Ännu en "hjälp mig välja skidor" tråd

Johnaldo

Medlem
Hej,
Jag är 40+, börjat åka skidor senaste åren och söker en skida som i bästa fall kan både hjälpa mig utvecklas nu, samt att jag inte växer ur den i första taget. Vill också att skidan ska klara uppåkt pist utan större bekymmer. Åker i princip uteslutande pist och håller på att lära mig carva ordentligt. Känner mig bekväm i blå backar, det är där jag är när jag nöter teknik. Men vill gärna avancera till att åka "rätt" med kontroll i brantare backar och med lite högre fart. En hel del tid spenderas också med barnen i gröna backar och diverse trollskogar och liknande. Är 174 cm lång och väger 76-77 kg i strumlästen. Vill påstå att jag är i hyfsat bra fysisk form.
Har fastnat lite på dessa:

Fischer RC one 82 gt
- Rädd den blir för svår nu när jag åker långsamt och håller på att lära mig?

Rossignol experience 82 el 86 basalt
- Verkar va lite mer lättåkta än Fischer-skidan men kanske växer ur den snabbt?
- 86:an kanske är onödigt bred?

Salomon stance 84
- Kanske lite sämre på carving än övriga, mer åt freeride-hållet?

Någon som har erfarenhet av någon av dessa som kan ge nå tips och råd? Vore oerhört tacksam till alla som tar sig tid att hjälpa en som gått vilse bland recensioner i skid-jungeln. Kan tillägga att provåkning av skidor på diverse testar-helger blir väldigt svårt för mig att få till.

Tack på förhand!

/John

Varför inte Vökl Deacon 79 163cm

RC One GT blir garanterat för mycket skida för dig. Även experience 86

Senast ändrad:
Ännu ett tips. Mycket prisvärt erbjudande inkl bindning.

Varför inte Vökl Deacon 79 163cm

RC One GT blir garanterat för mycket skida för dig. Även experience 86
Typiskt, jag ville ju höra att den skulle va klockren för mig från nu och för alltid typ 😁 Men stort tack för ditt tips!
Har inte djupdykt bland rescensioner på den skidan du föreslog, men fått för mig att jag behöver lite bredare midja för att bättre kunna hantera när det blir väldigt uppåkt framåt dagen? Sen kan man ju fråga sig hur enorm skillnad 3mm kan göra egentligen... Har väl med mer saker att göra än bara medjebredd antar jag...

Ännu ett tips. Mycket prisvärt erbjudande inkl bindning.

Tack!
Den där har jag sett, men ytterst oklart för mig vad det är för en skida. Känner till Kanjo 84, har vart lite inne på den med, men Kanjo 80? Hittar inga recensioner eller nån info på den över huvud taget.
Hyfsad deal på 84:an på Stadium nu, men samma osäkerhet på den som på Stance 84, kanske lite sämre "carver" och lite mer åt friåkningshållet?

Tack!
Den där har jag sett, men ytterst oklart för mig vad det är för en skida. Känner till Kanjo 84, har vart lite inne på den med, men Kanjo 80? Hittar inga recensioner eller nån info på den över huvud taget.
Hyfsad deal på 84:an på Stadium nu, men samma osäkerhet på den som på Stance 84, kanske lite sämre "carver" och lite mer åt friåkningshållet?

Instämmer så jag antar/gissar att att Kanjo 80 helt enkelt är en litet smalare 84:a. Det ser så ut.

Tror att Kenja-skidorna har en stor sweet spot men går inte upp och nosar på ”expert”-nivån. Stance 84 (bra idé!) är inga monster men troligen stadigare och mer utvecklande än Kanjo-serien. Och carvar nog minst lika bra. Men samtidigt kanske inte lika idealisk för lägre fart med barnen i skogen och de där blå backarna.

Edit: Har läst på litet om Stance 84 och den verkar ju litet mjukare än sina bredare bröder. Kanske t o m mjukare än Kanjo. Så tummen upp. Med all reservation för tycke och smak etc.

Du får läsa på i skidtest och ”känna” vilka som låter bäst för dig. Det är inte lätt. Om man inte kan testa så kan ju en vecka med litet bredare eller mer kompetenta hyrskidor vara en variant. Fast det kostar ju oftast klart mer än en tusenlapp.

Senast ändrad:
Stort tack för alla tips och råd hittills, det är verkligen guld värt för en vilsen själ med beslutsångest!
Har dykt upp ytterligare en skida nu, Elan Wingman 82 ti (obs, inte cti) 166 cm, vad tror forumet om den? Verkar enligt vissa recensioner passa ända från nybörjare till "early advanced" åkare. Lutar starkt åt den eller Stance 84 169 cm.
Tänkt köpa denna vecka för att va redo till sportlovet v8.

Elan är oftast svängglada skidor och kan passa bra. 166 cm känns dock lite kort.

Jag åkte med Ripstick 96 4 dagar ifjol och den var en helt fantastiskt rolig skida. Och jag blev direkt sugen att testa Wingman 86 CTi.

Typiskt, jag ville ju höra att den skulle va klockren för mig från nu och för alltid typ 😁 Men stort tack för ditt tips!
Har inte djupdykt bland rescensioner på den skidan du föreslog, men fått för mig att jag behöver lite bredare midja för att bättre kunna hantera när det blir väldigt uppåkt framåt dagen? Sen kan man ju fråga sig hur enorm skillnad 3mm kan göra egentligen... Har väl med mer saker att göra än bara medjebredd antar jag...
Jag har ett par Stöckli Laser AX. Dom har 79mm midja och är suveränt lättåkta i snöhögarna i eftermiddagspisten. Beror mer på tapern och hur tailen flexar och är utformade. Förbluffande bra skidor som känns som betydligt bredare i stökig pist eller nysnö. Har så klart betydligt bredare skidor också att jämföra med.
Så med det vill jag säga att midjebredden är inte allt. Det är hela skidan som avgör.

Elan är oftast svängglada skidor och kan passa bra. 166 cm känns dock lite kort.

Jag åkte med Ripstick 96 4 dagar ifjol och den var en helt fantastiskt rolig skida. Och jag blev direkt sugen att testa Wingman 86 CTi.
Tack!
Lutar mer och mer åt den skidan ju mer jag läser om den faktiskt. Gillar bl.a att den har lite kortare radie, och ska samtidigt va hyfsat lätt att få upp på kant även i lite lägre fart. Inbillar mig att det kommer hjälpa mig att kontrollera farten utan att känna att jag måste börja sladda?
Ang längden så blir nästa steg 171 och då börjar det kännas lite för långt...

Tack för ditt svar! Dock en bra bit över min budget tyvärr. Fischer-skidan jag funderar på ligger på 5600 på sport-conrad. Där omkring jag tänkt mig prismässigt, ge eller ta några hundralappar
Ja jag tänkte mig närmast en begagnad förstås, som sagt "Dyr men går att hitta begagnad". Köpte själv ett par i gott skick för 6 lakan.

Ska man försöka sig på att "carva ordentligt" som du nämner att du vill göra så är det avgörande med rätt pjäxor och att ha ett par skidor som passar dig och är gjorda på rätt sätt.
Har själv tagit rätt mkt lektioner när det gäller carving i backen och testat olika skidor för detta och de enda som jag gick framåt med var Stöckli Laser SX. Köpte ett par sådana (begagnat ja.) Men i ländgen så är det bättre med Stöckli AX eftersom de är mer allround och mindre "exakta".

Senast ändrad:
Om man nu skulle slå till på en wingman, finns med två olika bindnings-alternativ på conrad, skiljer typ 1500 spänn. Är dom dyrare väldigt mkt bättre eller är dom bara snyggare till den skidan?

Är dom dyrare väldigt mkt bättre eller är dom bara snyggare till den skidan?
Båda två verkar vara low-end bindningar från respektiva tillverkare (Salomon och Tyrolia). Helt säkert väl anpassade för skidans karaktär och jag skulle inte betala extra för Elan/Tyrolia bindningen i detta fall.

Nu fick det va slut på velandet, blev ett par wingman efter riktigt bra korrespondens med sport-conrads kundtjänst. Hoppas och tror det blir riktigt bra!
Stort tack till er alla som tog er tid att svara i denna tråd, stjärna i himlen till er alla!

Tillbaka
Topp