bil plus tåg eftersom man reser långt såpass sällan? Då är det kanske lämpligt att svara?
Tillkommer att du får bestämmer dig. Är det för teknisk detaljerat eller politiskt? I min värld utesluter det ena det andra rätt ofta :ROFLMAO:

Tillbaka
Topp