Flottsbro eller Hammarbybacken?

Fille321

Ny medlem
Om man är en gubbe (40) som vill åka med sina barn (5 o 7) i pisten och väljer mellan Hammarbybacken och Flottsbro...
...vad blir valet då och varför?

Aldrig åkt med mina barn i H-backen men däremot en hel del i Flottsbro.

Flottsbro är en större anläggning med fler möjligheter.
Köerna på helgen kan vara mycket långa i Flottsbro men det är nog samma visa i Hbacken
Stora nackdelen med Flottsbro och barn är att
1. parkeringen ligger ett antal höjdmeter ovanför liftbaserna
2. barnbacken ligger längst bort från parkeringen.
3. barnbacken ligger längst bort från värdshuset där värmestuga och toaletter finns. Räkna med en del stuntpissande i skogskanten då kissblöta utebyxor sällan är en god förutsättning.
Inget av ovanstående är något problem på väg TILL backen men räkna med en del gnäll på väg hem när de är trötta. Uppför och långt att gå och allt är eländigt i barnens ögon. Otaliga är de tillfällen då jag gått och kånkat som en julgran med mina prylar +barnens hjälmar, skidutrustning ryggsäckar etc.

För att göra det lite mer trivsamt så har jag genom åren arbetat 90% under jan-mar: Ledig från jobb från lunch på fredagar, hämta barnen på skolan/dagis och åkt till Flottsbro. Perfekt! Anläggningen nästan tom då alla skrikiga friluftsdagselever lämnar området vid 14-tiden och dessutom är hela anläggningen öppen då Huddinge slalomklubb inte ockuperar halva anläggningen dagtid såsom de gör kvällstid.
Detta undantar iofs inte "problem" med avståndet till parkeringen men man kan parkera närmare och man får mer "bang for the buck"!

Senast ändrad:
Barnbacken i Hammarbybacken är också en bit bort, fast direkt intill liten värmestuga. I Flottsbro är det knapplift och i Hammarbybacken rullband, rullband är lite lättare för de minsta. Hammarbybackens problem ser jag dock som att barnbacken är både smal och kort i förhållanden till hur mycket folk det kan vara, Flottsbro har alla mer svängrum. Ovanstående svar tog inte upp att Flottsbro har en grillplats vid barnbacken också, det kan bli trångt där dock.

Jag har också blivit galen och svettig några gånger på väg hem från Flottsbro. Är det någon som testat Ekebyhovsbacken på Ekerö?

Ekebyhovsbacken är kanon ur barnsynpunkt. Nära till parkering, bra barnbackar mm. Dock stora köer på helgerna. Än så länge bara tre pister öppna, den sista öppnar troligen i helgen.

Jag har kört både flottsbro och hammarbybacken. Som många redan sagt är h-backen mycket mindre och det kan bli rejält trångt. Flottsbro som å andra sidan som får plats med mer folk brukar inte vara tommare för det. I h-bakcen har de även skid- och snowboardskola för nybörjare, vilket gör barnbacken ännu mer svårframkomlig. I flottsbro har jag även för mig att man kan köra lite offpist i kanten till barnbacken, vilket jag tyckte var jätteroligt som liten.

Om du ska hyra utrustning gäller det att förboka (gäller både h-backen och flottsbro), men det tar fortfarande timmar innan man kan hämta ut sina grejor.

När jag var yngre åkte vi nästan alltid till flottsbro, men nu åker jag oftast kommunalt till h-backen sj med mina kompisar när vi vill köra en eftermiddag.

Någon som vet om det finns värmestuga vid liften i Hammarbybacken och knäppa på pjäxorna i och lämna myrorna för varmhållning?

Jag har aldrig åkt där men skulle gärna testa. Vad gör den bäst?
I ärlighetens namn: Sthlm- backarna är väl ungefär lika bra/dåliga (samma fallhöjd)

Bor du söder om stan är det Flottsbro som gäller, har du Skistar All kort åker du i Hammarbybacken.
Bor du norr om stan eller har Scandinavian Skipass väljer du Väsjöbacken (som har flest liftar/åkyta)

Kan nämna att dif alpin trännar i Hammarbybacken alla vardagar 17:30-21:00
Dock sluta dom 19:30 igår, tack o lov, blev lite roligare att åka.

Tillbaka
Topp