Hjälp med bindning!

MariusC

Medlem
Hjälp med bindning!
Tja! Jag har siktat in mig att köpa Fischer Ranger 102 190cm, men har 0 koll på bindningar. Jag har tänkt åka 50/50 off pist o pist, och behöver inte topptur bindningar. Några tips på vad jag ska leta efter i en bindning? Och vad ska man titta på var man monterar bindningen?

Hjälp med bindning!
Tja! Jag har siktat in mig att köpa Fischer Ranger 102 190cm, men har 0 koll på bindningar. Jag har tänkt åka 50/50 off pist o pist, och behöver inte topptur bindningar. Några tips på vad jag ska leta efter i en bindning? Och vad ska man titta på var man monterar bindningen?
För att skapa ett billigt set med skidorna kan jag välja mellan olika Tyrolia Attack 11/14/17 eller Marker Griffin 11/13

Hjälp med bindning!
Inte använt någon av de bindningarna, men läser oftast att folk är nöjda med dem. Med skidor på 190 cm antar jag att du är rätt lång och tung, så kanske smart att skippa de som bara går till DIN 11.
Finns stor tråd om montering här på forumet, bara grotta ner sig.

Hjälp med bindning!
Inte använt någon av de bindningarna, men läser oftast att folk är nöjda med dem. Med skidor på 190 cm antar jag att du är rätt lång och tung, så kanske smart att skippa de som bara går till DIN 11.
Finns stor tråd om montering här på forumet, bara grotta ner sig.
Aa ska checka. Är inte så tung men lång, har haft det förfärligt att välja längd på skidorna

Hjälp med bindning!
Aa ska checka. Är inte så tung men lång, har haft det förfärligt att välja längd på skidorna
Du väljer inte skidor efter längd, du måste gå på kroppsvikt och styrka.
Långa skidor blir styvare och kräver betydligt mer kraft för att komma till sin rätt.
Är man långsmal så kan man inte stirra sig blind på alla längdvalstabeller.

Hjälp med bindning!
Du väljer inte skidor efter längd, du måste gå på kroppsvikt och styrka.
Långa skidor blir styvare och kräver betydligt mer kraft för att komma till sin rätt.
Är man långsmal så kan man inte stirra sig blind på alla längdvalstabeller.
Ja det förstår jag! Har åkt på Rossignol Sender 94, var lite smala för pudret jag åkt i tyvärr, och kunde inte köra så aggressivt

Hjälp med bindning!
Men beträffande bindningar så är det hugget som stucket. Tyrolia attack 13 brukar vara billigast och funkar. Har både Atack 13 och Griffon 13. Även Salomon STH2 13 och Look SPX 12. Märker så ingen annan skillnad än att Marker är trögast att trycka ner hälen i.
Du kan nog köpa vilken som helst, välj det billigaste med din 13.

Hjälp med bindning!
Griffon 13, bindningarnas V70.
Bara att klicka i och åka.

Fast jag kör ju Audi, bor ju i Åre. Men det är en annan sak.
Men jag åker på några Griffon ⛷️👍

Tillbaka
Topp