Mjukare skidor.. "gubbskidor" Rekommendation?

Nej, men det är väl rätt svårt att recensera skidor åt någon annan då?
så du menar man kan inte få input vad andra tycker och tänker? Du läser inte tester eller liknande och tager in dessa på något menar du?
Är det någon som recenserar skidor till TS? Vad jag ser så kommer de flesta med rekommendationer Från deras preferenser som passar in på TS önska om skida? Eller har jag missat något?

så du menar man kan inte få input vad andra tycker och tänker? Du läser inte tester eller liknande och tager in dessa på något menar du?
Är det någon som recenserar skidor till TS? Vad jag ser så kommer de flesta med rekommendationer Från deras preferenser som passar in på TS önska om skida? Eller har jag missat något?
Jag menar exakt som du beskriver, skidtester ger ingen som helst input för ett skidinköp pga. det finns ingen som helst relevans i dem. Man ska ha en konkret relevans på egenskap av skidor av en som du känner eller vet som vet hur du åker. Att läsa en test av en bil är inte relevant pga. man räknar ju på den sammanlagda kostnaden av att äga vilken som första punkt vid en bilkö. Skidorna kostar ungefär lika mycket men är absolut olika att åka på och stämmer inte överens med olika åkare.

Jag menar exakt som du beskriver, skidtester ger ingen som helst input för ett skidinköp pga. det finns ingen som helst relevans i dem. Man ska ha en konkret relevans på egenskap av skidor av en som du känner eller vet som vet hur du åker. Att läsa en test av en bil är inte relevant pga. man räknar ju på den sammanlagda kostnaden av att äga vilken som första punkt vid en bilkö. Skidorna kostar ungefär lika mycket men är absolut olika att åka på och stämmer inte överens med olika åkare.
Fast man kan fortfarande komma med sin input på en köp tråd utan problem eller?

Om någon uttryckligen ber om förslag på ”mjukare skidor” redan i sin rubrik så går åtminstone inte mina tankar främst till Enforcer-serien.
Instämmer iofs helt i vådan av att föreslå specifika skidor.

Tänkte mest på trådstartarens fråga 🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️
Han skrev att han letade "mjukare skidor", vilket jag tog som inte hårda pisksmiskare.

Jag läste även det han skrev i hans andra inlägg (#3 i tråden) och tyckte jag kände det var precis vad mina Enforcer stämde in på. Som jag typ skrev också.

Men som sagt, jag har inte sagt att han ska köpa. Utan gärna testa. Just för att man kan åka just avslappnat med dom i alla fören i pisten om man vill, hela dagen, och även lite utanför. Utan att offra bett eller stabilitet. Jag äger inga aktier i Nordica, så mig kvittar det. 😀

Jag har själv varit i samma tankar där jag tröttnat på att släpa med ett gäng skidor för att kunna ha kul i pist, offpist och med barn i barnbackar och trollskog. Jag ville ha en skida som är kul och lekfull, som funkar om jag ska utanför pisten och köra lite lössnö och som ska hålla måttet när jag kör några pappa-åk på egenhand i pisten och vill bränna på. Samtidigt som de inte är som metallspett bland fjällbjörk och Kalle Anka-käppar i det grön/blå när jag tar rygg på hjälmfotingen. En allt i ett skida med allt vad det innebär i kompromisser. Tidigare utrustningsfokus på stora berg, djup snö, hög fart och stora svängar är ett minne blott numera...

Jag har åkt en hel del och åker med bra teknik även om åren med 40+ skiddagar ligger 25 år bak i tiden och numera begränsas till en vecka i fjällen och kanske en långhelg per år någonstans eller några kvällar i Ulricehamn. Fyller 50 under året, är inte någon flitig besökare på gymmet och räknar inte med att vara i god fysisk form när det blir dags för åkning. Jag vill mest byta kontoret mot backen och ha kul när jag är där. Jag är 170 "lång" och väger 75kg.

Jag köpte Atomic Bent 100 i 172 längd i fjol och fullkomligt älskar den. En skida som osar åkglädje för mig. Funkar riktigt bra i pist, har bredden för att köra utanför. Funkar bra att ploga barnbacke med. Går bra att sätta upp på kant och bränna på eller att sladdsvänga i lågfart. Håller flyt och riktning om det blir uppåkt på eftermiddagen. Om man nu skulle ta lite luft på en snöhög så är de orimligt välbalanserade jämfört med vad jag åkt tidigare. Mjuk, följsam, lekfull och fartstabil. Äkta skidglädje.

Jag testade Extrem Project 90 i 172 längd i Tänndalen i fjol och såg den som en riktigt härlig "gubb-skida". Mjuk och följsam och med bra respons. Körde både hårt och mjukt och i pist och lite utanför. Klar villhöver skida.

Om jag ställer Bent och Project mot varandra så känns Project som en mer klassisk skida som trivs med mer tryck framåt när man går in i sväng medans Bent känns mer modern och mår kanske bäst av en mer vertikal åkposition vilket tog lite tid att hitta hem i.

Project hade mer pistorienterad all mountain känsla än vad Bent har med sin lite mer bredd och lite mer centrerad bindnig som standard vilket ger en mer lekfull all mountain med lite mer offpist känsla i. Sedan kom Bent till i princip till halva priset jämfört med Project vilket kanske även det kan vara en faktor vid skidval.

Tidigare skidor i förrådet är K2 Mindbender 89Ti, Nordica Patron, Völkl Wall och i gömmorna hittas också Volkl Gotama och Atomic SX10. K2 och Wall'en hade kunnat låtas bli att köpa... Spettiga raktfram skidor eller jibbing är inte ming grej.

På fötterna hittas Head Raptor 115 eller Tecnica Cochise 130.

Senast ändrad:
Du menar som detta här som ger sjukt mycket inforation till TS?

Inlägg i tråden 'Skidor till en 10 åring 🎿'
https://www.freeride.se/forum/threads/skidor-till-en-10-aring.153600/post-1293922

🤷🏼‍♂️🤷🏼‍♂️
I den här tråden kommer vi med betydligt mera input till TS än bara en skidas namn vad jag har sett
Det ger absolut ingen mer information än att det är en storleksmässigt junioranpassad skida som man kan prova om man är ute efter en sådan skida.

Jag säger inte att tråden ska inte ge input men den kan ge fel input eftersom åkarens facit är okänd och samma gäller snökonditioner egentligen. Jag tar upp detta väldigt sällan, men är alltid lika fundersam hur folk väljer sin utrustning till backen.

Det ger absolut ingen mer information än att det är en storleksmässigt junioranpassad skida som man kan prova om man är ute efter en sådan skida.

Jag säger inte att tråden ska inte ge input men den kan ge fel input eftersom åkarens facit är okänd och samma gäller snökonditioner egentligen. Jag tar upp detta väldigt sällan, men är alltid lika fundersam hur folk väljer sin utrustning till backen.
Så det är bättre att ge ett namn på en skida än att reflektera över skidan man har åkt på? Det är ju upp till åkaren att sålla bort sådan man inte vill ta in och vad man har nytta av? Och vad jag kan utläsa i tråden så säger de flesta att han skall testa helst.

Vi är bägge eniga att det bästa är att testa utrustningen. Men ibland finns kanske inte möjligheter att genomföra detta? Och då rådfrågar man andra? Så funkar det med mycket.

Så det är bättre att ge ett namn på en skida än att reflektera över skidan man har åkt på? Det är ju upp till åkaren att sålla bort sådan man inte vill ta in och vad man har nytta av? Och vad jag kan utläsa i tråden så säger de flesta att han skall testa helst.

Vi är bägge eniga att det bästa är att testa utrustningen. Men ibland finns kanske inte möjligheter att genomföra detta? Och då rådfrågar man andra? Så funkar det med mycket.
Men för skidor eller vinterdäck fungerar det inte så länge man inte har facit om åkaren eller bilföraren i hand. Helt rätt att det funkar för mycket annat.

Ja, det är ok eftersom man har ju facit om olika länders regler om dubbdäck, men där bägge varianter är tillåtna finns det inte en riktig väg att gå.

Jag har bytt till "gubbskidor" om än något motvilligt på inrådan av min naprapat. Tidigare har jag alltid kört pist på storslalom lite åt racinghållet. Har nu Mantra M6 191cm och är nöjd. Jag är 52år, väger 112kg och är 192cm. Åker inte lika fort/hårt längre och tycker det funkar som allroundskidor. Tål även att tryckas på lite. Detta är mina erfarenheter.

Om du innan haft Extrem P-serien och är nöjd med dem men nu vill ha lite mjukare och snällare har Hasse helt rätt i att Fusion borde vara ett rimligt alternativ. Byggd av samma människor men för att just vara lite mjukare och snällare.

Snödjup

Tillbaka
Topp